1. Plan generalne regulacije Sistema zelenih površina Beograda
Beograd ima oko 7.500 hektara Å¡uma i Å¡umskog zemljiÅ¡ta i oko 2.200 hektara javnih zelenih povrÅ¡ina. Oko 7.000 hektara postojećih povrÅ¡ina pod drvećem dnevno proizvodi kiseonika za oko 300.000 ljudi. Iz ovoga se može zakljuÄiti da, sa aspekta zaÅ¡tite životne sredine, Beograd ima deficit zelenih povrÅ¡ina pod drvenastom vegetacijom.
Realizacijom naÅ¡eg plana generalne regulacije Sistema zelenih povrÅ¡ina Beograda stepen ozelenjenosti biće povećan sa 12% na 23%, Äime bi bio ostvaren normativ od 124 m2 Å¡uma i zelenih povrÅ¡ina po stanovniku. Time bi Beograd postao Äistiji grad, a graÄ‘ani Beograda bi dobili zdraviju životnu sredinu.
2. Rešavanje problema u saobraćaju
Saobraćaj prema izveÅ¡taju agencije za zaÅ¡titu životne sredine predstavlja tek 6% emisije Å¡tetnih zagaÄ‘ujućih materija. MeÄ‘utim, zbog pogreÅ¡no izabrane metodologije koja pokazuje nivo emisije, a ne nivo Å¡tetnosti, ovaj podatak ne daje potpune informacije. Sa druge strane, svedoci smo potpunog saobraćajnog kolapsa u gradu, znaÄajnog produžavanja vremena provedenog u saobraćaju, samim tim i sve veće emisije zagaÄ‘ujućih materijala od kojih su mnoge i kancerogene, poput benzopirena. Povećan broj vozila, haotiÄni i nasumiÄni radovi u velikom broju ulica, loÅ¡a organizacija gradskog prevoza, “divlja gradnja†koja spreÄava prirodno strujanje vetra, sve su to uzroci povećane zagaÄ‘enosti koja potiÄe iz saobraćaja.
Formiranje centralne gradske jedinice za planiranje izvođenja radova rešiće problem kopanja iste ulice više puta. Jedinica će imati zadatak da planira radove na centralnom nivou, tj. kada se iskopa jedna ulica, onda se tu zamene cevi i za vodovod i za kanalizaciju i telekomunikacije, gas i td.
Takođe, neke od prvih mera će biti:
• Digitalizovanje projekata svih podzemnih instalacija Å¡to će znaÄajno povećati efikasnost i smanjiti troÅ¡kove radova
• Vraćanje beovoza na optimalnu funkciju iz svih delova grada (polasci na 5 minuta)• Besplatan gradski prevoz u nedeljama kada je zagađenost preko dozvoljene granice
• U naredne dve godine izvršiti zamenu postojećih vozila ekološki prihvatljivim• Vraćanje u funkciju pruge oko Kalemegdana iz bezbednosnih razloga (sada sav opasan teret prolazi tunelima ispod centra grada)
• Zabrana kamiona u špicu u centru grada, te strogo kontrolisanje i sankcionisanje zaustavljanja dostavnih vozila van propisanih mesta.
3. ReÅ¡avanje problema individualnih zagaÄ‘ivaÄa Individualni zagaÄ‘ivaÄi prestavljaju veliki problem za životnu sredinu grada.
Sa ciljem rešavanja ovog problema, biće implementirane sledeće mere:
• Biće formirana centralna gradska inspekcija za popis zagadjivaÄa, merenje emisija, merenje zagaÄ‘enja. Oni bi usko saraÄ‘ivala sa Gradskim zavodom za javni saobraćaj
• Sve toplane u školama, vrtićima itd. u roku od godinu dana bi prešle na ekološki prihvatljivaa goriva i uradila bi se termoizolacija istih kako bi se smanjila potrošnje energije
• Subvencionisaće se energetska efikasnost kako bi domaćinstva ostvarila uštede u potrošnji energije
• Zabraniće se prodaja sirovog lignita, a u sluÄajevima gde je korišćenje uglja neophodno uvešće se centralizovana, sertifikovana nabavka kamenog i mrkog uglja preko gradske uprave
• Regresirna struja i nabavka ugradnje sertifikovanog filtera za kafiće, restorane i prodavce brze hrane koji koriste ćumur
• Sprovešće se opšta kampanja za reciklažu i odvajanje otpada i formiraće se centri za reciklažu
4. ZavrÅ¡iće se nedostajuća kanalizacija i zapoÄeće se izgradnja postrojenja za preÄišćavanje otpadnih voda.
Zabraniće se dalja gradnja u centru grada, uz zabranu nadogradnje postojećih objekata do donošenja novog PGR i PDR.
Ajmo ljudi! Zeleno je mudro, Beograd za život.
Leave a Reply