Radi realizacije projekta „Beograd na vodi“, koji obuhvata izgradnju milionskih kvadrata na obali Save, država je poklonila na upravljanje Äitav niz javnih zdanja stranom partneru.
Gotovo trideset miliona evra vredne javne imovine, ne raÄunajući 177 ha zemljiÅ¡ta savskog priobalja, koliko je obuhvaćeno Prostornim planom podruÄja posebne namene, dato je na upravljanje i korišćenje bez naknade, investitoru iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Po Zakonu o planiranju i izgradnji, zemljiÅ¡te koje je dato na korišćenje, nakon izgradnje objekata, pravo korišćenja konvertuje u pravo svojine. Na ovo „arÄenje“ javne imovine državni organi ćute, kao i RepubliÄko javno pravobranilaÅ¡tvo. Ćute, jer je projekat proglaÅ¡en od posebnog znaÄaja za prestoni grad i državu, iniciran od vlade , a prvenstveno od predsednika države, koji je predlagaÄ mnogih neprimerenih ideja iz sfere urbanizma, ignoriÅ¡ući struku, kao i kritiÄar objekata koji su naÅ¡li mesto u istoriji arhitekture ( nedavno je izjavio, obilažeći Trg Republike, da je zgrada Doma Å¡tampe „odvratna“, poznato delo arhitekte Ratomira Bogojevića iz Å¡ezdesetih godina proÅ¡log veka, projektovana u maniru korbizijanske arhitekture za potrebe Kulturnog centra Beograda, uživajući status prethodne zaÅ¡tite kao spomenik kulture )
U sklopu privrednog druÅ¡tva „Beograd na vodi“ doo, Äiji je većinski Älan kompanija iz UAE „Belgrade Waterfront Capital Investment LLC“, naÅ¡li su se javni objekti, ustupljeni na upravljanje bez naknade arapskom partneru: zgrada Beogradske zadruge - Geozavod, sa pravom besplatnog upravljanja na rok od trideset godina, delo arhitekata Andre Stevanovića i Nikole Nestorovića iz 1907. godine, neobaroknog izgleda, proglaÅ¡ena za kulturno dobro od velikog znaÄaja; zgrada Osiguravajućeg i kreditnog druÅ¡tva Beogradske zadruge – hotel „Bristol“ iz 1912. godine, delo arhitekte Nikole Nestorovića u stilu secesije, spomenik kulture kao nepokretno kulturno dobro ( graÄ‘ani su svedoci nehumanog odnosa države i nedostatka empatije prema dugogodiÅ¡njim korisnicima hotela, vojnim izbeglicama); zdanje Glavne železniÄke stanice iz 1884.godine, koje će po želji predsednika države postati Muzej istorije; fabrika hartije „Milan Vapa“ – JugoÅ¡ped iz 1924. godine, delo arhitekte Karla HaniÅ¡a, najpoznatiji objekat srpske industrijske arhitekture i spomenik kulture ; zgrada PoÅ¡te na Savskom trgu iz tridesetih godina proÅ¡log veka; zgrada Okretnice vagona; zgrada Magacina Francusko - srpske banke – „Simpo“ iz 1922.godine; slovenaÄki poslovni objekat „Iskra“; objekat prodajnog centra „Eurosalon“ i grupa drugih objekata u Savskom amfiteatru. ( Zgrade „Simpo“ i „Eurosalon“ su sruÅ¡eni radi potreba projekta „Beogead na vodi“, a konstrukcija objekta „Iskra“ je ogoljena radi rekonstrukcije )
Arapskom investitoru nije bilo dovoljno Å¡to mu je od strane gradske vlast i i države poklonjeno pravo upravljanja nad pomenutom javnom imovinom i dato pravo besplatnog korišćenja zemljiÅ¡ta duž savskog priobalja, koje će nakon izgradnje objekata konvertovati u svojinu, već je uslovio uklanjanje Starog savskog mosta, javnu imovinu koja mu ne pripada, iz razloga Å¡to mu estetika mosta ne odgovara, jer se ne uklapa u vizure ÄudoviÅ¡nih kula. Da bi se udovoljilo željama stranog investitora, napravljen je plan da se Stari savski most premesti uzvodno kako bi spojio blokove Novog Beograda sa Adom Ciganlijom, da se adaptira u peÅ¡aÄko biciklistiÄki most, a da se na njegovom mestu izgradi potpuno novi most. BivÅ¡i gradonaÄelnik je objasnio graÄ‘anstvu da je takvo reÅ¡nje doneto iz bezbednosnih i saobraćajnih razloga. Razvila se žustra polemika oko sudbine mosta. Struka je uglavnom bila protiv ruÅ¡enja mosta i njegovog uklanjanja, ne protiveći se izgradnji novog, ali na nekom drugom mestu (Udruženje“NaÅ¡i mostovi“i predstavnici Udruženja arhitekata Srbije)
Rezultati sprovedene ankete su pokazali da su BeograÄ‘ani većinom bili protiv ruÅ¡enja mosta, sentimentalno vezani za poznatu priÄu o hrabrom beogradskom uÄitelju Miladinu Zariću, koji je 20 oktobra 1944. godine spasio Stari savski most od nacistiÄkog miniranja. Nakon zavrÅ¡enog zvaniÄnog konkursa za reÅ¡enje rekonstrukcije Starog savskog mosta, prihvaćeno je reÅ¡enje ruÅ¡enja mosta i izgradnje novog na istom mestu, iako je postojalo reÅ¡enje uÄesnika konkursa za rekonstrukciju postojećeg, u smislu proÅ¡irenja sa većim brojem saobraćajnih traka, tramvajskim Å¡inama i biciklistiÄko – peÅ¡aÄkim stazama. SkupÅ¡tina grada je 25 jula 2019. godine usvojila odluke o izgradnji biciklistiÄko – peÅ¡aÄke staze izmeÄ‘u Novog Beograda i Ade Ciganlije sa mostom preko Save, Äime bi se povezala ÄŒukarica i Novi Beograd. U nacrtu Plana detaljne regulacije za izgradnju biciklistiÄko – peÅ¡aÄke staze, nigde se ne pominje mogućnost preseljenja Starog savskog mosta,te se sumnja da će uopÅ¡te doći do ostvarenja te ideje, kao veoma skupog poduhvata Opcija koju je izneo aktuelni gradski urbanista, da se Stari savski most prebaci u park Ušće, na slobodnu zelenu povrÅ¡inu i da se osam lokala, nelegalno izgraÄ‘enih, sklone unutar samog mosta koji bi se pretvorio u kulturni objekat, zvuÄi a l a r m a n t n o.
Ostvarenjem ideje preseljenja Starog savskog mosta u park Ušće, zelena povrÅ¡ina parka bi dobila joÅ¡ jednu skalameriju, poput predviÄ‘enog stajaliÅ¡ta za gondolu. Po pitanju sudbine Starog savskog mosta, gradska vlast mora da organizuje javnu raspravu na kojoj bi se Äula reÄ graÄ‘ana i struke.
Autorka teksta je Ganja BajÄetić, Älanica Saveta Nove stranke.
Leave a Reply