Kompoziija  naslovnog  sklopa  reÄi  naÅ¡la  se u  tekstu „Arhitektonsko - urbanistiÄka studija,  KosanÄićev venac“, profesora Branislava  Milenkovića  i  Zorana  Petrovića,  davne 1979. godine. Po miÅ¡ljenju autora, vrednost identiteta KosanÄićevog venca leži u celini, Äiji sadržaj ne Äine  samo  objekti,  već  i njeni stanari i posetioci. Postepeni urbani razvoj, usporavan ratovima, tog istorijskog, kulturnog i ekonomskog centra obnovljene srpske države i prestonog grada, doveo je do stilske neujednaÄenosti njegovih zdanja, nastalih  u  razliÄitim  epohama, ali ipak združenih u jednu prostornu ambijetalnu celinu.
Panorama horizontale, koja se proteže od Kalemegdanske tvrÄ‘ave preko KosanÄićevog venca do Brankovog mosta, ukljuÄujući deo oko Saborne crkve, KaraÄ‘orÄ‘eva ulica i savsko priobalje, toliko je izložena pogledima, da se zbog svog istaknutog položaja urezala u kolektivnu memoriju. Vizure sa Kalemegdana na prostor priobalja i Savski amfiteatar, vizura duž Brankove ulice na reku Savu i na plato KosanÄićevog venca, predstavljaju neprocenjivo bogatstvo. Akvareli panoramske savske padine Anastasija Jovanovića iz 1845.  godine,   svedoÄe  o   važnosti  i   dugoveÄnosti  ove   beogradske  vedute.  Prostor koji obuhvata KosanÄićev venac, to istorijsko  i kulturno gradsko jezgro, proÅ¡ao je svoju vremensku dokazivost i uvoÄ‘enje nekih naglaÅ¡enih savremenih elemenata u to jezgro, nosi  rizik naruÅ¡ivanja  ove urbanistiÄke celine.
Planom detaljne regulacije prostorne celine KosanÄićev Venac iz 2007. godine, vrednosti ove  prostorne celine su  bile prepoznate, sa naglaÅ¡enim zahtevom za poÅ¡tovanje nasleÄ‘a. Planom je  bila dozvoljena primena novih arhitektonskih poteza i materijala, uz zabranu uruÅ¡avanja karaktera  ambijentalne celine venca. Nedavno je zavrÅ¡en javni uvid u „Nacrt izmena i dopuna plana detaljne regulacije prostorne celine KosanÄićev venac za deo bloka izmeÄ‘u ulica: KaraÄ‘orÄ‘eve, Velikih stepenica i KosanÄićevog  venca, gradska  opÅ¡tina  Stari grad.“  Investitor  Plana  je  beogradska  firma  MD  International. Uvidom u Nacrt izmena Plana, prostorni obuhvat izmene i dopune nije sagledan kao jedinstvena celina. Akcenat je dat na objekte kulture, stanovanje, peÅ¡aÄku promenadu i mrežu peÅ¡aÄkih staza koje povezuju KosanÄićev venac i KaraÄ‘orÄ‘evu ulicu. Na osnovu Plana detaljne regulacije iz 2007. godine , objekti javnih službi nisu bili detaljnije definisani. Baza izmene Plana su konkursna reÅ¡enja doneta u razliÄitim vremenskim razmacima za objekte kulture: Gradsku galeriju, Äumrukanu i Centar kulture Male stepenice.
Najveću  polemiku  u  javnosti izazvalo je prvonagraÄ‘eno idejno arhitektonsko reÅ¡enje za objekat kulture Ansambla  narodnih  igara i pesama Srbije „Kolo“, koje je uradio beogradski biro Zabriskie, krajem 2016. godine.  Izgradnja  objekta  je  predviÄ‘ena  u KaraÄ‘orÄ‘evoj ulici broj 13,  na   lokaciji nekadaÅ¡nje  carinarnice Äumrukane, jedne od najvažnijih zgrada 19. veka, izgraÄ‘ene u evropskom stilu, po projektu, pretpostavlja se, slovaÄkog inženjera Franca Jankea. U toj zgradi organizovano je 1841. godine prvo srpsko pozoriÅ¡te, Äiji su inicijatori bili Atanasije Nikolić i Sterija Popović. Za vreme savezniÄkog bombardovanja 1944. godine, Äumrukana je sruÅ¡ena do temelja.  Po izmeni Plana,  kao  i  po Planu iz 2007. godine predviÄ‘ena je rekonstrukcija te zgrade „najbliže moguće izvoru“. Argumenti protiv rekonstrukcije su  bili mala estetska vrednost Äumrukane i ograniÄeni kapaciteti zgrade. Koliko je poznato, Zavod  za zaÅ¡titu spomenika   kulture  Beograda  je  dao  konkursne  uslove,  u  smislu  ostavljanja  slobode  autorima  da kreativno osmisle sećanje na sruÅ¡enu zgradu, Å¡to su oni oÄigledno zanemarili. Obuhvat konkursa ukljuÄio je i parcelu u KaraÄ‘orÄ‘evoj ulici broj 15 i 15a, za izgradnju joÅ¡ jednog kompatibilnog objekta kulture, Centra  za  promociju  i  istraživanje kulturnog nasleÄ‘a, kao integrisano reÅ¡enje. Povezivanjem objekta „Kolo“ i Centra omogućeno je stvaranje velikog javnog prostora koji bi ukljuÄivao letnju scenu, atrium amfiteatar, zelene povrÅ¡ine... Ogromne staklene povrÅ¡ine glomaznog kompleksa, zvanog Venac baÅ¡tine,
Izmeniće poznatu istorijsku panoramu tog dela prestonice. IsuviÅ¡e dominantna arhitektura u odnosu na postojeća zdanja, vizuelno će poniÅ¡titi istorijsku panoramu ambijentalne celine KosanÄićev venac. Pitanje je da li je Zavod za zaÅ¡titu spomenika Beograda  dao  dozvolu  da  se  na  tom  mestu podigne  glomazni kompleks ansambla „Kolo“, ili je popustio pod inicijativom generalnog sekretara predsednika države. Kao važna  kulturna institucija, ansambl „Kolo“ treba da dobije novu zgradu, ali  na nekom drugom, primerenijem  mestu.   Zbog   znaÄaja  lokacije  na  kojoj   se  nalazila  Äumrukana,  kao  i  znaÄaja same istorijske urbane celine KosanÄićev venac, koja je pre pola veka proglaÅ¡ena za kulturno dobro, trebalo je oformiti sveobuhvatnu  javnu  raspravu  izmeÄ‘u   arhitekata,  urbanista,   ljudi   koji   se  bave  zaÅ¡titom spomenika kulture i žitelja ovoga grada, pre donoÅ¡enja izmene Plana.
U samom centru prostorne celine KosanÄićev venac predviÄ‘ena je gradnja Gradske galerije. PoÄetkom 2017. godine na sprovedenom javnom konkursu pobedilo je idejno reÅ¡enje beogradskog biroa ARCVS. Objekat  galerije  se  kaskadno  spuÅ¡ta  niz  savsku padinu, ostavljajući  prostor  za  vidikovac.  Izložbeni prostor je  smeÅ¡ten  u podzemnim etažama. Fasada  je  od  opeke,  Äime  se  ostvaruje  kontinuitet  sa zidinama  Beogradske  tvrÄ‘ave. Na  krovnoj  ploÄi  formira  se  prostrana  terasa  namenjena  za  letnju pozornicu i otvorene galerije. U  sastavu  galerije  nalazi  se podzemni lagum kao  element enterijera. Arhitektura je savremena i umerena, znatnog volumena, saÄuvanih vizura. Gradska galerija i kompleks ansambla „Kolo“ stvoriće percepciju dominacije u Celini, što će promeniti prepoznatljivu panoramu KosanÄićevog venca.
Kao što   je poznato,  za  vreme nemaÄkog bombardovanja šestog aprila 1941.  godine izgorelo je reprezentativno zdanje Narodne biblioteke, sagraÄ‘eno Å¡ezdesetih godina 19-og veka. (Po istoriÄaru Dejanu Ristiću, Hitler je liÄno naredio njeno spaljivanje, Å¡to  se  saznalo  iz  svedoÄenja  generala Lera). U toj zgradi je slovaÄki slikar Kiril Kutlik 1895. godine otvorio prvu srpsku slikarsku Å¡kolu, u kojoj je bila uÄenica i Nadežda Petrović. Narodna biblioteka Srbije uselila se u zgradu 1925. godine. Sedamdesetih godina proÅ¡log veka, nakon arheoloÅ¡kog ispitivanja, iskopano je na desetine hiljada ugljenisanih knjiga, kojima  je  poznati  i  uvaženi  beÄki arhitekta Boris Podreka dao posebno mesto u parternom ureÄ‘enju Memorijalnog parka, u ulici KosanÄićev venac broj 12 . Plan iz 2007. godine  propisao je obavezu da  se za predmetnu lokaciju raspiÅ¡e arhitektonski konkurs, pogotovo Å¡ta je na istoj  lokaciji predviÄ‘en jedan objekat Äija namena nije definisana, a zadržan je i u izmeni Plana. Konkurs nije organizovan, jer „parterno reÅ¡enje arhitekte Borisa Podreke ne predviÄ‘a gradnju novog objekta.“ BeÄki arhitekta je autor znatnog broja idejnih reÅ¡enja za najvažnije gradske lokacije u prestonici. Za sva ta reÅ¡enja nije se raspisivao javni arhitektonski konkurs, Äime se krÅ¡io zakon.Uglavnom, sve se reÅ¡avalo dogovorom sa  Äelnicima gradske vlasti. Danas, kad se proÄ‘e pored lokacije gde je nekad bilo zdanje Narodne biblioteke, može se videti korov. Nema viÅ¡e ni spomen-ploÄe na kojoj je stajao zapis književnice Svetlane Velmar Janković : „Zastanite, za Äas,  vi koji prolazite! Na  ovom  mestu  se,  do  nedelje, 6. aprila 1941. godine, nalazila  Narodna biblioteka Srbije.“
U izmenama i dopunama Plana predviÄ‘eno je stanovanje. Prema Planu, u ulici KosanÄićev venac broj 21 predviÄ‘ena je  gradnja novog  stambenog objekta sa kompatibilnim komercijalnim sadržajem u oblasti trgovine  i  uslužnih  delatnosti,  umesto poruÅ¡ene  zgrade koja je  bila  bezvredna  sa  stanoviÅ¡ta službe zaÅ¡tite. U  Izmeni Plana je naznaÄeno da se objekat „ uskladi sa karakterom ambijenta  i vrednostima arhitektonskog i urbanog   nasleÄ‘a“. Postoji obaveza da se na idejno reÅ¡enje pribavi  pozitivno  miÅ¡ljenje Zavoda za  zaÅ¡titu spomenika kulture. Na ograÄ‘enoj parceli stoji tabla sa nepostojećim  podacima o nameni  objekta  i  roku poÄetka i zavrÅ¡etka radova. GraÄ‘evinska dozvola je dobijena 2019. godine, Investitor je beogradska firma Maison Royal.
Prema izmenama Plana,  na samom kraju ulice KosanÄićev venac broj 31 , na mestu privremenog montažnog objekta Sigmaprojekt, koji će biti poruÅ¡en, planira se viÅ¡espratni objekat viÅ¡eporodiÄnog stanovanja sa kompatibilnim sadržajem iz oblasti trgovine i uslužnih delatnosti. Predmetna lokacija se nalazi u osovini Pariske ulice, okružena reprezentativnim zdanjima: nekadaÅ¡nji hotel Nacional, zgrada Rektorata i  zgrade  Austrijske i   Francuske  ambasade.  U izmeni Plana je naglaÅ¡eno da prilikom projektovanja treba „težiti uklapanju u postojeće okruženje,izbegavati monolitne forme, velike gabarite i volumene“. Postoji obaveza da se na idejno reÅ¡enje pribavi pozitivno miÅ¡ljenje Zavoda za zaÅ¡titu spomenika.
Da bi se arhitektura planiranih stanbenih objekata pridružila „horskoj arhitekturi Celine“, najodgovorniji je Zavod  za zaÅ¡titu  spomenika  kulture Beograda,  jer ako pod pritiskom  investitorske moći  pristane da ispuni zahteve, mimo svoje profesionalne etike, može  se  desiti da se  u  ambijentalnoj  celini KosanÄićev  venac pojave „luksuzne“ bele fasade, obogaćene dekorativnom plastikom i elementima kovanog gvožđa, koje su preplavile prestonicu poslednjih godina.
Autor teksta za NOVI blog je Ljubinka BajÄetić dia, Älanica Saveta za urbanizam Nove stranke.
Leave a Reply