Kompoziija naslovnog sklopa reči našla se u tekstu „Arhitektonsko - urbanistička studija, Kosančićev venac“, profesora Branislava Milenkovića i Zorana Petrovića, davne 1979. godine. Po mišljenju autora, vrednost identiteta Kosančićevog venca leži u celini, čiji sadržaj ne čine samo objekti, već i njeni stanari i posetioci. Postepeni urbani razvoj, usporavan ratovima, tog istorijskog, kulturnog i ekonomskog centra obnovljene srpske države i prestonog grada, doveo je do stilske neujednačenosti njegovih zdanja, nastalih u različitim epohama, ali ipak združenih u jednu prostornu ambijetalnu celinu.
Panorama horizontale, koja se proteže od Kalemegdanske tvrđave preko Kosančićevog venca do Brankovog mosta, uključujući deo oko Saborne crkve, Karađorđeva ulica i savsko priobalje, toliko je izložena pogledima, da se zbog svog istaknutog položaja urezala u kolektivnu memoriju. Vizure sa Kalemegdana na prostor priobalja i Savski amfiteatar, vizura duž Brankove ulice na reku Savu i na plato Kosančićevog venca, predstavljaju neprocenjivo bogatstvo. Akvareli panoramske savske padine Anastasija Jovanovića iz 1845. godine, svedoče o važnosti i dugovečnosti ove beogradske vedute. Prostor koji obuhvata Kosančićev venac, to istorijsko i kulturno gradsko jezgro, prošao je svoju vremensku dokazivost i uvođenje nekih naglašenih savremenih elemenata u to jezgro, nosi rizik narušivanja ove urbanističke celine.
Planom detaljne regulacije prostorne celine Kosančićev Venac iz 2007. godine, vrednosti ove prostorne celine su bile prepoznate, sa naglašenim zahtevom za poštovanje nasleđa. Planom je bila dozvoljena primena novih arhitektonskih poteza i materijala, uz zabranu urušavanja karaktera ambijentalne celine venca. Nedavno je završen javni uvid u „Nacrt izmena i dopuna plana detaljne regulacije prostorne celine Kosančićev venac za deo bloka između ulica: Karađorđeve, Velikih stepenica i Kosančićevog venca, gradska opština Stari grad.“ Investitor Plana je beogradska firma MD International. Uvidom u Nacrt izmena Plana, prostorni obuhvat izmene i dopune nije sagledan kao jedinstvena celina. Akcenat je dat na objekte kulture, stanovanje, pešačku promenadu i mrežu pešačkih staza koje povezuju Kosančićev venac i Karađorđevu ulicu. Na osnovu Plana detaljne regulacije iz 2007. godine , objekti javnih službi nisu bili detaljnije definisani. Baza izmene Plana su konkursna rešenja doneta u različitim vremenskim razmacima za objekte kulture: Gradsku galeriju, Đumrukanu i Centar kulture Male stepenice.
Najveću polemiku u javnosti izazvalo je prvonagrađeno idejno arhitektonsko rešenje za objekat kulture Ansambla narodnih igara i pesama Srbije „Kolo“, koje je uradio beogradski biro Zabriskie, krajem 2016. godine. Izgradnja objekta je predviđena u Karađorđevoj ulici broj 13, na lokaciji nekadašnje carinarnice Đumrukane, jedne od najvažnijih zgrada 19. veka, izgrađene u evropskom stilu, po projektu, pretpostavlja se, slovačkog inženjera Franca Jankea. U toj zgradi organizovano je 1841. godine prvo srpsko pozorište, čiji su inicijatori bili Atanasije Nikolić i Sterija Popović. Za vreme savezničkog bombardovanja 1944. godine, Đumrukana je srušena do temelja. Po izmeni Plana, kao i po Planu iz 2007. godine predviđena je rekonstrukcija te zgrade „najbliže moguće izvoru“. Argumenti protiv rekonstrukcije su bili mala estetska vrednost Đumrukane i ograničeni kapaciteti zgrade. Koliko je poznato, Zavod za zaštitu spomenika kulture Beograda je dao konkursne uslove, u smislu ostavljanja slobode autorima da kreativno osmisle sećanje na srušenu zgradu, što su oni očigledno zanemarili. Obuhvat konkursa uključio je i parcelu u Karađorđevoj ulici broj 15 i 15a, za izgradnju još jednog kompatibilnog objekta kulture, Centra za promociju i istraživanje kulturnog nasleđa, kao integrisano rešenje. Povezivanjem objekta „Kolo“ i Centra omogućeno je stvaranje velikog javnog prostora koji bi uključivao letnju scenu, atrium amfiteatar, zelene površine... Ogromne staklene površine glomaznog kompleksa, zvanog Venac baštine,
Izmeniće poznatu istorijsku panoramu tog dela prestonice. Isuviše dominantna arhitektura u odnosu na postojeća zdanja, vizuelno će poništiti istorijsku panoramu ambijentalne celine Kosančićev venac. Pitanje je da li je Zavod za zaštitu spomenika Beograda dao dozvolu da se na tom mestu podigne glomazni kompleks ansambla „Kolo“, ili je popustio pod inicijativom generalnog sekretara predsednika države. Kao važna kulturna institucija, ansambl „Kolo“ treba da dobije novu zgradu, ali na nekom drugom, primerenijem mestu. Zbog značaja lokacije na kojoj se nalazila Đumrukana, kao i značaja same istorijske urbane celine Kosančićev venac, koja je pre pola veka proglašena za kulturno dobro, trebalo je oformiti sveobuhvatnu javnu raspravu između arhitekata, urbanista, ljudi koji se bave zaštitom spomenika kulture i žitelja ovoga grada, pre donošenja izmene Plana.
U samom centru prostorne celine Kosančićev venac predviđena je gradnja Gradske galerije. Početkom 2017. godine na sprovedenom javnom konkursu pobedilo je idejno rešenje beogradskog biroa ARCVS. Objekat galerije se kaskadno spušta niz savsku padinu, ostavljajući prostor za vidikovac. Izložbeni prostor je smešten u podzemnim etažama. Fasada je od opeke, čime se ostvaruje kontinuitet sa zidinama Beogradske tvrđave. Na krovnoj ploči formira se prostrana terasa namenjena za letnju pozornicu i otvorene galerije. U sastavu galerije nalazi se podzemni lagum kao element enterijera. Arhitektura je savremena i umerena, znatnog volumena, sačuvanih vizura. Gradska galerija i kompleks ansambla „Kolo“ stvoriće percepciju dominacije u Celini, što će promeniti prepoznatljivu panoramu Kosančićevog venca.
Kao što je poznato, za vreme nemačkog bombardovanja šestog aprila 1941. godine izgorelo je reprezentativno zdanje Narodne biblioteke, sagrađeno šezdesetih godina 19-og veka. (Po istoričaru Dejanu Ristiću, Hitler je lično naredio njeno spaljivanje, što se saznalo iz svedočenja generala Lera). U toj zgradi je slovački slikar Kiril Kutlik 1895. godine otvorio prvu srpsku slikarsku školu, u kojoj je bila učenica i Nadežda Petrović. Narodna biblioteka Srbije uselila se u zgradu 1925. godine. Sedamdesetih godina prošlog veka, nakon arheološkog ispitivanja, iskopano je na desetine hiljada ugljenisanih knjiga, kojima je poznati i uvaženi bečki arhitekta Boris Podreka dao posebno mesto u parternom uređenju Memorijalnog parka, u ulici Kosančićev venac broj 12 . Plan iz 2007. godine propisao je obavezu da se za predmetnu lokaciju raspiše arhitektonski konkurs, pogotovo šta je na istoj lokaciji predviđen jedan objekat čija namena nije definisana, a zadržan je i u izmeni Plana. Konkurs nije organizovan, jer „parterno rešenje arhitekte Borisa Podreke ne predviđa gradnju novog objekta.“ Bečki arhitekta je autor znatnog broja idejnih rešenja za najvažnije gradske lokacije u prestonici. Za sva ta rešenja nije se raspisivao javni arhitektonski konkurs, čime se kršio zakon.Uglavnom, sve se rešavalo dogovorom sa čelnicima gradske vlasti. Danas, kad se prođe pored lokacije gde je nekad bilo zdanje Narodne biblioteke, može se videti korov. Nema više ni spomen-ploče na kojoj je stajao zapis književnice Svetlane Velmar Janković : „Zastanite, za čas, vi koji prolazite! Na ovom mestu se, do nedelje, 6. aprila 1941. godine, nalazila Narodna biblioteka Srbije.“
U izmenama i dopunama Plana predviđeno je stanovanje. Prema Planu, u ulici Kosančićev venac broj 21 predviđena je gradnja novog stambenog objekta sa kompatibilnim komercijalnim sadržajem u oblasti trgovine i uslužnih delatnosti, umesto porušene zgrade koja je bila bezvredna sa stanovišta službe zaštite. U Izmeni Plana je naznačeno da se objekat „ uskladi sa karakterom ambijenta i vrednostima arhitektonskog i urbanog nasleđa“. Postoji obaveza da se na idejno rešenje pribavi pozitivno mišljenje Zavoda za zaštitu spomenika kulture. Na ograđenoj parceli stoji tabla sa nepostojećim podacima o nameni objekta i roku početka i završetka radova. Građevinska dozvola je dobijena 2019. godine, Investitor je beogradska firma Maison Royal.
Prema izmenama Plana, na samom kraju ulice Kosančićev venac broj 31 , na mestu privremenog montažnog objekta Sigmaprojekt, koji će biti porušen, planira se višespratni objekat višeporodičnog stanovanja sa kompatibilnim sadržajem iz oblasti trgovine i uslužnih delatnosti. Predmetna lokacija se nalazi u osovini Pariske ulice, okružena reprezentativnim zdanjima: nekadašnji hotel Nacional, zgrada Rektorata i zgrade Austrijske i Francuske ambasade. U izmeni Plana je naglašeno da prilikom projektovanja treba „težiti uklapanju u postojeće okruženje,izbegavati monolitne forme, velike gabarite i volumene“. Postoji obaveza da se na idejno rešenje pribavi pozitivno mišljenje Zavoda za zaštitu spomenika.
Da bi se arhitektura planiranih stanbenih objekata pridružila „horskoj arhitekturi Celine“, najodgovorniji je Zavod za zaštitu spomenika kulture Beograda, jer ako pod pritiskom investitorske moći pristane da ispuni zahteve, mimo svoje profesionalne etike, može se desiti da se u ambijentalnoj celini Kosančićev venac pojave „luksuzne“ bele fasade, obogaćene dekorativnom plastikom i elementima kovanog gvožđa, koje su preplavile prestonicu poslednjih godina.
Autor teksta za NOVI blog je Ljubinka Bajčetić dia, članica Saveta za urbanizam Nove stranke.
Leave a Reply