Sveprisutna namera aktuelne gradske vlasti, inicirana i podržana „urbanistiÄkim vizijama“ predsednika države, je da se centar prestonog grada preseli u zonu projekta „Beograd na vodi.“ Da bi pomenuta zona dominirala u prestonici i istovremeno zadovoljila estetsko poimanje stranog investitora, gradski Äelnici su spremni da menjaju odredbe prostornog plana prestonog grada, da menjaju planove ureÄ‘enja saobraćaja, prilagoÄ‘enog pomenutoj zoni, da uklanjaju po želji investitora javnu imovinu, Äija se estetika ne uklapa u vizure skaradnh graÄ‘evina, da graÄ‘anstvu nameću unapred doneta reÅ¡enja o sudbini te imovine putem diskutabilnih anketa, simulirajući tako nekakvu demokratiju.
Podsećanja radi, u cilju sveobuhvatne realizacije projekta „Beograd na vodi“ država je dala investitoru iz Ujedinjenih Arapskih Emiratana na upravljanje i korišćenje bez naknade, Äitav niz javnih zdanja u Savskom amfiteatru. Aktuelna gradska vlast je unela dopune i izmene nekih odredbi u regionalni prostorni plan administrativnog podruÄja grada Beograda i dala prioritet izgradnji tunela izmeÄ‘u Savske i Dunavske padine, umesto graÄ‘anima obećane prioritetne aktivnosti za izgradnju prve linije metroa, koju je pompezno i zduÅ¡no najavljivala u predizbornoj kampanji za beogradske izbore. ZaÅ¡to? Zato Å¡to je izgradnja tunela u saglasju sa planovima izgradnje novog Savskog mosta, ( projekat je uradio CIP ) kao preduslova za buduću funkcionalnost saobraćajne infrastrukture u zoni Beograda na vodi.
Na održanoj javnoj raspravi za usvajanje plana izgradnje tunela, Äija se realizacija predviÄ‘a poÄetkom 2021 godine, struka je ukazala da se mesto ulaza u tunel ( kod Ekonomskog fakulteta) poklapa sa mestom buduće metro stanice prema poslednjim usvojenim planovima, te da jedno i drugo na istom mestu ne može da se gradi. To je pokazalo da nema definitivnog plana za metro, Äime su demantovana Ävrsta obećanja gradske vlasti o prioritetnoj izgradnji prve linije metroa krajem 2021 godine. GraÄ‘ani i struka su bili protiv datog reÅ¡anja tunela, ukazujući na visoku cenu izgradnje (preko sto miliona evra), problem pojave kliziÅ¡ta na Savskoj padini, neophodnost ruÅ¡enja desetine okolnih objekata itd. Renomirani profesor GraÄ‘evinskog fakulteta u oblasti planiranja i izgradnje saobraćajnica Mihailo Maletin, tom prilikom je izjavio ( citat): „ Nastavite tako da radite i Beograd ima veliku Å¡ansu da bude najružniji i najnefukcionalniji grad u svetskim razmerama“
Nakon zavrÅ¡enog konkursa za reÅ¡enje rekonstrukcije ili ruÅ¡enja Starog savskog mosta, koji se oÄigledno sagledavanjem arapskog investitora nije uklapao u ambijent zone Beograda na vodi, prihvaćeno je reÅ¡enje ruÅ¡enja Starog savskog mosta i izgradnje novog na istom mestu, iako je dato korektno reÅ¡enje za rekonstrukciju Savskog mosta, u smislu proÅ¡irenja sa većim brojem saobraćajnih traka, tramvajskim Å¡inama i biciklistiÄko peÅ¡aÄkim stazama, finansijski daleko isplativijeg od ostalih reÅ¡enja Aktuelni gradski urbanista je avgusta meseca tekuće godine, saopÅ¡tio javnosti da postoji opcija da se Stari savski most premesti u park „Ušće“ i postavi kao skulptura, ispod koje će biti smeÅ¡teni komercijalni i kulturni sadržaji, na prostoru izmeÄ‘u Muzeja savremene umetnosti i TC Ušće. Veliki deo graÄ‘ana je to doživeo kao iracionalnu ideju i jednu viÅ¡e „skalameriju“, poput predviÄ‘enog budućeg stajaliÅ¡ta za gondolu . StruÄna javnost se pobunila, insistirajući da most, obnovljen pre dvanaest godina koji je u funkciji i koji ne ometa plovnost, mora da ostane na svom mestu, jer bi njegovim izmeÅ¡tanjem i najmanji prekid saobraćaja izazvao velike probleme. Tvrdnja gradskih Äelnika o nebezbednosti mosta je za struÄni deo javnosti bila neistinita, istiÄući da se nigde u svetu ne ruÅ¡e mostovi koji su u funkciji.
Predlog struke je bio da se pored Starog savskog mosta sagradi tzv. most „blizanac“ sa kolosecima, a da se postojeći koristi za drumski saobraćaj, ili da se novi most sagradi na nekom drugom mestu. Po ustaljenom obiÄaju gradska vlast je ignorisala miÅ¡ljenje PoÄetkom oktobra tekuće godine, zamenik gradonaÄelnika obratio se javnosti saopÅ¡tenjem da su se graÄ‘ani putem sprovedene ankete izjasnili za premeÅ¡tanje Starog savskog mosta u park „Ušće“. Pokazalo se da je ta izjava bila neistinita, jer nije bilo nikakve ankete. ZvaniÄna anketa je sprovedena krajem oktobra tekuće godine i traje do 15. decembra .Gradski urbanista je obavestio javnost, da po dosadaÅ¡njim rezultatima glasanja, prednjaÄi opcija premeÅ¡tanja mosta u park „Ušće“ i izgradnje novog peÅ¡aÄko biciklistiÄkog mosta, koji bi povezao Novi Beograd i Adu Ciganliju. Druga opcija, koja predviÄ‘a preseljenje mosta i njegovu rekonstrukciju i dogradnju za peÅ¡aÄko biciklistiÄki saobraćaj izmeÄ‘u Novog Beograda i Ade Ciganlije, do sada nije prihvaćena.
Kao Å¡to se vidi, gradska vlast nije ponudila ( namerno ili nenamerno) opciju neizmeÅ¡tanja Starog savskog mosta. Jasno je da gradski Äelnici imaju Ävrstu nameru da prevlada suluda opcija postavke mosta-skulpture u parkuUšće, Å¡to inaÄe predstavlja i najskuplje reÅ¡enje, ukljuÄujući izgradnju novog peÅ¡aÄko-biciklistiÄkog mosta na potezu od Novog Beograda do Ade Ciganlije ( petnaest miliona evra). Veliki deo graÄ‘ana, javno iskazujući sumnju u verodostojnost glasanja, veruje da je gradska vlast lažirala anketu. Poigravanje gradske vlasti sa graÄ‘anima pod plaÅ¡tom lažne demokratije, takoreći ruganje, je sramno. Nadamo se da će promenom vlasti, ovakvom „urbanistiÄkom pospremanju“ prestonog grada jednom doći kraj.
Pitanje sudbine Starog savskog mosta kao javnog dobra, mora da se reÅ¡i iskljuÄivo putem javne rasprave, na kojoj će se Äuti i uvažiti miÅ¡ljenja graÄ‘ana i strukovnih tela, kao Å¡to su DruÅ¡tvo arhitekata Beograda, Udruženje arhitekata Srbije, Udruženje „NaÅ¡i mostovi“ itd.
Autorka NOVOG bloga je Ganja BajÄetić, Älanica Nove stranke
Leave a Reply