Teorija relativiteta dobro se zapatila na politiÄkoj sceni Srbije. Sve je relativno, naroÄito osuÄ‘eni ratni zloÄinci.
HaÅ¡ki sud je sporan zato Å¡to mahom osuÄ‘uje Srbe (ako je taÄno preneto – prof. Zoran IvoÅ¡ević, Danas, 19.1.2017). Kakav li je relativitet onda zahvatio srpsko pravosuÄ‘e kad je haÅ¡ko ovakvo? Hajde samo nekoliko: masovno zastarevanje kriviÄnog progona prema Älanovima – ne biblioteke – već elite: od MiloÅ¡evićevih srodnika, preko visokog sveÅ¡tenstva, sve do Karića familije; odluÄno poÅ¡tovanje „prava na suÄ‘enje u razumnom roku“ nerazumnim presudama, kao na primer elitni doktor Stefanović protiv NIN-a, naspram razvlaÄenja kriviÄne istrage u sluÄaju ne-elitnih baraka Savamale; odugovlaÄenje sa izborom tužioca za ratne zloÄine i masovno ukidanje presuda specijalnog odeljenja za ratne zloÄine.
Resocijalizacija pravnosnažno osuÄ‘enog ratnog zloÄinca Veselina Å ljivanÄanina je takoÄ‘e relativna. On je radio u biblioteci Tribunala, dobro se slagao sa ostalim pritvorenicima. „Gospodin Å ljivanÄanin јe izrazio žaljenje zbog užasnih dogaÄ‘aja ne samo u Vukovaru, već u celoj bivÅ¡oј Јugoslaviјi. On istiÄe da njegovo uÄešće u ratu nije bilo etniÄki motivisano. Gospodin Å ljivanÄanin јe izrazio sauÄešće prema žrtvama konflikta u bivÅ¡oj Jugoslaviji, posebno u Vukovaru, ali nije iskazao kajanje za svoje zloÄine, јer on ne dovodi u vezu sudbinu žrtava sa svoјim aktima. Na osnovu toga, smatram da јe Å ljivanÄanin pokazao izvesne znake rehabilitaciјe, Å¡to ide u prilog njegovog oslobaÄ‘anja“ (haÅ¡ki sudija Patrik Robinson, prilikom prevremenog puÅ¡tanja Å ljivanÄanina na slobodu, B92, 8.7.2011) – to jest iako nije prihvatio svoju odgovornost za zloÄine za koje je osuÄ‘en, ipak se može smatrati resocijalizovanim!
Iako je „haÅ¡ki“ osuÄ‘en, ili baÅ¡ zato Å¡to jeste, Å ljivanÄanin je heroj, dok je nedavno preminuli Vladimir Trifunović (u Srbiji od strane posloviÄno nezavisnog i nepristrasnog suda, osuÄ‘en, pa pomilovan, pa osuda ukinuta) – izdajnik. Em nije poginuo, em nikog usput nije ubio.
Aktivisti Inicijative mladih za ljudska prava su huligani, Å¡taviÅ¡e faÅ¡isti, dok su „voÄ‘e navijaÄa“ koje u poslednje vreme ubijaju na ulicama svesrdno ožaljene žrtve.
„SuÄ‘enja za ratne zloÄine uÄinjene tokom oružanih sukoba devedesetih godina pred pravosudnim organima Republike Srbije, predstavljaju jedan od najvažnijih koraka u procesu pomirenja, razvoju dobrosusedskih odnosa i trajnom miru u regionu bivÅ¡e Jugoslavije. Efikasna suÄ‘enja za ratne zloÄine su takoÄ‘e preduslov pune demokratizacije druÅ¡tva, kroz afirmaciju vladavine prava i poÅ¡tovanje principa humanitarnog prava kao dostignuća modernog ÄoveÄanstva. Imajući u vidu da ratni zloÄini predstavljaju delicta contra juris gentium, i da njihovo procesuiranje spada u brigu meÄ‘unarodne zajednice u celini, a ne samo jednog nacionalnog pravosuÄ‘a, Republika Srbija će u periodu koji predstoji nastaviti da Äini sve Å¡to je u njenoj moći da svi teÅ¡ki, masovni i sistematski vrÅ¡eni ratni zloÄini budu istraženi, a njihovi uÄinioci kažnjeni u skladu s meÄ‘unarodnim standardima, bez obzira na nacionalnu, etniÄku i versku pripadnost ili status uÄinioca i žrtve, kao i da promoviÅ¡e politiku pomirenja, tolerancije, regionalne saradnje i dobrosusedskih odnosa, kao preduslova trajne stabilizacije i napretka Äitavog regiona.“
Ovako prazno, a lepo piÅ¡e u Nacionalnoj strategiji za procesuiranje ratnih zloÄina koju je donela sadaÅ¡nja vlast, samo Å¡to se javnost (ukljuÄujući tu i vlast) ovde ponaÅ¡a kao da ratni zloÄini nisu delicta contra juris gentium (zloÄini protiv meÄ‘unarodnog prava), već deliciae (poslastice) contra juris gentium. Tom delicijom se naroÄito osladio predsednik Republike ovdaÅ¡nji, u srdaÄnom, a po svemu i ratniÄkom razgovoru sa jednim drugim osuÄ‘enim ratnim zloÄincem, MomÄilom KrajiÅ¡nikom, u svojim dvorima/konacima. Uostalom ova Strategija, kao i većina drugih je tek stilska figura za „pristupanje EU“ u koju (figuru) se svi samo pravimo da verujemo. Å taviÅ¡e, strategija nije izvor prava, a mi takoÄ‘e volimo da negujemo „vladavinu prava“ i to iz petnih žila, naroÄito u korist Älanova elite.
„HaÅ¡ki sužanj“ („Ispovest haÅ¡kog sužnja“, Vaseljenska, 8.10.2012; prof. Kosta ÄŒavoÅ¡ki, „Vojislav Å eÅ¡elj: 7 godina robije“, Pravda, 13.1.2017; o S. MiloÅ¡eviću, glavnom „haÅ¡kom sužnju“ da i ne govorim, a naroÄito bi opsežno bilo citiranje) kao paradigma turskog kazamata, nekako se ne drži kad se proÄitaju brojne ispovesti Veselina Å ljivanÄanina o druženju sa „herojima“ poput Gotovine, Haradinaja i njima podobnim. „HaÅ¡ko sužanjstvo“ je zapravo „haÅ¡ko bratstvo“. Na sreću, ne i sestrinstvo.
MeÄ‘utim danas, danas je Veselin Å ljivanÄanin „slobodan Äovek“ koji može da javno istupa, da govori Å¡ta hoće i gde hoće (Vladimir Gak, predsednik opÅ¡tine InÄ‘ija, N1, 18.1.2017). Jeste, Veselin Å ljivanÄanin je odslužio svoje i sad je slobodan. Slobodan doista da govori Å¡ta želi, ako ima ko da ga prenese, da ga promoviÅ¡e i da ga sluÅ¡a. Tu prestaje pravna teorija relativiteta i nastupa relativizacija neÄeg drugog, koja se ogleda u socijalnoj legitimizaciji dotiÄnog slobodnog govornika. On je već godinama rado viÄ‘en gost u raznim radijskim i TV emisijama. Od kvazi pravnih (B92, 9.7.2011), preko zabavnih („VeÄe sa Ivanom Ivanovićem“, 23.11.2012 – kada nas, zabave radi, pikantno obaveÅ¡tava kako je Äisto pacifistiÄki nokautirao jednog Äuvara u zatvoru, a da ga brat Haradinaj zove „Šljivo“), sve do partijskih dogaÄ‘aja: razume se on pruža podrÅ¡ku SNS-u, a kome će drugom i to ne od pre neki dan, već pre izbora 2016 (Radio Odžaci, 16.4.2016), tako da je njegovo najnovije sudelovanje na tribini SNS-a već rutina.
Tako su mnogi, svi zajedno, socijalno legitimisali osuÄ‘enog ratnog zloÄinca i on je postao ne samo heroj, već sasvim obiÄan Äovek, dobri komÅ¡ija – tu pored nas. Kad ga neko podseti na njegovu pravosudnu istoriju i to papirnim transparentom, a ne nokautom, dobije po glavi, bubrezima i ostalom. I biva nazvan huliganom i faÅ¡istom, dok su batinaÅ¡i mirni obiÄni ljudi, komÅ¡ije koji nevino prisustvuju jednoj tribini. I to tribini stranke Äiji se predsednik kune u protestantsku etiku i smatra NemaÄku uzorom koji treba slediti. Može li se zamisliti tribina CDU na kojoj govori osuÄ‘eni ratni zloÄinac? Ne, oni su sa takvima na svaki naÄin, ne samo pravosudni, za sada raskrstili.
Pomirenja meÄ‘u narodima ovde nema. Za to nisu dovoljne ni presude, a ni strategije, ma kako lepo, iako praznjikavo zvuÄale. Å ta je potrebno? Možda je to generacijska sklonost, ali mnogo viÅ¡e mi se sviÄ‘a recept Maria Mihaljevića iz njegove pesme-pisma, koje poÄinje: „Ovim se pismom obraćam vama, govnari, koji se nazivate srpski i hrvatski poglavari“ (slobodno dodati joÅ¡ etniÄkih poglavara, prim. VRV), a zavrÅ¡ava se sa „M’rš“. Bilo bi dobro na izborima. To m’rÅ¡.
Â
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Leave a Reply