Veliku praÅ¡inu podiglo je ovih dana objavljivanje Nacrta novog zakona o unutraÅ¡njim poslovima, u vezi kojeg se u javnosti Äuo veliki niz komentara kako u pisanim medijima, tako i na televiziji. MeÄ‘utim, izostao je bilo kakav komentar istinske struÄne javnosti, pretežno od strane advokata koji se kroz kriviÄne i prekrÅ¡ajne postupke najviÅ¡e staraju o zaÅ¡titi garantovanih ljudskih prava i sloboda i najviÅ¡e dolaze u dodir sa primenom propisa koji reguliÅ¡u ovu vrstu materije.
Kako god, nismo videli da je bilo koji medij pozvao nekog ko zaista dolazi iz struke i prakse da kaže neÅ¡to o nacrtu ovog propisa, već smo preplavljeni raznim komentarima pojedinaca koji ne pripadaju struci i o ovoj tematici ne poseduju ni elementarno znanje, Äime se samo unosi zabuna u javnosti.
Navedeni Nacrt zakona o unutraÅ¡njim poslovima ima svoje nedostatke koji mogu biti pogodno tlo za odreÄ‘ene zloupotrebe i nejasnoće prilikom njegove primene, ali na Å¡ta se one konkretno odnose potrebno je objektivno i pre svega struÄno ukazati.
Nova – Da se struka pita ukazuje na sledeće nedostatke u pojedinim odredbama nacrta gore navedenog zakona.
Jedna od odredbi koja je neprecizno formulisana jeste odredba iz Älana 18 nacrta koja propisuje da Ministarstvo saraÄ‘uje sa graÄ‘anima koji pružaju pomoć u obavljanju unutraÅ¡njih poslova.
Navedeno se mora precizirati u smislu poslova na koje se ta pomoć odnosi, da li se to odnosi na odreÄ‘ene pojedinaÄne sluÄajeve npr. pri hvatanju uÄinioca kriviÄnog dela, spreÄavanje njegovog bekstva, otklanjanja opasnosti po život i telo itd… ili se otvara mogućnost da se graÄ‘anin kontinuirano angažuje kao nekakav pomoćni ili tihi policajac i koristi sva ovlašćenja kojima raspolaže policijski službenik.
Potpuno je prirodno i prihvatljivo da graÄ‘ani pomažu policiji davanjem podataka i informacija koji joj mogu olakÅ¡ati otkrivanje kriviÄnog dela i njegovog uÄinioca, ali ovako Å¡iroka odredba koja normira da graÄ‘anin pruža pomoć policiji u „obavljanju unutraÅ¡njih poslova“ izuzetno je opasna jer njenim striktinim tumaÄenjem graÄ‘anin će preuzeti ovlašćenja koja poseduje i sam policijski službenik i sva prava koja ima policijski službenik u primeni policijskih ovlašćenja koja podrazumevaju i razna ovlaÅ¡enja represivnog karaktera kao Å¡to je npr. primena sredstava prinude, te se ovim otvara mogućnost zloupotrebe na naÄin da odreÄ‘eni pojedinci pribave sebi sva ovlašćenja policije, jer nacrt niÅ¡ta po tom pitanju jasnije, bliže i preciznije ne reguliÅ¡e.
Nadalje, Älan 13 nacrta propisuje da ministar izdaje obavezne instrukcije u vezi sa radom policije, ali ne sme uticati na operativnu nezavisnost policije.
Navedena odredba neprecizno je postavljena, pa, kao takva, otvara mogućnost zloupotrebe od strane ministra i njegovog direktnog uticaja kroz obavezne instrukcije na rad policije u pojedinaÄnim predmetima.
U tom smislu potrebno je preciznije urediti na Å¡ta se obavezne instrukcije konkretno odnose, a ne korisititi generalne i apstraktne odrednice kao Å¡to su odrednice „u vezi sa radom policije“ i „ne sme uticati na operativnu nezavisnost policije“ bez bilo kakvog bližeg odreÄ‘enja kog dela rada policije i na koji naÄin, kao i Å¡ta precizno oznaÄava pojam operativne nezavisnosti policije u odnosu na obavezne instrukcije ministra.
Član 44 nacrta koji normira sistem za obradu podataka koji predviđa automatsku detekciju lika, biometrijske podatke detektovanja lika i telesnih karakteristika, kao i registrofonski sistem za beleženje audio zapisa razgovora takođe je neodređen.
Postavlja se pitanje zaÅ¡to bi se neselektivno i masovno uzimali i skladiÅ¡tili biometrijski podaci lica koja nisu osumnjiÄena niti su bila ranije osuÄ‘ivana za izvrÅ¡enje bilo kog kriviÄnog dela, te navedeno opravdano izaziva bojazan kod graÄ‘ana i otvara mogućnost zloupotreba.
ÄŒlan 116 nacrta reguliÅ¡e upotrebu sredstava prinude prema grupi lica koja se protivpravno okupila, a odbije nareÄ‘enje da se raziÄ‘e. MeÄ‘utim, sporan je deo odredbe koji sadrži odrednicu alternativnog karaktera „ili svojim ponaÅ¡anjem može da izazove nasilje ii naruÅ¡avanje javnog reda i mira“, Å¡to znaÄi da skup od strane grupe lica može biti prijavljen i odobren u skladu sa zakonom, ali na osnovu samo mogućnosti izazivanja nasilja ili naruÅ¡avanja javnog reda i mira može se izdati naredba za razilaženje, a zatim primeniti prinuda.
Navedeno nije prihvatljivo jer otvara mogućnost zloupotrebe koje sa zasniva na diskrecionoj oceni, te navedenu odredbu treba zameniti odredbom „svojim ponašanjem vrše nasilje i narušavaju javni red i mir u većem obimu“.
TakoÄ‘e nacrt u mnogim delovima izjednaÄava primenu policijskih ovlašćenja kada su u pitanju kriviÄna dela i prekrÅ¡aji.
Navedeno nije celishodno jer su prekrÅ¡aji dela daleko manje druÅ¡tvene opasnosti od kriviÄnih dela, pa je nepotrebno sve resurse policije koji se koriste za rasvetljavanje kriviÄnih dela predviÄ‘ati i za rasvetljavanje prekrÅ¡aja, koji sa sobom nose manji znaÄaj i manju druÅ¡tvenu opasnost.
ÄŒlan 144 nacrta reguliÅ¡e mere ciljane potrage koje se primenjuju prema licu za koje postoji osnovana sumnja da je izvrÅ¡ilo kriviÄno delo za koje je zaprećena kazna zatvora u trajanju od Äetiri ili viÅ¡e godina, pod uslovima za primenu i primenom posebnih dokaznih radnji regulisanih Zakonikom o kriviÄnom postupku.
Navedenom nije mesto u ovom zakonu, jer je primena posebnih dokaznih radnji eksplicitno regulisana Zakonikom o kriviÄnom postupku na detaljan i sveobuhvatan naÄin.
Ovakvom odredbom u ovom nacrtu zakona proÅ¡irila bi se primena posebnih dokaznih radnji van uslova propisanih Zakonikom o kriviÄnom postupku na jedan potpuno neopravdan naÄin.
Apsurdno je predviÄ‘ati mogućnost primene posebnih dokaznih radnji za kriviÄna dela za koja se spram zaprećene kazne može primeniti Äak i institut odlaganja kriviÄnog gonjenja (oportunitet), te se na taj naÄin institut posebnih dokaznih radnji proÅ¡iruje i na kriviÄna dela za koja primena posebnih dokaznih radnji nije opravdana.
Naposletku najviše pažnje u javnosti je izazvala mogućnost ulaska policije u stan i druge prostorije bez naredbe suda.
Navedeno nije razlog za paniku, jer je tako neÅ¡to postojalo i u svim ranijim reÅ¡enjima, a tiÄe se samo odreÄ‘enih taksativno navedenih sluÄajeva, a to je uz saglasnost držaoca, ako neko zove u pomoć, radi neposrednog hapÅ¡enja uÄinioca kriviÄnog dela, radi izvrÅ¡enja odluke suda o pritvaranju ili dovoÄ‘enju okrivljenog ili osuÄ‘enog, ako je to potrebno radi otklanjanja neposredne i ozbiljne opasnosti za ljude ili imovinu uz osnov sumnje da se priprema, vrÅ¡i ili da je izvrÅ¡eno kriviÄno delo, te su svi navedeni sluÄajevi opravdani, postojali su i ranije i nisu razlog za brigu.
Ono Å¡to je ovde potrebo razjasniti, a Å¡to u javnosti mnogi nisu razumeli, je to da policija ne može da uÄ‘e u stan bez naloga suda na osnovu osnova sumnje da se priprema, vrÅ¡i ili da je izvrÅ¡eno kriviÄno delo, već je navedeno u vezi sa otklanjanjem ozbiljne i neposredne opasnosti za za ljude ili imovinu, te kada postoji ozbiljna i neposredna opasnost za ljude ili imovinu da bi policija uÅ¡la u stan mora joÅ¡ dodatno pored toga da postoji i osnov sumnje da se priprema, vrÅ¡i ili je izvrÅ¡eno kiriviÄno delo u tom sluÄaju.
Dakle, osnov sumnje da se priprema, vrÅ¡i ili je izvrÅ¡eno kriviÄno delo nije zaseban sluÄaj u kom policija može ući u neÄiji stan.
U svakom sluÄaju, potrebno je otvoriti mnogo Å¡iru i opsežniju javnu raspravu u kojoj će uÄestvovati i u kojoj će se pre svega Äuti glas struke koja je jedina vlasna da o ovoj materiji raspravlja, a onda videti da li će navedeni nacrt zakona oživeti u formi zakona i da li će se realne i objektivne primedbe istinske struÄne javnosti uzeti u obzir.
Advokat Milan Äurić, Älan Pravnog saveta Nove D2SP
Leave a Reply