Narativ sudije Slobodana Keranovića u parnici NebojÅ¡e Stefanovića protiv NIN-a i novinarke Sandre PetruÅ¡ić je sudska presuda baÅ¡ onako i onoliko koliko je Stefanovićeva „Nova uloga strategijskog menadžmenta u upravljanju lokalnom samoupravom (primer grada Beograda)†odbranjena na Megatrendu – doktorska disertacija. LiÄi na presudu, ima broj, izrekao ju je sudija, ima i dispozitiv kojim se (kako je bilo oÄekivano) odluÄno usvaja Stefanovićev tužbeni zahtev, obrazloženje se proteglo na preko dvadeset strana. LiÄi, ali nije. Isto kao Å¡to je Stefanovićevo pisanije fingirani doktorat, Keranovićevo je fingirana presuda. TeÅ¡ko je reći koji je od ova dva teksta druÅ¡tveno opasniji. Da li je to univerzitetsko priznanje (ma kakav da je univerzitet) da je jedan prepisan, prepriÄan i otužno nenauÄan spis – ipak doktorat ili je to sudsko izlaženje u susret aktuelnom politiÄkom moćniku, koje je predstavljeno kao sudska presuda i – kao takvo – podržano trećom državnom vlašću (ma kakva da je država)?
U pravu važi nepisano pravilo da sudske presude koje nisu pravnosnažne ne treba kritiÄki pravno analizirati, jer bi se to moglo protumaÄiti kao pokuÅ¡aj uticaja na drugostepeni sud koji bi odluÄivao o žalbi, a žalba je u ovoj stvari najavljena. Odstupiću od ovog pravila donekle i uverena sam da, kao graÄ‘anka ove zemlje, imam pravo na to.
Najpre, bilo bi teÅ¡ko ovu presudu shvatiti ozbiljno kada bi se posmatrala samo njena sadržina. Ali, ona će biti shvaćena ozbiljno jer je njena sadržina zapravo irelevantna. Ona je izreÄena da bi stajala kao pretnja slobodi izražavanja ne samo novina i novinara, već svih. Ako opstane, tj. ako postane pravnosnažna, ona će biti Ävrst dokaz da je državna vlast Srbije napustila ne ideju vladavine prava (nikad ta ideja nije ni bila prihvaćena), već i puko poigravanje njome, biće takoÄ‘e dokaz da pravosuÄ‘e ovde ne uviÄ‘a da ne treba da bude vlast, nego tek njen sluga, biće dokaz da demokratiju, Äiji je jedan od temelja sloboda misli i izražavanja, ovde ne prihvata nijedna od tri grane državne vlasti.
Potom, ovom i ovakvom odlukom, sud je ne samo odstupio od strandarda Evropskog suda za ljudska prava o slobodi izražavanja – on je negirao pravni poredak države Srbije, tj. pogazio njen Ustav i zakone, i odluÄio da ne poÅ¡tuje praksu Vrhovnog kasacionog suda (ma kakav da je). Kao Å¡to je u jednom sliÄnom sporu sutkinja tadaÅ¡njeg OpÅ¡tinskog suda u BabuÅ¡nici uzviknula da Evropa ne stanuje u BabuÅ¡nici, tako je i ViÅ¡i sud, kroz ovu presudu, graknuo kako ni Vrhovni kasacioni sud ne stanuje u ViÅ¡em sudu u Beogradu.
Najzad, neću se kritiÄki baviti onim Å¡to u ovoj presudi stoji. Dok ne postane pravnosnažna, baviću se onim Äega u presudi nema, a moralo je biti da bi se ona smatrala takvom, tj. presudom do koje sud dolazi kad ÄinjeniÄno stanje koje je utvrdio supsumira (podvede) pod pravnu normu na koju to ÄinjeniÄno stanje ukazuje.
Ova pravna stvar je reÅ¡avana kroz parniÄni postupak koji se vodio radi naknade Å¡tete zbog povrede Äasti i ugleda tužioca Stefanovića, koja (Å¡teta) je navodno priÄinjena napisom i naslovnom stranom javnog glasila. Ostaviću po strani to Å¡to je tužilac Stefanović, sudeći po obrazloženju presude, navodio da je napisom i naslovnom stranom NIN-a povreÄ‘ena prezumpcija nevinosti na njegovu Å¡tetu, te da je u odnosu na taj njegov navod tužbeni zahtev trebalo da bude formulisan drugaÄije nego Å¡to je on to uÄinio. OdluÄio se da traži naknadu Å¡tete u iznosu od 300.000 dinara i svi ostali navodi njegove tužbe sveli su se na taj zahtev.
U ovakvim parnicama odluÄujuća su tri pravna pitanja kojima se sud uopÅ¡te nije bavio: (1) svojstvo tužioca kao subjekta napisa i naslovne stranice, (2) odnos povrede prava liÄnosti na jednoj strani, i slobode informisanja na drugoj, i (3) ocena da li je napis na naslovnoj stranici, kao i da li su napisi iz teksta novinskog Älanka za koje Stefanović tvrdi da su povredili njegov ugled i njegovu Äast – ÄinjeniÄne tvrdnje ili su, pak, vrednosni sudovi (zakljuÄci).
(1) Povodom prvog pitanja, spis sudije Keranovića se bavi nabrajanjem i praznoslovnim prepriÄavanjem odredaba Zakona o javnom informisanju i medijima sadržanim u Äl. 5. st. 1, Äl. 9. st. 1, Äl. 73, Äl. 79. st. 1, 2 i 4, Äl. 112, Äl. 113, Äl. 114, Äl. 115, Äl. 116 i Äl. 120. Sve to nabrajanje poseća na stih: „Evo ti paragrafi, pa zagrabi…†i služi zasenjivanju javnosti tj. prostote, jer tako ova „presuda†na javnost gleda. No, odredbe kojim se sudija nije bavio, a morao je, jer na njih upućuje ÄinjeniÄno stanje koje je sam sudija utvrdio sadržane su u Äl. 8. ovog Zakona, koji glasi:
„Izabran, postavljen, odnosno imenovan nosilac javne i politiÄke funkcije dužan je da trpi iznoÅ¡enje kritiÄkih miÅ¡ljenja, koja se odnose na rezultate njegovog rada, odnosno politiku koju sprovodi, a u vezi je sa obavljanjem njegove funkcije bez obzira na to da li se oseća liÄno povreÄ‘enim iznoÅ¡enjem tih miÅ¡ljenja.â€
Ko je tužilac NebojÅ¡a Stefanović? On je ministar unutraÅ¡njih poslova u Srbiji. Kako je to postao? Tako Å¡to ga je izabrala Narodna skupÅ¡tona. Da li je to sudija Keranović znao? Jeste, vidi se iz obrazloženja presude, a i da nije znao, morao je znati. Da li je Stefanović bio kritikovan na naslovnoj strani NIN-a i u novinskom Älanku? Jeste. Da li se ta kritika odnosila na „rezultate njegovog rada“ i na „politku koju sprovodi“? Jeste, vidi se iz obrazloženja presude. Da li je ta kritika stajala u „vezi sa obavljanjem njegove funkcije“? Jeste, opet se vidi iz obrazloženja presude. ZaÅ¡to, onda, sudija Keranović ne samo da nije primenio, nego nije ni pomenuo odredbu Äl. 8. Zakona o javnom informisanju i medijima? E, da je tu odredbu primenio, ne bi mogao izaći u susret ministru Stefanoviću, a presude služe da se moćnicima izaÄ‘e u susret. Danas i ovde.
Jer, Äim je podneo tužbu, ministar je odluÄio da ne trpi, iako ga zakon na trpljenje obavezuje, pa Å¡ta onda da radi sudija – da se pokorava nekom depersonalizovanom i takoreći anonimnom zakonu, ili živoj ministarskoj pojavi? (InaÄe, baveći se reakcijama povodom neubiÄajeno brzog donoÅ¡enja presude, sam ministar svoju tužbu prigodno naziva „prijavom“! Kad se samo setim koliko je nesrećnih studenata prava padalo na ispitima zbog pogreÅ¡nog korišćenja terminologije. Da su samo na vreme shvatili da je tužba zapravo prijava, ne bi ni morali da studiraju prava. Već bi doktorirali.) Potreba da ministar viÅ¡e ne trpi jaÄa je od obiÄne tehnike supsumpcije, jaÄa je od Evropskog suda za ljudska prava (ES).
Opet skrećem pažnju na odluke ES koje predviÄ‘aju slabiju zaÅ¡titu za lica koja sudeluju u javnom životu, u odnosu na ostale graÄ‘ane. Najpre, novinarska sloboda podrazumeva izvesan stepen preterivanja, Äak provociranja (Prager and Oberschlick, 26.4.1995, stav 38; De Haes and Gijsels protiv Belgije, 24.2.1997, stav 46; Lopes Gomes da Silva protiv Portugalije, 28.9.2000, stav 34). OdreÄ‘eni stepen preterivanja mora da se toleriÅ¡e u kontekstu pregrejane javne rasprave o stvarima od javnog interesa (Stoll protiv Å vajcarske, 25.4.2006, stav 55). PolitiÄar koji svojim stavovima provocira (setimo se samo konferencije za novinare NebojÅ¡e Stefanovića – a u pozadini raznih rodova policije – posle najave tzv. državnog udara), mora prihvatiti i provokativne iskaze o sebi (Oberschlick protiv Austrije (no. 2), 1.7.1997, stavovi 33, 34), jer je u prirodi politiÄke debate upotreba preteranih i uvredljivih izraza (Lopes Gomes Da Silva protiv Portugalije, 28.9.2000, stav 34). OÅ¡tre politiÄke rasprave lako prerastu u liÄne, a to je jedan od rizika koji se prihvata uÄešćem u politiÄkom životu (Lopes Gomes da Silva protiv Portugalije, 28.9.2000, stav 34).
(2) Drugo pitanje – odnos povrede prava liÄnosti i slobode informisanja – ima svoj osnov u Äl. 18. st. 3. Ustava Srbije: „Odredbe o ljudskim i manjinskim pravima tumaÄe se u korist unapreÄ‘enja vrednosti demokratskog druÅ¡tva, saglasno važećim meÄ‘unarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi meÄ‘unarodnih institucija koje nadziru njihovo sprovoÄ‘enje“. Jedna od takvih meÄ‘unarodnih institucija je Evropski sud za ljudska prava. U nekoliko stotina njegovih odluka nailazi se na ovu ideju:
„Sud podseća da sloboda izražavanja predstavlja jedan od temelja demokratskog druÅ¡tva; na osnovu § 2. Älana 10 (Äl. 10-2 Konvencije) sloboda izražavanja obuhvata ne samo `informacije` ili ‘ìdeje` koje se prihvataju sa odobravanjem ili koje se ne smatraju uvredljivim, ili koje su neutralne, već isto tako i one koje povreÄ‘uju, Å¡okiraju ili uznemiravaju. Sloboda izražavanja, onako kako je ureÄ‘ena u Älanu 10. jeste predmet brojnih ograniÄenja, ali ona se moraju usko tumaÄiti, a neophodnost svakog ograniÄenja mora biti uverljivo utvrÄ‘ena… Iako Å¡tampa ne sme prekoraÄivati ograniÄenja, postavljena izmeÄ‘u ostalog i radi `zaÅ¡tite ugleda drugih`, njena uloga je da prenosi informacije i ideje od javnog interesa. I ne samo da Å¡tampa ima zadatak prenoÅ¡enja informacija i ideja: javnost, takoÄ‘e, ima pravo da ih prima. Kada bi bilo drukÄije, Å¡tampa ne bila sposobna da odigra svoju vitalnu ulogu `javnog Äuvara`“ (v. stav 63. presude ES Thorgeirson protiv Islanda).
U konkretnoj parnici ministra Stefanovića radilo se o izveÅ¡tavanju i ocenjivanju stvari od opÅ¡teg interesa: noćnom ruÅ¡enju objekata u Savamali i organizovanom odsustvu policijske reakcije. „Shodno ustaljenoj praksi Suda, postoji mali prostor za ograniÄenja rasprave o pitanjima od javnog interesa prema Älanu 10. stav 2. Konvencije (videti Nilsen i Johnsen protiv NorveÅ¡ke [VV], broj 23118/93, stav 46., ECHR 2001-VIII)“. Dakle, kad se odmerava potreba zaÅ¡tite liÄnog interesa (ministra Stefanovića) i potreba javnosti da sazna Å¡ta se jedne noći dogodilo u Savamali i ko bi sve za to mogao biti odgovoran, a nadležni pravosudni organi pitanje nisu reÅ¡ili, preovlaÄ‘uju interesi javnosti da se slobodno informiÅ¡e, koji korespondiraju sa obavezama novinara i novina da o stvari od opÅ¡teg interesa piÅ¡u, ukljuÄujući tu i vrednosne ocene, neprijatne za ministra Stefanovića.
(3) Najzad, sudija Keranović se u svom spisu nije izriÄno izjasnio o tome kakav smisao ima (za tužioca naroÄito bolan) napis na naslovnoj strani NIN-a: „NebojÅ¡a Stefanović, glavni fantom iz Savamaleâ€, tj. da li taj napis shvata kao ÄinjeniÄnu tvrdnju ili vrednosni sud (zakljuÄak). Ovo pitanje je važno u Stefanovićevoj i sliÄnim parnicama, jer se istinitost ÄinjeniÄne tvrdnje, po pravilu, mora dokazivati, dok se vrednosni sud (zakljuÄak), razume se, ne dokazuje. Evropski sud za ljudska prava pravi tu razliku veoma jasno. Kada novinar kritikuje politiÄara na državnoj funkciji i nazove ga „prizemnim oportunistom“, „nemoralnim“, „nedostojnim“ zbog njegovog stava prema lideru neke politiÄke stranke, u pitanju su vrednosni iskazi, a oni ne podležu dokazivanju da su istiniti, pa se ni od koga ne može tražiti takav dokaz, niti se ikome može stavljati na teret Å¡to ih nije dokazao.
Nacionalni sud bi povredio slobodu informisanja kada bi novinara kaznio zbog klevete zato Å¡to nije dokazao istinitost vrednosnog iskaza (Lingens protiv Austrije, 8.7.1986, stav 41; Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH protiv Austrije, 19.1.2006, stav 31). Kada nacionalni sud smatra ÄinjeniÄnim iskazima tvrdnje da, na primer, odreÄ‘ene organizacije imaju „faÅ¡istiÄku prirodu“ i, zato Å¡to tvrdnje nisu dokazane, zabrani njihovo ponovno objavljivanje, a naredi da se opozovu i opoziv objavi, time povreÄ‘uje slobodu informisanja (Jerusalem protiv Austrije, 27.2.2001, stav 46). Ako domaći propis države Älanice predviÄ‘a da se mora dokazati istinitost svakog iskaza koji se objavljuje i da se mora objaviti ispravka svake tvrdnje za koju se ne dokaže da je istinita (Å¡to nije sluÄaj sa zakonodavstvom Srbije), to znaÄi da taj propis obavezuje na dokazivanje vrednosnih iskaza, Å¡to je nemoguće, Äime se povreÄ‘uje sloboda informisanja (Ukrainian Media Group protiv Ukrajine, 29.3.2005, stavovi 41, 59, 60).
NeÅ¡to od ovog razgraniÄenja, a posebno o merilima sudske ocene novinarske pažnje, naÅ¡lo je mesta u praksi Vrhovnog kasacionog suda (tada: Vrhovnog suda Srbije). Sentenca: „U medijskom pravu od novinara se ne može zahtevati utvrÄ‘ivanje istinitosti Äinjenica kao u sudskom postupku (podudarnost sa stvarnošću i otklanjanje svake razumne sumnje), a za slobodu izražavanja i objavljivanja ÄinjeniÄnih iskaza nije nužno postojanje dokaza njihove apsolutne istinitosti, već je dovoljno slobodno izraziti i objaviti informaciju poÅ¡to se prethodno proveri da je ona istinita u skladu sa primerenim okolnostima konkretnog sluÄaja, odnosno u skladu sa novinarskom pažnjom.â€
Iz obrazloženja: „U medijskom pravu od novinara se ne može zahtevati utvrÄ‘ivanje istinitosti Äinjenica kao u sudskom postupku (podudarnost sa stvarnošću i otklanjanje svake razumne sumnje). Za slobodu izražavanja i objavljivanje ÄinjeniÄnih iskaza nije nužno postojanje dokaza njihove apsolutne istinitosti. Zbog prirode medija, a naroÄito dnevnog novinarskog glasila (brzine i aktuelnosti informacija) ne može se od novinara zahtevati utvrÄ‘ivanje istine koje bi se podudaralo sa sudskom istinom. Dovoljno je slobodno izraziti i objaviti informaciju poÅ¡to se prethodno proveri da je ona istinita u skladu sa primerenim okolnostima konkretnog sluÄaja tj. u skladu sa novinarskom pažnjom. U ovom sluÄaju novinar je pre objavljivanja Älanka koji sadrži podatke o odreÄ‘enim pojavama i liÄnostima (tužiocima) proverila poreklo informacija tako da nije povreÄ‘en Älan 3. Zakona o javnom informisanju. Prilikom izrade novinarskog teksta novinar je poÅ¡tovala i princip `da se Äuje i druga strana` tako da je potpuno postupila sa dužnom pažnjom (proverom koja je primerena datim okolnostima)“ (Presuda Vrhovnog suda Srbije, Rev. 3139/2007 od 19.3.2008. godine). Kao Å¡to se vidi, u ovoj presudi Vrhovni sud se bavio ÄinjeniÄnim tvrdnjama, a ne vrednosnim iskazima.
Kao Å¡to napisah, sudija Keranović se nije izriÄno izjasnio o karakteru napisa: „NebojÅ¡a Stefanović, glavni fantom iz Savamaleâ€. Ipak iz dela obrazloženja, pogotovo na str. 20. i 21. moglo bi se zakljuÄiti da sudija ovaj napis smatra ÄinjeniÄnom tvrdnjom. Ocenu da li iko može da dokaže da je Stefanović zapravo fantom, pa joÅ¡ glavni, pa tek iz Savamale, prepustila bih potpuno u nadležnost sudiji Keranoviću. InaÄe, ako se iskaz prevede na pravni jezik, on bi glasio: fiziÄko lice je fantom. Ovako prevedeno – a sudija mora “prevesti†konkretne pojave na apstraktan pravni jezik da bi konkretnu pojavu pravno kvalifikovao – jasno je da je u pitanju vrednosni sud. Kako bi bilo da je stajalo: „NebojÅ¡a Stefanović, glavni car iz Savamaleâ€? Da li bi sudija Keranović naredio dokazivanje da je dotiÄni monarh, a ne izabrano lice?
Sve ono Å¡to je odluÄujuće u Stefanovićevom predmetu, obraÄ‘eno je u odluci Evropskog suda za ljudska prava u postupku Bodrožić i Vujin protiv Srbije, predstavka br. 38435/05. Presuda je dostupna na web stranici Zastupnika pred tim sudom.
Vredelo je proÄitati, gospodine sudija. Sada je kasno, već ste uÅ¡li na mraÄne stranice pravosudne istorije.
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Leave a Reply