Ove nedelje, Centar “Živeti uspravno†iz Novog Sada objavio je rezultate istraživanja u kojem su uÄestvovale osobe sa invaliditetom sa pravom glasa iz svih krajeva Srbije. Cilj istraživanja je da se doÄ‘e do podataka koliko su osobe sa invaliditetom zainteresovane za politiÄki život u Srbiji, izborni proces i koji su kljuÄni faktori pri odluÄivanju za koga će glasati na izborima.
Za ovo istraživanje bilo je važno doći i do podataka, u kojoj meri je osobama sa invaliditetom važno da li politiÄke stranke u svojim programima i inicijativama imaju dokumente koji se tiÄu prava osoba sa invaliditetom. Istraživanje je pokazalo da osobe sa invaliditetom uglavnom redovno izlaze na izbore i da ogromna većina biraÄkih mesta nije pristupaÄna.
Odgovarajući na pitanje “Koje se stranke bave pravima osoba sa invaliditetom?â€, najveći broj ispitanih naveo je Novu stranku, njih 17%. Sledi Demokratska stranka sa 14%, zatim Liberalno demokratska partija sa 6% i tako dalje. Zanimljivo je da je aktivnosti Srpske napredne stranke i Pokreta socijalista u ovoj oblasti prepoznao samo jedan ispitanik. Pored SNS-a Äiji se voÄ‘a za sve pita i sve (ne)reÅ¡ava, verujem da je celokupnoj javnosti poznato da je u prethodnoj Vladi, Pokret socijalista resorno bio zadužen za poboljÅ¡anje položaja osoba sa invaliditetom, piÅ¡e Älan Gradskog odbora Nove stranke NiÅ¡ Ivan Novković za portal gradjanin.rs.
Rezultati navedenog istraživaja dovoljno govore koliko je ministar Aleksandar Vulin kompetentan za oblast kojom se bavio. Moj stav je da je za poboljÅ¡anje položaja osoba sa invaliditetom neophodan multidisciplinarni pristup tako da tim pitanjem treba da se bavi svako ministarstvo u Vladi, ali je trenutno sistem takav da su skoro sva pitanja iz ove oblasti smeÅ¡tena u jedno ministarstvo Äime oÄito misle da su obavili posao. Ovim poslom se bavim 18 godina tako da me rezultati istraživanja ni u jednom svom delu nisu iznenadili, Å¡to se odnosi i na percepciju anketiranih osoba o doprinosu politiÄkih stranaka. Ako za vreme svog mandata niÅ¡ta niste uradili kao Å¡to je sluÄaj sa ministrom Aleksandrom Vulinom, onda su ovi rezultati potpuno oÄekivani.
S druge strane, kada se na sceni pojavi politiÄka stranka koja poboljÅ¡anje položaja osoba sa invaliditetom u druÅ¡tvu, nema u svom delovanju tek radi reda, već ovu oblast, po znaÄaju i intenzitetu rada, izjednaÄi sa svim ostalim politiÄkim temama, onda je takoÄ‘e oÄekivan rezultat istraživanja da Nova stranka bude prepoznata od strane najvećeg broja ispitanica i ispitanika kao politiÄka snaga koja se najozbiljnije bavi ovom oblašću.
Nova stranka u kampanju za predstojeće izbore nije uÅ¡la sa obećanjima već sa predstavljanjem zadataka definisanim na osnovu programa stranke i struÄno sagledanih problema sa kojima se susreću osobe sa invaliditetom.
Na osnovu toga Nova stranka svoj rad temelji na 7 kljuÄnih zadataka:
Prvi i osnovni zadatak je ukljuÄivanje organizacija osoba sa invaliditetom u kreiranje politike u ovoj oblasti. Niko osim osoba sa invaliditetom ne zna bolje o tome Å¡ta je potrebno uraditi i zato Nova stranka insistira na partnerskom odnosu sa udruženjima osoba sa invaliditetom.
Drugi zadatak odnosi se na obavezu predstavnica i predstavnika Nove stranke u svim lokalnim samoupravama u Srbiji, da eliminiÅ¡u Å¡tednju kao izgovor za nepoÅ¡tovanje osnovnih ljudskih prava. Jedan od najdrastiÄnijih primera je dosadaÅ¡nje izbegavanje uvoÄ‘enja usluge personalne asistencije i drugih vidova podrÅ¡ke samostalnom životu, u sistem socijalne zaÅ¡tite na lokalnom nivou, iako je Zakon o socijalnoj zaÅ¡titi koji sadrži ovu obavezu, donet joÅ¡ 2011. godine.
Treći zadatak je povratak na put deinstitucionalizacije što podrazumeva prekid prakse kojom se parama poreskih obveznika mnogo više ulagalo u institucije rezidencijalnog karaktera umesto u stvaranje uslova za samostalni život.
ÄŒetvrti zadatak je obezbeÄ‘ivanje transparentnosti budžeta koji se posebno odnosi na izgradnju. Tražićemo da se u budžet svih lokalnih samouprava u Srbiji uvede posebna budžetska linija kojom će biti transparetno koliko se novca godiÅ¡njim budžetom gradskih ili opÅ¡tinskih javnih preduzećima koja se bave izgradnjom, opredeljuje za pristupaÄnost. Cilj ove inicijatve je jasan, Srbija konaÄno mora biti arhitektonski pristupaÄna svima.
Peti zadatak je puno poÅ¡tovanje Zakona o izgradnji i Pravilnika o pristupaÄnosti tako da se viÅ¡e ne može odobriti upotrebna dozvola ako izgradjeni objekat ne ispunjava standarde pristupaÄnosti predviÄ‘ene Zakonom.
Å esti zadatak je puno poÅ¡tovanje jeziÄkog identiteta osoba sa oÅ¡tećenjem sluha i vida kroz stvaranje uslova za obrazovanje i informisanje u svim institucijama sistema, na znakovnom jeziku i brajevom pismu.
Sedmi zadatak je kruna partnerskog odnosa o kojem je već bilo reÄi i predstavlja obavezu donoÅ¡enja kvalitetnijeg plana finansiranja udruženja i sportskih klubova osoba sa invaliditetom.
Nakon svega Å¡to sam predstavio u ovom tekstu, hoću da naglasim da je Nova stranka potpuno spremna da preuzme odgovornost za poboljÅ¡anje uslova života osoba sa invaliditetom i njihovih porodica, ali dodajem da se iz ovih zadataka kojima se zalažemo za vladavinu zakona, transparentnost budžeta, veće uÄešće graÄ‘anstva u radu i kontroli lokalne samouprave i bolji plan finansiranja udruženja graÄ‘ana i sportskih klubova, može videti da se njihovom realizacijom utiÄe na poboljÅ¡anje uslova života celokupnog druÅ¡tva.
Leave a Reply