Nije lepo pisati o izložbi koju niste videli – zato ni neću o njoj, a o ideji izložbe – samo uzgred. Cela stvar je, zajedno sa novopromovisanom umetniÄkom kritiÄarkom (inaÄe u civilu – predsednicom Narodne skupÅ¡tine), bizarna baÅ¡ kao nedavna tuÄa Pokemon-fanova, pristalica Pegide i antifaÅ¡ista u Minhenu. Samo Å¡to tuÄe na izložbi (joÅ¡) nije bilo.
Pažnja koja je izložbi posvećena relativno je uspeÅ¡no pokrila nekoliko vanustavnih ekstravagancija Vlade u tehniÄkom mandatu, a naroÄito mandatara samog.
Dobili smo, na primer, vojsku na granicama Srbije, iako je Äl. 30. st. 2. taÄ. 10. Zakona o policiji izuzetno jasan: „Policijski poslovi, u smislu ovog zakona, jesu… 10) kontrola državne granice, poslovi u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca, poslovi azila, prekograniÄnog kriminala, iregularnih migracija i readmisije.“ Sa druge strane, Zakon o Vojsci Srbije ne sadrži nijednu odredbu koja bi se odnosila na Äuvanje državne granice, ukljuÄujući tu i odredbe koje se odnose na vojnu policiju. Dakle, po zakonima Srbije, granice Äuva policija, a ne vojska. To je, uostalom, posledica prihvatanja standarda EU. Na putu prema njoj, a sve pod okriljem otvaranja poglavlja o vladavini prava, mandatar, ovoga puta u jednoj od svojih uloga (doživotnog?) koordinatora službi bezbednosti, zapravo je odluÄio o upotrebi vojske, poÅ¡to je navodno prethodno priupitao predsednika Republike, a konaÄno stvar je reÅ¡ena „na Vladi“. ZaÅ¡to je bilo potrebno prisustvo vojske kada je Komesar za izbeglice Cucić izjavio da situacija sa izbeglicama u Srbiji nije ni vanredna ni alarmantna, nije jasno. No tim pitanjem se i neću baviti. Problem je Äisto pravni i to proceduralni.
Najpre, opÅ¡ti je utisak da je o upotrebi vojske odluÄio koordinator službi bezbednosti, tj. mandatar, tj. Aleksandar VuÄić. Da je to samo utisak javnosti – hajde de, u Srbiji javnost i tako ne služi bogzna Äemu. Ali, ovu ocenu smo Äuli od visoko pozicioniranog lica, samog premijera, premda „tehniÄkog“, Aleksandra VuÄića: „Mandatar Aleksandar VuÄić izjavio je danas da je na sednici Biroa za koordinaciju službi bezbednosti odluÄeno da se formiraju zajedniÄke snage policije i Vojske Srbije kako bi se zaÅ¡titila granica. VuÄić je istakao da na tu odluku treba da da saglasnost predsednik Srbije Tomislav Nikolić.“ (N1info, 16.07.2016.) Dodao je, doduÅ¡e, da “Srbija neće biti parking za Pakistance i Avganistance koje niko u Evropi ne želi ni da vidi a kamoli da primiâ€, ali nije se stekao utisak da Pakistan i Avganistan predstavljaju ikakvu opasnost po Srbiju, naroÄito ne onu koja bi zahtevala angažman vojske. ÄŒinjenica da je tehniÄka vlada aminovala odluku Biroa – ne menja niÅ¡ta. Vojska je mogla biti angažovana samo da su se prethodno promenili Zakon o policiji i Zakon o Vojsci Srbije. A promena zakona zahteva odluku Narodne skupÅ¡tine, Äija predsednica se odala umetniÄkoj kritici, umesto da postavi pitanje nadležnosti visokog doma kome predsedava. (Setimo se, meÄ‘utim, politiÄke kritike koju je u svom parlamentu doživeo predsednik Vlade Slovenije kada je Vlada predložila promenu zakona, kako bi vojska zakonito mogla izići na granicu.) MeÄ‘utim, za promenu zakona u Srbiji postoje stanovite prepreke. Kratko reÄeno – one su u tome Å¡to Srbija nema Vladu. U tom pogledu Ustav Srbije je pomalo nezgodan za „predsednika tehniÄke Vlade“. On, naime, u Äl. 128. st. 4. sadrži imperativnu odredbu da Vlada kojoj je prestao mandat može da vrÅ¡i samo poslove odreÄ‘ene zakonom, do izbora nove Vlade. A zakon koji odreÄ‘uje te poslove jeste Zakon o Vladi, koji u Äl. 17. propisuje da Vlada kojoj je prestao mandat može vrÅ¡iti samo tekuće poslove i ne možepredlagati Narodnoj skupÅ¡tini zakone i druge opÅ¡te akte niti donositi propise, izuzev ako je njihovo donoÅ¡enje vezano za zakonski rok ili to nalažu potrebe države, interesi odbrane ili prirodna, privredna ili tehniÄka nesreća. „TehniÄki premijer“ bi se mogao braniti time da je Vlada samo „tehniÄka“, pa da zato ne može SkupÅ¡tini predlagati zakone. Ali, kao Å¡to se vidi, Zakon o Vladi predviÄ‘a i izuzetke. Na primer, „tehniÄka Vlada“ može predložiti zakon „ako to nalažu potrebe države“. Da li je izvoÄ‘enje vojske na granice potreba države ili samo demonstracijaautokratske volje mandatara? Ako je u pitanju potreba države, zakoni su se mogli izmeniti. U drugom sluÄaju – Å¡ta će nam uopÅ¡te zakon kad već imamo (samo)volju? Sve ove dosadne proceduralne prepreke lako su savladane – navodno je UNHCR „pohvalio“ vlasti Srbije zbog opisanog pregnuća. Uprkos toj pohvali – ako je stvarna – Å¡ta je sa mantrom mandatara i brojnih tehniÄkih ministara da se prilagoÄ‘avamo pravilima EU zbog nas samih, a ne toliko zbog pridruživanja? Å ta je sa tim Å¡to je poÅ¡tovanje ustavne i zakonske procedure bitan element vladavine prava? Å ta je sa tim Å¡to je demokratija sama u znaÄajnoj meri procedura, tj. poÅ¡tovanje pravila igre? Sa svim tim – nije niÅ¡ta. Jer, ustavne i zakonske smetnje nismo ni primetili. Umesto toga – dobili smo izložbu.
A, zaÅ¡to uopÅ¡te imamo samo „tehniÄku“, a ne izabranu Vladu? “Postoje stvari o kojima ne mogu da govorimâ€, rekao je mandatar (N1info, 23.07.2016.) Dakle, tajna – ali ipak uz izvesne logiÄki neobjaÅ¡njive nijanse. Najpre VuÄić nam je tajanstveno dao na znanje da stoji pod neÄijim pritiskom, za koji meÄ‘utim ne haje: “U formiranju vlade želim da se vodim kriterijumima koji su najbolji za Republiku Srbiju, a Å¡to se drugih tiÄe… Ne znam kome će se svideti, ne znam da li će nekoga podržavati Amerikanci ili nećeâ€, rekao je on i dodao da ga interesuje samo ono Å¡ta misle graÄ‘ani Srbije. Nije zaboravio podrÅ¡ku na davnim, od mnogih već zaboravljenim aprilskim izborima: „Za nas je glasalo 49 odsto graÄ‘ana, kompletna opozicija je dobila 40 odsto – glasali su ljudi koji su gledali Å¡ta je najbolje za njih i Srbiju, a ne Å¡to vole VuÄića.“ Pa, u Äemu je onda stvar, zaÅ¡to Vlade nema? E, o tome mandatar ne može da govori i tako sve u krug. Od aprila do avgusta. A SkupÅ¡tina, sa sve svojom predsednicom, ni da bekne, izuzev o izložbi i – u celoj stvari posve nevinoj – Marini Abramović.
Nije se, meÄ‘utim, VuÄić zaustavio samo na nevoljama o kojima ne sme ni da zucne. I ovo obraćanje naciji morao je zaÄiniti samovoljom: “Ne mogu da formiram vladu koju sam ne bih mogao da podržim. Ako uspem da je formiram, formiraću je, ako ne uspem, formiraće je neko drugi koga ću ja predložiti.“ (N1Info, 23.07.2016.) NaroÄitu pažnju mi je privukao deo njegove izjave da će Vladu formirati neko koga će On (VuÄić) predložiti. ÄŒime je VuÄić iz mandatara prerastao u meta-mandatara, koji bez obzira na jaÄinu potrebe da demonstrira samovolju, ovako neÅ¡to odista nije smeo reći. Hoću da kažem – previÅ¡e je i za sve ono na Å¡ta smo se sa VuÄićem navikli/navukli – jer radi se o jednom od baziÄnih ustavnih pitanja nadležnosti za formiranje organa vlasti, u ovom sluÄaju Vlade. Iako sam o tome već pisala, mislim da treba ponoviti.
Poveravanje mandata za sastav Vlade ureÄ‘uju Ustav i Zakon o predsedniku Republike. Najpre nadležnost za poveravanje mandata pripada predsedniku Republike: „Kandidata za predsednika Vlade Narodnoj skupÅ¡tini predlaže predsednik Republike, poÅ¡to sasluÅ¡a miÅ¡ljenje predstavnika izabranih izbornih lista“ (Äl. 127 st. 1. Ustava). Drugo, poveravanje mandata se vrÅ¡i posle Ustavom utvrÄ‘ene procedure, tj. poÅ¡to predsednik Republike obavezno sasluÅ¡a miÅ¡ljenje predstavnika izbornih lista (Äl. 127 st. 1. Ustava). SasluÅ¡avanje ovih miÅ¡ljenja jeste proceduralno pitanje. SluÅ¡anje miÅ¡ljenja je obavezno, ali sadržine takvih miÅ¡ljenja pravno ne obavezuju predsednika Republike i nemaju praktiÄni pravni znaÄaj. Treće, poveravanje mandata nije diskreciono ovlašćenje predsednika Republike, prvo zato Å¡to on mora poveriti mandat nekome, a drugo zato Å¡to ne može da bira kome će mandat poveriti.
Naime, Älan 18. Zakona o predsedniku Republike glasi:
“Predsednik Republike predlaže Narodnoj skupštini kandidata za predsednika Vlade kad god se bira nova Vlada.
Predsednik Republike dužan je da Narodnoj skupÅ¡tini predloži onog kandidata za predsednika Vlade koji može da obezbedi izbor Vlade.â€
Dakle, u Srbiji, za razliku od nekih drugih država, predsednik Republike ne može da poveri mandat stranci koja ima najviÅ¡e mesta u SkupÅ¡tini, ako ta stranka ne može da obezbedi izbor vlade, tj. ako nema natpoloviÄnu većinu u SkupÅ¡tini. Kad se pojavi stranka/koalicija koja je obezbedila izbor vlade, tj. koja ima natpoloviÄnu većinu poslanika u parlamentu, predsednik Republike mora poveriti mandat predstavniku te koalicije. Radi se o pravnoj obavezi predsednika Republike Å¡to jasno proistiÄe iz Äl. 18 st. 2. Zakona o predsedniku Republike: predsednik Republike dužan je da SkupÅ¡tini predloži onog kandidata za mandatara (predsednika Vlade) koji može da obezbedi izbor Vlade, tj. onom ko mu pokaže da će obezbediti skupÅ¡tinsku većinu.
Tomislav Nikolić je poverio mandate za sastav Vlade Aleksandru VuÄiću. Ne radi se (tj. ne sme da se radi) o neobaveznom razgovoru njih dvojice. NaglaÅ¡avam da, po Zakonu o predsednuku Republike, predsednik predlaže Narodnoj skupÅ¡tini kandidata za predsednika Vlade. Na sajtu Narodne skupÅ¡tine, kao ni na sajtu predsednika Republike nisam uspela da pronaÄ‘em tekst predloga Tomislava Nikolića upućen Narodnoj skupÅ¡tini kojim predlaže Aleksandra VuÄića za mandatara, Å¡to je, dopuÅ¡tam, možda moj propust, ali ne iskljuÄujem da je poveravanje mandata za sada njihova privatna stvar. U svakom sluÄaju, lice koje važi za mandatara joÅ¡ uvek nije predložilo SkupÅ¡tini novu Vladu.
PodvlaÄim joÅ¡ jednom – nadležnost za predlaganje mandatara jeste iskljuÄiva nadležnost predsednika Republike, te Aleksandar VuÄić ne može predložiti nekog drugog za predsednika Vlade, ako on ne bude bio u prilici da Vladu “formiraâ€, tj. predloži Narodnoj skupÅ¡tini. I to Aleksandar VuÄić mora znati, ne sme improvizovati, licentia poetica je, u ovakvim stvarima, nedopustiva.
Ni Ustav ni zakoni ne ureÄ‘uju pitanje vraćanja mandata predsedniku Republike. Po analogiji sa jednom drugom pravnom prazninom – situacijom kad Vlada koju predloži odreÄ‘eni mandatar ne dobije dovoljno glasova u Narodnoj skupÅ¡tini – treba uzeti da predsednik Republike može odrediti drugo lice za mandatara, pod uslovom da to drugo lice može da obezbedi potrebnu većinu za izbor Vlade i to najkasnije do isteka ustavnog roka za izbor Vlade. Naime, Narodna skupÅ¡tina se raspuÅ¡ta ako u roku od 90 dana od dana svog konstituisanja ne izabere Vladu (Äl. 109. Ustava). Radi se o automatskom raspuÅ¡tanju Narodne skupÅ¡tine, po sili samog Ustava, tj. ako istekne rok od 90 dana od dana konstituisanja SkupÅ¡tine, a Vlada ne bude izabrana, SkupÅ¡tina se raspuÅ¡ta bez donoÅ¡enja iÄije odluke, a potom predsednik Republike mora da raspiÅ¡e nove izbore.
Prema tome, ako se VuÄić nećka, neka vrati mandat Nikoliću, dok joÅ¡ ima vremena za odreÄ‘ivanje novog mandatara. Da li se ova njegova najnovija izjava može razumeti kao ukazivanje na pritiske (za koje navodno ne mari), demonstriranje umetniÄkog dojma (prenemaganje), eventualno pripremanje terena za sopstvenu kandidaturu za predsednika Republike, kao erdoganizam, putinizam… (slobodno nabrajati) – graÄ‘ane Srbije se ne tiÄe. Lice koje je predloženo za mandatara ima odreÄ‘ene odgovornosti. Da li mu se moguća Vlada sviÄ‘a ili ne sviÄ‘a, privatno je pitanje, koje ne sme uticati na njegove javne obaveze. Da li može ili ne može da odoli pritisku – takoÄ‘e. Ko mu je uzor – privatna je stvar. Javna je stvar da ne sme otezati sa predlaganjem Vlade tako da padne u cajtnot i time izazove nove izbore. Otezanje i „puÅ¡tanje pare“ – kad je reÄ o tako javnim stvarima kao Å¡to je formiranje Vlade – nije niÅ¡ta drugo do zloupotreba prava. U vremenu otvorenog poglavlja o vladavini prava.
Autor: Vesna Rakić Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa www.pescanik.rs
1 Comments
dusko
Pa meni nije za ÄuÄ‘enje da je stvar u Srbiji takva kakva je. Ako “najbolji student” u istoriji pravnog fakulteta u Bg u, Äini to Å¡to Äini Å¡ta onda oÄekivati od onih sa kupljenim ili kako već pridobljenim diplomama? I pogl. 23 i 24, samo govore o neiskrenosti i EU i mandatara. Po starom pravilu, propagiramo demokratiju ali volimo diktatore, znana angloameriÄka mantra, Sada izgleda i EU. Diktatorima siromaÅ¡nih naroda se lako upravlja, malo im stisneÅ¡ mu.., zapretiÅ¡ da će novac od provizija i kraÄ‘a složen u njihovim bankama biti blokiran i imaÅ¡ od njih Å¡ta hoćeÅ¡. Kako je krenulo cela Srbija će na svojoj zemlji u najboljem sluÄaju biti podstanar ako mandatar nastavi sa rasipanjem onoga gde u svojoj neradnoj(Äitam da nema nijedan radni dan u radnoj knjižici) karijeri nije uÄestvovao. A vama gospoÄ‘o V.R. Vodinelić velika zahvala da nam predoćite to Å¡to ste nam rekli. Jedino bi joÅ¡ farsiÄnije bilo da i ovaj tekst obese na toj izložbi a da ga prokomentariÅ¡e advokat M. Gojković-PreletaÄević koja se predstavlja kao predsednica skupÅ¡tine Srbije. Ali imam i jednu zamerku, gde su vam bile oÄi kada ste tom studentu dali 10 ku?