Stari savski most u Beogradu digli su Nemci, za vreme okupacije, tokom 1942. godine, poÅ¡to je Most kralja Aleksandra Prvog sruÅ¡en u aprilskom bombardovanju 1941. godine. Tokom rata je nosio naziv "Princ Eugen", a BeograÄ‘ani su ga posle rata zvali NemaÄki most. Most je projektovala i izgradila neka nemaÄka firma iz Dortmunda, na Wikipediji (s koje sam pokupio podatke) ne piÅ¡e koja. DugaÄak je oko 430m, raspon izmeÄ‘u dva glavna stuba je 157m, a njegova metalna luÄna konstrukcija je prepoznatljiv element vizuelnog identiteta i sastavni deo danaÅ¡njeg lika Beograda.
Tokom rata most je oÅ¡tećen u bombardovanjima, a od miniranja i ruÅ¡enja, koje su naumili nemaÄki nacisti, 20. oktobra 1944. godine spasio ga je beogradski uÄitelj Miladin Zarić (1889–1976). Kako je sam svedoÄio,  želeo je da se osveti za 100 streljanih u Kosjeriću, meÄ‘u kojima su bili i njegovi Ä‘aci, vojnici i susedi, a njegova osveta nije bila ubijanje, već smela akcija spasavanja miniranog Starog savskog mosta. ViÅ¡e od mesec dana posmatrao je kako Nemci postavljaju mine i prouÄavao kuda idu kablovi i kako su mine spojene sa detonatorom, a kad je kucnuo Äas, pedesetpetogodiÅ¡nji uÄitelj istrÄao je iz podruma svoje zgrade u KaraÄ‘orÄ‘evoj 69 i izmeÄ‘u tri vojske, Nemaca koji su se povlaÄili i partizana i crvenoarmejaca koji su nadirali, presekao provodnike i spasao most od ruÅ¡enja.
Na predlog Josipa Broza Tita, Zarić je odlikovan 18. decembra 1944. godine Ordenom za hrabrost, a uz zlatni i srebrni orden za hrabrost „MiloÅ¡ Obilićâ€, Krst kralja Petra prvog od 1913. godine i „Albansku spomenicu†koje je dobio za zasluge u prethodnim ratovima, za smelo spasavanje mosta dobio je i ruska i bugarska odlikovanja za hrabrost. Osamdesetih godina proÅ¡log veka bila je pokrenuta i inicijativa da Stari savski most ponese ime BeograÄ‘anina koji ga je spasao i koji je u kasnijim godinama Äesto voleo da po njemu Å¡eta. Ipak, most koji spaja dve obale Save i dalje je ostao samo Stari savski, a Miladin Zarić je po odluci SkupÅ¡tine grada dobio 1990. godine ulicu u BorÄi, daleko od dela Beograda u kome je živeo i od mosta koji je spasao.
Most je posle rata u više navrata i popravljan i obnavljan, a jedna od najvažnijih rekonstrukcija je bila radi postavljanja tramvajskih šina 1984. godine, za linije ka Novom Beogradu. Most od tada ima po jednu traku za drumska vozila koje u isto vreme koriste i tramvaji. Poslednja rekonstrukcija, iako nije potpuno završena, je trajala od oktobra 2007. do aprila 2008. i tada je postavljeno dekorativno osvetljenje, a kolovozne trake na samom mostu i nekim prilazima su nešto proširene.
Â
Novi Stari savski mostÂ
MeÄ‘u projektima za koje je najavljeno da će ih pokrenuti grad u ovoj godini, stidljivo je spomenuta i nova rekonstrukcija Starog savskog mosta. Ne bi to bilo niÅ¡ta neobiÄno, mostove treba obnavljati, ali u stvari, sakrivena i umotana u oblande, doneta je odluka da se most sruÅ¡i i na njegovom mestu napravi novi!
Sasvim primereno oblikovana glupost je bio i javni poziv za izradu urbanistiÄko-arhitektonskog konkursa za takozvanu rekonstrukciju Starog savskog (Tramvajskog) mosta, kao i za izradu tehniÄke dokumentacije, objavljen u februaru ove godine. Od uÄesnika konkursa je traženo da ponude potpuno novu konstrukciju mosta u novom profilu, a uskoro će žiri da odluÄi o najboljim reÅ¡enjima, uzimajući u obzir ponuÄ‘enu cenu za izradu tehniÄke dokumentacije, sve "kako bi se doÅ¡lo do ekonomski najpovoljnije ponude". Jeste li ikad zamiÅ¡ljali konkurs za izbor hirurga koji će vam operisati kiÄmu, tako da posao, kao najpovoljniji, dobije najlepÅ¡i i najjeftiniji lekar? E, baÅ¡ tako nekako će biti izabran onaj ko će ovu investiciju od najavljenih 65 miliona da projektuje.
Hajde-de, možda nisu znali dobro da proÄitaju Zakon o javnim nabavkama, pa ne znaju kako da doÄ‘u do najboljeg, a ne samo do najjeftinijeg reÅ¡enja mosta, ali zaÅ¡to tim redosledom i zaÅ¡to s takvim projektnim zadatkom? Ko joÅ¡ normalan danas ruÅ¡i mostove?
Niko ne spori da treba izgraditi nov, moderan, siguran i u svakom pogledu funkcionalan most, ali to ne znaÄi da stari mora da bude sruÅ¡en!
Svakome, pa i detetu je jasno da je bolje imati dva mosta nego jedan most.
A zna i poÄetnik u struci da je mnogo skuplje i komplikovanije ruÅ¡iti most nego ga zadržati!
Zna sve to i obiÄan svet.
Prema anketi TV N1, tri i po puta više gradjana je da se most ne ruši, u odnosu na one koji su da se ruši.
Neko je u toj anketi lepo i pametno predložio da Stari most Äuvamo i uredimo kao turistiÄku atrakciju, da osmislimo sadržaje, postavimo klupe, žardinjere, biljke, restoranÄiće, kafiće, da ga pokrijemo, zaÅ¡to ne, onda bi ga mogli koristiti i zimi, i eto lepog mesta sa pogledom na reku i za uživanje...Â
Srpski model demokratije
Nažalost, danas vlast u Srbiji ne uvažava ni struku ni mišljenje većine. Ne mogu da kažem da se tako ponaša samo sadašnja vlast - to nam je skoro neslavna tradicija, a mnogo je primera koji potkrepljuju ove tvrdnje.
Mnogima je izbledelo sećanje na tu epizodu, ali ceo naÅ¡ budžet joÅ¡ pati od posledica proizvoljnih odluka oko prisilne i nezakonite, nakaradnim lex-specialisom ureÄ‘ene eksproprijacije, ekspresnog planiranja, projektovanja, trasiranja i izgradnje takozvanog Južnog toka, burazerskog projekta demokratsko socijalistiÄke vlasti, od koga su koristi imali samo Rusi koji su budzaÅ¡to kupili NIS i okoristili se smanjenom rudnom rentom, kao i nekolicina funkcionera i nepoznat broj akcionara rusko-srpsko-Å¡vajcarske fantomske kompanije osnovane za grandiozna meÅ¡etarenja oko ruskog gasa.
Seća li se joÅ¡ iko onog Äudnog mrÅ¡avog Äoveka koji je jedno vreme bio ministar nadležan za planiranje, urbanizam i izgradnju, izgleda da je bio Äak i profesor za prostorno planiranje negde na Kosovu? On je smislio svoju dobitnu kombinaciju – oživeo je staru ali odavno napuÅ¡tenu suludu ideju o izgradnji plovnog kanala kroz Srbiju, preko Makedonije, do Soluna.. pa je brže-bolje debelo platio studiju opravdanosti, putovao u Kinu, verovatno da se uÄipi u izgradnju, svaÅ¡ta neÅ¡to.. na sreću, nekako ubrzo su ga makli, pa smo se spasli golemije Å¡tete.
A danas smo svi viÅ¡e nego svesni neizbežnog prisustva ovog, aktuelnog, duguljastog, Äoveka, koji je već dugo, previÅ¡e dugo, u vlasti i koji nam, sa svojom družinom, pravi mnogo veću Å¡tetu. Njega zasigurno nećemo zaboraviti dugo i poÅ¡to siÄ‘e sa scene, a izgleda i da baÅ¡ ne možemo da ga se otarasimo tako lako. On je sam, ili na usputni savet nekog iz okruženja, olako i proizvoljno, bez ikakve procedure, preÄesto donosio brojne odluke o mnogim struÄnim pitanjima. Mimo svih dugoroÄnih strategija i važećeg Prostornog plana Srbije, postavljao je trase auto-puteva i neusvojene i neproverene nove karte i planove nosio ponosno na prezentaciju u NemaÄku, premeÅ¡tao i trasirao brze pruge i za njihovo projektovanje i izgradnju tražio i dobijao pare od svojih kolega diletanata iz bogatijih država ili Kineza, donosio proizvoljne odluke o ovome ili onome, od rudnika do otimanja penzija, i to predstavljao kao vrhunac politiÄkih dostignuća najbolje vlade Srbije ikad.
Poruka koju kroz takvo svoje delovanje sadaÅ¡nja vlast u Srbiji emituje je da je srpski model demokratije specifiÄan i podložan stalnim promenama. On podrazumeva da svako može da radi ono Å¡to ne zna. Vlast se slaže da je demokratija po definiciji poÅ¡tovanje procedura i javnost tih procedura, ali da, u sluÄaju potrebe, sve odredbe ustava, zakona, podzakonskih akata i drugih propisa mogu da budu zanemarene, preskoÄene, poniÅ¡tene ili proizvoljno tumaÄene.
A ako tako funkcioniÅ¡e vlast u Srbiji, zaÅ¡to ne bi i u Beogradu?Â
Apsolutnu samovolju ovaj duguljasti Äovek i njegova grupa na vlasti demonstrirali su kroz takozvani "projekat", Beograd na vodi. Motiva su imali viÅ¡e. Jedan je posledica tradicije da svaka nova vlast u Srbiji ima potrebu da sebe nekim stvarnim ili lažnim simbolom ugradi u lik ili urbanu strukturu Beograda, pa Å¡ta koÅ¡ta da koÅ¡ta. Drugi je jasno oÄekivanje da će profit koji ova mala grupa može sasvim nekažnjeno i nekontrolisano da otme od grada biti svakako enorman i da će se svi zauvek obogatiti. Treći je vera u sopstvenu nadmoć i samopouzdanje koje su stekli brojnim nekažnjenim uzurpacijama vlasti, krÅ¡enjem procedura i nepoÅ¡tovanjem zakona, pa Äak i onih koje su sami doneli.
Zbog toga su, a već smo o tome opÅ¡irnije i pisali i držali tribine pa nećemo detaljnije obrazlagati, ovaj projekat obeležili potpuno krÅ¡enje procedura i obaveza utvrÄ‘enih Zakonom o planiranju i izgradnji, novi Lex Specialis kojim je omogućena kasnija noć fantoma u Savamali, nezakonita izmena urbanistiÄkog plana, sasvim nezakoniti i besmisleni Prostorni plan podruÄja posebne namene ureÄ‘enja dela priobalja grada Beograda – podruÄje priobalja reke Save za projekat "Beograd na vodi", nezakonito poklanjanje ogromne povrÅ¡ine dragocenog gradskog graÄ‘evinskog zemljiÅ¡ta privatnim preduzimaÄima (poklonite to i bilo kome drugom, pa da vidite kako će uspeÅ¡no da zaradi i profitira), potpuno nelegalna izgradnja besprizornih arhitektonskih rugoba bez pribavljanja propisanih dozvola i na kraju teÅ¡ka rana na poznatom licu dragog grada. Da bi sve to tako nesmetano teklo, bila je neophodna i eliminacija domaće pameti i znanja i njihovo stavljanje van upotrebe. Zato su neke Äudne firme i ljude koji ne znaju ni gde su ni Å¡ta rade, ne poznaju ni grad, ni problem, ni prostor, ni politiÄko-pravni sistem i pokazuju potpun diletantizam - uveli u urbanizam, projektovanje, izgradnju i mutne investicione poslove.
I tu se, gle, zatvara krug – izgradiće neki novi most, ali srušiće stari most, a niko ne zna kakav će biti taj novi i zašto ruše stari.
Zašto kažem zatvara se krug?
Pa upravo onim potpuno besmislenim i nelegalnim "specijalnim" prostornim planom, propisano je i raspisivanje onog konkursa za reÅ¡enje novog mosta preko Save na mestu postojećeg Starog savskog mosta! Drugim reÄima, a to nam je tada možda nekako i promaklo - tim planom su oni u stvari zapeÄatili i sudbinu Starog mosta, on je samo tužna kolateralna Å¡teta.
I mi sada samo pratimo epilog prakse da se, po modelima onih Äudnih duguljastih ljudi i družine oko njih, iz odluÄivanja o struÄnim stvarima i iz svih procedura eliminiÅ¡u propisi, zakoni, struka i znanje, pa o inženjerskim stvarima odluÄuje neko mali ili neko poluÅ¡kolovan ili lažno Å¡kolovan, samo zato Å¡to su na vlasti i zato Å¡to govore samo jezikom moći.
Jezik moći, ili šta nam to rade i dokle će
S nestrpljenjem iÅ¡Äekujemo novu demonstraciju sile jezika moći i neku novu aferu. Hoće li nekome pokloniti Hipodrom? Hoće li joÅ¡ neki resurs budzaÅ¡to dati nekome? Hoće li pustiti niz vodu joÅ¡ jednu turu unesrećenih radnika? Koliko će joÅ¡ uruÅ¡avati dostojanstvo najstarijih otimanjem njihovih ionako malih, a teÅ¡ko i poÅ¡teno steÄenih, penzija? Å ta joÅ¡ pogano mogu da smisle i preduzmu, a da ne možemo da ih spreÄimo. Å ta nam to rade i dokle će?
Å ta je i Äemu služi jezik moći kojim se služe?
Jezik je sredstvo komunikacije meÄ‘u ljudima, ali i spoljaÅ¡nja forma miÅ¡ljenja i druÅ¡tvenog iskustva, dinamiÄki sistem koji se kroz vreme bogati i menja svoja znaÄenja.Â
Filozofi kažu da se izdvajaju tri odreÄ‘enja moći: moć kao puka moć, moć kao mogućnost i moć kao nadmoć. Moć kao puka moć neutralna je u odnosu na Äoveka i predstavlja moć opstanka, pokretanja i razvoja. Moć kao mogućnost pre svega se odnosi na Äovekove stvaralaÄke potencijale, jer je stvaralaÅ¡tvo samo po sebi moć.Â
Ova treća moć, moć kao nadmoć, ispoljava se u naÄinu vladanja, zapovedanja, upravljanja, prisvajanja, a podrazumeva i hijerarhiju i zavisnost.
Jezik moći je ona komunikacija među ljudima u kojoj jedna strana, prisvajanjem neke prednosti, nastale kao posledica prava na vladanje, zapovedanje, upravljanje, prisvajanje, ili visokog mesta u hijerarhiji, drugu stranu unapred stavlja u podređen položaj i zavisnost.
Jezik moći je kad struÄnjak laicima neku svoju odluku brani, obrazlaže i objaÅ¡njava struÄnim terminima koje obiÄni graÄ‘ani ne razumeju pa tako sebe stavlja u nadmoćan položaj i unapred eliminiÅ¡e mogućnost ravnopravnog dijaloga i kvalifikovane rasprave. Jezik moći ne poznaje argumente, samo moć.
Taj jezik Äesto koriste lekari, najÄešće politiÄari, viÄni su mu pravnici i advokati, a ne retko i moje kolege urbanisti zakukulje i zamumulje priÄu o bruto gustinama, indeksima zauzetosti ili izgraÄ‘enosti, parametrima ili pokazateljima, da bi odbranili neko loÅ¡e urbanistiÄko reÅ¡enje i naveli graÄ‘ane da ga usvoje.
Taj jezik koristi i sadaÅ¡nja vlast Srbije kad u svakodnevnoj komunikaciji oko obiÄnih životnih tema zameni teze ili zabrinutim podanicima servira samo uopÅ¡tene stavove, a onda beskonaÄno kao tantre nabraja i ponavlja izmiÅ¡ljene, nemerljive i neproverljive indekse razvoja, skoka dohotka, smanjenja nezaposlenosti, stopa privrednog rasta i druge opsene.
Tek kad utihne taj jezik moći, zavladaće komunikacija i demokratija.
Tek tada ćemo imati pravnu državu, a urbanizmom će se baviti urbanisti, projektovanjem arhitekti, konstrukcijom graÄ‘evinci i statiÄari, leÄenjem lekari, opsenom samo maÄ‘ioniÄari, planove će posle kvalifikovane i argumentovane diskusije menjati ili usvajati graÄ‘ani, lokaciju novog mosta će dugo birati tim saobraćajnih planera i urbanista, saobraćajno reÅ¡enje povezivanja novog mosta s okruženjem će raditi saobraćajni inženjeri, sam novi most će projektovati naÅ¡i inženjeri, a Stari most će urediti i za nove namene i sadržaje opremiti arhitekti, dizajneri, zaÅ¡titari, majstori turizma i magovi marketinga.Â
Kad će to sve biti?
O tome ćemo, valjda, najzad, ipak, odluÄiti sami, kad se ukaže prilika, možda već prvi sledeći put...
Autor: Marin Krešić, predsednik Saveta Nove stranke za planiranje, urbanizam i izgradnju
Leave a Reply