PanÄevaÄki most je do skora bio jedini most preko Dunava na teritoriji grada Beograda. Prema izvorima koje sam koristio, njegova gradnja je poÄela 1927. Gradila su ga nemaÄka preduzeća Siemens-Baunnion GmbH iz Berlina (stubovi) i firme Luxenburgiste Bergwerke und Hutten A.G. Dortmund i deo je posleratnih reparacija NemaÄke Srbiji. IzgraÄ‘en je sa po dve trake u oba pravca za drumski saobraćaj, a predviÄ‘en je i za dvosmerni železniÄki saobraćaj. Cela dužina mosta sa betonskim vijaduktom i inundacionim mostom iznosi 1526,4 m. Glavna konstrukcija mosta duga je 1134,7 m. PuÅ¡ten je u saobraćaj 1935. i nosio je ime kralja Petra Drugog. SveÄano ga je otvorio knez-namesnik Pavle KaraÄ‘orÄ‘ević i tom prilikom prvi ga je preÅ¡ao.
U toku drugog svetskog rata most je srušen – srušila ga je jugoslovenska vojska, u noći između 10. i 11. aprila 1941, sa namerom da uspori napredovanje nacista.
Ponovo je gađan 1944. i britanska sluzba je ucrtala skoro sve bombe koje su pale na most - korišćeno je ukupno 168 bombi od po 1000 kg, a ucrtali su 102.
Obnovljeni most preko Dunava otvoren je 1946. Prvi voz preko mosta je preÅ¡ao 7. novembra, a peÅ¡aÄki i drumski saobraćaj je preko mosta krenuo 29. novembra te godine, za najznaÄajniji praznik ondaÅ¡nje Jugoslavije, Dan Republike.
Danas je ovaj most skoro isti kao nekada, uz izvrÅ¡enih samo nekoliko neophodnih popravki i obnova u protekle 72 godine (raÄunajući i takozvanu rekonstrukciju iz 2008.) i trebalo bi da je uveliko penzioner – meÄ‘utim, preko njega se i dalje odvija neverovatan saobraćaj – dnevno u oba pravca preÄ‘e viÅ¡e od 100.000 vozila, Å¡to znaÄi da ih svakog minuta proÄ‘e preko 70!
Ali, odakle mi pa sad došlo da se bavim ovim mostom?
U serijalu Insajdera “Patriotska pljaÄka†opisano je kako grupa ljudi ispod PanÄevaÄkog mosta redovno pretaÄe naftu, koja se do mosta transportuje brodom sa hrvatskom zastavom, dok reÄna policija Äuva i posmatra ove operacije, a neke benzinske pumpe od njih redovno i uzimaju, za mali novac, naftu. Ta ista nafta, rekli su u Insajderu, zavrÅ¡ava i u maÅ¡inama koje rade na koridorima, a prljavi novac od Å¡verca nafte na kraju uglavnom služi za finansiranje politiÄke kampanje. Iako su nadležni organi najavili da će sve ovo ispitati, istraga nikada nije ni zapoÄeta.
Meni Ä‘avo nije dao mira (a i poslao me Dragoslav Miletić, Å¡ef NOVE stranke za Palilulu) i pogledao sam malo oko ovog mosta, proÅ¡unjao se da vidim te brodove i to pretakanje... I nisam video te kriminalne radnje, verovatno su se sklonili, ili su se namirili pa otiÅ¡li, ili su se uplaÅ¡ili mog strogog koraka, ili ko zna, ali video sam da se tu neÅ¡to izgradilo... Napravljen je prolaz ispod mosta, produženjem ulice Vuka VrÄevića do Despota Stefana, dela ka ViÅ¡njici.
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Aha, pomislio sam, to je dobro, ulaz-izlaz sa PanÄevaÄkog mosta je dugo vremena bila jedna od najzaguÅ¡enijih beogradskih saobraćajnica, a i ova veza ispod mosta je dobra za relaksaciju celog tog ÄvoriÅ¡ta.
Zato je, uostalom, za ovaj prostor i raÄ‘en urbanistiÄki plan, 2009. godine, s ciljem da se reÅ¡i problem u saobraćaju koji su najviÅ¡e pravila „leva skretanjaâ€, ukrÅ¡tanjem smerova u Bulevaru despota Stefana, jer su vozila koja se ukljuÄuju na PanÄevaÄki most imala prednost u odnosu na vozila koja dolaze iz pravca Karaburme i pravile su se velike gužve, a neretko i saobraćajne nezgode.
Sada je to rešeno uzlaznom rampom na koju se skreće desno iz Bulevara despota Stefana, doduše ne baš kako je bilo planirano, ali je rešeno.
Kad i vozila koja idu sa PanÄevaÄkog mosta ka Karaburmi budu skretala silaznom rampom, kako je ovim planom bilo predviÄ‘eno, ili bar funkcionalno sliÄno, zastoja viÅ¡e neće biti i saobraćaj će biti potpuno rasterećen, ne samo u Bulevaru despota Stefana, već i u svim okolnim ulicama, pa i u kružnom toku kod Bogoslovije.
U ovaj plan detaljne regulacije bile su ukljuÄene i sve okolne ulice, ali od realizacije planskog reÅ¡enja za taj deo kompleksnog saobraćajnog ÄvoriÅ¡ta do danas se nije mnogo desilo.. Ali eto, desila se ova krivudava ulica ispod mosta ka Dunavskoj, do koje sam sluÄajno proÅ¡etao.
Pogledao sam i kakvo je reÅ¡enje ovog malog dela grada u novoj generaciji urbanistiÄkih planova za Beograd (planovi generalne regulacije).
U njima je ovaj prostor oznaÄen kao povrÅ¡ina namenjena za zaÅ¡titno zelenilo, a dalje (prostor buduće Ada Huje) za meÅ¡ovite sadržaje, jer je tako prevedena nekadaÅ¡nja ideja da ovo dunavsko poluostrvo postane atraktivno bar kao Å¡to je danas Ada Ciganlija.
Šta, međutim, još vidimo iz ovog plana generalne regulacije? Vidimo da one krivudave ulice koja sa pozicije Bulevara despota Stefana krivuda i vrluda do ispod mosta, pa dalje ka Dunavskoj, nema cele u planu, već je umesto njene polovine planiran nekakav rukavac Dunava, paralelan sa Despota Stefana! Dakle, ona uopšte nije planska, već je u polovini svoje dužine samo postojeća lokalna, a drugim delom samo neka privremena ulica!
Ne znam, dakle, kako je planirana i projektovana, možda nisam dobro istražio, ali ko god da ju je, takvu kakva je, crtao i izvodio, vidim, nije uradio dobar posao.
Meni izgleda manje kao ulica, a viÅ¡e kao nekako-neÅ¡to-okolo-naokolo...Â
Vidi se da su se tu izvodile razne graÄ‘evinske akrobacije da se ne bi platila eksproprijaciju za par kuća, a mrzelo ih je da sklanjaju ko-zna-kad-nastale slamove i nehigijensko naselje – pa je nastala nekakva Äetvrt-detelina gore-dole-levo-desno-rampa, s iznuÄ‘enim polureÅ¡enjima.
Zato, kad dolazite iz pravca Višnjice, uopšte ne možete unapred da znate gde, kako i kada da odete desno, pa levo, pa desno, da bi stigli u Dunavsku i tako zaobišli gužvu u Despota Stefana.
Verovatno zbog te saobraćajne neÄitkosti i nestruÄno izvedene regulacije je ovaj prolaz ispod mosta jako malo korišćen. Ovuda prolaze uglavnom samo kamioni koji tragaju za svojim stovariÅ¡tima u blizini, a frekvencija putniÄkih vozila je do desetak na sat, ne viÅ¡e...
Nisam tamo prošao noću, ali pretpostavljam i da bi to bio jako neugodan i nepoželjan osećaj.
MeÄ‘utim, to nije sve – duž te tužne i usamljene krivudave praÅ¡njave ulice naiÅ¡ao sam i na nepregledne naslage Ä‘ubreta i otpadaka. Vidi se da se ono tu gomila godinama, niko to ne Äisti i nikoga za to nije ni briga, samo pse lutalice koji preturaju po otpacima i povremeno se glasno posvaÄ‘aju...
Â
Dakle, ova ulica u koju sam se sasvim naivno doÅ¡etao i sad je analiziram, niti valja, niti je planska, niti je održavana, niti se zna zaÅ¡to je uopÅ¡te tu, a povrh svega je sve oko nje zatrpano Ä‘ubretom o Äijem sklanjanju niko ne brine.
Ali, ako ona, Äak i takva kakva je, vrÅ¡i neki posao i ima neku funkciju, zaÅ¡to je bar ne Äiste i ne sklanjaju Ä‘ubre?
Zato Å¡to nisu zainteresovani! Jer je ona fiziÄki sasvim tamo dole, ispod dominantnih kota okoline, pa i ispod mosta. I zato se ne vidi. Vidi je samo onaj ko je tuda baÅ¡ nameraÄio da proÄ‘e. I vide je naÅ¡i siromaÅ¡ni sugraÄ‘ani koji žive u kućicama od kartona ispod mosta. I joÅ¡ par njih u neeksproprisanim malim porodiÄnim kućama s tesnim okućnicama. I radnici koji tuda ranim jutrom prolaze. I vozaÄi kamiona koji tuda tutnje do svojih pogona i odrediÅ¡ta. I malo joÅ¡ ko. Uglavnom, ne vidi je niko važan. Ne snimaju je da bi je koristili na televizijama kao pokrivku za teme o Beogradu. Nema nikakvu marketinÅ¡ku vrednost. I onda, Å¡ta ima kome da smeta Ä‘ubre? Ne smeta niÅ¡ta. Kad nije vidljivo svima, nije ni problem i onda problem ne postoji!
Â
Â
I tako sam, okolo naokolo, došao do poente...
I priznajem, nije moja tema samo ovaj most, nije ni ova mala ulica, nego - voÄ‘enje grada! Jer, ova uliÄica je mala Å¡teta, ali je dobar primer za analizu kako ne treba raditi. Grad se ne vodi tako!
Jesu li pitali urbaniste? Jesu li im urbanisti dali neki savet? OÄigledno jesu, planova ima, ali je ulica izvedena mimo njih. Jesu li pitali ikoga želimo li one zastraÅ¡ujuće mastodonte i kule za Arape uz Savu i u savskom amfiteatru? Nisu, pogazili su zakone i planove, ignoriÅ¡u sve primedbe struke i beskrupulozno sami zidaju. Da li su im neki urbanista i saobraćajac radili studiju ili projekat pretvaranja pola centra grada u peÅ¡aÄku zonu? Nije, to su smislili sami i pompezno najavili kao mega investiciju, iako nemaju pojma o posledicama. Samo iz medija saznajemo za nove naprasno donete odluke i buduće podvige - gradiće biznis park na vodoizvoriÅ¡tu, sruÅ¡iće hipodrom i tu graditi stanove ili poslovne komplekse, unerediće poslednju oazu prirode Velikog Ratnog Ostrva nekom besmislenom gradnjom.. i tako dalje..
SliÄno je i na državnom nivou: njihov glavni sam crta auto puteve mimo svih planiranih, a jedan ministar je sam smislio plovni kanal do Soluna... ali o tom - potom... ostaću na temi – grad.
Zašto oni teraju po svome i zašto nemaju ni najmanji poriv da oslušnu ni građane ni struku?
Zato Å¡to nisu ni merodavni i nemaju ni najmanju predstavu o Äemu se radi! Oni su na mesta na kojima su stigli po sasvim drugom kljuÄu - tu su ih dovele partije, ili kao svoje dobre aktiviste, ili kao svoje bivÅ¡e donatore, a ako su neke važnije funkcije u pitanju, onda ih zauzimaju partijski lideri. LogiÄna posledica takve kadrovske selekcije je da kriterijum kompetencije ostaje u zapećku - pa oni, makar bili i resorni ministri, zaista nisu nadležni za struÄna pitanja.
Nisu nadležni ni po logici sistema vlasti, jer ni jedan funkcioner, sa bilo kog nivoa, ne raspolaže izvornim i autonomnim ovlašćenjima - oni su za svoje odluke uvek odgovorni nekom svom pretpostavljenom, a ovaj opet svom pretpostavljenom i tako, u stvari, sve odluke konaÄno donosi samo najviÅ¡i u njihovoj hijerarhiji. Tako on o svemu prvo laiÄki odluÄi, niži kadrovi posluÅ¡no sprovedu u delo, snishodljive uprave umotaju u prozirno pravno odelo i nastanu Å¡tete razliÄitih razmera.
Pa su radije uložili milione u ružnu Å¡arenu prskalicu nasred Slavije (jer svi mogu da je vide) nego da pristojno i odgovorno realizuju, na primer, projekat prilaznih i tranzitnih gradskih ulica oko PanÄevaÄkog mosta, sa svim uredno planiranim zaÅ¡titnim zelenim pojasevima, sve tamo do poÄetka neke buduće Nove Ade Huje, odavno planiranog velikog ekoloÅ¡kog sportsko rekreativnog kompleksa, u ulozi novih plućnih krila umornog Beograda.
Kažem umornog, jer joÅ¡ veće razmere imaju razne druge Å¡tete koje su u poslednjih nekoliko godina nanete Beogradu. Umornog, jer ga muÄi mnogo stvari za koje sam baÅ¡ i nije kriv. Dobio je Äak i rak, koji metastazira i raste na celom savskom amfiteatru, leka joÅ¡ nema na vidiku, a ne zna se ni dokle će da raste, ni da li će se uopÅ¡te ikad reÅ¡iti te narasle rugobe. O tim Å¡tetama smo već pisali i držali tribine, sad preskaÄemo opise.
Â
ZvuÄi pesimistiÄki? Nema reÅ¡enja?
Ima - a kljuÄ drže graÄ‘ani!
ReÅ¡enje je u suÅ¡tinskom usitnjavanju politiÄkog sistema koje će proizvesti jako mnogo malih nezavisnih piramida u hijerarhiji, tako da najviÅ¡i funkcioneri dobiju samo malo svojih izvornih ovlašćenja, da ne mogu viÅ¡e da nanose Å¡tete svojim odlukama. Prevedeno u praksu to znaÄi da je potrebna hitna i potpuna decentralizacija, u kojoj su moguće i brojne horizontalne, a ne samo vertikalne komunikacije. Potpuna decentralizacija bi, suprotno sadaÅ¡njoj nasleÄ‘enoj ultracentralizovanoj koncepciji, na sasvim novim principima izgradila lokalni dijalog i donela svim malim grupama u lokalnim zajednicama punu samostalnost u donoÅ¡enju svih odluka o planiranju, o ureÄ‘enju prostora i o izgradnji koji ih se neposredno tiÄu.
Tek kad na lokalu izabrane vlasti poÄnu da se dogovaraju s graÄ‘anima i poÄnu da uvažavaju njihove potrebe i tek kad budu svojim biraÄima neposredno odgovorne, moraće da sluÅ¡aju i savete struke. A urbanisti će biti tu samo da svojim znanjem pomognu obiÄnim ljudima da donose ispravne odluke. Ja već zamiÅ¡ljam buduće male urbanistiÄke radionice Å¡irom grada, sa kojih upravi stižu jasne i obavezujuće poruke i stavovi o tome Å¡ta žele i Å¡ta ne žele.
Da bi NOVA decentralizacija uspela, potrebna će biti efikasna vakcina protiv korupcije i radikalna reforma gradske uprave, koja se nije menjala joÅ¡ od Titovih vremena i kroz Äije lavirinte obiÄni graÄ‘ani danas ne mogu da se probiju. Rezultat te reforme će biti da je, u svakom od malobrojnih odeljaka uprave, GraÄ‘anin pravo cenjeno Njegovo VisoÄanstvo, a ne referent.
Dakle, moj izveštaj, Dragoslavu g. Miletiću, jeste da ima nade!
Kad na beogradskim izborima preuzmemo brigu o gradu, biće upravo tako kako sam gore maštao. Mi ćemo napraviti od Beograda organizovano društvo slobodnih i cenjenih pojedinaca, koje se celo dogovorno pridržava i zakona i pravila i u kome građani ne služe vlastima, nego vlast i uprava služe njima.
Â
Autor: Marin Krešić, predsednik Saveta Nove stranke za urbanizam, planiranje i izgradnju
Fotografije: Leković ÄorÄ‘ija sa foruma sajta Beobuild
Leave a Reply