Povodom dolaska kineskog predsednika u Srbiju, potpredsednik GO NOVE Beograd Aris Movsesijan je priredio iseÄke iz drevnog teksta vladara kineske oblasti Å an, iz IV veka p.n.e.
Iako je tekst nastao pre viÅ¡e od 2000 godina, oÄigledno ukazuje na greÅ¡ke koje neki vladar može uÄiniti.Â
Svedoci smo da sadaÅ¡nji "vladar" Srbije i mnogi pre njega, Äine baÅ¡ te greÅ¡ke koje je Movsesijan izdvojio iz knjige.
Kada prost svet ne poÅ¡tuje zabrane, tada postoji mnoÅ¡tvo surovih kazni. Kada vladar ne teži da mu naredbe budu jasne, Å¡ire se lake kazne. Kada postoji mnoÅ¡tvo surovih kazni, a joÅ¡ se Å¡ire i lake, to znaÄi da državu preplavljuju zloÄinci. I tada bogati neće uspeti da saÄuvaju svoj imetak, a siromaÅ¡ni neće moći da se bave svojim poslovima, oranice će zarasti u korov i država će osiromaÅ¡iti. Kada oranice zarastu u korov, narod nabavlja hranu nepravednim putem; a kada država osiromaÅ¡i, vladar će deliti manje nagrada. Zato, kada zemljom upravlja mudrac, kažnjavani zloÄinci ne zauzimaju državne položaje, a zlotvori ne postaju Äinovnici. Ako kažnjavani zloÄinci budu na položajima, plemeniti ljudi poÄeće da preziru svoje položaje; ako zlotvori budu iÅ¡li odeveni u svilu i jeli meso, prost svet će pokuÅ¡ati da stekne korist na isti naÄin. Ako plemeniti ljudi poÄnu prezirati svoje položaje, oni će se stideti i svojih nagrada; kada prost svet pokuÅ¡a da stekne korist na isti naÄin, poÄeće da se razmeće svojim zloÄinima. Zato je surovo kažnjavanje zlotvora upravo onaj naÄin pomoću kojeg se suzbijaju zloÄini, a dodeljivanje ÄinovniÄkih položaja i plemićkih zvanja je naÄin pomoću kojeg se podstiÄu zasluge.
Danas država uvodi plemićka zvanja, ali ljudi ih se stide; uvodi kazne, ali ljudi im se podsmevaju. Uzrok tome verovatno leži u nedostacima zakona i metoda upravljanja.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zaista, kada u narodu nema poretka, to znaÄi da je car izabrao pogreÅ¡an put; kada su zakoni nejasni, znaÄi da vladar povlaÄ‘uje nemirima. Pametan vladar je onaj koji ne bira pogreÅ¡an put i ne povlaÄ‘uje nemirima, već uzima vlast u svoje ruke, uspostavlja zakon i pomoću zakona uvodi poredak. Tada će on znati o svim zloupotrebama i Äinovnici neće moći da krÅ¡e pravila; tada će biti dobro poznato za Å¡ta je predviÄ‘ena kazna, a za Å¡ta nagrada, i oruÄ‘e zakona imaće jedinstveno merilo. Ako se budete ravnali prema ovom savetu, imaćete precizan sistem upravljanja zemljom, narod će postati usrdan u radu, plemićka zvanja koja bude dodeljivao vladar poÅ¡tovana i svi će želeti da ih dobiju.
Danas vladari žele da urede upravljanje narodom, ali svojim postupcima izazivaju samo nerede. To se uopÅ¡te ne dogaÄ‘a zbog toga Å¡to im se dopada nered, već Å¡to se drže starine i ne vode raÄuna o potrebama vremena. Vladar se slepo povodi za starinom i nehotice prikuplja sve njene nedostatke, podanici se slepo povode sa savremenim dobom i ne shvataju da vremenom valja izmeniti i same zakone; oni ne shvataju da se u naÅ¡e vreme menjaju obiÄaji, ne shvataju osećanja naroda kojim bi želeli da upravljaju, pa zato u takvim uslovima povećanje nagrada vodi samo porastu kazni, a blage kazne doprinose tome da narod potcenjuje nagrade.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Knjiga vladara oblasti Å an je filozofsko-politiÄki traktat, jedan od najstarijih spomenika kineske duhovne tradicije. Kinesko predanje pripisuje autorstvo ovog traktata državniku i reformatoru stare Kine, Gupsun Janu (390-338.g. pre nove ere) poznatom u istoriji pod imenom Å an Jan – vladar oblasti Å an. U njegovom traktatu su formulisane osnovne koncepcije starokineske legalistiÄke Å¡kole, pa se stoga i smatra osnovnim legalistiÄkim kanonom.
Leave a Reply