Poslednjih dana svedoci smo povećanja razliÄitih oblika nasilja u javnosti, gde su neki viÅ¡e, a neki pak manje prepoznati kao takvi. Ako pogledamo definiciju Svetske zdravstvene organizacije ona u najÅ¡irem smislu, pod nasiljem podrazumeva upotrebu sile kojom se povreÄ‘uje druga osoba bilo da se radi o fiziÄkim, psihiÄkim ili povredama druge prirode. ÄŒinjenica je da je nasilje prisutno, sada i u većem obimu i u raznim oblicima svuda oko nas. SkoraÅ¡nji primeri pedofilije u glavnom gradu i u NiÅ¡u, kao i poslednji primer kada je napadnuta maloletna devojka u tramvaju u Beogradu, zahteva da se postavi pitanje, da li je postojeći zakonski okvir i dosadaÅ¡nja borba protiv svakog oblika nasilja, a naroÄito protiv kriviÄnih dela protiv polnih sloboda maloletnih lica adekvatna i efikasna.
Poslednji primer napada na maloletnicu u tramvaju u Beogradu, gde niko od prisutnih ne reaguje na napad i nasilno ponaÅ¡anje napasnika, daje nam za pravo da se zapitamo, zaÅ¡to je doÅ¡lo do ravnoduÅ¡nosti i nedostatka empatije prisutnih svedoka iz tramvaja prema takvoj sceni i da li je moguće zakonski doneti takve odluke da do takvih scena nikada viÅ¡e ne doÄ‘e. RejÄel Mening sa Univerziteta Vest u Ujedinjenom Kraljevstvu je prouÄavala efekat posmatraÄa i doÅ¡la do zakljuÄka kako veliÄina grupe može da ,,zauzda,, naÅ¡e prirodne altruistiÄne tendencije. U velikom broju situacija posmatraÄi nisu svesni da su svedoci zloÄina ili nasilja. Njima se Äini da drugi znaju neÅ¡to Å¡to mi ne znamo, pa posmatraju reakcije drugih pre nego Å¡to se sami odluÄe na bilo kakvo delanje. TakoÄ‘e posmatraÄi Äesto misle da će reagovati neko drugi i samim tim se ne osećaju odgovornim ili se osećaju manje odgovornim. ÄŒak i kada su sigurni da se pred njima odigrava neki oblik nasilja, ukoliko se ne osećaju liÄno odgovornim za žrtvu, neće reagovati. ReÅ¡enju ovog fenomena može doprineti edukacija ljudi o ovim fenomenima. UtvrÄ‘eno je da ljudi, kada jesu informisani o efektu posmatraÄa, imaju mnogo viÅ¡e Å¡anse da reaguju u narednoj istoj ili sliÄnoj situaciji. Ali da li je to dovoljno? Naravno da ne, zakon je taj koji mora braniti slobodu svakog pojedinca ovog druÅ¡tva i niko, nikada i ni pod kojim uslovima ne sme biti iznad zakona. Zakonske regulative moraju biti brana i moraju sa velikom efikasnošću spreÄavati pojavu takvih neželjenih situacija.
Borba protiv pedofilije, kao oblika nasilja i kao problema pred kojim ne sme da se ćuti, zasniva se na zakonu i procedurama koje proistiÄu iz zakona koji su na snazi. Kao Å¡to vidimo, navedeni primeri nas opominju i ukazuju nam da dotiÄne zakone treba urediti da budu bolji i efikasniji. Praksa je pokazala da je veliki broj onih koji ponavaljaju delo za koje su ranije bili sankcionisani, odnosno kriviÄno kažnjeni. Problemi koji se joÅ¡ javljaju jesu vezani za sudsku praksu, a oni se ogledaju u tome da postoje primeri odstupanja od zakona, a i sami procesi dugo traju. TakoÄ‘e, sudije previÅ¡e cene olakÅ¡avajuće okolnosti za okrivljene, a veoma malo pažnje obraćaju na efekat koji blaga kazna proizvodi u javnosti i naÄin na koji utiÄe na žrtve i njihove porodice. Zbog ovoga ne treba da nas Äudi zaÅ¡to se Äesto javljaju najave liÄnih razraÄunavanja oÅ¡tećenih i optuženog. Druge zemlje svojim zakonskim regulativama Å¡tite decu razliÄitim sredstvima kojima onemogućuju pedofile da ponovo poÄine kriviÄno delo seksualnog nasilja nad decom. PriliÄno je nepoznato naÅ¡oj javnosti da neke napredne zemlje zapada imaju i hemijsku kastraciju (tablete ili inekcije): Danska, ÄŒeÅ¡ka, Estonija, Å vedska, zatim Australija, Novi Zeland i dr. Poljska je, uz ozakonjenje kastracije pedofila, odluÄila i da objavi popis pedofila i silovatelja iz registra zbog zaÅ¡tite vlasite dece.
Å ta bi trebalo Srbija da uradi po tom pitanju? Da li da prati primere iz prethodno navedenih zemalja ili je moguće izboriti se sa ovim fenomenom i na jedan drugaÄiji, a efikasaniji naÄin? ÄŒesto seksualne prestupnike nad maloletnim licima motiviÅ¡e želja za dominacijom i kontrolom, a ne samo seksualna želja. Zato i to treba uzeti u obzir pri izradi strategija za borbu protiv svih oblika nasilja nad maloletnim licima, a naroÄito u borbi protiv pedofilije.
Cilj te strategije i borbe mora biti podizanje nivoa zaÅ¡tite i bezbednosti dece, odnosno maloletnih lica, kao najranjivije grupacije, koja direktno zavisi od odluka odraslih. Maloletnim licima i deci se mora obezbediti odrastanje bez trauma. U ostvarivanju tog cilja potrebno je postojeći registar pedofila uÄiniti javnim, jer je veliki paradoks ovog druÅ¡tva da danas mi možemo videti ko je koliko dužan za raÄun elektriÄne energije na primer, ali se ne može videti ko je onaj ko je zlostavljaÄ i napasnik nekog maloletnog lica. Danas taj registar nije javan, a razlog zbog koga nije javan ne znamo. S obzirom da su pedofili u velikom broju sluÄaja povratnici javan registar jeste logiÄno reÅ¡enje. To bi bila pozitivna promena koja bi itekako dovela do poboljÅ¡anja situacije kada su ovakvi prestupi u pitanju. Ono Å¡to je veoma važno takoÄ‘e je to da zakonom bude ureÄ‘eno da registar pedofila bude bez mogućnosti brisanja imena iz njega i nakon odslužene kazne.jer je to i jedna vrsta preventive. Registar bi sadržao ime i prezime osuÄ‘enog, matiÄni broj, adresu prebivaliÅ¡ta, podatke o zaposlenju, podatke od znaÄaja za fiziÄko prepoznavanje (uroÄ‘ene znake, tetovaže) i njegove fotografije, podatke o kriviÄnom delu i kazni na koju je osuÄ‘en, podatke o pravnim posledicama osude, podatke o sprovoÄ‘enju posebnih mera propisanih zakonom, kao i DNK profil osuÄ‘enog. NaglaÅ¡avam da mnoge zemlje Evrope imaju već javne registre pedofila. Javne registre imaju Poljska, Belgija, NorveÅ¡ka, Makedonija. TakoÄ‘e, pojedine države u SAD imaju javne registre ne samo pedofila, već i svih ostalih seksualnih prestupnika, Äija su imena dostupna javnosti i nalaze se na internet sajtovima. TakoÄ‘e, zakon mora obuhvatati i efikasno urediti i zabranu obavljanja bilo kakvih delatnosti i dužnosti u kojima bi osobe koje su osuÄ‘ene ili koje su odležale kaznu vezanu za zlostavljanje dece mogle doći u kontakt sa decom. Ova kriviÄna dela jesu jedna od najtežih kriviÄnih dela uopÅ¡te i zbog toga moraju biti adekvatno sankcionisana, a to bi se izmenama zakona i omogućavanja javnog uvida u registar pedofila omogućilo. PooÅ¡travanje kazni treba obuhvatiti i period nakon odsluženja kazne, a to bi u praksi znaÄilo: obavezno javljanje policiji, zabrana posećivanja mesta na kojima se okupljaju deca, obavezno posećivanje profesionalnih savetovaliÅ¡ta i ustanova, obavezno obaveÅ¡tavanje o promeni prebivaliÅ¡ta, boraviÅ¡ta ili radnog mesta. Sistemska borba u vezi svakog oblika nasilja nad maloletnim licima, i stroga kaznena politika tog sistema trebaju doprineti podizanju svesti o prisustvu i opasnosti od pedofilije, kao i smanjivanju broja kriviÄnih dela. Naravno, polno i svako drugo zlostavljanje dece zaslužuje javnu i oÅ¡tru osudu bez tolerancije prema poÄinitelju. Nedopustivo je stanje u zakonima koje omogućava "povlastice" za takve oblike nasilnog zlostavljanja bespomoćne dece i maloletnih lica.
Samo sistemskom borbom i vladavinom zakona izbeći ćemo da imamo situaciju u kojoj je bezbedno odrastanje dece prepuÅ¡teno inicijativama graÄ‘ana. Njihova bezbednost mora biti briga sistema koji ni u kom trenutku neće ustuknuti ni pred kim. Zakon je taj koji mora urediti druÅ¡tvo tako da vesti o pedofiliji ne budu obiÄno senzacije od nekoliko dana, koje pojede mrak, već svojom snagom odstraniti takve destruktivne pojave i uÄiniti naÅ¡e druÅ¡tvo bezbedno za sve, a naroÄite za one kojima ova zemlja ostaje u budućnosti.
Â
Autor: Zlatko Milošević, Forum mladih Nove stranke
Leave a Reply