„Od smrti jedino je gori  zaborav“, rekao je jednom jedan veliki Äovek. Sećanja  Äuvaju ljude  od beznaÄ‘a i konfuzije. Bez sećanja ne bismo mogli razumeti vreme u kojem živimo.   Â
U umornoj zemlji Srbiji, NEKO je odluÄio da zauvek kaže kulturi zbogom. NEKO je odluÄio da kaže NE svemu normalnom i arogantno zalupio vratima. NEKO je ugasio svetlo. NEKO zamagljujuje stvarnost, liÅ¡ava dostojanstva, nameće prostakluk i primitivizam kao model života. NEKO? Ko je taj NEKO?
Vidimo da car i njegovi lakeji iz carstva loÅ¡ih i prevrtljivih kreiraju farsu kroz politiÄki teatar. Strahovladom drže svoje podanike u surovoj pokornosti, neodgovorno upravljaju pijanim brodom plutajuću lagano ka Ä‘ubriÅ¡tu civilizacije.
U jednom krajnje privatnom i posprdnom odnosu prema kulturnoj proÅ¡losti i baÅ¡tini, u koju oni sami nikada nisu ni zavirili, prekrajajući je zarad brzog i jeftinog dnevno politiÄkog poena, surovo se anulira sve do sada stvoreno. Gazi se preko zlatnih riznica i brilijantnih biografija. PreskaÄu se ljudi koji bi bili veliki ponos u nekoj drugoj kulturi. Iza diktatorske, ideoloÅ¡ke matrice, kojom se maÅ¡e od ranih jutranjih Äasova, stoji bahatost i loÅ¡a namera. Duhovna vertikala koju Äine kultura i književni jezik je nepoželjna. Nasiljem i pretnjama se dehumanizuje i obesmiÅ¡ljava druÅ¡tvo. Kultura dijaloga ne postoji. Svaka neobiÄnost i posebnost se brutalno kažnjava. Ne preza se od najgrÄ‘ih uvreda. Bontona i pardona nema. Vlada jezik uliÄnih bandi.
Preko noći nestaje jedna po jedna institucija kulture. Nestaje Äitav jedan raznoliki svet. Muzejski eksponati se drže po podrumima sa loÅ¡im instalacijama. Knjige se Äuvaju u memljivim prostorijama. Dragocene tonske arhive radio i TV programa, nepromiÅ¡ljeno se bacaju. Kulturni centri  postaju olinjali Äardaci ni na nebu ni na zemlji. Bioskopi i filmska umetnost su daleko od oÄiju. PozoriÅ¡ta gladuju i lutaraju u strahu od odumiranja. Kafane su gotovo  iÅ¡Äezle. Muzeji su zakatanÄeni i vraćaju se sebi samo u estradnoj Noći muzeja. U medijima je nedavno u danima izborne kampanje zabeležen groteskni Äin otvaranja Å¡kolskih toaleta, valjda kao svojevrsni kulturni performans.
Kulturni identitet i suÅ¡tina jednog naroda su odavno poljuljani. Humor je nasilno proteran. Umesto toga imamo „ružiÄastu renesansu“ veÄitog dvorskog savetnika i medijskog magnata Željka Mitrovića. Imamo velikog kreatora „splavarske“ kulture koja nikako da po svom kvalitetu zaluženo ode u kanalizaciju, gde joj je i mesto. Turbofolk,  muziÄko remek-delo Å¡unda, dominira na gotovo svim televizijama i caruje svojom vulgarnom i varvarskom razmetljivošću.  IzvoÄ‘aÄi  i  promoteri su u sprezi sa politiÄkom vrhuÅ¡kom. Splavarski umetnici su Äak deo redovnog bedekera glavnog grada. Ako prihvatimo tezu da je muzika kao umetnost nad umetnostima najupeÄatljiviji pokazatelj stanja jednog druÅ¡tva, onda smo mi druÅ¡tvo sa teÅ¡kim posledicama dugogodiÅ¡nje presije sirovom i agresivnom turbofolk scenom. Za to vreme, ceo ovaj raspad aminuje diplomirani pijanista, odlazeći ministar kulture Tasovac, kome ova  grozomorna ponuda nikada nije zasmetala. Bio je uspeÅ¡an kao menadžer Filharmonije, Å¡to je davalo opravdanu nadu da će jedan obrazovan prefinjeni esteta i poznavalac umetnosti, kao neki Å¡pijun u „njihovim redovima“, makar malo popraviti stvari. Nažalost, polužio je samo kao zli sauÄesnik diletantima, koji je kaÄio satove po Beogradu, valjda pokuÅ¡avajući da saÄuva stare zanate, a Äiji je mandat ministra krunisan nabavkom dela Mirjane Marković za biblioteke. Bravo maestro!
Nemoguće je stupiti u dijalog sa vlastodrÅ¡cima koji smatraju da je kultura neko preteće strano telo koje iziskuje natÄoveÄanski napor i ogromna novÄana sredstva. Svakodnevnim zastraÅ¡ivanjem i nametanjem pogubnih reÅ¡enja, razgraÄ‘uje se jedno druÅ¡tvo koje postaje bezvoljno i  nehumano. Na kulturnu proÅ¡lost i tradiciju se niko ni  ne obazire. Ona smeta jer podseća na plemenita dela, na izuzetne stvaraoce, ona se proziva i falsifikuje zarad pranja liÄne proÅ¡losti. Bez tradicije, kulture i osvešćenosti, priznaćete, nemoguće je preživeti. Umesto toga, kao jedina moguća alternativa nude se ljudi sa neukusom koji se trude da taj neukus pokažu.  Na drugoj strani, uniženi graÄ‘ani se sklanjaju na obode i zakljuÄavaju u geta, tu i tamo zabavljajući se gladijatorskim igrama. Kulturni radnici i autori se povlaÄe, skrajnuti i gladni, daleko u svoje zabrane, u nadi da će „Besni Orlando“ sa olujom jednom da ode. Situacija se razbuktava joÅ¡ viÅ¡e. BivÅ¡i ratni ministar informisanja, a sadaÅ¡nji mandatar vlade, ima iskustva kako se gubi medijski rat koji je vodio. To nam daje nadu da će i rat protiv kulture koji je nametnuo svojim ponaÅ¡anjem na svakodnevnim konferencijama za novinare, troÅ¡eći tako oskudno vreme za kulturu, na kraju i izgubiti. Â
Ali, nije on u tome sam. NaprednjaÄki dekadenti bacaju adrenalinske mrvice podanicima emitujući psiholoÅ¡ke igrice u vidu rijaliti Å¡ou programa. MafijaÅ¡i, starlete i ljudi sa dna razmeću se, zbijajući na taj naÄin neduhovite Å¡ale na raÄun kulturnih poslenika i umetnika koji su obeležilli jedno vreme i ostavilli upeÄatljiv trag u istoriji kulture  jedne zemlje. KrÅ¡e se svi uzusi, kako bi se moglo vladati, joÅ¡ jedan dan, joÅ¡ jednu godinu. Kultura postaje incident.
Bilo bi dobro da kultura ponovo slavno stanuje ovde. UÄili smo i bili ponosni na izuzetne kulturne poslenike  i trebalo  bi  da nastavimo dalje u svom razvitku. Tradicije kao Å¡to su: BITEF, BEMUS, Beogradski džez festival, FEST, Obrazovni Å¡kolski program, Beogradsko proleće i mnogi drugi stubovi kulture u Srbiji, važne su kao inspiracija i pokretaÄi modernog  druÅ¡tva. Znanje, etiÄnost, radinost, kreativnost i kompetentnost su  pojmovi od izuzetnog znanja, a vremena imamo malo. Pred najezdom varvara se ne sme uzmicati. To je i te kako moguće. Toliko puta smo to dokazali. Ima nas koji se sećamo.
„Borba protiv vlasti je borba sećanja  protiv zaborava“ – zapisao je nekom prilikom Milan Kundera.
Zbog toga ne smemo zaboraviti ko je i Å¡ta je NEKO sa poÄetka ovog teksta.
Autor: Milica T. Petrović, prof. srpskog jezika i književnosti i Älanica Nove stranke
Leave a Reply