„Policajci su zveri u uniformi. Oni su se sveli na mentalni stepen novoroÄ‘enÄadi, zahvaljujući zahvatu `Å¡panska kragna`, koji uÄe i praktikuju sa brutalnom spontanošću, umesto da se prema ljudima odnose razborito i brižnoâ€. „Njihovo ponaÅ¡anje je tako tipiÄno za ono Å¡to postepeno postaje javni imidž policijskih snaga, od koga se brane maltretiranjem, lažiranjem, protivpravnim akcijama, sujeverjem, prenagljenošću i neukošću.“
Ne, ovo nije izrekla niti napisala Vesna PeÅ¡ić, novinarka ovdaÅ¡nja. Ne, ove reÄenice nikad do sad nisu bile objavljene na sajtu PeÅ¡Äanika. Njih je zapisao književnik Thorgeir Thorgeirson, graÄ‘anin Islanda. Objavljene su u dva Älanka dnevnog lista Morgunbladid od 7. i 20. XII 1983. (videti presudu Evropskog suda za ljudska prava, pritužba br. 13778/88 od 25. VI 1992, §§ 14. i 15). Zbog ovih reÄenica Thorgeirson je bio optužen i konaÄno osuÄ‘en da plati novÄanu kaznu. Odluku je potvrdio Vrhovni sud Islanda. Ali Thorgeirson (da li zbog priroÄ‘ene protestantske etike, da li od duga vremena, ili usled liÄne upornosti) sa osudom se nije pomirio, već se obratio Evropskom sudu za ljudska prava.
Taj sud je utvrdio da je država osudom povredila ljudsko pravo Thorgeirsona iz Äl. 10. Evropske konvencije za zaÅ¡titu ljudskih prava i osnovnih sloboda (sloboda izražavanja), sa obrazloženjem: „Sud podseća da sloboda izražavanja predstavlja jedan od temelja demokratskog druÅ¡tva; na osnovu § 2. Älana 10 (Äl. 10-2) sloboda izražavanja obuhvata ne samo `informacije` ili ìdeje` koje se prihvataju sa odobravanjem ili koje se ne smatraju uvredljivim, ili koje su neutralne, već isto tako i one koje povreÄ‘uju, Å¡okiraju ili uznemiravaju. Sloboda izražavanja, onako kako je ureÄ‘ena u Älanu 10. jeste predmet brojnih ograniÄenja, ali ona se moraju usko tumaÄiti, a neophodnost svakog ograniÄenja mora biti uverljivo utvrÄ‘ena… Iako Å¡tampa ne sme prekoraÄivati ograniÄenja, postavljena izmeÄ‘u ostalog i radi `zaÅ¡tite ugleda drugih`, njena uloga je da prenosi informacije i ideje od javnog interesa. I ne samo da Å¡tampa ima zadatak prenoÅ¡enja informacija i ideja: javnost, takoÄ‘e, ima pravo da ih prima. Kada bi bilo drukÄije, Å¡tampa ne bila sposobna da odigra svoju vitalnu ulogu `javnog Äuvara`“ (v. § 63. presude).
U brojnim drugim presudama, Sud se ne zaustavlja samo na ulozi medija kao javnog Äuvara, već uvodi u argumentaciju i druge civilizacijske vrednosti: „…to su zahtevi pluralizma, tolerancije i otvorenog uma, bez kojih nema demokratskog druÅ¡tva“ (Handyside protiv UK 1976; Sunday Times protiv UK, 1979; Lingens protiv Austrije, 1986; Oberschlick protiv Austrije, 1991; Thorgeir Thorgeirson protiv Islanda, 1992; Jersild protiv Danske, 1994; Goodwin protiv UK, 1996; De Haes and Gijsels protiv Belgije, 1997; Dalban protiv Rumunije, 1999; Arslan protiv Turske, 1999; Thoma protiv Luksemburga, 2001; Jerusalem protiv Austrije, 2001; Maronek protiv SlovaÄke, 2001; Dichand i drugi protiv Austrije, 2002. – videti u: Freedom of Expression, A guide to the implementation of Art. 10 ECHR, drugo izdanje, Monica Macovei, Strasbourg 2004).
Dakle, od prve pravne stvari koja se bavila pitanjem odnosa slobode izražavanja i ograniÄenja te slobode Äuvanjem ugleda drugih (Handyside protiv UK), proÅ¡lo je jubilarnih Äetrdeset godina, u kojima je Evropski sud za ljudska prava istrajno Äuvao slobodu izražavanja kao primarnu vrednost, makar ta sloboda bila manifestovana tako Å¡to se miÅ¡ljenja izražavaju jakim, Äak preteranim reÄnikom, ili tako Å¡to povreÄ‘uju, Å¡okiraju ili uznemiravaju. Ali, u svojoj tužbi dr NebojÅ¡a Stefanović ne haje za ovu pravnu tradiciju.
„On je groteskni klovn i grubijan“. „On nije nacista, međutim, on je idiot.“
Ne, ovako neÅ¡to ne potiÄe ni od Vesne PeÅ¡ić ni od PeÅ¡Äanika. Prvu reÄenicu je napisao novinarLopes Gomes da Silva o jednom od kandidata za gradonaÄelnika u provincijskom portugalskom gradu, a drugu novinar Oberschlick o voÄ‘i austrijske Slobodarske partije Heideru (videti presude Evropskog suda za ljudska prava Lopes Gomes da Silva protiv Portugalije, 2000. i Oberschlick protiv Austrije, 1997). Obojica su dobila zaÅ¡titu Evropskog suda protivno odlukama sudova njihovih država. Za obojicu je Sud ocenio da su vrÅ¡ili slobodu izražavanja i da takvom manifestacijom ove slobode nisu povredili druge. Upoznavanje sa obrazloženjem suda, ovim povodima, prepustiću dr Stefanoviću.
„Kancelar je najavio koaliciju sa partijom Äiji voÄ‘a ima nacistiÄku proÅ¡lost i njega sistematski politiÄki podržava. PonaÅ¡anje Kancelara je nemoralno, nedostojno, izazivaÄko i najgrublje oportunistiÄko.“
(Ne, pod Kancelarom ovde, zaÄudo, ne podrazumevam VuÄića.) Ne, ovako neÅ¡to nisu napisali ni PeÅ¡ić ni bilo ko na sajtu Pešćanika. Ovako je pisao novinar Lingens o tadaÅ¡njem austrijskom kancelaru Brunu Kreiskom. Davno je to bilo, a davno je i voÄ‘en postupak pred Evropskim sudom (v. Lingens protiv Austrije, 1986).
Baveći se tumaÄenjem ograniÄenja slobode izražavanja u demokratskom druÅ¡tvu, povodom ove pravne stvari, kao i brojnih drugih, Evropski sud je razvio jedan veoma važan princip.
PolitiÄari moraju pokazati Å¡iroku toleranciju prema medijskim kritikama, jer sloboda medija je jedno od najboljih oruÄ‘a za otkrivanje i uobliÄavanje javnog miÅ¡ljenja o idejama i ponaÅ¡anju politiÄkih voÄ‘a. OpÅ¡tije gledano, sloboda politiÄke debate je sama srž demokratskog druÅ¡tva. Zato su granice kritike Å¡ire kad se radi o politiÄarima kao takvim, u odnosu na privatne pojedince. Za razliku od privatnih pojedinaca, politiÄari neizbežno i sa punom svešću o tome izlažu pažnji javnosti svaku svoju reÄ i delo, te prema tome moraju pokazati veći stepen tolerancije (v. u: Freedom of Expression, A guide to the implementation of Art. 10 ECHR, drugo izdanje, Monica Macovei, Strasbourg 2004).
ZaÅ¡to uopÅ¡te piÅ¡em o odnosu slobode izražavanja i politiÄara? Jer, dr NebojÅ¡a Stefanović se, sudeći po tužbi, predstavio kao privatno lice, svojom privatnom adresom. Da li ga to Å¡to jeministar unutraÅ¡njih poslova Äini ili, pak, ne Äini politiÄarem? Da li su tuženi o njemu pisali kao oprivatnom pojedincu ili kao o politiÄaru? Da li je tužilac sebe izložio sudu javnosti sa punom ili praznom svešću? Da li se priseća svih svojih reÄi i dela u proteklom ÄetvorogodiÅ¡njem periodu otkako je ministar? Kakva je bila njegova uloga u Informerovom državnom udaru? Neka se sam tužilac razabere!
Na osnovu kljuÄnih odluka Evropskog suda za ljudska prava, do razabiranja će morati da doÄ‘e joÅ¡ povodom nekih pitanja. Na primer, povodom razgraniÄenja ÄinjeniÄnih tvrdnji i vrednosnih sudova, a sa tim u vezi stoji – da li će se ne/inteligencija tužioca dokazivati pred sudom, a ako je tako – kako? Pa potom, na primer: kakav je uticaj provokativnog držanja ili govora politiÄara na stav (bilo kog) suda o tome da li je kritika usmerena prema njemu prekoraÄila granice slobode izražavanja ili nije? Da li će stav da Evropa ne stanuje u BabuÅ¡nici, biti primenjen u ovoj ministarskoj parnici li ne? Pravo je složena tvorevina, a i kad se svede na prostu – ono nije stara krpa za brisanje ukaljanih obraza. Tj. ne bi smelo da bude.
A, pre nego Å¡to stvar doÄ‘e do Suda u Strasburu, evo jedne sasvim poÄetniÄke lekcije za tužioca ministra dr NebojÅ¡u Stefanovića o tome kako pravni poredak Srbije gleda na odnos slobode izražavanja i politiÄara:
“Izabran, postavljen, odnosno imenovan nosilac javne i politiÄke funkcije dužan je da trpi iznoÅ¡enje kritiÄkih miÅ¡ljenja, koja se odnose na rezultate njegovog rada, odnosno politiku koju sprovodi, a u vezi je sa obavljanjem njegove funkcije bez obzira na to da li se oseća liÄno povreÄ‘enim iznoÅ¡enjem tih miÅ¡ljenja“ (videti Äl. 8. Zakona o javnom informisanju i medijima).
Dužan je da trpi! Jer ima izbora: nije dužan da bude ministar (premijer, predsednik, državni sekretar, vođa stranke….), pa tada ne bi bio ni dužan da trpi.
Â
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa www.pescanik.rs
Leave a Reply