Siguran sam da nema potrebe iznositi statistiÄke podatke ili izveÅ¡taje o stanju u zdravstvu Srbije. Već na prvi pogled su jasne dve stvari:
1. Zaposleni u zdravstvu u velikom broju odlaze u inostranstvo;
2. Pacijenti nisu zadovoljni uslugom koje pruža zdravstvo.
Naravno da je zdravstvo u nekoj državi proporcionalno njenom siromaštvu ili bogatstvu, ali se s druge strane može postaviti pitanje: kada će reforma zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja doći uopšte na red? Kada će ta reforma biti prioritet?
Poznati su razliÄiti modeli reforme zdravstva koje su sa uspehom sprovedene u svetu. Prelaz iz jednog druÅ¡tvenog sistema u drugi u Srbiji nije doveo do prepoznavanja potrebe da se i zdravstveni sistem reformiÅ¡e. Kada ste na nekim izborima Äuli tokom kampanje debatu o zdravstvu? Kada ste, odlazeći na biraÄko mesto, pomislili na zdravstvo? Dakle, potrebna je politiÄka volja da se reforma zdravstva postavi kao prioritet.
Nova stranka zdravstvo postavlja visoko na lestvici prioriteta. Jasno je da reforma ne može da ide brzo, ali se svuda u svetu pokazalo da se za uspeÅ¡nu reformu zdravstva moraju videti brzi efekti. Te poÄetne efekte moraju da prepoznaju i da osete baÅ¡ one dve grupe koje sam gore naveo: davaoci i korisnici zdravstvenih usluga.
U cilju toga, Nova stranka je sastavila dva dokumenta bazirana na standardima dobrih praksi:
1. Predloge za principe postupanja lekara koji bi trebalo da budu sastavni deo profesionalnog etiÄkog kodeksa;
2. Predloge za principe postupanja srednjeg medicinskog kadra koji bi trebalo da budu sastavni deo profesionalnog etiÄkog kodeksa.
Reforma zdravstva – program tranzicije
Å to se tiÄe same reforme, predlažemo program tranzicije zdravstva. Naime, planski je potrebno uraditi nekoliko stvari. Za poÄetak, tu je povećanje pristupaÄnosti primarnim zdravstvenim institucijama, dodatna obuÄenost osoblja u primarnom zdravstvu i na taj naÄin rasterećenja specijalistiÄkih službi od usluga koje mogu biti pružene od strane lekara opÅ¡te prakse. TakoÄ‘e, radi lakÅ¡eg ispunjenja ove važne stavke, potrebno je u sistem obrazovanja uvrstiti specijalizaciju za porodiÄnog lekara kojom bi se, uz dobro izraÄ‘enu Å¡emu i planiranje, moglo pokriti celokupno stanovniÅ¡tvo.
Dalje, neophodno je uvrstiti plaćanje zaposlenih u zdravstvu na osnovu uÄinka. Danas smo svedoci razliÄitih manipulacija i korupcije, Å¡to nastaje usled nejasnog odreÄ‘ivanja zarade zaposlenih. Ovde je potrebno navesti da se na ovaj naÄin spreÄava dupliranje posla lekara koji rade i u državnim institucijama zdravstva i u privatnim.
Važna mera je izjednaÄavanje privatnog i državnog zdravstva kako po pitanju prava, tako i po pitanju obaveza
Važna mera je izjednaÄavanje privatnog i državnog zdravstva kako po pitanju prava, tako i po pitanju obaveza. Nema razloga da se, kao do sada, favorizuje državno zdravstvo po ovim pitanjima. Cene usluga mogu biti razliÄite, ali mogućnost plaćanja iz Fonda bi trebalo da koriste i jedni i drugi. Tako bi u centru zdravstvenog osiguranja bio korisnik usluge (pacijent).
S druge strane, Nova stranka se zalaže za prelazak (postepeni) na Beveridž sistem zdravstvenog osiguranja. Razvojem primarne zdravstvene zaÅ¡tite za koju se zalažemo, stvoriće se uslovi da se iz budžeta finansira ovaj deo zdravstva. Time bi se (postepeno) ukinulo obavezno zdravstveno osiguranje, a polako se prelazilo na razvoj drugih naÄina zdravstvenog osiguranja (posebno kada su u pitanju sekundarna i tercijerna instanca). Dakle, bez obaveznih doprinosa za zdravstvo. Zaposleni bi raspolagao svojim novcem i uplaćivao fondu koji smatra da zadovoljava njegov standard. Ostalo bi se finansiralo iz budžeta (poreza) Å¡to se i pokazalo kao lakÅ¡e naplativ deo obaveza graÄ‘ana. Naravno da bi za one koji ne mogu da ostvare pravo na zaposlenje i sl. bilo predviÄ‘eno alternativno reÅ¡enje, finansirano takoÄ‘e iz budžeta na bazi solidarnosti.
Ovaj tekst bi bio nepotpun kada u njega ne bismo uvrstili preventivu kao najpoželjniji i najisplativiji naÄin zdravstvene zaÅ¡tite stanovniÅ¡tva, kao i usklaÄ‘ivanje standarda kvaliteta lekova i medicinskih sredstava sa standardom kvaliteta u EU.
Važna stavka u primeni reforme uvek mora da bude redovna evaluacija, uz kvalitetno vođenje statistike kojom se definišu prioritetni problemi, kao i uspeh ili neuspeh preduzete reforme.
Veliki je problem Å¡to se ova kompleksna tema skoro nikada ne otvara ni u medijima, pa ni u politiÄkom dijalogu. Da bi se reÅ¡ilo alarmantno stanje u zdravstvu Srbije, potrebna je politiÄka volja i isticanje ove teme u prvi plan. Investiranje u zdravstvo bi danas bilo mnogo potrebnije nego investiranje u stadione. I to ne samo investiranje u zgrade i opremu, nego u struÄnost, znanje i poboljÅ¡anje kvaliteta usluga u zdravstvu.
Autor teksta:Â Aris Movsesijan, predsednik Saveta Nove stranke
*Tekst je deo serijala autorskih tekstova u okviru rubrike “PolitiÄki ugao†portala Talas u kojoj politiÄke partije i pokreti obrazlažu svoje programe i reÅ¡enja.
Leave a Reply