Obrazovni sistem je jedan od najvažnijih segmenata države. Osnovni zadatak mu se može svesti na obezbeÄ‘ivanje budućnosti pojedinca i druÅ¡tva. On danas u Srbiji nije samo loÅ¡, neefikasan i korumpiran, već ne zadovoljava potrebe pojedinca i druÅ¡tva. Osnovne funkcije, obrazovna, vaspitna i kulturna, nestale su ili se drastiÄno izvitoperile. Kakav je danas, obrazovni sistem u Srbiji ima samo dve pseudofunkcije – ekonomsko zbrinjavanje jednog dela obrazovanog stanovniÅ¡tva koje je imalo sreće da se u njemu zaposli, a druga da je postao mesto okupljanja dece bez efikasnog obrazovno- vaspitnog delovanja.
Razoren obrazovni sistem doveo je do toga da uÄenici Äesto nisu u stanju da upotrebe nauÄeno i retko pokazuju sposobnost kritiÄkog miÅ¡ljenja ili želju da istražuju. Suprotno tome, uÄenici su podložni manipulaciji i nepovoljnim uticajima, kao da je raÄ‘eno tako da mladi izrastaju u nesposobne, nesigurne i uplaÅ¡ene ljude, nespremne za život u savremenom, demokratskom druÅ¡tvu.
Nova stranka, svesna znaÄaja koji obrazovanje ima, predlaže Program transformacije obrazovnog sistema, kao osnovu politiÄkog delovanja u sferi prosvetne delatnosti i dokument koji predstavlja osnov za Å¡iru diskusiju o ulozi obrazovanja.
Program ima nekoliko osnovnih zadataka:
Stvaranje uslova za izgradnju održivog i kvalitetnog sistema obrazovanja, da se omogući da obrazovanje postane kljuÄni faktor razvoja.
Dostupnost obrazovanja svima. To se odnosi na sve bez obzira na starost, pol, nacionalnu, versku pripadnost ili nivo sposobnosti. Verujemo da svaka individua treba da se obrazuje tako da se razvija i doprinosi sebi i društvu.
Bolje administriranje sistema obrazovanja od strane državnih organa. Osnovna uloga Ministarstva prosvete treba da bude praćenje razvoja u celini, osiguranje kvaliteta, stabilnog i adekvatnog finansiranja i dosledno sprovođenje strategije školovanja i usavršavanja nastavnika.
Depolitizacija obrazovnog sistema. Kompletan obrazovni sistem, ministarstva, Å¡kolske uprave, zavodi i službe, pojedinaÄne Å¡kole, Äesto je bio predmet stranaÄke trgovine i nagodbi. PolitiÄki zavisni i nedovoljno obuÄeni kadrovi ne mogu uspeÅ¡no da administriraju podsisteme obrazovanja i podložni su korupciji. Predlažemo sistemska reÅ¡enja koje će omogućiti najstruÄnijim ljudima da se bave rukovoÄ‘enjem i spreÄavanje uticaja politike zasnovane na uskostranaÄkim i liÄnim interesima na Å¡tetu obrazovanja.
Osnovno obrazovanje i vaspitanje
Prvi ciklus osnovnog obrazovanja predstavlja prve Äetiri godine, kljuÄan je za razvoj samopouzdanja, istraživaÄkog duha, gde viÅ¡e pažnje treba posvetiti aktivnom uÄenju.
Bolje povezivanje predmeta u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja. UÄenici od 5. do 8. razreda vrlo Äesto nisu u stanju da povežu gradivo u celinu, jer se nastavni predmeti predaju odvojeno i uz Å¡ablonsko i mehaniÄko uÄenje. NOVA predlaže uvoÄ‘enje timske nastave, istraživaÄkih aktivnosti i drugih, kojima bi se razvila radoznalost i sposobnost kritiÄkog i istraživaÄkog miÅ¡ljenja.
Fleksibilna organizacija rada Å¡kola. Svaka Å¡kola je specifiÄno okruženje. Treba dati mogućnost Å¡koli da samostalno promeni organizaciju, Å¡to ukljuÄuje trajanje Äasova, predmetni raspored, prostornu organizaciju, podelu uÄenika i nove oblike nastave.
Rasterećivanje nastavnika administrativnih obaveza. Smatramo da je vođenje šablonske pedagoške dokumentacije štetno, pa predlažemo veću autonomiju nastavnika u vođenju beležaka, prema iskustvu.
Kao jedan od vidova vrednovanja, ocenjivanje je jedan od najosetljivijih i najslabijih elemenata. Postoje ogromne razlike u kriterijumima, što otežava funkcionisanje sistema i stvara prostor za korupciju. Predlažemo standarizovanje ocenjivanja i standarde na osnovu kojih će se meriti postignuća. To podrazumeva donošenje novog pravilnika o ocenjivanju.
Promena koncepcije “male matureâ€. ÄŒinjenica da postoji vrednovanje rezultata testova na ovakvoj “maloj maturi†pokazuje da druÅ¡tvo nema poverenja u rad Å¡kole. Umesto da otklanja uzrok problema, država uvodi malu maturu koja obesmiÅ¡ljava proces uÄenja. Otvara se prostor za korupciju jer država teÅ¡ko može da obezbedi regularnost. NOVA predlaže da se mala matura reorganizuje i da se kao instrumenti provere koriste testovi razumevanja kroz primenu nauÄenog koji bi obuhvatili gradivo osnovne Å¡kole. Onog trenutka kada se sistem osposobi da obezbedi objektivno ocenjivanje, treba ukinuti maturske ispite u osnovnoj Å¡koli jer bi ocena morala biti dovoljan pokazatelj stepena znanja.
Verska nastava u sadaÅ¡njem obliku i drugi sliÄni predmeti treba da budu izloženi evaluaciji. Kroz promenu nastavnih planova, pre svega druÅ¡tvene grupe predmeta, treba omogućiti da uÄenici dobiju Å¡iroko opÅ¡te obrazovanje o religiji, politiÄkim i druÅ¡tvenim ureÄ‘enjima, ideologiji i tako budu bolje pripremljeni za život. Ovo se odnosi i na srednjoÅ¡kolsko obrazovanje.
Privatno osnovno obrazovanje je jedan od uslova stvaranja konkurentnog i kvalitetnog sistema obrazovanja
Pružanje prilike privatnom osnovnom obrazovanju. Privatno osnovno obrazovanje je jedan od uslova stvaranja konkurentnog i kvalitetnog sistema obrazovanja. Nažalost, negativni trendovi dovode do toga da se Å¡kole već otimaju za uÄenike. Konkurencija u osnovnom obrazovanju može da pomogne podizanju kvaliteta. Roditelji će biti u prilici da biraju najbolje za decu, a u privatnom sektoru posao bi mogao da naÄ‘e deo nastavnika koji nije imao mogućnosti ili nije želeo da se zaposli u državnim ustanovama. Privatni sektor u obrazovanju bi bio pod delimiÄnom kontrolom države, u programskom smislu.
Transformacija univerzitetskog obrazovanja
Loše i zastarelo visoko obrazovanje I hiperprodukcija kadrova sumnjivih kvalifikacija dovode do korupcije, negativne selekcije, nepotizma i slabljenja institucija države.
Nova stranka smatra da univerzitetsko obrazovanje mora da ispuni nekoliko zadataka:
– pružanje uslova za liÄni razvoj kroz univerzitetsko obrazovanje
– omogućavanje održivog zapošljavanja
– preuzimanje odgovornosti za ekonomski razvoj kroz prenos znanja i razvoj tehnologija
– napredak u nauci i primena rezultata u praksi
– aktivna uloga u jaÄanju demokratskih institucija
– kulturna i društvena (re)produkcija
Â
Nova stranka predlaže sledeće mere u transformaciji visokog obrazovanja:
Prestanak rada i akademskog delovanja svih koji su bili umeÅ¡ani u neetiÄke radnje na univerzitetima. Ovo je kljuÄni uslov stvaranja zdravog univerzitetskog obrazovanja.
Bolje povezivanje sa univerzitetskim i nauÄnim centrima u svetu. Visoko obrazovanje u Srbiji je izolovano u odnosu na svetska kretanja. Napredak i opstanak visokog obrazovanja zavisiće od mogućnosti da se poveže sa savremenim nauÄnim tokovima.
Nedostatak sredstava, neadekvatan prostor, nemotivisan kadar, preokupiranost administrativnim poslovima, nebriga države su neki od razloga zaÅ¡to nauka na univerzitetima posustaje. Predlažemo da se izdvajanjem dodatnih sredstava reaktivira nauÄna delatnost.
Odliv mozgova je veliki problem. SimptomatiÄno je da državne institucije ne reaguju na ovu pojavu. NOVA smatra da bi se ulaganjem u bolje materijalne uslove za mlade struÄnjake i nauÄnike ostvarila viÅ¡estruka dobit.
Veće uÄešće studenata u radu i odluÄivanju. NaÅ¡i studenti nisu osposobljeni da se ukljuÄe u rad univerziteta. Neophodno je nezavisno i zrelo delovanje studenata u univerzitetskom obrazovanju. NOVA će se zalagati za veće uÄešće studenata u radu univerziteta i spreÄavanje Å¡irenja uticaja politiÄkih partija kroz mehanizme studentskog delovanja.
Predlog programa ekonomskih reformi Nove stranke
VauÄerizacija sistema visokog obrazovanja i zdravstva dovodi do konkurencije institucija i prostora za privatnu inicijativu, Å¡to će doprineti povećanju kvaliteta obrazovnih i zdravstvenih usluga i smanjenju troÅ¡kova. Sistem vauÄera podrazumeva prestanak finansiranja postojećeg sistema i institucija, već se okreće finansiranju potreba korisnika. Time dobijaju slobodu i odgovornost da izaberu uslugu koja najviÅ¡e odgovara njihovim potrebama.
Ovakav sistem podstiÄe da se obrazovne i zdravstvene ustanove takmiÄe za svakoga ko ima potrebu za njhovom uslugom kako kvalitetom, tako i ostalim važnim parametrima. Sistem će dovesti do napretka u borbi protiv endemske korupcije, jer daje podsticaje institucijama da prekinu loÅ¡e prakse i osnažuje korisnike, pa će svaki pokuÅ¡aj iznude biti propraćen prelaskom kod konkurenta. Ovime će biti poboljÅ¡an kvalitet života graÄ‘ana koji će moći da se leÄe bez gužvi i Å¡koluju u kvalitetnijem sistemu obrazovanja.
Program transformacije obrazovnog sistema i Program ekonomskih reformi Nove stranke objavljen je u okviru rubrike  PolitiÄki ugao portala Talas.
Leave a Reply