Opozicione politiÄke stranke i pokreti potpisali su danas ZajedniÄke uslove za sprovoÄ‘enje slobodnih i poÅ¡tenih izbora, saglasni da u pomenutim zahtevima moraju nastupiti jedinstveno.
Polazeći od Äinjenice da nakon opÅ¡tih izbora 2012. godine u Srbiji ne postoje uslovi za fer izbore, te samim tim ni za vladavinu prava, kao i da su mediji zloupotrebljeni u propagandne svrhe vladajuće stranke, usvojeni dokument je u ime Nove stranke potpisao predsednik Saveta Aris Movsesijan, naglasivÅ¡i da je NOVA sa zadovoljstvom uÄestvovala u njegovoj izradi.
"Do sada kao da su graÄ‘ani i opozicija razgovarali na razliÄitim jezicima, ali je isti sluÄaj bio i unutar opozicionih stranaka. Ovaj sporazum je konaÄno to promenio. Usvojio je zahteve graÄ‘ana i kao takav predstavlja snažan dogovor politiÄkih stranaka i pokreta", objasnio je Movsesijan.
Sadržinu ZajedniÄkih uslova opozicije za sprovoÄ‘enje slobodnih i poÅ¡tenih izbora možete proÄitati u nastavku:
Â
Polazeći od Äinjenice da nakon opÅ¡tih izbora 2012. godine u Srbiji ne postoje uslovi za slobodne, poÅ¡tene i fer izbore, pa tako i za vladavinu prava,
da je kontinuirana i agresivna svakodnevna zloupotrebe javnih resursa, javne uprave, nosilaca javnih funkcija i ovlašćenja u korist dominantne vladajuće partije,
da je javni medijski prostor gotovo svih elektronskih medija sa nacionalnom frekvencijom, javnih servisa RTS i RTV, kao i gotovo svih dnevnih listova sadržajno/informativno zloupotrebljen u propagandne svrhe vladajuće partije i njenih politiÄkih satelita,
da je pretežni deo medija u vlasniÅ¡tvu lica bliskih vlasti stavljen u službu guÅ¡enja svake njene kritike i to, pre svega, kroz najbrutalnije blaćenje, pretnje i pritiske prema politiÄkim akterima, novinarima, aktivistima i graÄ‘anima koji imaju drugaÄije politiÄke stavove,
da je prethodne predsedniÄke, republiÄke, pokrajinske i lokalne izbore karakterisalo krÅ¡enje i zloupotreba izbornih zakona kroz kupovinu glasova, zastraÅ¡ivanje i ucenjivanje biraÄa, naroÄito zaposlenih u javnoj upravi, dirigovano i nadzirano glasanje, tj. prekrajanje izborne volje,
da se demokratski uslovi politiÄkog života moraju ostvariti i u periodu izmeÄ‘u dva izborna ciklusa,
idući u susret narednim izborima na svim nivoima, Äija će regularnost, legalitet i legitimitet biti dovedeni u pitanje ukoliko se hitno ne promene izborni uslovi i dosledno ne primenjuju izborni i medijski propisi,
predstavnici opozicionih saveza, stranaka i pokreta jedinstveni su u stavu da je za slobodne, fer i poštene izbore neophodno da u pogledu slobode medija, istinitog, blagovremenog i objektivnog informisanja kao nužnog preduslova za slobodne medije bude omogućeno:
- Redovno uÄešće opozicije u informativnom programu javnih servisa RTS i RTV, sa najmanje 60 minuta nedeljno pre predizborne kampanje, ne raÄunajući debatne forme;
- UÄešće opozicije u svim debatnim emisijama na javnim servisima RTS i RTV;
- Svakodnevno informisanje o javnosti o aktivnostima stranaka vlasti i opozicije na javnim servisima RTS i RTV u trajanju od najmanje 30 minuta;
- Zastupljenost opozicije, kao druge strane, u redovnim informativnim emisijama, od jutarnjih programa do Dnevnika;
- Objava demantija predstavnika opozicije, u skladu sa zakonom i novinarskim kodeksima, u istim emisijama i formatima u kojima su bili predmet klevetniÄkih i lažnih sadržaja – odgovori i demanti da se objavljuju u istom trajanju i u istom programskom sadržaju u kome su objavljene i predmetne klevete i laži;
- Promena sastava REM-a radi dosledne primene svojih ovlašćenja kontrole elektronskih medija, prihvatajući paritetni princip da kandidati budu izabrani i na predlog opoziconih stranaka i strukovnih udruženja, a u cilju ostvarivanja aktivne uloge REM-a kroz omogućavanje obaveznih debata i izricanja kazni za emitere koji ne sprovode zakon.
- Ukidanje svih komercijlanih televizijskih i radijski emisija u toku kampanje od strane uÄesnika u izbornom procesu, kako bi se uspostavila ravnoteža u zastupljenosti na televiziji
- Obaveza svim emiterima da organizju emisije debatnog tipa, na kojima bi moglo da se Äuje i suprostavi miÅ¡ljenje izmeÄ‘u vlasti i opozicije
Â
USLOVI ZA SLOBODNE FER I POÅ TENE IZBORE:
1. BIRAÄŒKI SPISAK
SpreÄavanje zloupotrebe biraÄkog spiska, i to kroz:
- KriviÄnu odgovornost ministra zaduženog za biraÄki spisak i svakog drugog lica, ukoliko se suprotno zakonu, odnosno zloupotrebom, biraÄki spisak naÄ‘e kod neovlašćenih lica (u okolini biraÄkih mesta, posedovanje i provera adresa prebivaliÅ¡ta biraÄa);
- Dosledna primena zabrane fiktivne promene prebivaliÅ¡ta i izrade falsifikovanih liÄnih dokumenata u cilju zloupotrebe biraÄkog prava;
2. IZBORNE RADNJE I IZBORNI DAN
- Istovremena dostupnost izbornih obrazaca svim uÄesnicima u izbornom procesu;
- Ravnopravna dostupnost notara/overivaÄa za overu prikupljenih potpisa graÄ‘ana za predaju izborne liste; SpreÄavanje zloupotrebe izbornih propisa u izbornom danu, i to:
- doslednu zabranu iznoÅ¡enja i popunjavanja biraÄkog materijala van biraÄkog mesta tzv. „Bugarskog voza“;
- doslednu zabranu upotrebe mobilnih telefona na biraÄkim mestima;
- obavezno prisustvo Älanova biraÄkih odbora iz redova opozicije prilikom glasanja van biraÄkog mesta;
- olakšano glasanje u inostranstvu;
3. KRIVIÄŒNE SANKCIJE
KriviÄne sankcije za lica koja radi predizbornih aktivnosti zloupotrebe javna sredstva i vrÅ¡e dodelu humanitarne pomoći u ime državnih, odnosno javnih organa vlasti, u cilju uslovljavanja glasanja za jednu politiÄku izbornu opciju; KriviÄne sankcije za lica koja na radnom mestu, naroÄito u javnoj upravi, na bilo koji naÄin utiÄu i agituju na zaposlene u pogledu izbornog glasanja, a naroÄito:
- za pritisak na zaposlene da se uoÄi izbora izjasne o svom izboru prikupljanjem sigurnih glasova u javnih ustanovama, organima i preduzećima, kao i privatnim preduzećima;
- za pretnju otkazom ili uslovljavanjem za zadržavanje radnog mesta, za nuÄ‘enje radnog mesta ili ma kakve povlastice uslovljene nekom izbornom radnjom i glasanjem, odnosno drugim radnjama koje ugrožavaju regularnost izbornog procesa; KriviÄne sankcije za sva lica odgovorna za zastarevanje kriviÄnih dela u oblasti ugrožavanja slobodnih izbora.
4. ZLOUPOTREBA JAVNIH RESURSA
Zabrana medijskog predstavljanja prilikom uÄešća u kampanji javnih funkcionera i državnih službenika na položaju, kao i zabrana zloupotrebe javnih resursa u stranaÄke predizborne svrhe (novac, ljudstvo, tehnika, pokretnosti i nepokretnosti)
5. KONTROLA IZBORNOG PROCESA
- Omogućavanje Å¡irok i nesmetan pristup biraÄkom materijalu nakon izbora ukljuÄujući i mogućnost ponovnog brojanja kompletnog izbornog materijala (glasaÄkih listića) iz svih džakova od strane RepubliÄke izborne komisije i sravnjivanje sa zapisnicima sa biraÄkih mesta, slikanje zapisnika i izbornih listića, na zahtev bilo kog od predstavnika proglaÅ¡enih izbornih listi u razumnom roku i pre objavljivanja konaÄnih rezultata izbora;
- Mogućnost sravnjivanja verodostojnosti potpisa biraÄa za izborne liste bez vremenskog ograniÄenja;
- Mogućnost da svi graÄ‘ani preko interneta mogu da provere da li je zabeleženo da su glasili ili ne, na naÄin kako se proverava da li su upisani u biraÄki spisak;
- Pozivanje i omogućavanje efikasnog i sveobuhvatnog nadzora izbornog procesa od strane domaćih i stranih posmatraÄa;
- Formiranje Nadzornog odbora Narodne skupštine Republike Srbije u skladu sa Zakonom o izboru narodnih poslanika.
6. IZBORI NA TERITORIJI AP KOSOVO I METOHIJA
- Efektivna kontrola izbornog procesa na Kosovu i Metohiji
Predstavnici opozicionih saveza, stranaka i pokreta saglasili su se da deluju ujedinjeno i sinhronizovano u obezbeÄ‘ivanju svih navedenih uslova, kao i da o svojim aktivnostima redovno upoznaju domaću i meÄ‘unarodnu javnost. Sve druge aktivnosti u ostvarivanju ovih uslova realizovaće se ujedinjeno i sinhronizovano, ukljuÄujući i predloge za izmenu izbornog zakonodavastva i druge parlamentarne i vanparlamentarne demokratske inicijative.
Leave a Reply