Govore Vesna Rakić-Vodinelić i Saša Janković. Razgovor vodila Svetlana Lukić.
Â
Svetlana Lukić: Gospodine Jankoviću, Äesto istiÄete da je 80, možda Äak i 90 odsto vaÅ¡ih preporuka usvojeno od strane organa državne vlasti. MeÄ‘utim, mi smo ovde da porazgovaramo o tih 10-15 odsto koji se ne usvajaju. Kada Äitam vaÅ¡e izveÅ¡taje, Äini mi se da je to znaÄajno za svakog od tih ljudi koji je pogoÄ‘en nepravdom, ali me to podseća na Titanik, gde vi Å¡titite prava ložaÄa ili brodskog malog, a brod tone. Izgleda da je u ovih 15 odsto smeÅ¡teno ono Å¡to je metafora propasti, ne samo pravnog, nego i politiÄkog sistema. Kako objaÅ¡njavate Äinjenicu da su u tim najosetljivijim, u javnosti najprisutnijim sluÄajevima, kao Å¡to su afera helikopter, prebijanje premijerovog brata, Savamala, bespravne gradnja u Novom Pazaru – izvrÅ¡na i ostale vlasti potpuno zatvorenr i da niste mogli niÅ¡ta da uradite osim da izaÄ‘ete u javnost.
Saša Janković: Postoji nekoliko razloga zbog kojih poklanjam mnogo više pažnje tim 15 odsto nego onim 85 odsto. Kada bih hteo da budem licemeran, mogao bih da kažem da je Zaštitnik građana u Srbiji jedan od najuspešnijih organa vlasti, jer to je zaista dobar rezultat, s obzirom na to da koliko sudstvo ima problema u izvršavanju opšeobavezujućih sudskih preporuka. Međutim, vi ste potpuno u pravu. Nekoliko je razloga zašto su tih 15 odsto preporuka suštinske. Prvo, mi imamo sistem koji generiše probleme svakog dana i Zaštitnik građana nije, niti je zamišljen kao mehanizam koji može da reši svaki od tih problema, nego uzima neke od njih kao primer, pokaže kako treba raditi i onda sistem dalje sam nastavlja da radi.
Imamo na hiljade problema u radu poreske uprave ili PIO fonda, a onda ZaÅ¡titnik graÄ‘ana uzme jedan od njih, jednu ljudsku sudbinu i pokrene postupak kontrole. PIO fond ili neki drugi organ to reÅ¡i, ali onda nastavi po starom. To je jedan reÅ¡en sluÄaj, ali imate nekoliko hiljada nereÅ¡enih drugostepenih upravnih postupaka, gde je proÅ¡lo 2 godine od pokretanja, a zakonski rok je 2 meseca.
Drugi razlog su ovi vidljivi, znaÄajni sluÄajevi. U tim sluÄajevima vlast pokazuje da postoje ljudi koji su iznad zakona. Prvi put kada sam od ministarstva odbrane dobio odgovor da neće poÅ¡tovati zakon u odnosu na preporuku ZaÅ¡titnika graÄ‘ana, bilo je u sluÄaju prebijanja dvojice braće viÄ‘enih ljudi u Srbiji. Kada su u pitanju ti ljudi, ministarstvo odbrane kaže da će tu odstupiti od prakse. SuÅ¡tina naÅ¡eg problema je to Å¡to zakon ne važi podjednako za sve. Pravila važe za neke druge ljude, ali nikada za one u Äijim su rukama mehanizmi za sprovoÄ‘enje tih pravila.
Ono Å¡to kao ZaÅ¡titnik graÄ‘ana radim treba da pokaže da se u Srbiji može normalno raditi i da Srbija može da bude ureÄ‘ena zemlja u kojoj administracija reÅ¡ava zahteve, pritužbe i žalbe graÄ‘ana. MeÄ‘utim, da bi to postalo pravilo a ne izuzetak, naÄin vrÅ¡enja vlasti mora da se promeni i vlast mora da se shvati kao obaveza i odgovornost, a ne kao sirova moć.
Svetlana Lukić: VaÅ¡a institucija sada, naroÄito posle napada koje ste u poslednje vreme doživeli, izgleda kao marÅ¡alat. Ljudi kažu: idemo da se žalimo kod SaÅ¡e Jankovića, a vlast nam poruÄuje da u najvažnijim stvarima neće poÅ¡tovati odluke koje ste vi doneli.
SaÅ¡a Janković: Postoji dobra i loÅ¡a strana te priÄe. Dobra je Å¡to, iako ne postoji organ, pa ni ZaÅ¡titnik graÄ‘ana, koji može da odgovori takvim oÄekivanjima javnosti, graÄ‘ani poklanjaju poverenje onome ko iskreno pokuÅ¡ava da radi svoj posao i ne pronalazi izgovore. Moguće je uÄvrstiti poverenje graÄ‘ana u državne organe. To je dobro. Ono Å¡to je loÅ¡e je Å¡to postoji potreba vlasti da istakne da neće da poÅ¡tuje neke odluke. ZaÅ¡to? Zato Å¡to je neko procenio da upravo pokazivanje arogancije i moći privlaÄi glasaÄe. To ni ne pokuÅ¡ava da se sakrije, kao Å¡to su to ranije vlasti radile, već predsednik vlade ciniÄno, ironiÄno i sa nipodaÅ¡tavanjem izjavljuje da nema vremena da se vidi sa ZaÅ¡titnikom graÄ‘ana, iako je to njegova zakonska obaveza. To je najporaznije.
On ne oÄekuje kaznu od javnosti, već veruje da će mu to pribaviti dodatni autoritet, jer će ljudi reći „vidi, ovaj je moćan“. On lupi rukom o sto i civilizacijsko naÄelo podele vlasti svede na zvocanje tipa „šta će mi predsednik koji nije iz moje stranke, on će samo da mi zvoca“. To se radi otvoreno i to je opasno, ta vrsta populizma i pribavljanja moći po principu „nisu nam potrebni zakoni i institucije, ja znam Å¡ta je najbolje“. Sećate se sednica vlade za vreme poplava, kada je bilo vikanja i kada su ministri i naÄelnik generalÅ¡taba hvatali beleÅ¡ke?
Vlast izgleda misli da je to proizvelo pozitivne posledice, umesto da je neko rekao „Äekajte, pa nismo mi država od juÄe, vlada kao institucija postoji jako dugo, ne može jedan Äovek da zameni sve“. To je u populistiÄkom smislu proizvelo pozitivne posledice i na tome se danas insistira. To je ono Å¡to je pogubno. Nije u pitanju izuzetak, omaklo se, napravili smo greÅ¡ku, nego je to naÄin vrÅ¡enja vlasti kao pokazivanje nesputane sirove moći.
Svetlana Lukić: Da li biste mogli da nam date neki primer neÄega Å¡to ste pokuÅ¡ali da uradite i Å¡to je u vaÅ¡oj nadležnosti, a niste mogli zbog ignorisanja izvrÅ¡ne vlasti?
SaÅ¡a Janković: Navešću primer neÄega Å¡to je osetilo mnogo graÄ‘ana Srbije koji imaju decu. Ustanovio sam kao ZaÅ¡titnik grÄ‘ana da su u mnogim gradovima, ukljuÄujući i Beograd, godinama unazad naplaćivane veće cene za vrtiće nego Å¡to to propisuje zakon. Slao samo preporuke u Kragujevac, Beograd i druge gradove i objaÅ¡njavao da ne Äekaju da ih graÄ‘ani tuže jer su iznosi veliki. NeÅ¡to od toga je i zastarelo, ali to Å¡to je zastarelo ne znaÄi da prirodna obaveza ne postoji i da država to treba da iskorišćava.
Vesna Rakić-Vodinelić: Da se na to poziva.
SaÅ¡a Janković: Da se poziva na zastarelost, jer država ne može da ima suprotne interese od svojih graÄ‘ana. Ti interesi su zajedniÄki. GraÄ‘ani će sigurno razumeti da ne mora sve da se plati u novcu. Predložio sam na primer Beogradu da deca idu na bazene i koriste neke druge gradske resurse. Ponudite u naturi, ponudite na bilo koji naÄin, pokažite dobru volju prema graÄ‘anima i nadoknadite to Å¡to im je nezakonito uzeto. Neki gradovi su to, po mojoj preporuci, uradili, ali nisu hteli da dostave informaciju o tome, da ne bi bilo da su postupili po preporuci ZaÅ¡titnika graÄ‘ana, kao da se stide toga. Neki su rekli „nećemo, neka nas tuže“.
Taj odnos vlasti, koja želi i voli da se tuži sa graÄ‘anima, a zbog niza okolnosti u naÅ¡em pravosuÄ‘u tužiti bilo koga predstavlja veliki problem, jeste odraz nerazumevanja zajedniÄkog interesa države, lokalne samouprave i graÄ‘ana. Zamislite kakav bi pozitivan efekat vlast proizvela da je rekla „da, godinama se to radi, i neke ranije vlasti su to radile. Iako ne moramo, jer preporuka ZaÅ¡titnika graÄ‘ana nije pravno obavezujuća, uradićemo to zato Å¡to želimo da olakÅ¡amo naÅ¡im graÄ‘anima sa kojima imamo zajedniÄki interes“.
MeÄ‘utim, odluÄili su da vode bitku sa kontrolnim organom i poruÄili „sudstvo je u naÅ¡im rukama. Ako mislite da možete da dobijete državu, tužite nas“. KiÄma sistema zaÅ¡tite ljudskih prava i pravne države je pravosuÄ‘e, ako je ona krhka, svi manje viÅ¡e blefiramo. Zamislite kada bih se obratio ministru: „Po pritužbi graÄ‘ana, utvrdio sam da je vaÅ¡e ministarstvo radilo nepravilno. Ispravite ovu greÅ¡ku i stvar će biti reÅ¡ena, a graÄ‘ani će biti zadovoljni sistemom koji funkcioniÅ¡e. Ukoliko je ne ispravite, graÄ‘ani će vas tužiti. Dobiće na sudu, naplatiće Å¡tetu, a onda će se država okrenuti prema vama, ministre, i reći da morate da platite Å¡tetu po sistemu regresa, jer ste znali, nadležni državni organ vas je upozorio da radite nepravilno“.
Znate kakav bi odgovor ministra bio u ovom zamišljenom dijalogu? „Šta, građani će da me tuže? Neka tuže. Znate kada će da dobiju presudu – nikad“. Moramo da podignemo sve institucije na svoje noge, kako ne bi ovo što radi Zaštitnik građana bilo toliko vidljivo i kako ne bih bio svaki dan na naslovnim stranama, već bi se govorilo samo o izuzecima, dok bi pravilo bilo normalan, uredan i pristojan život bez trzavica.
Svetlana Lukić: UruÅ¡avanje institucija se toliko ubrzalo da mi se ponekad Äini potpuno besmislenim Å¡to uopÅ¡te pominjemo bilo kakvu pristojnost srpskog pravosuÄ‘a?
Vesna Rakić-Vodinelić: Koliko ja imam informacija o tome, a mislim da imam neÅ¡to viÅ¡e nego proseÄan graÄ‘anin, taj utisak je taÄan i ispitivanja javnog mnjenja pokazuju da je pravosuÄ‘e u Srbiji na prvom mestu po nepoverenju graÄ‘ana. Uzroci za takvo stanje sežu dosta daleko u proÅ¡lost i ne bih se mnogo bavila time. Ono po Äemu se sada pravosuÄ‘e razlikuje od onog ranijeg jeste da se Srbija, već 13-14 godina, nalazi u sistemu Saveta Evrope i Å¡to su presude srpskih sudova podložne kontroli Evropskog suda za ljudska prava.
Ta kontrola je vrlo nepovoljna za Srbiju. Kada se pogleda broj presuda u kojima su graÄ‘ani dobili postupak protiv Srbije u 2016, oni samo u jednom sluÄaju nisu uspeli kada se odluÄivalo u meritumu. DonoÅ¡enju ovih odluka uvek prisustvuje naÅ¡ sudija i nije bilo izdvojenog miÅ¡ljenja, samo je u sluÄaju rezervista naÅ¡ sudija izdvojio miÅ¡ljenje kada je Veliko veće donelo odluku da nije bilo diskriminacije. NaÅ¡ sudija je smogao dovoljno snage, zato Å¡to je bio izvan pravosuÄ‘a Srbije, da to uÄini.
Ono Å¡to je takoÄ‘e karakteristika ovog vremena, pored toga da nas Savet Evrope i Evropski sud za ljudska prava nisu nimalo, kad je pravosuÄ‘e u pitanju, doveli u red, jeste sirov naÄin na koji se izvrÅ¡na vlast, sada oliÄena u Aleksandru VuÄiću, odnosi prema pravosuÄ‘u. On kaže da je pravosuÄ‘u mesto u nekom budžaku i vrlo Äesto se pojavljuje kao sudija u raznim stvarima. Nedavno je na tribini Srpske napredne stranke prisustvovao osuÄ‘eni ratni zloÄinac Veselin Å ljivanÄanin. JuÄe ili prekjuÄe smo imali priliku da na jednoj od brojnih konferencija za novinare, naÅ¡ predsednik vlade izgovori da nećemo raspravljati o tome da li je ratni zloÄin zloÄin, a radilo se o Haradinaju.
Ali Haradinaj joÅ¡ nije pravnosnažno osuÄ‘en, Veselin Å ljivanÄanin jeste i on prisustvuje tribini Srpske napredne stranke. VuÄić neprestano emituje poruke koje su lice i naliÄje, i koje su pored naredbodavnog stava i autoritarnog odnosa, prijemÄive za javno mnjenje u Srbiji. KljuÄna reÄ za naÅ¡e pravosuÄ‘e i naÄin vrÅ¡enja vlasti je diskriminacija po svakom osnovu. Poznato nam je sve, koje su manjine u Srbiji diskriminisane, da su diskriminisani Romi, i oblici te diskriminacije, da su diskriminisani pripadnici LGBT+ zajednice, ali sada naÅ¡a vlast većinu ljudi u Srbiji posmatra kao manjinu koju treba diskriminisati. Jedini koji nisu diskriminisani su pripadnici najužeg kruga politiÄke klase. Ne svi, jer je na primer MiÅ¡a Vacić, kao jedan od Älanova tog sistema, dobio otkaz na otvorenoj sceni. On ne spada u privilegovane, premda je straÅ¡no Å¡to je uopÅ¡te i bio zaposlen. Dobro se sećate jednog od naÅ¡ih brojnih susreta sa tom grupom.
Svetlana Lukić: Da.
Vesna Rakić-Vodinelić: KljuÄna reÄ je diskriminacija, koju naÅ¡a vlast oliÄena u premijeru pokazuje na svakom mestu. Ne znam da li ZaÅ¡titnik graÄ‘ana shvata i razume da se naÅ¡ premijer ne zadovoljava samo time da presuÄ‘uje. Za onu fotografiju koju je pokazao Velja Ilić je izjavio „da je meni LonÄar rekao da je operisao oca nekog od tih ljudiâ€, ali ne kaže „mafijaÅ¡aâ€, „i da je ta fotografija nastala tom prilikom i ja mu verujemâ€. Verujem da ćemo se vratiti na taj sluÄaj, kako bih pokuÅ¡ala da mu objasnim zaÅ¡to ne sme da veruje. Ali naravno, neće se on time baviti.
On je sada postao i ZaÅ¡titnik graÄ‘ana. On liÄno prima graÄ‘ane i izmeÄ‘u premijera i graÄ‘ana viÅ¡e nema posrednika i institucija. To je odnos monarha koji pokazuje svoju dobru volju. Sve uloge je preuzeo na sebe. A zaÅ¡to? Zbog toga Å¡to ne uspevamo da postanemo graÄ‘ani, nego se uÅ¡uÅ¡kavamo kao podanici, misleći da će nas oluja zaobići.
SaÅ¡a Janković: Samo nekoliko reÄi o sluÄaju Å ljivanÄanin. Neki ljudi su bili nazadovoljni mojom institucionalnom reakcijom, kada sam osudio nasilje na toj tribini, ali nijednom reÄju nisam govorio o samoj Äinjenici Å¡to se neko ko je odslužio kaznu za ratne zloÄine pojavljuje na javnoj tribini. Veselin Å ljivanÄanin je odslužio kaznu i njegovo formalno i suÅ¡tinsko ljudsko pravo je da uÄestvuje u javnom životu. Pravo svake stranke i organizacije ili vaÅ¡e pravo kao medija je da ga pozovete. Kao ZaÅ¡titnik graÄ‘ana, ja sam savest države, a ne politiÄkih stranaka i moram da na odreÄ‘en naÄin postupam prema državi i istovremeno Å¡titim sistem vrednosti koji je osnova svih zakona i ureÄ‘enja naÅ¡eg druÅ¡tva. Moram da Å¡titim i pravo graÄ‘anina koji je odslužio kaznu.
Nemam kontrolna ovlašćenja prema stranci i ne mogu da izrazim stav u tom konkretnom sluÄaju. MeÄ‘utim, pre tog sluÄaja je bio jedan koji spada u moju nadležnost. Kada je general Lazarević odslužio kaznu, vraćen je vladinim avionom i doÄekala su ga dva ministra. Jedan od njih, ministar pravde, rekao je da njegov primer treba da posluži kao uzor za buduće generacije. To je taÄka u kojoj se vrednosni sistem, koji ja iskreno zastupam, i moja kontrolna nadležnost poklapaju, Å¡to sam u godiÅ¡njem izveÅ¡taju koji Ombudsman sastavlja svake godine naveo kao primer pogubnog naÄina na koji se država vrednosno opredeljue prema deÅ¡avanjima iz naÅ¡e proÅ¡losti i dodao „da to Å¡to su ministri dali državni oreol povratku nekog ko je odslužio kaznu za najteže zamislive stvari uruÅ¡ava naÅ¡e druÅ¡tvoâ€.
Znate Å¡ta se desilo s tim godiÅ¡njim izveÅ¡tajem? Nikada nije razmatran u Narodnoj skupÅ¡tini. Zakon i poslovnik obavezuju Narodnu skupÅ¡tinu da razmatra izveÅ¡taje nezavisnih kontrolnih organa na prvoj narednoj sednici od momenta podnoÅ¡enja. IzveÅ¡taji za 2014. i 2015 nisu razmotreni u Narodnoj skupÅ¡tini, a mi smo sad u 2017. Znate zaÅ¡to nije razmotren? Rad Narodne skupÅ¡tine prati javni servis. Nemam naravno dokaze, ali imam sve razloge da sumnjam da vlast neće da vidi ZaÅ¡titnika graÄ‘ana i Poverenika za informacije Rodoljuba Å abića na javnom servisu. Isto ovo bih govorio i na javnom servisu, a oni ne žele da to Äuju graÄ‘ani Srbije.
Vesna Rakić-Vodinelić: To je suÅ¡tinska razlika izmeÄ‘u ove i svih ranijih vlasti. Nije reÄ samo o toj sirovosti koja ne proizvodi baÅ¡ dobre efekte, već o tome Å¡to su uspeli da civilizacijsku i kulturnu matricu naÅ¡eg druÅ¡tva, da se poslužim metaforom za led, istanje do samoga pucanja. To je samo u nekim razdobljima vrÅ¡enja vlasti uspevao da uradi MiloÅ¡ević. Na primer onda kada smo iÅ¡li u rat. Posle toga je nastupio predah, utoliko Å¡to ste mogli da se klizate po toj siromaÅ¡noj i neodržavanoj, ali ipak kakvoj-takvoj kulturnoj i civilizacijskoj matrici, a da se ne bojite da ćete propasti u vodu. Sada se to stanjilo do granice pucanja i mislim da ni oni koji su proizveli tu sirovost toga nisu svesni.
Saša Janković: Uplašili bi se.
Vesna Rakić-Vodinelić: Kroz taj led propadaju i oni. Nećemo propasti samo mi i to je ono što bi trebalo da se shvati, ali nemam iluzija da će se to desiti.
Svetlana Lukić: Da se vratimo na ovaj sluÄaj koji ste pomenuli. Velimir Ilić je dostavio fotografiju na kojoj se nalazi aktuelni ministar zdravlja sa DuÅ¡anom Spasojevićem iz zemunskog klana. Premijer VuÄić je rekao „ja mu verujemâ€. Å ta je tu pogreÅ¡no uraÄ‘eno i koje institucije bi time trebalo da se bave.
Vesna Rakić-Vodinelić: Pa bilo bi pre svega posla za vas novinare. Novinari iz pristojnih medija se odjednom bave moralnim likom Velimira Ilića, ali zašto to nisu radili ranije. Trebalo bi da ispitaju kako je on došao do ovog izveštaja. Čula sam da se tužilac za visokotehnološki kriminal bavi time.
Svetlana Lukić: To je tražila ministarka Mihajlović.
Vesna Rakić-Vodinelić: Taj izveÅ¡taj je morao biti javan. Ovde vidim dve centralne stvari kojima nije poklonjena dovoljna pažnja. Prvo je njegova tvrdnja da mu je neko presekao neÅ¡to na automobilu i da je to uÄinjeno namerno. To je tvrdnja koja, kad se javno iznese, mora zainteresovati nekog radoznalog javnog tužioca, a u sluÄaju da nije radoznao, onda po službenoj dužnosti. Drugo je ovo o Äemu vi govorite, a to je ta fotografija. Potpuno je irelevantan naÄin na koji je on doÅ¡ao do te fotografije. Imamo i veru u LonÄareve reÄi. Nekoliko stvari se tu kosi sa slepom verom naÅ¡eg premijera.
Prvo, dva zaÅ¡tićena svedoka, koji su to možda uÄinili da bi spasili svoju kožu, tvrdili su tokom postupka za ubistvo premijera ÄinÄ‘ića, da je LonÄar na medicinski naÄin doprineo, da ne upotrebim neku težu reÄ, preranoj smrti odreÄ‘enih ljudi i da su ga zvali Doktor Smrt. Drugo, na sajtu KRIK-a sam proÄitala jedan ozbiljno dokumentovan tekst u kome se vidi da je ministar LonÄar kupio stan na Novom Beogradu od žene Sretka Kalinića i da se to desilo 9 ili 10 dana poÅ¡to je neki od tih ljudi, za koje su ova dva zaÅ¡tićena svedoka tvrdila, prerano umro.
Sada imamo tu fotografiju. Znam da je naÅ¡ premijer pravnik i da je zavrÅ¡io prava kao dobar student. U takvim stvarima, kada ste premijer, nema verovanja ili neverovanja vaÅ¡em prijatelju, saradniku, stranaÄkom drugu ili ministru u vaÅ¡oj vladi. Postoje neke hladne Äinjenice i indicije koje imaju izgleda da prerastu u dokaze, ako se budu kako treba procesuirale i njih mora neko da proveri. Premijer nije tu da proverava te Äinjenice. To nije njegov, već posao nekog drugog.
Taj neko drugi se zove tužilac. Ali tužilac neće da radi niÅ¡ta dok mu se ne saopÅ¡ti famozna politiÄka volja, koja naÅ¡im tužiocima služi umesto zakona. Sećate se koliko je puta pao sajt PeÅ¡Äanika? Pao je prvi put za vreme vlasti Borisa Tadića. Vama su tada oÅ¡tetili automobil. Padao je joÅ¡ nekoliko puta za vreme ove najnovije vlasti. Vi ste taj sluÄaj prijavili policiji i znam koliko ste se puta preko advokata interesovali Å¡ta se sa tim predmetom deÅ¡ava. I Å¡ta se desilo?
Svetlana Lukić: Nikada nismo dobili nikakav odgovor.
Vesna Rakić-Vodinelić: Ali da ste ministar Stefanović, onda bi vam pravosuđe svesrdno izašlo u susret. Dva ili tri meseca posle njegove tužbe, koju on zove prijavom, vi biste već dobili prvostepenu presudu. To je ono što je nepodnošljivo. Oni misle da im se to može. Pa ne može im se! Neko ih posmatra. Jednostavno im se ne može, a ako im se može sad, neće im se moći sutra ili prekosutra.
SaÅ¡a Janković: Pogledajte razliku na osnovu ova dva primera. Vi ste se i meni obratili kada je vaÅ¡ auto oÅ¡tećen, nezadovoljni neefikasnošću rada policije i tužilaÅ¡tva u rasvetljavanju tog sluÄaja.
Svetlana Lukić: Žalila sam se i tvrdila da je promenjen zapisnik sa uviđaja.
SaÅ¡a Janković: Tada sam tražio od policije da me obavesti Å¡ta preduzima da bih proverio da li zaista postoji zataÅ¡kavanje tog sluÄaja. Dobijao sam od direktora policije gotovo svakodnevno izveÅ¡taje, sa kim se razgovaralo, koji krug ljudi je davao izjave, koje vrste prepoznavanja su bile. To nije bilo efikasno i nije se zavrÅ¡ilo reÅ¡enjem, ali su se oni ili pretvarali da neÅ¡to rade pred ZaÅ¡titnikom graÄ‘ana ili su stvarno radili. Danas kada ZaÅ¡titnik graÄ‘ana kaže – desio se incident u BeÅ¡koj, proverite navode graÄ‘ana, imamo državnog sekretara koji izaÄ‘e i kaže „Janković politizuje i zloupotrebljava svoju funkciju, laže, kradeâ€.
Nemamo viÅ¡e ni pokuÅ¡aj da se predstavi kako država funkcioniÅ¡e, već imamo otvoreno dezavuisanje celog sistema i svoÄ‘enje svega na politiÄku volju, koja je u ovoj zemlji postala apsolutni arbitar. U istoj sedmici u kojoj pravosuÄ‘e dozvoli da posle 10 godina zastari sluÄaj smrti devojÄice u privatnoj lekarskoj praksi i saopÅ¡ti da je bilo nesavesnog leÄenja, ali da je teži oblik zastario, to isto pravosuÄ‘e za samo 3 meseca odluÄi po tužbi ministra na jedan krajnje interesantan naÄin. Da li je danas sreda ili je danas Äetvrtak? Ako je politiÄka volja da je danas ponedeljak, mi ćemo da izglasamo da je ponedeljak.
Vesna Rakić-Vodinelić: ÄŒini mi se da se sa tom sirovošću sada ponovo pokuÅ¡ava. Zato je Tramp uspeo sa takvim nastupom. Mislim da naÅ¡i politiÄari koji zastupaju sirovi pristup ipak greÅ¡e. U Americi je to novo, a mi smo sa sirovošću imali posla celog naÅ¡eg života, tako da mi se Äini da u tom pogledu SAD straÅ¡no kaskaju za Srbijom. Vidim da se u Americi novinari Äude Å¡to predsednik preti novinarima. UopÅ¡te ne mogu da shvatim Äemu se ti ljudi Äude, vidim da je to za njih velika novina, a ovi naÅ¡i sada misle da taj sistem spojenih sudova postoji i u Srbiji. Ne, mi smo već oguglali na to i znamo da naÅ¡i politiÄari prete novinarima i da te svoje pretnje vrlo efikasno ostvaruju. Možda će nam to pomoći da brže odrastemo.
SaÅ¡a Janković: Bio sam, igrom sluÄaja, u VaÅ¡ingtonu, dva dana pre zakletve novog predsednika. Video sam protest jednog Äoveka protiv novoizabranog predsednika. Istog trenutka kada je taj Äovek poÄeo da viÄe na ulici, tri pripadnika tajne službe su se na biciklima, kao kornjaÄe, uputila ka njemu. Moja supruga radi u ministarstvu unutraÅ¡njih poslova. Gledali smo Å¡ta će sad da mu urade. Znate Å¡ta se desilo? NiÅ¡ta. Stali su pored njega. Nisu ga legitimisali. Oni imaju fantomke na glavama, piÅ¡e Secret Service, imaju neke Äudne bicikle i onda sam gledao kako će on da reaguje. On se njih nije plaÅ¡io.
Vesna Rakić-Vodinelić: On bi se uplašio da nisu došli, isto kao što su ovi mladi ljudi iz Inicijative mladih za ljudska prava imali razloga da se plaše što niko ne dolazi, isto kao što se u Savamali niko nije pojavio. To je taj sistem.
Saša Janković: To je sistem mraka. Ljudi se plaše, zato što se oni koji protestuju targetiraju kao državni neprijatelji.
Vesna Rakić-Vodinelić: Stavljaju se na stub srama.
Saša Janković: I govori se da su to su izdajnici, strani plaćenici, a zna se šta se radi sa njima.
Svetlana Lukić: Dobili su batine, pa se na kraju kaže da su se verovatno okliznuli, ne baš o bananu, već su naleteli na vrata.
SaÅ¡a Janković: „Verovatno su se udarili na vrata kad su izlazili napoljeâ€, to je taj cinizam. Emituje se ta vrsta arogancije i sile, ali sa druge strane postoji opravdan strah, jer se loÅ¡e stvari deÅ¡avaju onima koji kritikuju vlast. Od finog ponaÅ¡anja, jer je fino to Å¡to se desilo NIN-u, koji, joÅ¡ uvek nepravosnažno, treba da plati 300 hiljada, do mnogo neprijatnijih stvari. Sad je pitanje Å¡ta ćemo mi kao graÄ‘ani da uradimo. Sinoć je neko pitao na tribini na kojoj smo profesorka i ja uÄestvovali, Å¡ta ćemo da radimo ako izbori budu pokradeni. Jedino Å¡to nam preostaje su naÅ¡a ljudska prava, pravo na izražavanje, okupljanje, protestovanje i pritisak na državu da se drži pravila.
Preti nam se, blago reÄeno, neprijatnim stvarima. Ako se povuÄemo i uzmaknemo, neće prestati razlog za strah. Samo će se granica pomerati joÅ¡ viÅ¡e i na kraju ćemo se plaÅ¡iti da pogledamo uvis. To nije nikakva politika. GraÄ‘ani imaju pravo da kažu „ne, ovako ne može, ja sam protiv ovoga i ne sme niÅ¡ta da nam se desiâ€. Odgovor je koristiti svoja prava i ne podlegati strahu. Ne smemo se plaÅ¡iti sopstvene države. Država treba da se plaÅ¡i graÄ‘ana, a ne obrnuto.
Svetlana Lukić: Vesna, pratite presude Evropskog suda i presude domaćih sudova, možete li nam reći šta je tu najveći problem?
Vesna Rakić-Vodinelić: Ako gledamo po broju presuda, joÅ¡ uvek je prva povreda prava na praviÄno suÄ‘enje zbog dugog trajanja postupka, pogotovo izvrÅ¡nog postupka. NaÅ¡a vlast umesto da pokuÅ¡a da upristoji sudski postupak, dovodi vansudske izvrÅ¡ioce kao nosioce javne vlasti, dajući im ogromna ovlašćenja, isto je to pokuÅ¡ala sa javnim beležnicima, pa su se onda advokati tome suprotstavili. Druga je povreda slobode informisanja. To je neÅ¡to Å¡to bi trebalo da zainteresuje Evropsku komisiju za guÅ¡enje slobode medija u ovoj zemlji. I treća je tortura i neÄoveÄno postupanje.
Iz objavljenih presuda u koje je umeÅ¡ana Srbija, mogli smo da vidimo da su svi sluÄajevi torture i neÄoveÄnog postupanja vezani za iznuÄ‘ivanje iskaza u policiji. RazliÄiti su oblici torture, ali prednjaÄi iznuÄ‘ivanje iskaza fiziÄkim putem, pri Äemu u velikom broju sluÄajeva žrtve torture nisu bili uÄinioci znaÄajnih kriviÄnih dela i uglavnom su bili Romi. To je dvostruka diskriminacija, jer se sa Romima ne razgovara i oni se tuku.
Svetlana Lukić: Kada je reÄ o policiji, bilo je dosta sluÄajeva u kojima ste morali da interveniÅ¡ete proÅ¡le godine.
SaÅ¡a Janković: Navešću dva koja zajedno posmatrano pružaju kompletniju sliku problema. Jedan je Äuvena Savamala, koja je pokazala da graÄ‘ani viÅ¡e ne mogu da raÄunaju ni da će policija da se pretvara da radi svoj posao, jer postoji neka nevidljiva sila koja može da na nekoliko Äasova iskljuÄi državu. Videli samo da ministar policije može da izjavi da nije u redu da policajci idu da rizikuju život, jer su bili pokidani neki kablovi, i da policija pokuÅ¡ava da sakrije Äinjenicu da nije radila svoj posao tako Å¡to će kontrolnom organu odgovoriti „da je sve bilo u reduâ€, a onda se sluÅ¡anjem dokaznog materijala vidi da je neko praktiÄno iskljuÄio policiju.
U tom momentu se neka druga vlast vrÅ¡i na teritoriji Srbije i Beograda, a ne vlast države Srbije. ZaÅ¡to su te stvari moguće? I policajci su ljudi, koji imaju svoja prava i legitimna oÄekivanja da će, kada se naÄ‘u pod neformalnim sankcijama zbog toga Å¡to rade svoj posao, javnost ustati i da će se aktivirati svi mehanizmi zaÅ¡tite zato Å¡to poÅ¡tuju Ustav i zakon, a ne politiÄku volju. DeÅ¡ava se da policajci ustanu i kažu „ovako ne možeâ€. I Å¡ta se onda dogodi?
Dvojica policajaca je uhapÅ¡eno 31. decembra popodne, pred samu Novu godinu, baÅ¡ kao Å¡to se Savamala desila u izbornoj noći. UhapÅ¡eni su zbog toga Å¡to tužilac smatra da su uÄinili kriviÄno delo odavanja službene tajne, jer su govorili o svom tajnom zadatku na teritoriji strane zemlje. To su uradili mesec i po dana pre nego Å¡to su uhapÅ¡eni. Ministarstvo unutraÅ¡njih poslova nije ministarstvo koje po zakonima naÅ¡e zemlje može da obavlja tajne zadatke na teritoriji drugih zemalja. Mi imamo neke druge službe koje se time bave u skladu sa zakonom. Deo tih ljudi je po njihovim tvrdnjama bio tamo bez svojih legitimacija.
Svetlana Lukić: U Srebrenici.
SaÅ¡a Janković: U Srebrenici, na teritoriji strane zemlje bez svojih legitimacija i službenog oružja, sa nekim nalepnicama umesto legitimacija. OtiÅ¡li su da bi tamo vrÅ¡ili tajna snimanja. Oni to tako tvrde i to smo mogli da vidimo na nekim snimcima. Ali to se tako ne radi. Ako idete na teritoriju strane zemlje kao policajac, onda to radite sa saglasnošću vlasti te zemlje i ona zna Å¡ta se deÅ¡ava ako vam zatreba pomoć. U ovoj situaciji su oni bili prepuÅ¡teni sami sebi. UhapÅ¡eni su 31. decembra, a pritužbu sam dobio 1. januara u 2 sata popodne i dežurna služba ZaÅ¡titnika graÄ‘ana, dvoje mojih saradnika su otiÅ¡li istog dana, posetili ih, obavili razgovor s njima i prikupili dokumentaciju, da bi videli o Äemu se radi i da li su prilikom hapÅ¡enja poÅ¡tovana njihova prava. To je legitiman i zakonom predviÄ‘en postupak kontrole.
Odmah sam saopÅ¡tio, zbog velikog interesovanja javnosti, da je postupak u toku i će pravosuÄ‘e utvrditi da li su uÄinili kriviÄno delo, dok će ZaÅ¡titnik graÄ‘ana da utvrdi da li su okolnosti hapÅ¡enja predstavljale krÅ¡enje njihovih prava. Iz ministarstva unutraÅ¡njih poslova istog momenta dolazi saopÅ¡tenje državnih sekretara da je ZaÅ¡titnik graÄ‘ana politikant. Policajci u Srbiji pažljivo prate kako će se zavrÅ¡iti priÄa sa njihovim kolegama. Ova dvojica policajaca, pre nego Å¡to su uhapÅ¡eni, podneli su kriviÄne prijave protiv svojih rukovodilaca, koje su ekspresno odbaÄene. Imali smo nedavno protest policijskih i vojnih sindikata i svi znamo na koji naÄin su ti legitimni protesti tretirani od strane vlasti.
Moramo kao druÅ¡tvo da pružimo podrÅ¡ku, kada rade po zakonu, onima od Äijeg ponaÅ¡anja zavisi ostvarivanje ili krÅ¡enje naÅ¡ih prava i da oÅ¡tro osudimo svako nazakonito ponaÅ¡anje. Većina ljudi će u sluÄaju da biraju izmeÄ‘u toga da izgube posao i toga da budu u pravu i postanu heroji, koji će biti ubrzo biti zaboravljeni, odluÄiti da budu oportunisti. Uvek će biti i onih sjajnih, vanrednih ljudi, koji će kad je najteže da se ponaÅ¡aju najprincipijelnije, ali na takvim ljudima ne može da se zasniva sistem, već možda neka revolucija, ali nam to ne treba u 21. veku.
Vesna Rakić-Vodinelić: Isto je i sa sudijama, jer se Äesto smatra da oni treba da budu neki heroji. Ne, sudija mora biti obiÄan Äovek koji je kvalifikovan za to Å¡to radi. I baÅ¡ u ovakvoj sirovoj sredini treba da shvate da je i za nas i za njih najsigurnije da se drže zakona kao pijan plota, jer nemaju za Å¡ta drugo da se uhvate. PolitiÄka volja je neuhvatljiva stvar i ne možete da je detektujete. Ne znam Å¡ta će biti sa sudijom koji je doneo presudu u sluÄaju Stefanović protiv NIN-a. Pisala sam o tome na vaÅ¡em sajtu i to prosto ne mogu da shvatim.
Dugo sam živela u pogreÅ¡nom ubeÄ‘enju, uprkos tome Å¡to su me ljudi koji su bili na tom roÄiÅ¡tu uveravali da sam potpuno odlepila ako mislim da Stefanović neće uspeti sa tužbom. Ne vidim kako je on prema naÅ¡em pravnom poretku, na osnovu Zakona o javnom informisanju i medijima, koji se tu primarno primenjuje, i sekundarno Zakona o obligacionim odnosima, mogao da uspe u tom postupku.
SaÅ¡a Janković: U obrazloženju te presude postoji na viÅ¡e mesta jedna reÄenica koja govori o eventualnim propustima policije. Tamo stoji da, Äak i ako je eventualno bilo propusta policije, ministar ne odgovara za njih.
Vesna Rakić-Vodinelić: To sam videla.
SaÅ¡a Janković: PravosuÄ‘e u ovoj zemlji, kriviÄno ili graÄ‘ansko, odluÄuje o krÅ¡enju zakona tako Å¡to odgovara na pitanje da li je nastalo kriviÄno delo ili je naÄinjena neka protivpravna Å¡teta zbog koje se odgovara po graÄ‘anskom pravu. O tome da li je bilo propusta u radu policije, odluÄuje jedan drugi državni organ. Ne odluÄje neka nevladina organizacija ili mediji, već ZaÅ¡titnik graÄ‘ana. U zakonu stoji: „ZaÅ¡titnik graÄ‘ana utvrÄ‘uje nedostatak u radu organa vlasti na Å¡tetu prava graÄ‘ana i daje preporuku kako ga otkloniti. Taj nedostatak ili propust su utvrÄ‘eni odlukom, odnosno stavom nadležnog organa“.
Vesna Rakić-Vodinelić: Ali sud misli da time nije vezan.
SaÅ¡a Janković: Da, to je taÄno. Zamislite kad bih ja u nekom drugom postupku napisao „ako je eventualno Milorad Ulemek uÄestvovao u ubistvu ÄinÄ‘ićaâ€. To je dezavuisanje.
Vesna Rakić-Vodinelić: Iako postoji pravnosnažna presuda.
SaÅ¡a Janković: Postoji pravnosnažna presuda, ali ne možemo da izaÄ‘emo iz zaÄaranog kruga u kome se dezavuiÅ¡u zakoni i institucije. Sve ovo Å¡to mi sad priÄamo je pokuÅ¡aj racionalizacije neobjaÅ¡njivog. Ceo pravni postupak se suÅ¡tinski zasniva na pretpostavci da će najviÅ¡i organi vlasti poÅ¡tovati pravni poredak i Ustav. Ako oni u Äijim rukama je sila kažu „nećuâ€, ko će onda da ih natera, ako ne želimo opÅ¡tenarodnu pobunu? Ali ta pretpostavka mora da bude poÅ¡tovana. MeÄ‘utim, ovde je neko sa pozicija vlasti shvatio da je u redu da kaže „neću†i može mu se.
Vesna Rakić-Vodinelić: Ipak mislim da je važno objaÅ¡njavati u Äemu se sastoje zloupotrebe vlasti. Svi ljudi koji znaju bilo Å¡ta o odreÄ‘enoj oblasti, arhitekte kad je reÄ o Beogradu na vodi, pravnici kada su u pitanju neke devijacije u pravnom sistemu, moraju to da objasne, da bi ljudi znali o Äemu se radi. Da li je danas pripremno roÄiÅ¡te po Stefanovićevoj tužbi protiv Vesne PeÅ¡ić i PeÅ¡Äanika?
Svetlana Lukić: Da, trebalo je da bude danas, ali je odloženo. Sad stvarno nisam zainteresovana za to jer je to oÄigledno besmisleno, naroÄito posle presude NIN-u.
Vesna Rakić-Vodinelić: Treba zapamtiti reÄi SrÄ‘e Popovića, koje je uvek ponavljao: „Znamo da ne živimo u pravnoj državi, ali moramo da se ponaÅ¡amo kao da u takvoj državi živimo, jer je to jedini naÄin da mi pravnici osvojimo neÅ¡to malo od te pravne državeâ€. To je neÅ¡to Å¡to vam možda izgleda besmisleno, jer raÄunate da ćete izgubiti spor, ali se tu sve mora izneti. Iz presude koja je donesena protiv NIN-a se vidi da neki argumenti tužene strane uopÅ¡te nisu razmatrani. Ja sam dobila u poÅ¡tansko sanduÄe, Å¡to bi rekao Velja Ilić, presudu u sluÄaju Andrej VuÄić protiv Asomacuma, propraćenu pismom koje nije bilo potpisano, sem Å¡to je reÄeno da mi presudu Å¡alje moj bivÅ¡i student.
Ne znam odakle mu to, ali ta presuda je vrlo interesantna. U toj presudi nas sudija, usvajajući tužbeni zahtev Andreja VuÄića, odluÄno ubeÄ‘uje da je taj upis Asomacuma, nekog fantomskog ili stvarnog preduzeća u APR, neÅ¡to Å¡to se ne može tolerisati i da je zasnovano na takvim zloupotrebama da nema veze Å¡to je protekao zakonski rok. Probaću da doÄ‘em do tog materijala i napiÅ¡em neÅ¡to o tome i da vidim da li će neki struÄni Äasopis hteti da objavi to Å¡to piÅ¡em, jer je reÄ o sudskoj praksi. To Å¡to sam videla u presudi protiv Asomacuma je pravna fantastika. Ovde je reÄ o sudijama. Ako oni neće da primene ono Å¡to znaju, kako ćemo ih naterati?
Svetlana Lukić: Andrej VuÄić je umeÅ¡an u razne stvari. O Äemu se tu radi?
Vesna Rakić-Vodinelić: To je jedna potpuno banalna parnica, koju je Andrej VuÄić podneo protiv preduzeća Asomacum, a on se kod Agencije za privredne registre vodi kao jedini vlasnik i direktor tog preduzeća. Podneo je tužbu za poniÅ¡taj upisa tog preduzeća u APR-u, sa obrazloženjem da je bila iskorišćena liÄna karta koja je falsifikovana. Iz te presude se vidi da su postojale dve liÄne karte sa istim jedinstvenim matiÄnim brojem, ali sa razliÄitim fotografijama i da nijedna od njih nije falsifikovana i da su obe autentiÄne. To stoji u samoj presudi. Imala sam prilike da je proÄitam. Valjda će je neko negde nekad i objaviti.
Svetlana Lukić: Intenzivira se fiziÄko nasilje, a predizborna kampanja tek poÄinje. Iz naÄina na koji je premijer VuÄić okarakterisao svoje politiÄke protivnike, vidimo da se vraćaju mraÄne snage iz proÅ¡losti, ali sa novim likovima. Policija ne reaguje na pozive graÄ‘ana, kao u sluÄaju ruÅ¡enja u Savamaloj, dok policajci koji su se usudili da kažu Å¡ta se desilo zavrÅ¡avaju u zatvoru. To je taj led koju ste pominjali i koji puca. Ako to ne mogu institucije, ako nemamo zaÅ¡titu policije, onda ne vidim naÄin da se izbegne samoorganizovanje i samoodbrana graÄ‘ana.
SaÅ¡a Janković: Uveren sam da nećemo morati na ulici da osvajamo svoju sopstvenu državu, koja bi trebalo da je do sada već liÅ¡ena egzistencijalnih problema. MeÄ‘utim, ovo su pravi egzistencijalni problemi. Nadam se da ćemo biti dovoljno zreli da iskoristimo demokratske mehanizme koji postoje i da se prizovemo pameti, jer ovako dalje ne ide. Imamo sud koji nije dovoljno Ävrst oslonac kontroli vlasti, mediji su pod kontrolom vlasti, parlament se pretvorio u advokata i zaÅ¡titnika vlade, umesto da bude zaÅ¡titnik zakona koje donosi, dok je nezavisnim kontrolnim organima onemogućeno da prodiÅ¡u punim plućima i zauzmu svoje institucionalno, zakonsko i ustavno mesto.
GraÄ‘ani me na tribinama pitaju „šta ćemo sad?â€. Uzmemo li Ustav u ruke, videćemo da tu piÅ¡e da su „graÄ‘ani nosioci suverenosti u republiici Srbijiâ€. Onda treba da se pozovemo na naÅ¡a prava, koja su takoÄ‘e upisana u Ustavu. Imamo pravo da se okupimo, da izrazimo mirno i nenasilno naÅ¡e miÅ¡ljenje, imamo pravo da zahtevamo od svake vlasti da bude odgovorna, a ne nasilniÄka. Ako mi to ne uradimo, neće to uraditi ni Brisel, ni VaÅ¡ington, ni Moskva, ni Peking.
Od nas sve zavisi. Niko neće doći da nam uredi državu. Mislim da mi to možemo i da je ovo kao neki Äudan san u koji smo zapali i sad iz njega treba da se probudimo. Neko je možda oÄekivao da će pristupni put Evropskoj uniji umesto nas da zavrÅ¡i taj posao. Neće. Nikome nije viÅ¡e od nas stalo da uredi Srbiju. Od nas zavisi da li ćemo živeti u autentiÄnom demokratskom i praviÄnom druÅ¡tvu.
Vesna Rakić-Vodinelić: Ili u strahovladi.
SaÅ¡a Janković: Mislim da smo kao narod dovoljno zreli, da smo proÅ¡li dovoljno izazova i iskuÅ¡enja i da možemo da pokažemo da je ovo naÅ¡a država. Trenutno nam je oteta. Neko je rekao „mi smo profesionalni politiÄari i sve institucije su naÅ¡eâ€, ali mislim da i mi kao graÄ‘ani u naÅ¡oj bližoj ili daljoj proÅ¡losti imamo dovoljno iskustava na osnovu kojih možemo da pokažemo da niko nije vlasnik Srbije i da ne može da njome upravlja kao svojom družinom ili huliganskom grupom. Silne reforme o kojima se priÄa treba da budu reforme vlasti, a ne reforme graÄ‘ana. NiÅ¡ta nama ne fali. ViÄ‘am ljude koji su obrazovani, pametni, vredni, sposobni, ali generacijama imamo vlast koja izvlaÄi ono najgore u ljudima, a potiskuje ono najbolje. Vlast treba da se reformiÅ¡e, a nju reformiÅ¡u graÄ‘ani.
Svetlana Lukić: Približavaju se predsedniÄki izbori. Da li će se premijer VuÄić kandidovati za predsednika države i Å¡ta to menja?
Vesna Rakić-Vodinelić: Zaista ne znam. Ako odluÄi da se kandiduje, onda mora viÅ¡e da vodi raÄuna, Å¡to do sada nije radio. To je preveliki zahvat, koji se ne bi ticao samo nas, nego i Brisela. Mora da se vodi raÄuna o Ustavu Republike Srbije, Å¡to znaÄi da bi on morao, poÅ¡to ne može vrÅ¡iti dve javne funkcije u isto vreme, napustiti premijersko mesto. Ako napusti premijersko mesto, mora da podnese ostavku Narodnoj skupÅ¡tini. Onda aktuelni predsednik republike, a pretpostavljam da će to joÅ¡ uvek biti Nikolić, treba da formira novu vladu u roku od 30 dana, od prijema premijerove ostavke u skupÅ¡tini. Ima tu nekih ustavnih smicalica, koje bi morao da pokuÅ¡a da prepliva, ali ako odluÄi da ih ignoriÅ¡e, onda je to sasvim druga stvar.
To ga onda uvodi u jednu opasnu igru, koja nije pitanje demokratije i života u demokratiji izmeÄ‘u dva izborna ciklusa, već pitanje demokratije kao izborne prakse, a videli smo u svim izveÅ¡tajima Evropske komisije da njih demokratija u Srbiji interesuje samo u meri u kojoj se izbori mogu smatrati relativno fer i poÅ¡tenima. Ovo premeÅ¡tanje sa jedne funkcije na drugu, da ostavimo po strani primere iz regiona i sveta koji su vrlo Äesto predmet podsmeha, iziskuje ozbiljnu ekvilibristiku koja mu ne bi bila tako lako oproÅ¡tena na mestima gde mu se do sada dosta praÅ¡talo.
Â
Preuzeto sa: www.pescanik.net
Leave a Reply