U nastavku proÄitajte autorski tekst predsednice Saveta Nove stranke Vesne Rakić Vodinelić za dnevni list Danas.
U "Danasu" je nedavno objavljen tekst Radeta Radovanovića, pod naslovom "Sigurna zemlja za ratne zloÄince", u kome je detaljno i sa obrazloženjem prikazana procesno-politiÄka "metodologija" izbegavanja kriviÄnog progona, spornog sudskog oslobaÄ‘anja i, uopšte, znaÄajnog truda koje pravosuÄ‘e i drugi državni organi ulažu u nekažnjivost ratnih zloÄina.
Vodeću ulogu u toj metodologiji preuzeli su na sebe ministar pravde Nikola Selaković i Narodna skupština, Äiju većinu Äine poslanici proistekli iz radikalsko - SPS okruženja koje je ratne zloÄine ne samo opravdavalo već i podsticalo. Svi oni zajedno Äine onu mutnu, ali prepoznatljivu ohlokratsku balkansku zajednicu Äiji je pristup ratnim zloÄinima Viktor IvanÄić kratko i taÄno opisao samo jednom gorkom reÄenicom:"Mi osuÄ‘ujemo sve ratne zloÄine i podržavamo naše momke koji su ih poÄinili!" Iz ovakve "polazne osnove" sledi kao zakljuÄak da se naši pravosudni organi ponašaju upravo kao ministar pravde i skupštinska većina, iako to još uvek ne smeju jasno i glasno da kažu. Dakle, ratne zloÄine koji su poÄinjeni trebalo je poÄiniti!
IzmeÄ‘u njihovog teško obuzdavanog stava da su "drugi" zaslužili ratne zloÄine koje smo "mi" poÄinili i glasne objave stoji samo jedna prepreka - otvaranje poglavlja 23 i 24. Sve ostalo je već tu: državni ispraćaji "naših" optuženih ratnih zloÄinaca ne samo sa naglašenom pretpostavkom nevinosti, već i sa neoborivom prezumpcijom "heroizma" ("Naši heroji!"); sveÄani državni doÄeci osuÄ‘enih za ratne zloÄine koji su izdržali kazne ("Oni su slobodni ljudi!" - kao da baš sve slobodne ljude, doduše, bez oreola "heroizma"- državne delegacije redovno doÄekuju na aerodromima), zloupotrebe pravosudne organizacije i procesnih pravila, opisane u pomenutom Älanku. Pri tome su, zauzeti izbegavanjem kažnjavanja i pratećim postupcima, zaboravili da predlože Skupštini donošenje odluke o prestanku funkcije tužioca za ratne zloÄine (u konkretnom sluÄaju ne može mu prestati navršenjem šezdeset pete godine života, jer mu je prethodno funkcija produžena - izuzev ako se odluÄimo da živimo u Danu mrmota), pa budući da novi tužilac za ratne zloÄine nije izabran, sadašnji i dalje sedi na svom mestu, suoÄen sa najavljenim raspuštanjem Skupštine i time što baš niko nije odreÄ‘en da vrši ovu funkciju.
MeÄ‘utim, nisu nedopustive parlamentarne igre, niti rasplinuti predlozi Državnog veća tužilaca vezani samo za Tužilaštvo za ratne zloÄine. U senci monumentalnih maketa Beograda na vodi, podrugivaÄke makete oružja S-300 koju je (maketu), otvoreno izlažući podsmehu zajednicu opÄinjenu imitacijama realnog života koji je sve dalji, Rogozin uruÄio premijeru baš kao što su konkvistadori nekad donosili svetlucave Ä‘inÄ‘uve i vatrenu vodu, u senci obesnog entuzijazma vlasti koja navodno gradi i radi, dok se entuzijazam graÄ‘ana svodi na zamornu borbu za golu egzistenciju, urušavaju se poslednji tragovi onoga što treba da bude nezavisno i samostalno pravosuÄ‘e. Tiho, bez pompe i javnog glasa profesionalnih udruženja i medija, sa važnim delom pravosuÄ‘a Srbije - javnim tužilaštvom - dogaÄ‘a se isto ono što se već desilo otpoÄinjanjem i izvoÄ‘enjem tzv. reforme pravosuÄ‘a, a tada pre svega sa sudstvom i sudijama.
Danas, umesto ranije sudske istrage, u Srbiji je na snazi tužilaÄka istraga. Danas, "dobrotom" premijera i "Informera" tužilaÄka istraga i pritvor imaju znaÄaj uspešne borbe protiv korupcije - oni su, umesto sudske presude, postali mera "efikasnog" pravosuÄ‘a i pokazatelj kažnjavanja korupcije. To jest, tako glasi politiÄka etiketa. A pravosudna stvarnost je oÄigledno drukÄija. Korupcija, kraÄ‘e i prevare prilikom formiranja državnih vlasti (izbora), uprkos tome što su u KriviÄnom zakoniku jasno propisana kriviÄna dela - ne progone se i ne kažnjavaju, razume se, ako ih poÄine "naši". Vreća sa glasaÄkim listićima koju su slavodobitno pokazivali Nikolić i VuÄić izmeÄ‘u dva kruga predsedniÄkih izbora 2012. proglašena je irelevantnom, tj. nadležno tužilaštvo je zakljuÄilo da kriviÄnog dela nije bilo. Upotreba suzavca u Beloj Crkvi radi spreÄavanja odbornika - ne "naših", nego "drugih" - uÄeno je proglašena "incidentom", a ne kriviÄnim delom od strane dr Stefanovića, ministra unutrašnjih poslova.
Prijave o podmićivanju za glasanje za savete mesnih zajednica (!) i na vanrednim lokalnim izborima, o pretnjama, zatvaranjima u hotele i letovališta odbornika, kandidata, Äak i Älanova porodica - sve to prolazi pored tužilaca Srbije kao folklorni kaleidoskop, u najboljem sluÄaju kao "predmet" osuÄ‘en da skuplja prašinu u zaboravljenoj fioci. O helikopterskoj nesreći za koju je Više tužilaštvo u Beogradu - ne samo mimo svake procedure i ustavne nadležnosti, već i protiv obiÄnog zdravog razuma - "proglasilo" krivim poginule Älanove posade helikoptera, da se i ne govori. Ubistvo gardista u kasarni na TopÄideru već je dobilo literarnu obradu u jednom krimiću - ali ne i pravosudnu tužilaÄku i sudijsku obradu.
Najnoviji izbor - (ne)izbor javnih tužilaca u Narodnoj skupštini pridodao je tom javnom ruganju vladavini prava još jednu novu "dimenziju" (politiÄkim reÄnikom kazano). Prema skupštinskim izveštajima, u oko 30 javnih tužilaštava nema javnih tužilaca, tj. nisu izabrani. Po Ustavu, zakonima i drugim propisima, postupak izbora javnih tužilaca, ukratko, trebalo bi da ima nekoliko bitnih koraka. Državno veće tužilaca (DVT) najpre donosi odluku o oglašavanju izbora za javne tužioce najkasnije šest meseci pre isteka funkcije javnog tužioca (Äl. 78 Zakona o javnom tužilaštvu, dalje: ZJT; Äl. 25 st. 1 Poslovnika DVT - "Sl. glasnik RS" 55/2009 i 43/2015). Mandat javnog tužioca je, za razliku od mandata zamenika tužioca, ograniÄen i traje šest godina. Uslove za izbor - struÄnost, osposobljenost i dostojnost, u toku pripremanja predloga za izbor, utvrÄ‘uje Državno veće tužilaca (Äl. 13 Zakona o DVT, dalje: ZDVT; Äl. 80 ZJT, Äl. 29 Poslovnika DVT). Sledeći korak u postupku izbora javnih tužilaca jeste sastavljanje rang-liste kandidata na osnovu njihove ispitane struÄnosti, osposobljenosti i dostojnosti (Äl. 82 st. 1 ZJT). Potom Državno veće tužilaca donosi odluku o predlogu kandidata za izbor javnog tužioca, a može predložiti jednog ili više kandidata (Äl. 74 st. 3 ZJT; Äl. 35 Poslovnika DVT). OvlašÄ‡eni predlagaÄ je Vlada Republike Srbije. Državno veće predlaže Vladi jednog ili više kandidata. Ako je upućen predlog za samo jednog kandidata, Vlada može vratiti predlog Državnom veću.
MeÄ‘utim, Vlada ne može predložiti za izbor nikoga ko nije na listi koju je uputilo Državno veće tužilaca (Äl. 74 st. 2-4 ZJT). O izboru javnog tužioca odluku donosi Narodna skupština, na predlog Vlade (Äl. 159 st. 2 Ustava) i to većinom glasova svih poslanika (Äl. 105 st. 2 taÄ. 12 Ustava). Dakle, javne tužioce bira Narodna skupština, dok zamenike javnih tužilaca bira Državno veće tužilaca.
Šta se dogodilo, kao posledica Äinjenice da Narodna skupština nije izabrala 30 javnih tužilaca? Po Äl. 36 st. 1 Zakona o javnom tužilaštvu, ako javnom tužiocu prestane funkcija, republiÄki javni tužilac postavlja vršioca funkcije javnog tužioca dok novi javni tužilac ne stupi na funkciju, a najviše na godinu dana. RepubliÄka javna tužiteljka je na mesto neizabranih javnih tužilaca postavila zamenike javnih tužilaca. Ona, meÄ‘utim, po Ustavu i Zakonu o javnom tužilaštvu to nije mogla da uÄini. Zašto? Najpre - zato što po Äl. 159 st. 1 Ustava Srbije funkciju javnog tužilaštva vrši javni tužilac, tj. lice koje je na tu dužnost izabrala Skupština. Istu ideju ponavlja Zakon o javnom tužilaštvu u Äl. 12 st. 2 "Funkciju javnog tužilaštva vrši javni tužilac". Drugim reÄima, bez javnog tužioca na njegovom Äelu, nema ni javnog tužilaštva saglasnog Ustavu i Zakonu. Zamenik javnog tužioca ne samo da nije lice koje je izabrala Skupština, već Državno veće tužilaca - on nema ovlašÄ‡enja koja može imati samo javni tužilac kao monokratski organ, kao rukovodilac tužilaštva (nema ovlašÄ‡enja da odluÄuje o izuzeću, ne može odluÄivati o pravima zaposlenih lica, ne može rešavati sukob nadležnosti, ne može sprovoditi principe devolucije i supstitucije, niti davati obavezna uputstva i sl.) - nema, dakle, ovlašÄ‡enja koja ima javni tužilac izabran u Skupštini, pa makar bio i deset puta imenovan kao vršilac dužnosti tužioca. RepubliÄka tužiteljka mora znati ova pravila i ona ih - uverena sam - zna. OgraniÄena je faktiÄkom nemogućnošÄ‡u - ne postoji "rezervoar" javnih tužilaca koje bi mogla rasporeÄ‘ivati kao vršioce dužnosti - na raspolaganju su joj samo zamenici koje, meÄ‘utim, zbog jasnih ustavnih i zakonskih prepreka ne može rasporediti na mesto vršilaca funkcije javnih tužilaca.
Odgovornost za ovo snosi najpre Skupština, potom Državno veće tužilaca koje je zapravo pretoÄilo rang-listu prijavljenih kandidata koji ispunjavaju uslove za izbor - u predlog Vladi, Vlada koja je te liste olako prihvatila, a i sama republiÄka javna tužiteljka koja je potiho, ćuteći, preuzela nadležnosti Narodne skupštine, umesto da alarmira ovlašÄ‡enog predlagaÄa - Vladu i organ koji vrši izbor - Narodnu skupštinu. Time su ugrožene sve istrage koje sprovode javna tužilaštva bez izabranih javnih tužilaca, jer će se sa osnovom postaviti pitanje punovažnosti istražnih radnji. Umesto da se problem uÄini javnim i reši po Ustavu i zakonima - sviÄ‘ali se oni nama ili ne - Skupština je zbog najavljenih izbora pred raspuštanjem, vlast otvara neizgraÄ‘ene mostove i puteve, a vladavina prava je u limbusu, na samoj ivici potpunog neÄinjenja koje proizvodi nered i pravnu nesigurnost. Na njih se navikavamo, kao da postaju ovdašnje "prirodno" stanje, a zahtev za makar formalnim pravnim redom (koji je još daleko od vladavine prava) se neretko poima kao zakeranje. Da nije, pokazaće nova praksa Evropskog suda za ljudska prava koja će neminovno nastati na sluÄaju srpskog tužilaÄkog korpusa. Pre te prakse - bilo bi dobro da oni koje su graÄ‘ani neposredno izabrali - poslanici Skupštine - zahtevaju hitan izbor javnih tužilaca onako kako Ustav i zakoni to predviÄ‘aju. Sve ostalo je samovolja, a ona je suprotnost vladavini prava.
Leave a Reply