Sa kolegama Nenadom Dimitrijevićem i Aleksandrom Molnarom sudelovala sam u decembru 2017. na tribini PeÅ¡Äanika pod naslovom „Ustavni papiri“ i govorila o pripremanju ustavnih amandmana o pravosuÄ‘u. Iznela sam tada nekoliko sumornih prognoza. Nažalost, gotovo sve su se brzo pokazale kao taÄne, a na onu najmraÄniju koja će biti sadržana u budućem ustavnom zakonu za sprovoÄ‘enje amandmana, saÄekaćemo joÅ¡ neko vreme.
Šta je prethodilo nacrtu ustavnih promena o pravosuđu?
ZaÅ¡to Srbija, sa stanoviÅ¡ta države i njenih organa, uopÅ¡te pristupa ustavnoj reformi pravosuÄ‘a? Kratko reÄeno – zato Å¡to mora, jer je u ozbiljnoj nuždi prouzrokovanoj spoljaÅ¡njim pritiskom, oliÄenim u pregovorima koje je već obavila kada su otvorena poglavlja 23 i 24 za pristupanje EU, nastavkom tih pregovora i konaÄno uslovima koji se (izgleda viÅ¡e formalno nego sadržinski) moraju ispuniti da bi pregovori bili zakljuÄeni i ova poglavlja „zatvorena“.
I pre obelodanjivanja radnog nacrta ustavnih amandmana o pravosuÄ‘u bilo je dovoljno argumenata za tvrdnju da naÅ¡a država zapravo i ne namerava da poboljÅ¡a postojeći pravosudni sistem: nadležni državni organ (Ministarstvo pravde) otvorio je javnu raspravu, a da prethodno nije ponudio nikakav tekst ili bar ideje, nezavisno od toga da li bi one bile uobliÄene u ustavni tekst; ignorisao je nalaze i zakljuÄke sopstvenih radnih grupa, o Äemu detaljnije piÅ¡em dalje; organizovao je fiktivnu debatu, ponaÅ¡ajući se kao da neka struÄna udruženja i nevladine organizacije nisu pripremile i ponudile nacrte ustavnih tekstova, odbijajući da o tim tekstovima raspravlja; uÄinio je mnogo da savetnici i državni Äinovnici Ministarstva pravde ponize one koji su raspravi pristupili, a naroÄito sudije.
Posle traljavih i uvredljivih postupaka Ministarstva usledile su optužbe vrhovnog suda naprednjaka, poÄev od gradonaÄelnika Novog Sada, koji je govorio „kao graÄ‘anin i advokat“, optužujući sudije za korupciju i lopovluk, do Aleksandra VuÄića, koji je uzeo ulogu i sudije i tužioca, govoreći – da li u obiÄnom ili majestetiÄnom pluralu – o tome kako „smo“ pripremali optužnicu koja nije dovela do osude koju je oÄekivao, a pomenutom „graÄ‘aninu i advokatu“ samo je formalno zamerio tajming. Time je scena za nastup ustavnih amandmana najzad bila postavljena.
U nekoj „obiÄnijoj“ državi oÄekivalo bi se da ustavna pravosudna reforma – pored opÅ¡tih ciljeva, koji se svode na nezavisnost sudstva i na stvarnu (efektivnu) treću državnu vlast, tj. pravnu vlast nad politikom – odgovori i na neke specifiÄne potrebe datog druÅ¡tva. Ono Å¡to se u Srbiji pojavljuje kao specifiÄna druÅ¡tvena potreba tiÄe se pravosudnog odgovora na korupciju u raznim oblicima i u svim granama državne vlasti, ukljuÄujući tu i samo pravosuÄ‘e. TiÄe se i nasleÄ‘a ratne proÅ¡losti, a u okviru nje, naroÄito ratno-zloÄinaÄke proÅ¡losti. Najzad, tiÄe se bezobzirne relativizacije ljudskih prava koja je na delu i u svakodnevnom životu i u pravosudnom smislu reÄi. U ovom drugom – ona potiÄe naroÄito od Ustavnog suda.
Kako ova država na to odgovara? Zapravo nikako, jer se man(tr)iÄno ponavlja – ići ćemo na promenu (oÄigledno, amandmansku), zato Å¡to se to od nas zahteva, a i graÄ‘ani oÄekuju (Å¡ta? koga?). Osim ovih i sliÄnih visokoparnih izjava, država ni u pogledu opÅ¡tih ni u pogledu specifiÄnih potreba ovog druÅ¡tva nije uÄinila niÅ¡ta.
Preduzela je, meÄ‘utim, neke zabrinjavajuće pokuÅ¡aje (koji su prestali i da se fingiraju kao pokuÅ¡aji) i stoga ću pokuÅ¡ati da naslutim Å¡ta naÅ¡i odgovorni funkcioneri zapravo nameravaju kada govore o reformi ustavnih odredaba o pravosuÄ‘u i do Äega bi to trebalo, po pokazanim intencijama ove sadaÅ¡nje vlasti, da dovede.
Institucionalne pripreme za „reformu pravosuđa“
Srbija je donela Strategiju reforme pravosuÄ‘a za period 2013-2018. godine. Tu strategiju je usvojila SkupÅ¡tina Äiji su poslanici većinski pripadali danas vladajućim partijama okupljenim oko hiper-vladajuće. StrateÅ¡ki ciljevi zvuÄe uglavnom dobro, ako se zaustavimo samo na Äitanju. Akcioni plan, koji je usledio posle ove Strategije je neÅ¡to manje ambiciozan. Strategija, dakle, postoji. (Å taviÅ¡e, budžetom za 2017. bilo je predviÄ‘eno da se za promenu Ustava izdvoji 560 miliona dinara. To pominjem uzgred. Možda ne bi bilo loÅ¡e da pitamo Å¡ta je sa tih 560 miliona dinara.) Posle te strategije donesen je Akcioni plan, koji je odredio rokove za normativnu realizaciju strateÅ¡kih ciljeva. Rokovi za ustavne promene davno su prekoraÄeni.
Dalje je Ministarstvo pravde, koje je odgovorno da uobliÄi nacrt ustavnih promena, osnovalo dve radne grupe. Jedna se zove Radna grupa za izradu analize izmena ustavnog okvira o pravosuÄ‘u. Na njenom prvom zasedanju je dogovoreno da se najpre izvrÅ¡i analiza postojećih ustavnih odredaba o pravosuÄ‘u, a drugi deo posla bi bio izrada novih ustavnih odredaba o pravosuÄ‘u, u obliku ustavnog teksta. Analiza je izvrÅ¡ena i objavljena na sajtu Ministarstva pravde. Ona je uglavnom kritiÄna prema ustavnim reÅ¡enjima o pravosuÄ‘u Ustava iz 2006, nalazeći na mnogo mesta da su ta reÅ¡enja suprotna preporukama Saveta Evrope, standardima koji su formulisani u nekim dokumentima EU, da su sistemski nesreÄ‘ena itd.
Pored ove, država je preko Ministarstva pravde formirala i Radnu grupu za reformisanje i razvoj Pravosudne akademije. Ta Radna grupa je vrlo kritiÄki ocenila dosadaÅ¡nji razvoj Akademije i obe ove radne grupe su se u jednom trenutku složile oko toga da Pravosudna akademija ne treba da bude ustavna kategorija, da ne treba da uÄ‘e u Ustav, pogotovo ne pod tim nazivom. (Analize obe radne grupe su dostupne na sajtu Ministarstva pravde.)
PoÅ¡to su se svi lepo o tome složili, onda je, izgleda, prestala da radi i jedna i druga radna grupa, i dalje se tu, bar prema podacima sa sajta Ministarstva, niÅ¡ta nije deÅ¡avalo. Drugi deo posla koji je trebalo da izvrÅ¡i Radna grupa za izradu analize izmena ustavnog okvira o pravosuÄ‘u, a to bi bile ustavne odredbe o pravosuÄ‘u uobliÄene kao ustavni tekst, ova Grupa nije obavila iz razloga o kojima ne znam niÅ¡ta, a iz jedne od izjava ministarke pravde proistiÄe da su radni nacrt ustavnih amandmana izradili zaposleni u Ministarstvu pravde, dakle – ne Älanovi pomenute Grupe.
ZakljuÄak o pripremnom postupku za reviziju ustavnih odredaba o pravosuÄ‘u je oÄigledan: reÄ je neodgovornoj improvizaciji države, ozbiljnom prekoraÄenju rokova, nepoÅ¡tovanju strateÅ¡kih i akcionih dokumenata, a potom i o opstrukciji rada i onih tela koja je sama država formirala.
Radni nacrt ustavnih amandmana o pravosuđu
Svi napred opisani pripremni radovi, Å¡to institucionalni, Å¡to vaninstitucionalni i nisu mogli rezultirati dobro osmiÅ¡ljenim tekstom ustavnih amandmana. Njima se ne poboljÅ¡ava nego pogorÅ¡ava deklarisana nezavisnost i samostalnost sudija i sudstva, njima se sudstvo ne uspostavlja kao treća grana državne vlasti, njima se ne smanjuje nego povećava uticaj politiÄkih državnih organa (naroÄito Narodne skupÅ¡tine), njima se joÅ¡ jednom izigrava ideja reforme kao pozitivne druÅ¡tvene promene, njima se potcenjuje ne neko naroÄito, već osnovno znanje o konstitucionalizmu i pravosuÄ‘u. Njime se joÅ¡ viÅ¡e nego do sada nameravaju podjarmiti graÄ‘ani ove zemlje.
Teza o „povlaÄenju“ Narodne skupÅ¡tine iz izbora sudija
Ova teza je jedan od bitnih strateÅ¡kih ciljeva pomenute Strategije reforme pravosuÄ‘a 2013-2018. Ministarka pravde je ovih dana izjavila kako se, na osnovu radne verzije amandmana, Narodna skupÅ¡tina „povlaÄi“ iz izbora sudija. Da vidimo da li tu ima istine.
Prikazaću kratko sastave i naÄin izbora visokih saveta sudstva i javnog tužilaÅ¡tva.
Novi Visoki savet sudstva ima deset Älanova. Nema Älanova po funkciji, za razliku od važećeg ustavnog reÅ¡enja, Å¡to je jedina njegova prednost. Sve ostalo je loÅ¡ije od važećeg reÅ¡enja. Pet Älanova Saveta su sudije koje biraju same sudije, a preostalih pet Älanova su tzv. istaknuti pravni struÄnjaci koje bira Narodna skupÅ¡tina. Predsednik Visokog saveta sudstva ne može biti sudija, već razume se „istaknuti pravni struÄnjak“. U danas važećem ustavnom reÅ¡enju, a i po jednoj od preporuka Komiteta ministara saveta Evrope (koje su, navodno, primenjene u radnoj verziji), broj sudija mora biti veći od broja ostalih Älanova, predsednik Saveta je po sili samog Ustava sudija – predsednik Vrhovnog kasacionog suda. Po reÅ¡enjima radne verzije amandmana, glas predsednika Saveta (koji nije sudija) vredi dvostruko, tj. sudije u sluÄaju podele glasova nikad ne mogu biti u većini. ZakljuÄak: većinu Saveta, raÄunajući po broju glasova, a ne po broju Älanova (koji nije relevantan za odluÄivanje), Äine lica koja bira Narodna skupÅ¡tina. I, to je taj ministarkin stil „povlaÄenja SkupÅ¡tine iz izbora sudija“. Jedan sraÄunati kalkulantski stil, jer nema Älanova po sili ustava (Å¡to je bilo oÅ¡tro kritikovano), SkupÅ¡tina ne bira sve Älanove, jer sudije biraju sudije (i izbor celog Saveta od strane SkupÅ¡tine je bio oÅ¡tro kritikovan). Predsednici sudova ne mogu biti Älanovi Visokog saveta sudstva. Sve je na izgled lepo skockano, ali ono Å¡to je rezultat jeste izvesan preovlaÄ‘ujući uticaj Narodne skupÅ¡tine na rad Visokog saveta, koji je do danas, bar teorijski, mogao biti neizvesan. Jedna od nadležnosti Visokog saveta sudstva jeste izbor sudija i odluÄivanje o njihovoj disciplinskoj odgovornosti, kao i o razreÅ¡enju. Prema tome i dalje će SkupÅ¡tina imati odluÄujuću reÄ o tome ko će biti sudija – sada izvesno odluÄujuću reÄ. Može se postaviti pitanje – kako mogu biti sigurna u to, kad SkupÅ¡tina mora da izabere istaknute pravne struÄnjake. Pa evo, zbog toga kako glasi Amandman IX, stav 2. radne verzije:
„Ðародна Ñкупштина бира пет чланова ВиÑоког Ñавета ÑудÑтва на предлог надлежног одбора Ðародне Ñкупштине поÑле окончаног јавног конкурÑа глаÑовима три петине Ñвих народних поÑланика, а ако тако не буду Ñви изабрани, преоÑтали Ñе у наредних деÑет дана бирају глаÑовима пет деветина Ñвих народних поÑланика, иначе Ñе изборни поÑтупак поÑле 15 дана понавља за онај број чланова који ниÑу изабрани.“
Dakle, o tome ko je istaknuti pravni struÄnjak ne odluÄuje broj citata i ukupni nauÄni i struÄni renome, nego skupÅ¡tinska većina odmerena na do sada neuobiÄajen naÄin – tri petine, pet devetina – baÅ¡ kao da se ima u vidu danaÅ¡nji skupÅ¡tinski sastav (daj nam danas!).
Isto to, samo malo pojaÄano, zbog uvoÄ‘enja u igru novog poslenika zvuÄnog naziva – „Vrhovni državni tužilac“, kao i zbog toga Å¡to je ministar pravde i dalje po sili ustava, Älan ovog tela – važi i za Visoki savet tužilaca (Amandman XXI).
Eto, ovako se politiÄki organ poznat kao Narodna skupÅ¡tina „povukao“ iz izbora sudija i tužilaca. Povukao se, odista, do neslućenih razmera.
I dalje dva visoka saveta
Ono Å¡to Äudi jeste da ni u jednom od strateÅ¡kih dokumenata, ni u nacrtima ustavnih odredaba o pravosuÄ‘u koje se mogu videti na razliÄitim internet stranicama nekih politiÄkih stranaka i pojedinih udruženja, zapravo niko nije iÅ¡ao dotle da postavi pitanje: Å¡ta će nama u Srbiji Visoki savet sudstva i Državno veće tužilaca? Ova dva saveta su nova tekovina i to ne pozitivna. Sistem dva saveta je uspostavljen Ustavom iz 2006, a da nikad nije bilo dovoljno objaÅ¡njeno zbog Äega postoje dva pravosudna saveta – jedan za sudije, jedan za tužioce. Ranije smo imali, po zakonu iz 2001, jedan Visoki savet pravosuÄ‘a. A argumenti za jedan zajedniÄki savet su oÄigledni. Najpre, Srbija je mala zemlja, a u daleko većim zemljama, Äiji su pravosudni saveti inspirisali takva tela u gotovo svim evropskim državama posle pada Berlinskog zida (Francuska, Italija, Å panija) postoji samo jedan pravosudni savet.
Nadalje, položaj sudija i javnih tužilaca se u Srbiji, posle reforme kriviÄnog postupka približio: uvedena je tužilaÄka umesto sudske istrage, a brojne nadležnosti koje je ranije imao istražni sudija postale su deo nadležnosti javnih tužilaca. To je zahtevalo da oni steknu ne samo svojstvo samostalnosti, nego i nezavisnosti, a ovim amandmanima uÄinjeno je upravo suprotno. Pravo na praviÄno suÄ‘enje, prema praksi Evropskog suda za ljudska prava, obuhvata i kontrolu rada tužilaca u vreme istrage, pa je bilo ne samo suÅ¡tinskih, već i sistemskih razloga za jaÄanje nezavisnosti tužilaca. StruÄno usavrÅ¡avanje sudija i tužilaca treba staviti pod kontrolu jednog pravosudnog saveta, jer su zahtevi profesije bitno sliÄni.
Uslov za stupanje u profesiju
Za sudije nekih sudova uslov da to postanu biće prijem u Pravosudnu akademiju. Dakako, i njeno okonÄanje Å¡to je redovno samo stvar rutine. Podsećam da su se radna tela koja je formiralo Ministarstvo pravde saglasila da Pravosudna akademija ne može biti ustavna kategorija, pogotovo ne pod tim imenom. MeÄ‘utim, Amandman IV, stav 2 glasi:
„За Ñудију у законом одређеним Ñудовима који имају иÑкључиво првоÑтепену надлежноÑÑ‚ може бити изабрано Ñамо лице које је окончало поÑебну обуку у инÑтитуцији за обуку у правоÑуђу оÑнованој законом.“
Koje će to sudove koji imaju iskljuÄivo prvostepenu nadležnost odrediti zakonodavac – možemo samo da nagaÄ‘amo, a tu treba oÄekivati svakovrsna iznenaÄ‘enja. Pravosudna akademija jeste postala ustavna kategorija, doduÅ¡e ne pod tim imenom, nego opisno: „institucija za obuku u pravosuÄ‘u osnovana zakonom“. Nema dve takve – samo jedna – Pravosudna akademija. Akademija koja za sve vreme svog postojanja nikad nije ustanovila niti obavila pripremu za pravosudni ispit, bez kojeg nigde nema ni sudije ni tužioca. Akademija, Äiji je curriculum najoskudnije Å¡to je moguće objavljen na njenoj web stranici. Akademija, Äije je ureÄ‘enje i rad oÅ¡tro kritikovala Radna grupa Ministarstva pravde, osnovana upravo zato da oceni njen rad. Uznemirene duhove ministarka pravde „teÅ¡i“ reÄima da je to samo radni nacrt, toleriÅ¡ući da taj i takav radni nacrt koegzistira na istoj web stranici sa oÅ¡trom kritikom Akademije.
Na tribini koju sam pomenula na poÄetku ovog teksta postavila sam pitanje kako će naÅ¡a država, a pogotovo naÅ¡ predsednik, preživeti novi naÄin izbora sudija i tužilaca preko visokih saveta? Odgovorila sam tada, a i danas: vrlo lako, jer za sudije će biti birani samo oni koji su zavrÅ¡ili Pravosudnu akademiju, koja će, ipak, na ovaj ili onaj naÄin, postati ustavna kategorija. Akademija to postade, no izbor sudija-akademaca je ograniÄen na neizvesnu ustavnu kategoriju „sudova koji imaju iskljuÄivo prvostepenu nadležnost“, a koje u budućnosti ima da odredi zakonodavac.
Nestrpljivo oÄekujući „radnu verziju“ ustavnog zakona za sprovoÄ‘enje amandmana
Kad je donoÅ¡en Ustav iz 2006, tekst nismo videli sve dok nije podeljen narodnim poslanicima. Nismo ni razumeli koliko je poguban za pravosuÄ‘e dogod nije objavljen Ustavni zakon za sprovoÄ‘enje Ustava. Tada je postalo jasno da će se izvrÅ¡iti opÅ¡ti izbor i reizbor sudija i javnih tužilaca, da će se dogoditi nakarada od „reforme“, Äiji se tragovi veoma teÅ¡ko osećaju i danas. Jedan od razloga politiÄke pobede sadaÅ¡nje vlasti i njenog režima ležao je i u tome. Da li je politiÄka glupost i žeÄ‘ za samovoljom ovde veÄna? Ne bih da donosim kategoriÄne sudove, ali ima dosta razloga da se veruje da će ustavni zakon biti veran prepis Ustavnog zakona za sprovoÄ‘enje Ustava iz 2006. Jer, ustavni zakoni su, naime, oni „detalji“ koje Venecijanska komisija nema obiÄaj da posebno analizira. Ne sme se propustiti da joj se na to skrene pažnja.
Moram napomenuti da ustavnih amandmana o pravosuÄ‘u ima 24, a ovde sam se osvrnula, a ne i analizirala delove samo tri amandmana. Obavestili su nas da je javna rasprava poÄela i svako može staviti primedbe preko obrasca sa sajta Ministarstva pravde. Da li to uÄiniti? Verovatno – da – iako po ko zna koji put sa svešću da se sudeluje u fingiranom postupku. Zato to neće biti dovoljno.
Ovoga puta sudije i tužioci moraju se glasno Äuti. Mora se pronaći naÄin da se objasni da ustavni amandmani nisu staleÅ¡ko pitanje sudija, tužilaca, advokata i svih drugih koji vrÅ¡e profesije vezane za pravosuÄ‘e. To je pitanje svih nas – pitanje sigurnosti slobode, života, imovine, svakodnevnog života. InaÄe – nećemo imati Narodno pozoriÅ¡te kao ustavnu kategoriju, ali ćemo imati Akademiju kako takvu. Nećemo imati nezavisne sudije – ali ćemo imati podanike. Nećemo imati podelu vlasti – već liÄnu vlast. Nećemo imati vladavinu prava koja obezbeÄ‘uje pravnu sigurnost i izvesnost, ali ćemo imati samovolju. Nećemo imati nauÄne i struÄne radove, ali će se naÅ¡a struÄnost utvrÄ‘ivati putem većine u Narodnoj skupÅ¡tini. Nećemo imati pravnu državu, ali ćemo zato imati prerogativnu državu u kojoj oni koji su na vlasti mogu sve – od privilegija do nekažnjivosti zloÄina. Ako ne želimo da razumemo.
Preuzeto sa: PeÅ¡Äanik
Leave a Reply