Kako se u aktuelnom izboru tužilaca iskazuje pritisak izvrÅ¡ne vlasti na sudsku, po Äemu se vidi sve manja dostupnost pravosuÄ‘a graÄ‘anima i sve manja briga za ljudska prava, Vesna Rakić Vodinelić objaÅ¡njava u razgovoru sa Jelkom Jovanović.
Profesorku pravnih nauka i Älanicu Komisije Saveta Evrope za borbu protiv rasne diskriminacije i netolerancije Vesnu Rakić Vodinelić javnost prepoznaje, pre svega, kao oÅ¡tru kritiÄarku reforme pravosuÄ‘a i pravosudnog sistema i zagovornicu zaÅ¡tite ljudskih prava. Istina, Vesna Rakić Vodinelić je i predsednica Saveta Nove stranke, ali njen fokus je i dalje na pitanjima kojima je posvetila profesionalnu karijeru.
Vaša stroga ocena reforme pravosuđa sprovedene 2010. je poznata. Kakva je ocena reforme reforme?
- Ista, niÅ¡ta se tu nije promenilo. I jedno i drugo obeležava evidentan uticaj politiÄke vlasti, tu pre svega mislim na izvrÅ¡nu vlast i Vladu, na rad Državnog veća tužilaca, možda sad u većoj meri nego Å¡to je to bilo pre i u odgovarajućoj meri na Visoki savet sudstva. Evidentna je i podložnost profesije, sudija i tužilaca, takvom uticaju, nepružanje jasnog otpora. A i ako se otpor pruži, cela stvar se zavrÅ¡ava nekim disciplinskim postupkom protiv “nepokornog†sudije ili tužioca.
Nedavno ste analizirali aktuelni izbor tužioca za organizovani kriminal, sa jasnom porukom da ima niz manjkavosti.
- Taj je sluÄaj privukao pažnju ne samo zbog ÄarÅ¡ijske priÄe o bliskosti jednog od kandidata sa direktorom BIA-e. Å ta je upalo u oÄi, ako se pažljivo gledaju informacije na sajtu Državnog veća tužilaca: sadaÅ¡nji tužilac za organizovani kriminal i novi kandidat imaju isti broj poena, po 70. SadaÅ¡nji tužilac je 50 poena dobio kao ocenu dosadaÅ¡njeg tužilaÄkog rada, a 20 poena za usmenu prezentaciju; drugi kandidat je dobio bodove u istoj srazmeri, ali nije tužilac, već advokat, i morao je da polaže test i na testu je dobio maksimalan broj poena. Radi se o testu za tužioca za organizovani kriminal koji je morao biti komplikovan zbog specifiÄnih prava i mogućnosti. NiÅ¡ta ne bi bilo neobiÄno da ta ista osoba istovremeno nije konkurisala za jedno od viÅ¡ih tužilaÅ¡tava u Srbiji i na tom testu je dobila – 30 poena. Postavlja se pitanje kako je tako neÅ¡to moguće? Teorijski je moguće, ali ko god se bavi ocenjivanjem bilo koga zna da su male Å¡anse da se sa velikim uspehom položi teži test nego lakÅ¡i. To je nekako i zdravorazumska stvar.
Ovaj rezultat, povezan sa vrlo upornim priÄama koje kruže pravosuÄ‘em – da je test za tužioca za organizovani kriminal unapred otkriven – morali su dati povoda Državnom veću tužilaca da preispita postupak koji je prethodio utvrÄ‘ivanju liste kandidata za ovu visoku tužilaÄku poziciju u Srbiji, ali Veće to nije uÄinilo. Pred Vladu su stigla dva kandidata i ona mora da predloži jednog. Videćemo koga će izabrati, ali vrlo je velika Å¡teta Å¡to DTV nema kuraži da iskoristi neka od prava koja im zakon daje i da ono, pre svega, utiÄe na to ko će biti ti visoki tužioci. Moglo je, recimo, samo Veće da se opredeli za jednog kandidata, naravno rizikujući da Vlada vrati predlog – ima na to pravo, ali na taj naÄin bi to pravosudno telo, u kojem preovlaÄ‘uju ljudi od profesije, iskazalo svoj stav. Nisu iskoristili Å¡ansu, verujem zbog toga Å¡to nisu spremni da se izlože politiÄkom pritisku, suprotstave mu se, pa se radije povinuju ovakvim kompromisima.
Kako vam se Äini zavrÅ¡nica, ko će biti izabran?
- Ne znam, ali nije to težak posao, Vlada će svakako voditi raÄuna o tome ima li istine u priÄama da je kandidat iz ÄŒaÄka prijatelj sa direktorom BIA-e i pokazaće malo viÅ¡e verodostojnosti ako se opredeli za sadaÅ¡njeg tužioca, s obzirom na rezultate testa. S tim Å¡to ni on nije pokazao potrebnu dozu otpornosti prema izvrÅ¡noj vlasti, bar sudeći prema onome Å¡to vidimo iz medija.
Predstavlja li tok izbora pritisak na kandidate i može li se odraziti na njihov rad?
- Možemo samo pretpostaviti kako će divno uticati.
Važno je znati da su tužioci dobili mnogo veći znaÄaj nego Å¡to su imali ranije, jer je uvedena tužilaÄka istraga, istragom i predistražnim postupkom rukovode javni tužioci i njihovi zamenici. To znaÄi da njima pripadaju mnoga od ovlašćenja koja je nekada imao sud, pa bi i položaj tužilaca morao biti znatno nezavisniji nego Å¡to je bio pre. OÄigledno je, meÄ‘utim, da se naÅ¡i javni tužioci nisu dovoljno obuÄili za novu ulogu, da ih nema dovoljno za takvu ulogu. Treće je taj pojaÄan politiÄki uticaj izvrÅ¡ne vlasti na rad tužilaca; predstavnici izvrÅ¡ne vlasti, a tu pre svega mislim na premijera, neskriveno – za razliku od ranijih koji su to Äinili skrivenije – objavljuju ko će biti liÅ¡en slobode, protiv koga će se i koji postupci voditi
Taj politiÄki uticaj omogućen je i propisima, poÅ¡to se javni tužioci biraju na predlog Vlade, koja je imanentno politiÄki organ, a bira ih Narodna skupÅ¡tina.
Imunitet i praksa
PolitiÄari osim posebne pozicije imaju i poseban imunitet. Ima naznaka da bi mogao biti ukinut.
- Imunitet je institut koji dugo postoji, obuhvata predsednika, Älanove vlade, poslanike, sudije i tužioce. Nije problem u samom imunitetu, to je znaÄajna ustanova koja je Äuvala slobodu politiÄkog izražavanja u parlamentu; problem je zloupotreba. Recimo, priliÄno se zloupotrebljava kada je reÄ o kriviÄnom gonjenju.
Treba pogledati i praksu parlamenta, Å¡to možemo zahvaljujući direktnim prenosima; predstavnici opozicije su Äešće kažnjavani zbog navodnih uvreda nego Älanovi vladajuće koalicije, pa se postavlja pitanje da li svi poslanici jednako uživaju imunitet i kako se predsedavajući odnose prema poslanicima. Postoji evropski standard koji predsedavajućem nalaže da se ponaÅ¡a nepristrasno, maltene kao sudija.
Za građane je najbitnije pitanje koliko im je pravda dostupna?
- Visina taksi najbolje svedoÄi o stepenu dostupnosti pravosuÄ‘a. Kad se govori o pravosuÄ‘u ovde se najÄešće misli na kriviÄne postupke, ali kriviÄno pravosuÄ‘e u svakoj zemlji je 15-20 odsto, pa i kod nas, najveći procenat otpada na graÄ‘ansko pravosuÄ‘e, a veliki deo je izvrÅ¡enja. To graÄ‘ansko pravosuÄ‘e postaje sve teže i teže dostupno, jer se svi ti nameti koje država prevaljuje na graÄ‘ane pojavljuju i u toku sudskih postupaka. Ako vodite neki ozbiljan postupak morate, pre svega, finansirati advokata jer ne možete to sami raditi. Mi nemamo zakon o besplatnoj pravnoj pomoći, Å¡to je jedna od najvećih zamerki Evropske komisije, niti zakon o besplatnoj struÄnoj pravnoj pomoći. Sve ovo samo po sebi je dokaz da pravosuÄ‘e nije svima jednako dostupno.
Drugi pokazatelj je visok postotak pritužbi koje je Evropski sud za ljudska prava u Strazburu usvojio kada je reÄ o suÄ‘enju u razumnom roku. Ipak, za mene je najvažnija praviÄnost, nepristrasnost, poÅ¡tovanje procesnih radnji i zakona i na tome će morati mnogo da se radi.
GraÄ‘ani pravosuÄ‘e, pre svega sudije, opažaju kao treću po redu koruptivnu delatnost i na taj naÄin pokazuju nepoverenje koje imaju u tu granu vlasti.
ÄŒesto se u sliÄnim sluÄajevima donose suprotne presude. Iako kod nas nije precedentno pravo, Å¡ta nam ovo govori?
- Vrlo je važno znati da deklaracije nisu dovoljne za postojanje jednakosti pred zakonom – moramo dobiti presude koje nam to potvrÄ‘uju. U istim ili bitno sliÄnim situacijama ne sme se oÄekivati da bude donesena odluka razliÄite sadržine, Å¡to se deÅ¡ava. Deo može da potiÄe od razlika u tumaÄenju zakona, deo toga svakako potiÄe od pritiska na sudska veća.
Ono Å¡to je bitno, prema Ustavu i naÅ¡im zakonima Vrhovni kasacioni sud se stara o ujednaÄenoj primeni i tumaÄenju prava, pa je meni neobiÄan najavljeni put ujednaÄavanja kroz jedan apelacioni sud, umesto sadaÅ¡nja Äetiri. Apelacioni sud je, kako mu ime kaže, žalbeni, druga instanca. Za evropska prava je neuobiÄajeno ujednaÄavanje prakse preko žalbenog suda. JoÅ¡ od osnivanja francuskog kasacionog suda posle Francuske revolucije i nemaÄkog vrhovnog suda po ujedinjavaju NemaÄke, ideja je da vrhovni sud koji ima nadležnost na celoj teritoriji države ujednaÄava pravo. To može Äiniti na viÅ¡e naÄina, preko vanrednih pravnih lekova ili zauzimanjem naÄelnih stavova. Postoje i zajedniÄke sednice apelacionih sudova, pa mi nije jasno Äemu predlog o jednom i jesu li predlagaÄi svesni reperkusija? Ako imate jedan apelacioni sud lakÅ¡e je preko predsednika takvog suda uticati, nego ako imate Äetiri, Å¡to je bio razlog da se 2001. osnuju Äetiri suda.
Jedan apelacioni sud je i veća mogućnost za uticaj izvrÅ¡ne vlasti na izbor sudija, Äime bi se omogućio lakÅ¡i protok vanpravnih nareÄ‘enja, tako da kažem, prema pravosuÄ‘u.
Sporna odbrana Gašića
- Mislim da su novinarke više izložene verbalnom nasilju nego bilo koja druga profesija, ali to je u sklopu odnosa vlasti oprema medijima; ova vlada pokazuje umešnost da inventivnije iskazuje nasilje prema ženama u toj profesiji nego prema muškarcima.
Za mene su veoma sporna neka obrazloženja u sluÄaju GaÅ¡ić, a u javnosti nisu bila analizirana. Naime, mogli smo da Äujemo zaista promptnu reakciju premijera na izjavu ministra odbrane i za tu promptnu reakciju zaslužio je i dobio pohvale. MeÄ‘utim, kako je on to obrazložio? IzmeÄ‘u ostalog, da je otac ženskog deteta i da to ne može da dopusti. Da li je to znaÄilo da bi tako neÅ¡to moglo da se dopusti da je premijer otac samo muÅ¡ke dece? UnoÅ¡enje liÄnih prilika u obrazloženje politiÄkih odluka prvi u Evropi je poÄeo da radi Bler, pa možda je to uÄinak savetnika, a možda je to prosto njegov odnos prema stvarima.
TakoÄ‘e, interesantno obrazloženje bilo je da VuÄić joÅ¡ nije odluÄio da li će GaÅ¡ić podneti ostavku ili će biti smenjen. Znate, VuÄić ne može da podnese ostavku umesto GaÅ¡ića, ali to pokazuje odnos izmeÄ‘u premijera i njegovih ministara. Ostavka je jednostrani Äin i GaÅ¡ić, ako se već onoliko izvinjavao, morao je da izvuÄe zakljuÄke, a logiÄan je ostavka. Ovako ispada da je VuÄić vlasnik života ministara, o nama ostalima da ne govorimo, mi smo sitna boranija.
Nedavno ste izjavili da su politiÄari zaÅ¡tićeniji od graÄ‘ana i pred pravdom, a sve Äešće ih Äujemo u ulozi – graÄ‘ana. Kako to tumaÄite?
- To je neobiÄno, retko koji politiÄar u Evropi sebi dozvoljava da ima svoje miÅ¡ljenje kao graÄ‘anin i pravo da ga iskaže javno. Kad pogledate presude u Strazburu videćete da su politiÄari mnogo manje zaÅ¡tićeni nego graÄ‘ani kada su negativne ocene, pa i grube uvrede, u pitanju. PolitiÄaru možete reći da je faÅ¡ista, setite se Å¡ta je sve pisano o Kurtu Valdhajmu, koji je doduÅ¡e imao veze sa nacistima, ali nije dobio zaÅ¡titu koju je tražio. PolitiÄaru možete reći da je lopov i ima malo Å¡ansi da se bori.
Kod nas je to dobilo suprotan tok, jer politiÄari smatraju da ih treba Å¡tititi od difamiranja i uvredljivih kvalifikacija koje dobijaju kao politiÄari, Äak smatraju da imaju veća prava nego ostali graÄ‘ani.
E, sad, ja im ne bih uskraćivala to pravo, ali onda i mi imamo pravo na slobodu govora! Ali, sloboda govora graÄ‘anina je ograniÄena, ne samo pravom, već i dostupnošću medija, nisu mediji isto dostupni Peri Periću i Tomislavu Nikoliću i onoliko koliko su straÅ¡no dostupni Aleksandru VuÄiću. GraÄ‘ani svoj sud daju samo na izborima, zato im se u kampanjama svi umiljavaju.
Kod nas sloboda govora i medijske slobode nisu ograniÄene samo pravom, već i odnosom politiÄara prema novinarima koji dolaze iz tzv. nepodobnih medija. Taj odnos je kulminirao povodom degutantnog vica ministra odbrane prema novinarki. Sigurno vam je poznato Å¡ta se deÅ¡ava Oliveri KovaÄević zbog izjave da treba da budu sasluÅ¡ani i novinari drugog tabloida.
U vašem fokusu su i ljudska prava; kako ih ocenjujete, posebno ako znamo da nas možete porediti i sa drugima i sa prethodnim vremenom?
- Mislim da se situacija sa ljudskim pravima poslednjih nekoliko godina u Srbiji pogorÅ¡ala i konstantno se pogorÅ¡ava desetak godina. Ljudska prava su ona koja pojedinac istiÄe prema državi, a sa druge strane imate državu Äiji visoki funkcioneri dozvole sebi da u svojim vrlo uÄestalim javnim obraćanjima ne pomenu pojam ljudskih prava. Jesu pominjali vladavinu prava i pravnu državu, ali ljudska prava ne.
Ako pogledate pojedinaÄna ljudska prava videćete da nije ugroženo samo pravo na pristup pravosuÄ‘u, sloboda govora i sloboda informisanja, na Å¡ta je ukazala i Evropska komisija u svojim izveÅ¡tajima. Sada ima najava da se dovodi u pitanje sloboda udruživanja, bar kada su u pitanju privredna druÅ¡tva, poÅ¡to se najavljuje zakon prema kojem će biti obavezno udruživanje u Privrednu komoru Srbije, Å¡to je potpuno suprotno slobodi trgovine i slobodnom tržiÅ¡tu koje se mora imati ako se hoće ići u Evropsku uniju. To će najviÅ¡e pogoditi mala i srednja preduzeća. TakoÄ‘e, postoje najave koje bi mogle rezultirati ograniÄenjem slobode okupljanja.
Evo, samo nekoliko nasumice odabranih ljudskih prava koja su politiÄke prirode, jer se radi o pravima koja graÄ‘ani istiÄu ne prema drugim graÄ‘anima, nego prema državi, pokazuju umanjivanje znaÄaja ljudskih prava u Srbiji, Å¡to je suprotno verbalnim najavama da idemo u EU. Evropska unija, izmeÄ‘u ostalog, znaÄi vladavinu prava, a vladavine prava nema bez ljudskih prava.
Važan pokazatelj stanja je i neizvrÅ¡avanje presuda Suda u Strazburu, tu pre svega mislim na predmet Jovanović protiv države u sluÄaju ukradenih beba, gde je ugroženo pravo na porodiÄni život. Kada je u pitanju pravo na ljudsko dostojanstvo, citiram jednu odluku Ustavnog suda NemaÄke da su minimalni uslovi za ljudsko dostojanstvo tri obroka dnevno i krov nad glavom; ako pogledamo statistiku o siromaÅ¡tvu videćemo da je ovde previÅ¡e ljudi koji ne mogu da jedu tri puta dnevno i sve viÅ¡e i viÅ¡e onih koji ostaju bez krova nad glavom, Å¡to zbog nemogućnosti plaćanja kredita, Å¡to zbog dugova do guÅ¡e, otkaza.
Vaše primedbe sugerišu da ćemo poglavlja 23 i 24 duže pregovarati?
- Ona će biti otvorena u ranoj fazi zbog loÅ¡ih iskustava koja je Evropska unija imala sa državama koje liÄe na naÅ¡u, a sada su Älanice. Dakle, tu će proces biti otvoren u ranoj fazi, a biće zatvoren u zavrÅ¡noj; to je prilika na organe EU da vrÅ¡e pritisak na Srbiju ne samo u donoÅ¡enju pravnog okvira, nego i da ostvari faktiÄke rezultate u pogledu nezavisnosti pravosuÄ‘a, svoÄ‘enja korupcije na podnoÅ¡ljivu druÅ¡tvenu meru, stvarne vladavine prava i stvarnog poÅ¡tovanja ljudskih prava u Srbiji.
Utemeljivanje demokratije
Vratili ste se nedavno iz Strazbura. Sa kakvim impresijama dolazite?
- Strazbur je, kao i Äitava Francuska, u vanrednom stanju, Å¡to se oseća i vidi na svakom koraku.
MeÄ‘utim, iako je vanredno stanje, održana su dva kruga regionalnih izbora i, kao Å¡to je poznato, u prvom krugu je u velikom broju regiona Nacionalni front Mari Lepen dobio većinu glasova. Tu se pokazalo kakva je razlika izmeÄ‘u dobro utemeljene i novokomponovane demokratije: u svim sluÄajevima gde je SocijalistiÄka partija Francuske dobila najmanji broj glasova – povukli su svoje liste i pozvali svoje biraÄe da glasaju za bilo koga ko će spreÄiti da Nacionalni front doÄ‘e na vlast u tim pokrajinama. U drugom krugu to je rezultiralo time da Front neće vrÅ¡iti vlast ni u jednoj pokrajini.
To je u najvećoj meri rezultat te duboko ukorenjene demokratije u Francuskoj koja se uÄi i u Å¡koli, na jednoj strani, a na drugoj oprezno komponovanog sistema regionalnih izbora. Dakle, nema jednokružnog izbornog sistema, kao Å¡to mi imamo kada su u pitanju lokalni izbori, nego se izbori odvijaju u dva kruga i to daje mogućnost politiÄkim strankama da se, prosto, žrtvuju da bi spreÄile jednu antidemokratsku stranku da makar u jednom regionu doÄ‘e na vlast.
Leave a Reply