U nastavku prenosimo autorski tekst predsednice Saveta Nove stranke Vesne Rakić-Vodinelić za portal PeÅ¡Äanik.
Jedini državni organ koji je objavio jasan izveÅ¡taj o noćnom razbojniÄkom ruÅ¡enju delova Sava-male – i to vrÅ¡eći samo svoja ovlašćenja – jeste ZaÅ¡titnik graÄ‘ana. Svi ostali se pozivaju na „nadležne organe“, traže strpljenje dok se ti organi jednom (ko zna kad) ne oglase, napadaju druge do oÄiglednog apsurda za radnje koje ti drugi nisu ni teorijski bili u prilici da izvedu.
Sada im se pridružio Aleksandar VuÄić, predsednik SNS u „potpunoj gali“ (M. Krleža), dakle, u punoj raskoÅ¡i rasnog autoritarno-potcenjivaÄkog stila, koji je kao PPV i kao premijer negovao i koji će, zasigurno, kao budući premijer, terati do krajnjih granica strpljenja ili iscrpljenja graÄ‘ana Srbije.
Å ta su nam to imali poruÄiti Aleksandar VuÄić?
1. „U Sava-mali su sruÅ¡eni bespravno izgraÄ‘eni objekti“. Dobro, iako nije sasvim istinito.[1]MeÄ‘utim i da su svi sruÅ¡eni objekti bili bespravno izgraÄ‘eni, ne sme se ruÅ¡iti bez reÅ¡enja kojim se ruÅ¡enje nalaže, bez zakljuÄka o prinudnom izvrÅ¡enju ruÅ¡enjem, bez obaveÅ¡tenja vlasnika ili korisnika da iz zgrade ukloni sve stvari i lica; ne sme se ruÅ¡iti pod fantomkama, ne sme se ruÅ¡iti noću.[2]Kao Å¡to ne može svako da gradi – ne može svako ni da ruÅ¡i. A, onaj ko javno govori o tome, naÄinom saopÅ¡tavanja neporecivih istina, mora da zna da su u ovom sluÄaju i Äinjenice i pravo proverljivi – te da može biti uhvaćen u neistini.
2. Smisao „svega ovoga je u tome Å¡to neki misle da ovde ima nekog politiÄkog mesa“, tj. smisao je politizacija „sluÄaja“. Da, vladavina prava nije samo skup pravnih, već i politiÄkih principa.[3]Svi, ukljuÄujući i Aleksandra VuÄića, koji odbija to da prihvati, moraju biti obavezani pravom – svi su pod pravom, a ne iznad njega. Onaj ko sebe stavlja iznad prava je autokrata.SvigraÄ‘ani republike imaju pravo da propituju i da kontroliÅ¡u vlast. Vladavina prava – suviÅ¡no je reÄi, ali nije na odmet ponavljati – ne postoji sama zbog sebe, već ima za cilj ograniÄenje i kontrolu vlasti. Sve i da je ova vlast izabrana bez mrlje demokratski, sve i da nije bilo izbornih manipulacija vlasti, graÄ‘ani, izuzev ako su podanici, imaju pravo da vlast kontroliÅ¡u, imaju pravo na bavljenje politikom, imaju pravo na kritiku. Ta prava graÄ‘ana ne smeju zavisiti od toga koliko vrÅ¡ioci vlasti zamiÅ¡ljaju da su vladari, da vladaju umesto da služe. Potuljeno i razbojniÄko ruÅ¡enje kvarta, koje nije bilo moguće sprovesti bez makar pasivnog uÄešća vlasti, jeste res publica, jeste svaÄije politiÄko pitanje i zato se kao takvo i postavlja. ÄŒetiri elementarna principa vladavine prava, koja Äak i onaj koji je namerio da bude vladar mora znati, davno je definisao World Justice Project: (a) vlast i svi njeni funkcioneri, kao i pojedinci i pravna lica, vezani su pravom; svi su pod pravom; (b) zakoni moraju biti jasni, objavljeni, stabilni i praviÄni; moraju se primenjivati; moraju Å¡tititi ljudska prava, ukljuÄujući sigurnost ljudi i imovine; (c) postupak donoÅ¡enja i primene prava mora biti dostupan, poÅ¡ten i efikasan; (d) pravosuÄ‘e mora biti blagovremeno, kompetentno, etiÄno, nezavisno i nepristrasno; mora imati odgovarajuće resurse i odražavati sastav druÅ¡tva kome služi. Daleko smo od ovog. Ali, za poÄetak možda bi valjalo bar kandidate za ministre presliÅ¡ati o kljuÄnim elementima vladavine prava. Samo, ko će se poduhvatiti presliÅ¡avanja? Mandatar? Već se pokazao, nažalost.
3. „ObaveÅ¡ten sam da niko niÅ¡ta nije zabranio policiji već se ona pozivala na komunalnu policiju. Sasvim sam siguran da niko nije zabranio policiji da reaguje, samo ne razumem Å¡ta je smisao svegaâ€. Nije nam predsednik SNS saopÅ¡tio od koga je obaveÅ¡ten. A, ako je odista obaveÅ¡ten, pogreÅ¡no je obaveÅ¡ten i nedopustivo olako je obaveÅ¡tenju poverovao. Jer svako ko je hteo mogao je na sajtu www.zastitnik.rs proÄitati suprotno obaveÅ¡tenje organa koji je nadležan (i) za kontrolu rada policije. Taj nadležni organ, posle izlaganja Äinjenica, a ne tlapnji, zakljuÄuje sledeće:
„Navedeni propusti u radu organa i službenika Policije nisu rezultat propusta pojedinca, već su oÄigledno organizovani i sprovedeni u okviru ranije pripremljenog plana i izdatih naloga. Policijski službenici i stareÅ¡ine, ukljuÄujući naÄelnika Policijske uprave za Grad Beograd i vrÅ¡ioca dužnosti direktora Policije, nisu znali ili nisu smeli da identitet nalogodavca ili nalogodavaca saopÅ¡te ovom organu.“
Tužna je i neodrživa zemlja u kojoj kandidat za premijera prikriva nalogodavce (nalogodavca) razbojniÄkog ruÅ¡enja, prikriva kriviÄna dela koja su uÄinjena povodom ruÅ¡enja. Tužna – Äak i ako bi samog sebe mogao da okrivi. Doista, VuÄić se već izložio kao sveznalica. Znao je (napamet) ne samo kako se zove već posloviÄni stoÄetrdesetogodiÅ¡njak, koji je glasao na nedavnim izborima, kako mu se zovu roditelji, Äak i brat, dok izveÅ¡taje o ruÅ¡enju prepuÅ¡ta nadležnim organima koji ne znaju ili ne smeju da otkriju identitet nalogodavca ruÅ¡enja.
4. “Ako mene pitate, ja stvarno mislim da onaj ko bi to uradio, a da je želeo da uradi bilo ko iz vlasti, da je taj kompletan idiot“. Slažem se. Upravo zato bi trebalo da znamo njegovo ime – makar da mu ne bismo ponovo poklanjali poverenje.
5. „Nećemo prljave udžerice napravljene protivpravnim putem“. Prvo, videti u taÄ. 1 ovog teksta. A, drugo, kad se može oÄekivati da se, pored protivpravnog ruÅ¡enjaprljavih, ružnih i neuglednihudžerica, poÄnu ruÅ¡iti prljavi, ružni i neugledni ljudi i ko će u tom poduhvatu biti (estetski) sudija?
________________
1. PolitiÄar koji drži do svoje reÄi, prethodno bi proverio istinitost tvrdnji koje iznosi, naroÄito onda kada su lako proverljive. Evo jednog primera (ne znam koliko ih ima) da je u noći ruÅ¡enja sruÅ¡en jedan legalno (zakonito) podignuti objekat. Nalazi se na parceli 1570 Katastarske opÅ¡tine (KO) Savski Venac, Beograd, u svojini je ne ma koga, već Republike Srbije, Å¡to se jasno vidi iz ovog elektronskog izvoda Katastra nepokretnosti:
2. Sve je ovo jasno predviÄ‘eno pravnim poretkom, kojeg ruÅ¡i samovolja – npr. u Äl. 262. i 263. Zakona o opÅ¡tem upravnom postupku:
ÄŒlan 262
(1) ZakljuÄak donesen u postupku izvrÅ¡ava se kad postane izvrÅ¡an.
(2) ZakljuÄak protiv koga se ne može izjaviti posebna žalba, kao i zakljuÄak protiv koga se može izjaviti posebna žalba koja ne odlaže njegovo izvrÅ¡enje postaje izvrÅ¡an saopÅ¡tavanjem, a ako nije saopÅ¡teno – dostavljanjem stranci.
(3) Kad je zakonom ili samim zakljuÄkom odreÄ‘eno da žalba odlaže izvrÅ¡enje zakljuÄka, zakljuÄak postaje izvrÅ¡an istekom roka za žalbu ako žalba nije izjavljena, a ako je izjavljena – dostavljanjem stranci reÅ¡enja kojim se žalba odbacuje ili odbija.
(4) U ostalim sluÄajevima, zakljuÄak postaje izvrÅ¡an pod uslovima propisanim za izvrÅ¡nost reÅ¡enja u Älanu 261. st. 4, 5. i 7. ovog zakona.
(5) Odredbe ovog zakona o izvrÅ¡enju reÅ¡enja važe i za izvrÅ¡enje zakljuÄka.
ÄŒlan 263
(1) Kad postoji mogućnost da se izvrÅ¡enje sprovede na viÅ¡e naÄina i primenom raznih sredstava, izvrÅ¡enje će se sprovesti na onaj naÄin i primenom onog sredstva koji dovode do cilja, a koji su po izvrÅ¡enika najblaži.
(2) Nedeljom, u dane državnih praznika i noću, radnje izvršenja mogu se sprovesti samo ako postoji opasnost od odlaganja i ako je organ koji sprovodi izvršenje izdao za to pismeni nalog.
3. Ustav Republike Srbije: Vladavina prava: Älan 3.
Vladavina prava je osnovna pretpostavka Ustava i poÄiva na neotuÄ‘ivim ljudskim pravima.
Vladavina prava se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu.
Leave a Reply