Te famozne reÄi „ratni planovi“, kojima tabloidna Å¡tampa i kvazi analitiÄari svih vrsta već danima podižu temperaturu umornom i napaćenom narodu, stvaraju utisak da je rat „ono Å¡to se maže na hleb“. Problem je mnogo ozbiljan da bi se povrÅ¡no, bahato i nadmeno iz kožnih fotelja, a zarad samo liÄnih interesa, prosipala pamet i Å¡irila iluzija moći. Zato sam se i upustio u „avanturu“ da vam u okviru zakonskih ovlašćenja i bez bilo kakve politiÄke pozadine prikažem osnovne okvire toga Å¡to oni nazivaju „ratnim planovima“.
Ratni plan je samo jedan deo sveobuhvatnog procesa koji se jedinstvenim imenom zove „procena vojnih, ekonomskih i drugih uslova za sluÄaj agresije“. Svaka država ima zakonskom regulativom propisane postupke i nosioce zadužene za obavljanje ove aktivnosti.
Procenom se bliže sagledavaju i procenjuju sledeći elementi: vojna procena, bezbednosna procena, procena uslova i mogućnosti za organizovanje i rad organa Republike, procena uslova i mogućnosti izvršenja mobilizacije, procena uslova i mogućnosti organizacije i funkcionisanja veza i kriptozaštite, procena mogućnosti, organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveštavanja, procena ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje, procena uslova i mogućnosti funkcionisanja privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi.
1. Vojnom procenom se na osnovu raspoloživih podataka naroÄito procenjuju: vrste i naÄin napada agresora, ciljevi, snage i mogućnosti agresora; osnovni pravci i objekti dejstva; moguće posledice, koje se mogu oÄekivati; sopstveni ljudski i materijalni potencijali i mogućnosti za odbranu i druga pitanja za planiranja mera odbrane.
Prilikom izrade ove procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim organima oružanih snaga.
2. Bezbednosnom procenom se naroÄito procenjuju: ugroženost državnih organa, preduzeća, drugih organizacija i graÄ‘ana; mogućnost zaÅ¡tite od obaveÅ¡tajne aktivnosti i delovanja neprijatelja; zaÅ¡tićenost državnih organa, preduzeća, drugih organizacija i objekata od posebnog znaÄaja za odbranu i mere suprotstavljanja; snage, sredstva i osposobljenost organa bezbednosti za izvrÅ¡avanje zadataka.
Ovaj deo procene izrađuje Ministarstvo unutrašnjih poslova u saradnji sa  Ministarstvom odbrane.
3. Procenom uslova i mogućnosti za organizovanje i rad organa Republike naroÄito se procenjuju: uslovi i mogućnosti organizacije i rada organa i organizacija Republike, a posebno na ratnim lokacijama i na privremeno-zaposednutoj teritoriji.
Pri izradi ovog dela procene Ministarstvo odbrane ostvaruje neposrednu saradnju sa Ministarstvom pravde i drugim ministarstvima.
4. Procenom uslova i mogućnosti izvrÅ¡enja mobilizacije procenjuje se na osnovu specifiÄnosti konkretnih organa i organizacija, organizacije materijalno-tehniÄkih i drugih uslova naroÄito: uslovi u kojima se vrÅ¡i mobilizacija u sluÄaju neposredne ratne opasnosti i iznenadne agresije organa i organizacija Republike; geografski i meteoroloÅ¡ki uslovi; uticaj i delovanje neprijatelja; vreme potrebno za izvrÅ¡enje mobilizacije; mobilizacijske lokacije; mesta i zboriÅ¡ta; materijalno, zdravstveno i drugo obezbeÄ‘enje mobilizacije.
U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim organima Republike.
5. Procenom uslova i mogućnosti organizacije i funkcionisanja veza i kriptozaÅ¡tite naroÄito se sagledava: uticaj dejstva agresora na organizaciju i mogućnosti održavanja veza; korišćenje sistema i sredstava veza PTT i drugih imalaca; naÄin organizacije veza rukovoÄ‘enja i kriptografske zaÅ¡tite u razliÄitim varijantama ratnih dejstava, a posebno u uslovima elektronskih dejstava i u uslovima privremeno-zaposednute teritorije.
U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa Ministarstvom saobraćaja i veza, Javnim preduzećem PTT saobraćaja "Srbija" i drugim nadležnim organima i organizacijama u Republici.
6. Procena mogućnosti, organizacije i funkcionisanja sistema osmatranja i obaveÅ¡tavanja naroÄito se procenjuju: uticaj veliÄine teritorije i reljefa zemljiÅ¡ta; geografski položaj; udaljenost aerodroma agresora sa kojih se oÄekuju dejstva; broj i vrste vazduhoplova koji se mogu oÄekivati; objekti verovatnog dejstva avijacije i rejoni moguće upotrebe vazduÅ¡nih desanata; opasnosti od elementarnih nepogoda i tehniÄko-tehnoloÅ¡kih i drugih većih opasnosti; mogućnost ukljuÄivanja preduzeća i drugih organizacija i organa koji se u okviru svoje redovne delatnosti bave osmatranjem i utvrÄ‘ivanjem pojava od znaÄaja za odbranu; mogućnost povezivanja elemenata sistema osmatranja i obaveÅ¡tavanja sa elementima osmatranja i obaveÅ¡tavanja oružanih snaga i razmene podataka sa njima; funkcionisanje sistema osmatranja i obaveÅ¡tavanja u uslovima privremeno-zaposednute teritorije.
U pripremi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa komandama i štabovima oružanih snaga.
7. Procena ugroženosti i mogućnosti za zaštitu i spasavanje sadrži:
a) procenu ugroženosti i povredljivosti od ratnih dejstava, koja, naroÄito sadrži: položaj, karakteristike i ugroženost pojedinih delova i ukupne teritorije; objekte od posebnog znaÄaja na teritoriji koji bi mogli biti ugroženi dejstvom agresora; povredljivost teritorije u odnosu na demografske karakteristike, uticaj prirodnih uslova, tehniÄki sadržaj urbanih struktura; posledice dejstava i razaranja; gubitke u ljudstvu i materijalnim dobrima.
b) procenu potreba i mogućnosti za zaÅ¡titu i spasavanje ljudi, materijalnih i drugih dobara, kojom se naroÄito, procenjuje: osposobljenost i mogućnost za organizovanje liÄne i uzajamne zaÅ¡tite u naseljima i preduzećima i drugim organizacijama (samo za opÅ¡tinu); potrebe i mogućnosti za organizovanje i funkcionisanje mera zaÅ¡tite i spasavanja; potrebe i mogućnost za organizovanje jedinica civilne zaÅ¡tite, operativno-struÄnog organa za rukovoÄ‘enje akcijama zaÅ¡tite i spasavanja; potrebe i mogućnost za izvrÅ¡avanje zadataka zaÅ¡tite i spasavanja od strane preduzeća i drugih organizacija i službi opremljenih i osposobljenih za zaÅ¡titu i spasavanje.
Procena ugroženosti i mogućnosti za zaÅ¡titu i spasavanje, Äini osnovu za razradu dokumenata plana civilne zaÅ¡tite Republike, opÅ¡tina, naselja i preduzeća i drugih organizacija.
RepubliÄki Å¡tab civilne zaÅ¡tite izraÄ‘uje procenu za Republiku i izvode iz te procene dostavlja okružnim Å¡tabovima civilne zaÅ¡tite, koji izvode iz svoje procene dostavljaju opÅ¡tinskim Å¡tabovima civilne zaÅ¡tite na svojim podruÄjima. OpÅ¡tinski Å¡tabovi civilne zaÅ¡tite, na osnovu dobijenih izvoda, razraÄ‘uju procene opÅ¡tine i, zajedno sa Å¡tabovima civilne zaÅ¡tite naselja, odnosno sa poverenicima u manjim naseljima, izraÄ‘uju procenu za svako naselje na teritoriji svoje opÅ¡tine. OpÅ¡tinski Å¡tabovi civilne zaÅ¡tite dostavljaju izvode iz procene opÅ¡tine i svim preduzećima i drugim organizacijama koja su u obavezi da na osnovu ovog izvoda izrade svoje planove civilne zaÅ¡tite.
U pripremi ovog dela procene RepubliÄki Å¡tab okružni i opÅ¡tinski Å¡tabovi civilne zaÅ¡tite saraÄ‘uju sa organizacionim jedinicama Ministarstva odbrane i preduzećima i drugim organizacijama.
8. Procenom uslova i mogućnosti funkcionisanja privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi naroÄito se procenjuju: uticaj agresora na funkcionisanje privrede i druÅ¡tvenih delatnosti u ratu; karakteristike privrede i druÅ¡tvenih delatnosti po oblastima i znaÄajnim granama, sa mogućnošću proizvodnje i pružanja usluga u ratu; procenu bitnih elemenata koji uslovljavaju funkcionisanje u ratu; mogućnost za obezbeÄ‘enje radnika za obavljanje delatnosti u ratu; druge elemente znaÄajne i specifiÄne za funkcionisanje u ratu (izmeÅ¡tanje delova kapaciteta i robnih fondova, onesposobljavanje objekata kapaciteta).
U izradi ovog dela procene Ministarstvo odbrane sarađuje sa nadležnim ministarstvima u oblasti privrednih delatnosti i delatnosti javnih službi.
9. Za sve delove procene organi koji ih pripremaju izraÄ‘uju i kratke zakljuÄke, koji naroÄito treba da obuhvate težiÅ¡ne objekte dejstva agresora; moguće posledice i gubitke; sopstvene snage i sredstva suprotstavljanja dejstvima agresora(ukupne mogućnosti).
Ti tabloidni analitiÄari bi trebalo da se upoznaju sa svim ovim elementima pa tek onda donose olako izreÄene procene o tome ko i koliko je spreman za rat. Naravno da je to za njih nepremostivi intelektualni napor, tako da ne oÄekujem neku znaÄajniju promenu u upotrebi reÄi „ratni plan“.
Â
Autor: Goran Barun, Älan Gradskog odbora NOVE NiÅ¡
Leave a Reply