Možda će 31. maj 2017, dan inauguracije/intronizacije Aleksandra VuÄića biti istorijski: dan kada je autoritarna vlast postala otvorena diktatura.
Jer, toga dana:
- preteći je, na javnom skupu koji je organizovala politiÄka stranka SNS, nastupila grupa ljudi (mahom) u crnom, ostavivÅ¡i utisak dobre organizovanosti;
- niko, za koga su ti ljudi pretpostavili da nije spontani ili organizovani obožavalac lika i dela inaugurisanog ili bar Partije, nije mogao biti pred Narodnom (sic!) skupštinom;
- preteća grupa ljudi je primenila fiziÄku silu protiv graÄ‘ana – bili oni novinari ili ne;
- grupu ljudi (mahom) u crnom oÄigledno su ignorisali (uniformisani) policajci, iako su dužni da na javnom prostoru Å¡tite graÄ‘ane od fiziÄkih napada, tj. da Äuvaju javni red i mir;
- neki od napada na novinare i na jednog građanina koji to nije, fotografisani su, poneke dnevne novine i aktivisti na društvenim mrežama fotografije su objavili, ljudi u crnom su prepoznati kao telohranitelji, da li inaugurisanog, da li Partije (pod uslovom da to nije jedno isto);
- ljudi u crnom su postupali kao privatna – liÄna ili partijska parapolicijska formacija.
MeÄ‘u tzv. poslove privatnog obezbeÄ‘enja, pored brojnih drugih, spada i obezbeÄ‘enje lica i imovine na javnim skupovima (Äl. 6. st. 1. taÄka 2. Zakona o privatnom obezbeÄ‘enju, donetog 2013, izmenjenog i dopunjenog 2015. godine). Privatni redari mogu obezbeÄ‘ivati javne skupove, ali tada su dužni da nose odeću koju Zakon o privatnom obezbeÄ‘enju neobiÄno detaljno opisuje: oni moraju „biti u uniformi i opremljeni jednoobraznim jaknama ili prslucima sa svetloodbojnim trakama i natpisom „Redar“ i „Steward“ ili „Security“. NaÅ¡i 31. maja nisu imali ni jakne ni svetloodbojne trake, a kamoli stjuardsku oznaku ili manire. Delili su, umesto bombona, Å¡ake oko vrata ili oko struka.
Da bi neko bio delatnik privatnog obezbeÄ‘enja mora ispuniti zakonske uslove (npr. državljanstvo Srbije, najmanje srednju struÄnu spremu, psihofiziÄku sposobnost, položen struÄni ispit, licencu – detaljnije u Äl. 12. Zakona o privatnom obezbeÄ‘enju). Ispit se, dakako, polaže u Ministarstvu unutraÅ¡njih poslova (Äl. 14. st. 2. Zakona, a ono izdaje i licencu – Äl. 15. Zakona). Budući da su neki od stjuarda identifikovani, prvo Å¡to se oÄekuje od Ministarstva unutraÅ¡njih poslova jeste izveÅ¡taj o ispunjenju uslova i izdatim licencama.
Potom, stjuardi, za razliku od novinara ne mogu biti frilenseri: oni svoj posao smeju obavljati za pravna lica ili preduzetnike koji, opet, moraju imati posebnu licencu za delatnost privatnog obezbeđenja. Koje je to pravno lice, ili ko je taj preduzetnik za koga su 31. maja radili ljudi u crnom?
Ali tu nije kraj. Pravno lice ili preduzetnik licencirani za delatnost privatnog obezbeÄ‘enja, ako rade za odreÄ‘enog korisnika (pravno ili fiziÄko lice), moraju zakljuÄiti ugovor u pismenoj formi. Sadržina ugovora je priliÄno detaljno ureÄ‘ena Zakonom o privatnom obezbeÄ‘enju, Äl. 20. I ne samo to – obaveÅ¡tenje o zakljuÄenom ugovoru mora se dostaviti „nadležnoj policijskoj upravi“ u roku od osam dana. Da li je organizator javnog skupa – pravno lice SNS – sa nekim zakljuÄilo ugovor i da li je obavestilo nadležnu policijsku upravu? Ili je pak sama SNS, a možda i njen predsednik neposredno „licenciran“ za delatnost privatnog obezbeÄ‘enja?
JoÅ¡ nije kraj. Jer spomenuti Zakon reguliÅ¡e i naÄin vrÅ¡enja ove suptilne delatnosti. OpÅ¡ti princip o tome kako se privatno obezbeÄ‘enje sprovodi, sadržan je u Äl. 19. Verujem da ga valja doslovno citirati, iako posle 31. maja to zvuÄi samo ciniÄno i nema nikakvu pravnu vrednost: „Poslovi privatnog obezbeÄ‘enja lica, imovine i poslovanja vrÅ¡e se na naÄin kojim se ne ometa rad državnih organa i ne naruÅ¡ava spokojstvo graÄ‘ana“. Zaista nas ostavljaju spokojnim fotografije dotiÄnog javnog skupa, sa Å¡panskim i srodnim kragnama. NiÅ¡ta kao davljenje i prinudno odnoÅ¡enje ne Äini graÄ‘ane dostojanstvenim, mirnim, a naroÄito spokojnim. Uslov koji je ovde bio ispunjen jeste da sve ovo nasilje nije ometalo rad državnih organa, u ovom sluÄaju policije. Fotografisani uniformisani policajci su, niÄim ometeni, okretali glave od uterivanja spokoja u odabrane graÄ‘ane. Otuda i naslov ovog teksta i neotklonjiva funkcionalna sliÄnost sa ruÅ¡enjima u Savamali.
Ima toga joÅ¡ o naÄinu „vrÅ¡enja poslova“. Na primer, Äl. 22. st. 1. Zakona o privatnom obezbeÄ‘enju: „Izuzetno, poslovi fiziÄke zaÅ¡tite lica (liÄno obezbeÄ‘enje) mogu se vrÅ¡iti na javnom mestu i u neposrednoj blizini lica koje se obezbeÄ‘uje, na predlog organa državne uprave, organa jedinice lokalne samouprave, organizacija ili udruženja i fiziÄkih lica i uz saglasnost Ministarstva“. Radi se, naravno o Ministarstvu unutraÅ¡njih poslova. Ko je dao ovu izuzetnu saglasnost? Od koga je potekao predlog – od organa državne uprave, jedinice lokalne samouprave, od nekog udruženja, možda od nekog fiziÄkog lica, a onda kog?
Ima toga i joÅ¡. Na primer, kad se sme upotrebiti fiziÄka sila?
„FiziÄku snagu službenik obezbeÄ‘enja može upotrebiti u obavljanju poslova obezbeÄ‘enja samo ako na drugi naÄin ne može odbiti:
1) istovremeni neskrivljeni protivpravni napad kojim se ugrožava njegov život ili život lica koje obezbeđuje;
2) istovremeni neskrivljeni protivpravni napad usmeren na uništenje, oštećenje ili otuđenje imovine koju obezbeđuje.“
Kakav protivpravni, i to skrivljeni napad je izvrÅ¡ila, na primer, novinarka Lidija Valtner svojim mobilnim telefonom i Äiji život je ugrozila tim istim aparatom?
Nije ovde reÄeno niÅ¡ta o stavovima Evropskog suda za ljudska prava o obavezama države prilikom obezbeÄ‘ivanja javnih skupova. Nije spomenut ni Zakon o javnom okupljanju Srbije. A sve zajedno ima mnogo pouÄnih stavova i normi. PouÄnih i obaveznih najpre za državu. Ali ova neće niÅ¡ta da uÄi.
Ovo su samo neka od pitanja koja se moraju postaviti i na koja bi se morao dobiti odgovor, kada bi u ovoj državi vladalo pravo, a ne samovolja. GraÄ‘anska je dužnost postaviti ih i nastojati da se dobije specifiÄan i suvisli odgovor. Mnogi graÄ‘ani i mediji su ova pitanja već postavili. Ali, ona se moraju postaviti ne samo u skladu sa medijskim, nego i sa drugim pravnim pravilima. Država u svojim raznim oblicima, kao i organizatori ovog skupa duguju odgovore.
Dosadašnji razvoj događaja, međutim, obećava najviše toliko da se fingira, možda i realizuje prekršajno kažnjavanje prepoznatih parapolicijskih nasilnika, uz eventualno disciplinsko kažnjavanje policajaca koji su okrenuli glave.
Prava pitanja, meÄ‘utim, glase: ko je organizovao ili angažovao ove parapolicijske snage? Koliko ih ima i ko im izdaje nareÄ‘enja? ZaÅ¡to su one upotrebljene kad redovnom policijom faktiÄki upravlja ministar i doktor NebojÅ¡a Stefanović, neporecivo lojalan glavnom obezbeÄ‘ivanom fiziÄkom licu, a policijske snage u ovoj zemlji nikad nisu bile malobrojne? Zar redovna policija nije mogla obaviti taj zadatak? Ako ona nije bila dovoljna, treba podsetiti da Beograd ima joÅ¡ jednu preteću formaciju fiziÄke sile – komunalnu policiju. Nije li ni njena pomoć bila dovoljna? MiloÅ¡ević je poveo rat i izgubio ga, iako je imao faktiÄku kontrolu nad JNA, iako je imao paravojsku koju je eufemistiÄki „legalizovao“ pod nazivom dobrovoljaca. Izgubio je rat, koji je navodno vodio u ime zaÅ¡tite naroda. Å ta će to izgubiti VuÄić, uz svu legalnu policijsku silu i preteći prezentiranu privatnu/partijsku parapoliciju? Preostalo je da izgubi mir, ne samo unutraÅ¡nji – njega on već odavno nema – već obiÄan svakodnevni graÄ‘anski mir do koga graÄ‘ani, uprkos svemu, drže daleko viÅ¡e nego predsednik njihove države? Ali ono Å¡to je važnije i nije retoriÄko pitanje: Å¡ta će sve izgubiti graÄ‘ani Srbije u lažnom spokoju stabilnosti, koja je prazna parola, jer nema stabilnosti bez demokratije, vladavine prava i tog svakodnevnog graÄ‘anskog mira?
Â
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa: PeÅ¡Äanik
2 Comments
Nada Zamurovićspe
Gospođo Rakić- Vodinelić,
Zar Vam joÅ¡ nije jasno da nikakvi citati iz zakona i pravila, objavljeni na PeÅ¡Äaniku, u Danasu i sliÄnim nestima, kako Vi radite, niÅ¡ta ne znaÄe i niko ih ne vrednuje i ne uzima u obzir. Znam da je sve Å¡to ste napisali autentiÄno i da su prekrÅ¡aji privatne policije nedopustivi i morali bi biti kažnjeni naruÄioci i moralo bi sve biti obelodnjeno. Meni liÄno to je neshvatljivo, nepodnoÅ¡ljivo, to nije samo diktatura nego faÅ¡istiÄka diktatura , užas, pakao, grozomorija, ne mogu da spavam, ne ogu da gledam ni jednu TV . ÄŒak ni N1, koji u Dnevnicima objavljuje glupe opÅ¡irne priÄe o maloj maturi, na pr. – koga to interesuje, a toliki problemi nam se lupaju o glavu. Å TA je sa novinama i novinarima, zar je sve zastraÅ¡eno i korumpirano !!! Å ta je sa nama – ljudima? ima li ljudi u ovoj zemlji? Gde su protesti? Treba li da se spaljjemo na trgovima!
Vesna Rakic-Vodinelic
Tacno je, gospodjo Zamurovic, o pravnom poretku ovde VLAST ne vodi racuna. Uverena sam ipak da ima mnogo gradjana, ne samo pravnika, koji razumeju znacaj prava za gradjanski mir svih nas. Sigurna sam da je neophodno predociti I objasniti pravni okvir, da je potrebno zabeleziti i zapamtiti na koje se sve bezobzirne nacine ova vlast kocka sa Ustavom, sa nasim zivotima, sa svaakodnevnim mirom. Ne mogu oni odgovarati odmah, jer nema pristojnog pravosudja koje bi to omogucilo, ali jednom ce ta odgovornost – I za Vase ocajanje – doci na red. Naucila sam od jednog vrsnog pravnika koji vise nije ziv, da je izvesno sa ovde vladavine prava nema, vec, umesto toga obesne samovolje, ali da se moramo ponasati kao da je ima, jer ako to ne cinimo, nikad vladavine prava nece ni biti.
V. Rakic-Vodinelic