Odbornici SO Paraćin, meÄ‘u kojima je i Å¡ef odborniÄke grupe Nove stranke i Älan PredsedniÅ¡tva NOVE Nemanja Jovanović, usvojili su na sednici 3. septembra Otvoreno pismo kojim su se obratili javnosti, državnim i meÄ‘unarodnim organizacijama za poÅ¡tovanje ljudskih prava. Paraćinska vlast u kojoj nema Srpske napredne stranke, tvrdi da su svakodnevno izloženi pretnjama, ucenama i da SNS sve to radi u saradnji s policijom i državnim aparatom.
Otvoreno pismo prenosimo u celosti:
Mi, odbornici skupštine opštine Paraćin, ne osporavajući pravo državnim službama da rade svoj posao, oštro se protivimo:
- nameÅ¡tanju dokaza i isceniranju nepostojećih kriviÄnih dela,Â
- iznuÄ‘ivanju „priznanja“, za kriviÄna dela koja nisu izvrÅ¡ena, upotrebom muÄenja žrtava, protivno konvenciji o ljudskim pravima
- zloupotrebi hapšenja kao metode odmazde prema licima koja se u datom roku ne povinuju „naređenju“ da pristupe Srpskoj naprednoj stranci
- korišćenju autoriteta radnika policije, rukovodilaca policije i sliÄnih državnih službi i njihovom direktnom ukljuÄivanju u „politiÄki rad“, i njihovom liÄnom angažovanju, uz pretnje hapÅ¡enjem, pretnje upotrebom državnih službi za uniÅ¡tavanje preduzeća, reputacije, a kako bi se graÄ‘ani prisilili da odustanu od politike ili pristupe Srpskoj naprednoj stranci
- davanju ovlašćenja licima koja nemaju položaj u državnoj administraciji da upravljaju državnim službama, kakve su policija i inspekcije kao instrumentima sile protiv politiÄkih protivnika
- medijskim manipulacijama i organizovanom korišćenju „lažnih vesti“ u „politÄkoj borbi“ od strane SNS-a uz medijsku cenzuru
Sve navedene metode zloupotrebe državnih službi, prema naÅ¡im saznanjima, koriste se u Paraćinu u cilju „prekomponovanja“ lokalne vlasti i onemogućavanja politiÄkih protivnika SNS-a da uÄestvuju na izborima.
U ovom otvorenom pismu, bliže ćemo opisati navedene metode, uz primere koji se odnose na događaje u Paraćinu, o kojima imamo saznanja.
Prva metoda: Iznuđivanje „priznanja“ uz nameštanje „dokaza“ ucenjivanjem posrednika
Na osnovu "anonimnih prijava" koje pišu, predstavnici povereništva SNS-a, organizuju se policijske provere saradnje preduzeća i preduzetnika koja po prirodi svoje delatnosti sarađuju sa javnim preduzećima i ustanovama.  Ukoliko se ne pronađu nikakvi nedostaci, koji bi se mogli iskoristiti u sledećoj fazi za iznuđivanje priznanja neosnovanim pritvorom, privrednik koji sarađuje sa javnom službom poziva se navodno u prostorije policije, prostorije SNS-a, vikendice na Grzi ili neko drugo "skrovito mesto".
U ovim prostorijama, doÄekuje ih navodno, „meÅ¡oviti partijsko policijski tim“, sastavljen od lica koja se predstavljaju kao inspektori iz Paraćina ili najviÅ¡i predstavnici policijske stanice iz Paraćina, zatim lica koja se predstavljaju kao „kolege iz NiÅ¡a“, a u druÅ¡tvu jednog od poverenika SNS-a.
Od privrednika se traži da „prizna“ da je „davao novac rukovodiocu javnog preduzeća ili ustanove“ ili drugom licu koje ima neka javna ovlašćenja.Ukoliko ne „prizna“, a do sada niko nije priznao, najpre mu se preti potpunim uniÅ¡tenjem firme, putem inspekcija, policije, državnih službi, kriminalaca koji će „doći iz Beograda“. Ovakvo priznanje, ukoliko se iznudi, iskoristilo bi se opet za sledeću fazu, za iznuÄ‘ivanje „priznanja“ neosnovanim pritvorom. Ovaj privrednik može da bude i vlasnik velikog preduzeća, ali i obiÄan taksista koji se navodi da optuži komunalnog inspektora pretnjom oduzimanjem automobila.
U sledećem koraku privredniku se predlaže da fingira davanje mita, tako Å¡to će odneti obeležene novÄanice nekom rukovodiocu u dogovoru sa „timom“, jer "ekipa iz Kraljeva je spremna da odmah preduzme mere i to neće imati niÅ¡ta sa nama". Naravno, rukovodilac o kojem je reÄ nikakav novac nije tražio, dovoljno je da bude neoprezan i da prihvati da se susretne sa ucenjenom osobom.
U strahu i kako ne bi doÅ¡li u situaciju da nevine ljude izlažu pretnji hapÅ¡enjem, a sebe maltretiranju inspekcija i kriminalaca, privrednici otkazuju dugogodiÅ¡nju saradnju sa opÅ¡tinom ili izbegavaju da se pojave na javnim nabavkama kod opÅ¡tinskih javnih preduzeća i ustanova. U jednom sluÄaju doÅ¡lo je i do prodaje preduzeća drugom vlasniku, bliskom SNS, nakon navodne posete poverenika SNS za Paraćin i lica za koje je vlasnik preduzeća smatrao da su „državni službenici“, a koji su mu objasnili da će „proći kao MiÅ¡ković“ ili će neko od njegove punoletne dece biti priveden i zadržan u pritvoru zbog ubaÄene manje koliÄine neke zabranjene supstance prilikom kontrole vozila koja koriste.
Druga metoda: Iznuđivanje „priznanja“ pretnjom neosnovnanim pritvorom i optuživanjem za nepostojeće „teško delo“
U ovom sluÄaju se banalni prekrÅ¡aj koji se pronaÄ‘e u policijskoj kontroli proglasi ozbiljnim kriviÄnim delom, obiÄno „trgovinom uticajem“ kako bi se stvorio osnov za neosnovani pritvor.Zatim se od okrivljenog, koji nije sam meta koja se cilja u akciji, traži da „prizna ko mu je naredio da to Äini“ uz stavljanje u izgled blaže kazne. Na ovaj naÄin se zastraÅ¡ivanjem želi iznuditi „priznanje“ koje će biti osnov za hapÅ¡enje sledeće osobe, iako je „priznanje“ i oÄigledno lažno.Ukoliko „okrivljeni“ ne „prizna“ i ne optuži joÅ¡ nekog sledeći korak je pretnja pritvorom od viÅ¡e meseci.
Pretnja pritvorom, koji je potpuno bez osnova, poÅ¡to i nije reÄ o stvarnom kriviÄnom delu, već o konstrukciji, služi kao sredstvo muÄenja, kojim se kod okrivljenog izaziva jaka duÅ¡evna bol. Obrazloženje je uvek isto, sasluÅ¡aće se niz svedoka, nema radnika u tužilaÅ¡tvu pa će sasluÅ¡anja ići tempom od jednog svedoka meseÄno i „okrivljeni“ može da ostane u pritvoru i godinu dana.Onda se kao „spasonosno“ reÅ¡enje nudi „priznanje krivice“ i u situaciji kad im se najavljuje da mogu da provedu i godinu dana u pritvoru, „okrivljeni“ rado pristaju da „priznaju“ i da su uradili ono Å¡to sigurno nisu za kaznu od nekoliko meseci kućnog zatvora.
Na ovaj naÄin, muÄenjem, u situaciji kad lažno okrivljeni oseća veliku duÅ¡evnu bol, protivno konvenciji o ljudskim pravima, ljudi se prisiljavaju da priznaju i Å¡ta sigurno nisu uradili.
Dve osobe su o tome javno govorile, Danijela Radonjić i Biljana Milenović Stojanović, tvrdeći da je iskljuÄivi razlog za njihovo priznanje krivice to Å¡to su birale izmeÄ‘u viÅ¡emeseÄnog pritvora bez osnova koji im je stavljen u izgled i viÅ¡egodiÅ¡njeg suÄ‘enja tokom kojeg će imati ograniÄena prava i zatvorske kazne u formi kućnog zatvora uz materijalnu „odÅ¡tetu“ za Å¡tetu koja zaista nije napravljena.
Ostala lica koja su iznosila iste tvrdnje, nisu o tome govorila u javnosti, ali spisak od dva lica nije konaÄan.Â
Na ovaj naÄin moguće je da bilo koje lice, suoÄeno sa muÄenjem kroz pretnju neosnovanim pritvorom, optuži bilo koga drugog, Å¡to bi se zatim uzelo kao osnov za neosnovano pritvaranje tog drugog lica.
Treća metoda: Pretnja i pretnja hapšenjem da bi lice prešlo u SNS ili u cilju prisiljavanja lica da napusti politiku.
Licima kojima je profesija takva da komuniciraju sa velikim brojem ljudi preti se da će im se podmetnuti dokazi, da će biti pritvoreni i javno diskreditovani. ObiÄno se radi o ljudima od velikog profesionalnog integriteta, pre svega lekarima.Na primer, lekaru se stavi u izgled da je „sledeći za hapÅ¡enje“, da će mu neko ostaviti „šta god“ u ordinaciji, ljudi se dovode u stanje stalne sumnje, straha da mogu da budu žrtve nameÅ¡tanja dokaza, Å¡to izaziva veliku duÅ¡evnu bol i zapravo predstavlja metod muÄenja ljudi.
Onda, dok su u tom stalnom strahu, koji izaziva veliku duÅ¡evnu bol, muÄeni na taj naÄin, stavlja im se u izgled da će sve prestati ako napuste politiku ili joÅ¡ bolje preÄ‘u u SNS.
Da bi pretnje bile uverljivije, Äesto se deÅ¡ava i da ih posete na poslu ili Äak kod kuće lica koja „nisu odavde“, lica koja se predstavljaju kao „policajci“, „BIA“ ili neki drugi državni službenici, u pratnji funkcionera SNS-a, koji im prenesu Å¡ta se planira ukoliko ne postupe po zahtevu.
Jedan od javnih funkcionera OpÅ¡tine Paraćin zbog ovakvog pritiska podneo je ostavku i povukao se sa javne funkcije.Â
Neka od lica koja su proÅ¡la kroz ovu torturu, tvrde da im je reÄeno da će i ostali javni funkcioneri proći na sliÄan naÄin, a da će „predsednik opÅ¡tine biti potpuno uniÅ¡ten i diskreditovan“.
Navodi se i da se lica za koje se proceni da bi mogli biti od koristi SNS-u na budućim lokalnim izborima (na primer – poznati privrednik iz sela) kontaktiraju na taj naÄin Å¡to ih zove neko od policijskih rukovodilaca i zakazuje sastanak sa poverenikom SNS za Paraćin, Å¡to se doživljava kao jasan pritisak.
ÄŒetvrta metoda: Otkazi i pritisci na Älanove porodice
Jedan odbornik dobio je otkaz u preduzeću pod državnim uticajem, zato što je, kako mu je preneto, rukovodioce pozivalo lice koje se predstavljalo kao visoki funkcioner SNS-a. Rukovodilac je navodno pozivan i od strane lokalnih poverenika SNS-a.
Još dve odbornice ostale su bez posla, jer za njih više nije bilo mesta u državnim ustanovama u kojima su radile, a na jedno od ta dva mesta odmah je zapošljen drugi radnik za koga se tvrdi da nema odgovarajuće kvalifikacije.
Na sliÄan naÄin vrÅ¡i se i pritisak na porodice odbornika i javnih funkcionera. Supruga zamenika predsednika opÅ¡tine, posle poslatih upozorenja, pred kraj radnog veka premeÅ¡tena je na rad u susednu opÅ¡tinu, a supruga naÄelnika odeljenja za urbanizam smenjena i postavljena na niže radno mesto.Â
Peta metoda: Diskreditacija u javnosti i medijske manipulacije
Preko pet stotina objava sa lažnim vestima emitovano je u protekle dve godine protiv lica koja obavljaju poslove u lokalnoj samoupravi.Mehanizam rada je sledeći: Lažna vest pojavi se na neregistrovanom portalu, zatim je prenesu „mediji“ koje kontroliÅ¡e SNS sa državnim pokrivanjem, pa je potom „komentariÅ¡u“ viÅ¡e puta razliÄiti funkcioneri SNS koji imaju i državne funkcije.Na taj naÄin potpuno lažna vest na kraju dobije uverljivost jer o njoj govore „državni funkcioneri“ i prenose je „mediji“ sa državnim pokrivanjem.Ovakve objave recikliraju se u beskonaÄnost, dele kao Å¡tampani materijal i „potpuna istina“ od kuće do kuće od strane aktivista SNS.
Pravna zaÅ¡tita žrtava je slaba, Savet za Å¡tampu mnogo puta doneo je odluke kojima je usvojio žalbe žrtava i takve objave proglasio jasnim primerima krÅ¡enja novinarskog kodeksa, a u dva sluÄaja donete su i presude (posle dve godine) protiv tabloida, od kojih je jedna pravosnažna.Portale sa lažnim vestima nemoguće je tužiti zbog sakrivanja vlasniÅ¡tva, tekstova bez potpisa i zato Å¡to nije reÄ o registrovanim medijima, pa se na njih ne primenjuje zakon, pa u skoro svim sluÄajevima nije ni moguće bilo Å¡ta preduzeti.U ostalim sluÄajevima slaba uteha je objavljivanje nezapaženih „demantija“ Å¡to se redovno Äini.
Vrhunac medijske manipulacije je kraÄ‘a mobilnog telefona Biljane Milenović Stojanović na radnom mestu, verovatno zbog namere da se proveri njena komunikacija sa drugim javnim funkcionerima. Lica koja su ukrala telefon, zatim su organizovala da se korišćenjem njenog fejsbuk naloga postavi lažna objava kojom je „optužen“ predsednik opÅ¡tine za nareÄ‘ivanje nezakonitih radnji Biljani Milenović Stojanović (koja je jedna od osoba kojoj su iznuÄ‘ena „priznanja“ pretnjom pritvorom). Objava je postavljena u 19.00 na slabo praćenom profilu da bi zatim u 20.00 „mediji“ sa državnim pokrivanjem koje kontroliÅ¡e SNS od toga napravili „glavnu vest“.Â
Iako je Biljana Milenović Stojanović putem objave po preuzimanju svog profila, a zatim iste veÄeri i u video izjavi na internetu demantovala ove objave, da bi ih ponovo demantovala za medije narednog dana u opÅ¡irnom intervjuu, na televiziji „Pink“ ova lažna objava (demantovana, uz objavljivanje demantija i na samom „Pink“-u) u petak 30. avgusta u jutarnjem programu prilikom gostovanja državnog sekretara Nenada Nerića iz Ministarstva za rad, zapoÅ¡ljavanje, boraÄka i socijalna pitanja korišćena je kao potpuno istinita.Â
U ovom sluÄaju stiÄu se sva suÅ¡tina medijske manipulacije, korišćenje lažnih objava, do kojih se u ovom sluÄaju stiglo i kraÄ‘om telefona, potpuno ignorisanje demantija koji je objavljen i na medijskoj kući koja je izvrÅ¡ila manipulaciju, korišćenje prisustva javnog funkcionera SNS-a da se da uverljivost manipulaciji.
Å esta metoda: Medijska cenzura
Posle promene vlasniÅ¡tva nad lokalnom televizijom u viÅ¡e sluÄajeva zabeležena je cenzura sadržaja o lokalnoj samoupravi u sluÄajevima kada je SNS pominjan na sednicama skupÅ¡tine opÅ¡tine ili u drugim javnim obraćanjima.
Poslednji primer je cenzura govora predsednika opÅ¡tine na sednici skupÅ¡tine opÅ¡tine od 26. avgusta koji je u potpunosti izbaÄen iz druge verzije vesti.
ZakljuÄak
Navedeni primeri pritisaka i zloupotrebe državnih institucija u svrhe ostvarivanja politiÄkih ciljeva SNS nisu jedini, ali su dovoljno ilustrativni da se razume u kakvoj atmosferi žive graÄ‘ani OpÅ¡tine Paraćin.
Goli otok, kao mesto za kažnjavanje politiÄkih protivnika, viÅ¡e ne postoji, bio je aktuelan u jednoj drugoj zemlji. U zemlji u kojoj sada živimo, okupiranoj od strane politiÄko – kriminalnih struktura koje zloupotrebljavaju državne institucije, novo mesto stradanja, Å¡to se nas tiÄe, zove se Kraljevo.
Â
Leave a Reply