Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa: www.pescanik.net
Vojin Dimitrijević je knjigu „Strahovlada“ napisao pre viÅ¡e od trideset godina, objavio prvo izdanje godinu potom, a drugo – neizmenjeno – krajem XX veka, pre gotovo dve decenije. Uvodnu napomenu uz drugo izdanje zavrÅ¡io je pun entuzijazma – dubokim verovanjem da kraj XX veka donosi veliko, možda i konaÄno osloboÄ‘enje od straha.
Knjigu ovde neću predstavljati – ona se mora pažljivo proÄitati.
ViÅ¡e nego ijedna druga Vojinova knjiga, ona nije samo reÄ autora – ona je priÄa o njemu.
Dominantan deo Å¡tiva (gotovo celo) posvećeno je analizi manipulativnih tehnika i ideologija vladavine – taÄnije terorisanja ljudi strahom, prepoznavanju tih tehnika i opisom pravnih i politiÄkih reakcija demokratskog ÄoveÄanstva i znaÄajnih pravnih pisaca na manipulaciju strahom. Dakle, autor pre svega piÅ¡e o vladavini strahom i pravnim i politiÄkim otporima – viÅ¡e meÄ‘unarodnim nego unutraÅ¡njim. Ali jasno je iz cele knjige – vladavina strahom ima za cilj vladavinu straha – a to znaÄi beskrajno trpeljivo ćutanje većine, život u sivoj zoni, sivom pejzažu, u okruženju teÅ¡kog siromaÅ¡tva duha, tela, ljudskih kontakata, siromaÅ¡tva ideja, u beznaÄ‘u i mrtvilu iz kojeg sasvim retko zasvetli neÅ¡to Å¡to samo liÄi na život. Zato ova knjiga priÄa o Vojinu Dimitrijeviću. On je u njoj (samo primera radi) prepoznao i jednostavno nam opisao pravne i politiÄke sisteme ponižavanja, pretnji, prividne saglasnosti strahovlade sa „viÅ¡im“ vrednostima i ciljevima, povrede fundamentalnih ljudskih prava (najviÅ¡e povrede prava na život, oblike sistematske torture kroz istoriju, držanje u ropskom i potÄinjenom položaju, povrede prava na pravnu liÄnost). Kao posebna poglavlja izdvojio je dužniÄki pritvor, terorizam, teror kao oblik vladavine (u ovom i genocidni, kao i religijski teror), posebne zone straha, a u tom okviru naroÄito iracionalni teror koji je sam sebi svrha, kao i politiÄke i pravne sisteme u kojima je teror gotovo sve: i oblik i naÄin i svrha vladavine. Vojinovoj liÄnosti bilo je svojstveno nepristajanje na bilo kakvo ponižavanje (od zdravog razuma do pukog „pozitivistiÄkog“ zakeranja), odvažan otpor pretnjama, a u razotkrivanju manipulativne pozadine „viÅ¡ih“ vrednosti i ciljeva – bio je pravi majstor. Sa potrebnom dozom ironije. KrÅ¡enja ljudskih prava prepoznavao je i opisivao ne samo u svojim nauÄnim delima, već i na „malim“ primerima svakodnevnog života. Ukratko – ovo je knjiga o pravnim i politiÄkim pojavama koje su Vojina najviÅ¡e morile i njegov odgovor na njih.
Odgovor Vojina Dimitrijevića jeste odgovor slobodnog Äoveka. Njegovo verovanje u konaÄno osloboÄ‘enje od straha jeste optimizam slobodnog Äoveka. Verujem, meÄ‘utim, da pitanje nije u tome koliko ima slobodnih ljudi. Pitanje je pre koliko ima ljudi voljnih da misle nezavisno od toga Å¡to vlastodrÅ¡ci teroriÅ¡u ako niÅ¡ta drugo, a ono njihov zdrav razum, ljudi koji glasno postavljaju pitanja, radoznalih ljudi koji bi da uÄe.
U vreme kad je Vojin pisao „Strahovladu“ izgledalo je da postoji jasna granica izmeÄ‘u sveta slobode i sveta neslobode. Danas su granice neslobode bitno proÅ¡irene u odnosu na granice slobode, a uzrok za to viÅ¡e nije samo ideoloÅ¡ki. Zbog toga je Vojin Dimitrijević, Äovek XX veka, gajio viÅ¡ak vere u osloboÄ‘enje od straha. Ali oblici i naÄini manipulacije ljudskom neslobodom su baÅ¡ onakvi kakve je Vojin u ovoj knjizi opisao. Jedino treba dodati nove primere. Pravni i politiÄki sistemi su ustuknuli i time „oslobodili“ prostor neslobodi. Ne samo ovde.
Zato se ova knjiga mora Äitati u celom svetu, na „velikom“ jeziku, ali i dalje na ovom naÅ¡em (ovim naÅ¡im). Tehnike vladavine strahom su, dakle, u osnovi iste. DosadaÅ¡nja reakcija nije bila adekvatna. Vojin Dimitrijević nas opet podstiÄe da postavimo pitanja: kako, ko i Å¡ta? Svojom knjigom nudi odgovore XX veka. Ljudi XXI veka imaju, dakle, deo recepture. Samo, moraju pronaći joÅ¡ poneki sastojak za koji Vojin nije mogao znati. Nema, meÄ‘utim, u ovom poslu alhemijskih odgovora. Prepoznavanje oblika manipulacija strahom koje primenjuju vlastodrÅ¡ci (sada viÅ¡e ne samo u okviru „svoje“ države) i pronalaženje adekvatne pravne i politiÄke reakcije traži mnogo ljudi i mnogo profesija. Verujem da ćemo zato Äitati „Strahovladu“ (ne samo jednom), dogod budemo živeli u strahovladama. I, za poÄetak, poÄeti glasno da postavljamo pitanja.
Beograd, septembar 2016.
/odlomak iz knjige/
Vojin Dimitrijević – GraÄ‘anska “država nacionalne bezbednostiâ€
Savremeni autoritarni politiÄki sistem ove vrste nastaje tamo gde se kapitalizam iscrpeo ili je neprimenjiv, kako kao naÄin reÅ¡avanja ekonomskih i druÅ¡tvenih protivreÄnosti tako i kao svojevrsna ideologija i etika. Ovo je naroÄito upadljivo u sredinama gde se na umornom kapitalizmu i istroÅ¡enim graÄ‘anskim idealima pokuÅ¡ava postići brz ekonomski razvoj. Najgori, ili kako neki autori kažu “najprljavijiâ€, terorski sistemi države nacionalne bezbednosti nastaju upravo u zemljama u razvoju.
FaÅ¡izam i nacionalsocijalizam, koje, protivno obiÄaju, ne treba sasvim izjednaÄavati, nastali su kao odgovor na krizu kapitalistiÄkog druÅ¡tva posle Prvog svetskog rata. MeÄ‘utim, oni se od danaÅ¡nje države nacionalne bezbednosti razlikuju po nekoliko važnih obeležja. FaÅ¡izam i nacionalsocijalizam imali su svoje nacionalistiÄke mitove, vezane za proÅ¡lost kao ideal i za prezir prema svakom liberalizmu. Otuda su uspevali da se predstave i kao antikapitalistiÄki, ili bar antiplutokratski. Njihovim sledbenicima bio je dat osećaj istorijske misije. Iz toga je proisticala i masovna podrÅ¡ka koju su ovi pokreti u svojim zemljama uspevali da steknu, u potpunosti kod sitne buržoazije i deklasiranih elemenata, ali i kod znatnog dela radniÄke klase. Mnogi od oduÅ¡evljenih pristalica nisu znali kome objektivno služe, pa to nisu Äak ni poÄeli da shvataju kada su njihovi harizmatski voÄ‘i pravili kompromise s navodnim protivnicima meÄ‘u krupnom buržoazijom i tradicionalnom elitom. U politici je Äesto ono Å¡to važi kao istina važnije i delotvornije od same istine.
Država nacionalne bezbednosti nema ta obeležja. Ona se koleba izmeÄ‘u korporativistiÄkog i pretorijanskog sistema i u tom pogledu njene su glavne preteÄe Frankova Å panija i Salazarova Portugalija. Dok je Franko srazmerno brzo eliminisao falangistiÄki pokret, koji je imao faÅ¡istiÄka obeležja, dotle savremena država nacionalne bezbednosti nije u stanju ni da stvori politiÄku stranku koja bi je podržavala i davala joj neki koherentni i dugoroÄni program. Ona to ili neveÅ¡to i neiskreno pokuÅ¡ava, pa ne uspeva, ili joj takav pokret nije ni potreban. U svom korporativistiÄkom vidu, ona se svodi na elitu sastavljenu od velikih preduzetnika, klasiÄne zemljoposedniÄke oligarhije birokrata i vojnih komandanata. U Äisto pretorijanskom obliku, to je sistem u kome je dominantna vojska, mada u suÅ¡tini Äuva interese povlašćenih, jer po prirodi stvari nema svoje socijalne interese, sem liÄnih dobara samih oficira. Ona postoji radi odbrane interesa elite: njena osnova i njen cilj su status quo.
Kako to i nije nikakav pravi cilj, on se mora nadomestiti veÅ¡taÄkim. I kao Å¡to vojska prestaje da vrÅ¡i svoju klasiÄnu funkciju odbrane od spoljnog neprijatelja i pretvara se ili u policiju ili Äak u vrhovnu zakonodavnu vlast, tako se nacionalna bezbednost, koja prvenstveno znaÄi opstanak države kao nezavisne zajednice ljudi u meÄ‘unarodnom kontekstu, pretvara u neku vrstu unutraÅ¡nje ideologije. Država kao meÄ‘unarodni subjekt, kao nacionalna kreacija uporediva s drugim takvim nacionalnim tvorevinama, izjednaÄuje se s režimom. Kako je osnovni cilj države da opstane, tako to mora i režim. Ko je protiv režima, taj je protiv države i prirodnog reda stvari. Prema njemu se ne postupa kao prema politiÄkom protivniku, nego kao prema izdajniku. Zato je u danaÅ¡njem ÄŒileu moguće da se graÄ‘aninu te zemlje i u doba mira sudi kao “ratnom zloÄincuâ€.
Ovo je naroÄito naglaÅ¡eno u nekim zemljama u razvoju zato Å¡to u njima nacionalizam, liberalizam ili ideje graÄ‘anske demokratije i države blagostanja nemaju korena i izgledaju anahroniÄno. Povrh toga, materijalni izvori su suviÅ¡e slabi za stvaranje prave nacionalne kapitalistiÄke strukture, pa ove zemlje trpe veliki uticaj meÄ‘unarodnog kapitala. Ovaj poslednji, pak, oliÄen u multinacionalnim kompanijama, iziskuje socijalni mir, stabilnost, niske nadnice, odsustvo Å¡trajkova itd., Å¡to najbolje mogu da pruže autoritarni sistemi. MeÄ‘unarodni kapital takoÄ‘e ne nudi nikakvu ideologiju koja bi narode mogla da nadahne i pokrene.
OÄuvanje takvog stanja u korist malobrojne elite, Äiji je dobar deo povezan sa stranim interesima, pretpostavlja iskljuÄenja masa iz politike. Za razliku od faÅ¡izma i nacionalsocijalizma, koji su povremeno mogli da se služe plebiscitarnim metodama[1] težeći da stanovniÅ¡tvo drže u stalnom pokretu obećavanjem napretka ili teritorijalnog Å¡irenja, država nacionalne bezbednosti takoreći nema propagandista i poverena je skoro iskljuÄivo specijalistima za vrÅ¡enje nasilja, Äiji je glavni cilj da narod oduÄe od bavljenja politikom i uÄešća u javnom životu, da ga drže u pasivnosti i apatiÄnoj posluÅ¡nosti. Ova je težnja dovedena do svojevrsnog savrÅ¡enstva i logiÄkog kraja izjavom gvatemalskog predsednika Arane (Arana): “Ako treba zemlju da pretvorim u groblje da bih je umirio, neću oklevati da to uÄinim.â€[2]
Ogroman deo graÄ‘ana je otuÄ‘en i vlada ga u stvari smatra svojim neprijateljem. U odgovor na to, neznatne manjine oÄajne u obespravljenosti i bedi i nezastraÅ¡ene terorom, stalno preduzimaju akcije protiv režima nacionalne bezbednosti, akcije koje zbog njihove izolovanosti i malobrojnosti moraju da poprime obeležja teroristiÄkih napada. Ova vrsta otpora, koja je u politiÄki blokiranom sistemu nacionalne bezbednosti jedino moguća, režimu služi kao stalna hrana: on preuveliÄava teroristiÄke akcije, inscenira nove, povezuje teroriste s inostranstvom (“meÄ‘unarodna komunistiÄka zaveraâ€) i daje sebi joÅ¡ jedan dugoroÄan zadatak: borbu protiv terorizma. PoÅ¡to teror po pravilu teži da poraÄ‘a terorizam, ova borba se nikada neće uspeÅ¡no okonÄati.
Imajući u vidu neprihvaćenost i mutnu prirodu “vrednosti†koje Äuva i kojima teži, “ideologija†države nacionalne bezbednosti izgleda siromaÅ¡no i neprivlaÄno. Neki režimi se Äak i ne trude da je proklamuju, dok drugi, Äineći to, najviÅ¡e podsećaju na faÅ¡izam. Smatra se da je prvi pokuÅ¡aj da se ciljevi ove vrste izriÄito formuliÅ¡u nastao u Brazilu, kao uvod u vojni puÄ 1964. godine. U svakom sluÄaju, prema tom nacrtu država nacionalne bezbednosti dobila je i svoje ime. Pod izvesnim uticajem savetnika iz SAD i Brazilaca koji su tamo studirali, ovaj nacrt nastao je u brazilskoj ViÅ¡oj vojnoj Å¡koli. Osnova takvog plana poÄiva na sledećim premisama. Jedna od njih je hegemonija Brazila, podržanog Sjedinjenim AmeriÄkim Državama, nad Latinskom Amerikom. Druga je potreba za ekonomskim razvojem, koja iziskuje savrÅ¡eni red i neograniÄenu vlast. Treća je neophodnost da se gvozdenom rukom uklone svi protivnici, koji prestaju da budu politiÄki oponenti i postaju kriminalci.
Ako izostavimo prvo obeležje (koje najviÅ¡e liÄi na Hitlerovo shvatanje geopolitike i teorije o životnom prostoru) zato Å¡to druge sliÄne države bez stanovniÅ¡tva, teritorije i resursa, kakve poseduje Brazil, ne mogu da ga imaju, ostali elementi ovakve doktrine mogu se prepoznati na mnogim drugim mestima.
Ono Å¡to takvi sistemi, naime, žele da predstave kao najprogresivnije, najvažnije i neodložno jeste ekonomski rast, koji oni brkaju s ekonomskim razvojem. U ime toga cilja, veruje se, mogu se privremeno ukinuti “luksuzna†dobra, kao Å¡to su ljudska prava svih vrsta, slobode pojedinaca i grupa. Kada se jednom taj cilj postigne, rigidna disciplina će se navodno ukinuti i stvoriće se uslovi za demokratiju, koju će elita tobože blagonaklono podariti narodu. Na žalost, ovaj se cilj nikada neće ostvariti i time režimi države nacionalne bezbednosti dovode sebe u ugodan položaj, u koji se stavljaju i autoritarni sistemi druge vrste: vlada stalno traži od naroda požrtvovanje, strpljivost i posluÅ¡nost, jer su pred njom izuzetno važni zadaci. Ona istovremeno priželjkuje da te zadatke nikada ne izvrÅ¡i, poÅ¡to bi joj to oduzelo legitimitet; Äak ako kojim Äudom postavljene ciljeve uspe da ostvari, ona će pronaći nove, koji će je dalje držati na mestu na kome se nalazi. (Jedan će biti maloÄas pomenuta borba protiv terorizma.)
Razvoj se, meÄ‘utim, ne postiže zato Å¡to Äak i onu meru privrednog rasta, koja se ponegde i zabeleži, ne prate nikakve strukturne promene, niti poboljÅ¡anja u raspodeli. Kao Å¡to je dobro poznato, multinacionalne kompanije, kojima ovakvi režimi pružaju izuzetno povoljne uslove, nalaze mnoÅ¡tvo naÄina da iz zemlje u koju ulažu Å¡to pre stostruko povrate svoj novac: ono Å¡to tamo ostavljaju ima viÅ¡e oblik napojnice privilegovanoj grupi, odnosno nagrade onima koji su s njima najviÅ¡e povezani, pa Äesto drže i položaje u vladi. Veruje se da su savremene multinacionalne kompanije, posle osude koju su doživele zbog neposrednog meÅ¡anja u politiÄke odnose u drugim zemljama, uglavnom preÅ¡le na korupciju kao glavni i vrlo efikasan oblik uticaja.[3]
Da bi se stvorili uslovi za ovakav “razvojâ€, u državama nacionalne bezbednosti se održavaju niske nadnice i apsolutna zavisnost i posluÅ¡nost radne snage. Nije otuda nikakvo Äudo Å¡to su glavne žrtve terora sindikalni prvaci i organizatori. Dovoljan broj vrlo siromaÅ¡nih, koji će se meÄ‘usobno gložiti oko posla, neophodno je potreban. Zato se nimalo ne haje za pauperizaciju seoskog stanovniÅ¡tva; time se istovremeno oslobaÄ‘aju i ogromni prirodni prostori za nemilosrdnu eksploataciju. Državama nacionalne bezbednosti nepoznate su brige oko oÄuvanja prirodne okoline, Å¡to je takoÄ‘e jedan od elemenata koji ih Äini zanimljivim za investicije, koje su u razvijenijim zemljama ograniÄene ekoloÅ¡kim obzirima. U Brazilu se, s obzirom na znaÄaj amazonskih Å¡uma za celu planetu, uniÅ¡tavanje ovih prostora pretvara i u svetski problem.
Ekonomski rast kao glavni proklamovani cilj i oÄuvanje privilegija uske elite kao glavna svrha Äine ovakve režime sasvim neosetljivim na opÅ¡tedruÅ¡tvene potrebe. Takve države bezvoljno otaljavaju one poslove koji se smatraju svojstvenim svakoj organizovanoj vlasti. Izdaci za higijenu, zdravstvo i obrazovanje stalno se smanjuju, a smrtnost dece, jedan od vrlo pouzdanih pokazatelja stvarnog ekonomskog i socijalnog stanja, penje se i do 30 odsto. S druge strane, država sve viÅ¡e troÅ¡i na “odbranu†i na održavanje bezbednosti. Godinu dana posle vojnog puÄa u Argentini 1976. godine, budžet za odbranu i policiju popeo se na 1,8 milijardu dolara, Å¡to je tada predstavljalo polovinu ukupne vrednosti argentinskog izvoza. Dok su plate radnika za to vreme smanjene za 40 odsto, dohoci u vojsci porasli su za 120 odsto (Å¡to Äak i nije mnogo, kada se zna da je inflacija bila skoro 400 odsto).
Pored vere u ekonomski rast, koji ne može biti sam sebi svrha, a uz to je, kao Å¡to smo videli, iluzoran, ovakvi sistemi pokuÅ¡avaju da se oslone i na neke tradicionalne vrednosti u nadi da će se opravdati i dobiti bar podrÅ¡ku neukih i zatucanih. Koliko je takva “ideologija†sakata i neinspirativna najbolje pokazuje ustav koji je proklamovala Äileanska vojna hunta: on Äak nije smogao snage da ta dobra pozitivno izrazi. Njegovi se autori nadaju da će, iskazujući ono protiv Äega su, pokazati Å¡ta vole:
„Svaka delatnost pojedinca ili grupe koja je usmerena na to da propagira doktrine neprijateljske prema porodici, ili koje zagovaraju nasilje ili shvatanje druÅ¡tva, države ili pravnog poretka totalitarnog karaktera ili zasnovano na klasnoj borbi, nezakonita je i protivna institucionalnom kodeksu Republike (Äl. 8, st. 1)“
Izjavljivanje ljubavi porodici omiljeno je utoÄiÅ¡te autoritarnih režima ove vrste, jer se time Ijudi preusmeravaju od Å¡irih interesa na uže. Kada se bolje pogleda, ova odredba nema nikakvog politiÄkog smisla. Je li protivnik porodice onaj koji se zalaže za pravo žene na pobaÄaj, ili onaj koji je za legalizaciju razvoda, ili su to pripadnici elite u Äije prerogative uvek spadaju izdržavanje skupih ljubavnica i drugi seksualni “podvizi’? Kult porodice je jedno od najlicemernijih obeležja faÅ¡istoidnih sistema.
Pominjanje totalitarizma i klasne borbe je, isto tako, negativno odreÄ‘enje ovakvih sistema prema svom glavnom bauku, koji inaÄe zovu “komunizamâ€. Kao Å¡to smo već viÅ¡e puta pominjali, tamo je vrlo lako biti oznaÄen za komunistu. Izraz “totalitarizam†podrazumeva u njima samo diktaturu proletarijata i druge leve politiÄke ciljeve, mada su se u teoriji, od osnovnog dela Hane Arent (Arendt)[4] pa sve do sada, bez obzira na razlike, kao totalitarni oznaÄavali i sistemi krajnje desnice, pre svega nacionalsocijalistiÄki. Kao Å¡to mogu da posvedoÄe mnogobrojni Hitlerovi saradnici koji su tamo naÅ¡li utoÄiÅ¡te, ni u jednoj zemlji ovakve orijentacije nikada nije bio uhapÅ¡en i muÄen zagovornik ideja nacistiÄkog ili faÅ¡istiÄkog totalitarizma. Å taviÅ¡e, moglo bi se, misleći na ÄŒile, reći da bi pod udar Äl. 8 ustava, kada bi savesno bio primenjivan, prvo trebalo da doÄ‘u sam predsednik PinoÄe i Älanovi njegove hunte.
Treba ponovo istaći da postoji veliki broj ovakvih država, gde se režimi ni najmanje ne trude da izrade bilo kakav ideoloÅ¡ki program. U kleptokratijama jedini zadatak države je da obezbedi diktatoru, oligarhiji i njihovim Äankolizima izvore prihoda i zadovoljstava. Oni se ne brinu ni o kakvoj legitimaciji.
ÄŒak i tamo gde postoje ustavni prividi, ili ciniÄno restriktivni ustavi poput Äileanskog, vlade nacionalne bezbednosti ne mogu ni njih da se pridržavaju pa stalno pribegavaju uvoÄ‘enju vanrednog ili ratnog stanja, kada se ukida i ono malo garantija pravne državnosti koja u ustavu formalno postoji. I pomenuti Äl. 8. Äileanskog ustava, takav kakav je, mora se Äitati imajući na umu da su istovremeno s ustavom usvojene i prelazne odredbe, na osnovu kojih se njegova primena faktiÄki odlaže bar za osam godina od stupanja na snagu (1981. godine). Za to vreme će vojna hunta obavljati sve najvažnije zakonodavne i pravne funkcije. Prema trinaestoj prelaznoj odredbi, osmogodiÅ¡nji mandat predsednika republike poÄinje tek 1981, a prema Äetrnaestoj tu će funkciju bar do 1989. godine vrÅ¡iti general armije Augusto PinoÄe Ugarte, koga niko nikada nije izabrao na taj položaj. Petnaesta prelazna odredba mu joÅ¡ daje pravo da, Äak i ne pitajući ostale Älanove svemoćne hunte, proglaÅ¡ava “izvanredno stanje i stanje katastrofeâ€, Äime se on, naravno, izdaÅ¡no služi da bi gonio “teroriste†kojima se ne sviÄ‘a ovakva vrsta “demokratijeâ€. Ovo se stanje obnavlja svakih Å¡est meseci.
U Paragvaju vanredno stanje postoji punih dvadeset i devet godina.
PoÅ¡to je pojednostavljena do smeÅ¡nog, logika dogaÄ‘aja koji su se odigrali u Lesotu 1970. godine vredi da bude izneta. Poglavica Leabua Džonatan (Jonathan), januara te godine, na osnovu ustava raspisao je izbore, na kojima je, pored njegove, uÄestvovala i opoziciona partija s blagim socijalistiÄkim programom, pod voÄ‘stvom Ncu Mohelea (Ntsu Mokhehle). Kada su prebrojali oko 60 odsto glasova, bilo je jasno da će opozicija dobiti izbore. U tom trenutku predsednik vlade obustavio je brojanje, proglasio vanredno stanje i stavio ustav van snage. UhapÅ¡eni su ne samo opozicioni lideri, meÄ‘u kojima na prvom mestu sam Mohele, nego i sam kralj Lesota! Posle viÅ¡e od dve godine pobednik na prekinutim izborima, Mohele, puÅ¡ten je iz zatvora, jer ga je Džonatan “pomilovaoâ€.[5]
Država nacionalne bezbednosti je, istovremeno, vrlo osetljiva i ranjiva. Režim može podleći obiÄnom udaru, njemu prete slom zbog suÅ¡tinske nesposobnosti administracije, prava revolucija ili poraz pred organizovanim demokratskim snagama. Zato je on u stalnom strahu. Ovaj strah, povezan sa svešću da se ni ubeÄ‘ivanjem, ni kvaziideologijom ni materijalnim davanjima ne može dobiti stvarna podrÅ¡ka, neminovno gura državu nacionalne bezbednosti u teror. Pri tom nije važno da li takva država viÅ¡e liÄi na klasiÄnu tiraniju, s jednim Äovekom na Äelu, ili su u pitanju uske grupe Äiji se pripadnici prema dogovoru smenjuju kao “predsednici†republika, komiteta nacionalnog spasa, revolucionarnih komandi, vojnih hunti ili odbora za narodno spasenje.
Ne treba potceniti ni tendencije ka stvaranju države nacionalne bezbednosti, ili bar atmosfere koja na nju podseća ili ka njoj vodi, u razvijenim kapitalistiÄkim zemljama takozvanog Severa.
U takvim zemljama kapitalizam joÅ¡ uvek na manje ili viÅ¡e zadovoljavajući naÄin funkcioniÅ¡e u ekonomskom smislu i, zahvaljujući i tome Å¡to se one nalaze u povoljnom položaju na svetskom tržiÅ¡tu, većina njihovih stanovnika oseća se materijalno zbrinutom i zadovoljnom standardom života, pa i socijalnom sigurnošću, koju im državne ustanove pružaju (naroÄito tamo gde su na vlasti socijal-demokratske vlade). MeÄ‘utim, takvo stanje na svom naliÄju pokazuje dve opasne crte.
Jedna je u tome Å¡to, pored zadovoljne ili uspavane većine, postoji izrazito otuÄ‘ena i bedna manjina, koja je potisnuta na rub druÅ¡tva. Ona je ili bez posla, ili radi van onih privrednih sektora koji donose dovoljne prihode, i sve viÅ¡e zavisi od socijalnih davanja, koja se, opet, smanjuju zbog stalno rastućih izdataka za “odbranuâ€. Ona ne može da se ukljuÄi u navodno otvoreni politiÄki sistem, pa ni u politiÄki život uopÅ¡te, jer nijedna od legitimnih i “pristojnih†stranaka ne može i neće da zastupa njene interese. Bez ikakve politiÄke artikulacije, njeni inteligentniji pripadnici traže utoÄiÅ¡te u raznim oblicima kontrakulture, potpunom radikalizmu, pa i terorizmu, dok ostali “beže†u “alternativne†naÄine života, narkomaniju, apatiju i kriminal.
ZvaniÄni “establiÅ¡mentâ€, uz izrazitu ili prećutnu podrÅ¡ku manipulisane većine, ne ponaÅ¡a se prema tim marginalnim delovima kao prema politiÄkoj manjini, koju po tradicionalnom shvatanju Ijudskih prava i sloboda politiÄki sistem i pravo treba da Å¡tite od tiranije većine, nego kao prema prestupnicima ili bolesnicima. Iz toga razloga, oni se, kao potpuno devijantni, nadziru i gone kao obiÄni kriminalci ili se podvrgavaju prinudnom psihijatrijskom leÄenju, jer u oÄima proseÄnog konformiste nisu “normalniâ€. Prema takvom shvatanju, “normalnost†znaÄi dobru adaptiranost druÅ¡tvu, bez ikakvog pitanja koliko je to druÅ¡tvo prilagoÄ‘eno osnovnim Ijudskim potrebama.
U vezi s ovom crtom savremene razvijene graÄ‘anske države, i isprepletena s njom, stoji i druga. To je iscrpljenost i nepostojanje graÄ‘anske etike i ideologije, odsustvo bilo kakve druge perspektive osim daljeg privrednog rasta i omogućavanja ugodnijeg života, svedenog na materijalni komfor. Bez cilja i duhovne orijentacije, sistem poÄinje da se temelji na pukoj datosti i gubi aktivnu podrÅ¡ku. Umesto nje, postoje samo prilagoÄ‘enost, tolerancija i nezainteresovanost, pa se u jedinog Äuvara poretka pretvara sama država, koja poÄinje da vrÅ¡i i niz tradicionalno nedržavnih funkcija, s jedne strane, i da sve Äešće pribegava represiji, s druge.
Status quo, postojeće stanje, postaje dakle svetinja i cilj i svaki radikalni protivnik je neminovno sumnjiv. Ovome pogoduje i stanje u meÄ‘unarodnim odnosima: akutna opasnost od drugog bloka Äini da se svi protivnici sistema u celini (za razliku od lojalnih opozicionara protiv stranke na vlasti) lako izjednaÄavaju sa stranim izmećarima i izdajnicima. Pored uticaja na pravcu Istok-Zapad, deluje i onaj odnos, koji je u svetskim razmerama oznaÄen kao odnos Severa i Juga. Velik broj razvijenih zemalja prima niz privremenih useljenika iz “trećeg svetaâ€, koji obavljaju najmanje vredne i najprljavije poslove i nalazi se mahom na druÅ¡tvenom dnu. PotiÄući Äesto iz pravih, nerazvijenih “država nacionalne bezbednosti†ovakvi useljenici sa sobom donose i svoje politiÄke probleme i obraÄune, ukljuÄujući tu i terorizam. Ova poslednja okolnost, vezana za već postojeću sklonost ka terorizmu domaćih marginalnih grupa, naroÄito je ojaÄala represivne crte nekih od najrazvijenijih graÄ‘anskih država: opasnost od terorizma je naduvana do krajnjih granica i poslužila kao opravdanje za ukidanje ili ograniÄavanje niza ljudskih prava i sloboda.
Iako sve razvijene zemlje u ovom pogledu nisu iste, u njima se, u manjoj ili većoj meri, uoÄavaju konkretna ispoljavanja opisane druÅ¡tvene teskobe i jaÄanja represivnih tendencija, koje sadrže terorski potencijal.
Država sve viÅ¡e nadzire tradicionalno nedržavne oblasti. Univerziteti, Å¡kole, biblioteke i sliÄne ustanove moraju da se podvrgavaju “bezbednosnim†proverama u pogledu svoga kadra i materijala.
ÄŒovek postaje sve “providnijiâ€, njegova se intima sve viÅ¡e smanjuje. Da bi dobio zaposlenje, mora da pruži sve podatke o sebi, ukljuÄiv tu i one najliÄnije, i da se podvrgne psihijatrijskom pregledu. Ako uz to joÅ¡ hoće državnu službu (a država postaje neposredno ili posredno, glavni poslodavac), biće odbijen jednostavno zbog toga Å¡to se smatra “sigurnosnim rizikomâ€. To, navodno, nije zato Å¡to je politiÄki protivnik, nego zato Å¡to dovodi u pitanje bezbednost zemlje. Njegovu procenu onda ne može da daje sud, jer mu se na teret ne stavlja nikakvo zabranjeno delo, već to Äini administracija na osnovu pokazatelja kao Å¡to su pripadnost nekome druÅ¡tvu, sklonost ka izvesnoj vrsti literature, pa Äak i “ekstremizma†ispoljenog u maloletniÄko doba.
Jasno je da u sistemu opÅ¡teg proveravanja glavni oslonac postaje policija, gde se stiÄu odgovarajući podaci. UsavrÅ¡avanje metoda prisluÅ¡kivanja dovodi dotle da nikakav Äovekov potez ne može da ostane skriven i nezabeležen: on je stoga stalno podložan ucenama. Radi borbe protiv kriminala, u koji se ubraja i radikalno miÅ¡ljenje, stvaraju se ogromne kompjuterizovane kartoteke, u koje postepeno ulazi svaki graÄ‘anin. One se od uobiÄajenih policijskih dosijea razlikuju po tome Å¡to ne sadrže samo naznake o ranijim sukobima sa zakonom. Centralizovana “banka podataka†zna sve o svemu: pored Äisto policijskih delova, tu su i izveÅ¡taji socijalnog osiguranja o oboljenjima, poslodavaca o disciplinskim merama, novÄanih zavoda i poreskih uprava o zaduženjima, pa Äak i biblioteka o proÄitanim knjigama!
JaÄanje policije ispoljava se, pored povećanog broja policijskih ustanova i zaposlenih u njima, njenim opremanjem sve savrÅ¡enijim sredstvima za delovanje protiv pokazivanja politiÄkog neslaganja. Za borbu protiv manifestacija i demonstracija proizvode se sve savrÅ¡enija sredstva, u koje spadaju razliÄiti gasovi i ostala “manje smrtonosna sredstvaâ€, kao Å¡to su bombe za zaslepljivanje, plastiÄna municija i projektili koji izazivaju totalne Å¡okove i privremenu paralizu, ultrazvuÄne kutije, vozila za distribuisanje elektroÅ¡okova na masu itd.[6]
Budžeti za policiju vrtoglavo rastu i to, kako u zemljama koje su bile suoÄene s terorizmom ili drugim vrstama militantnog protesta, tako i u onim koje su toga bile poÅ¡teÄ‘ene. Kao primer prve vrste može poslužiti SR NemaÄka: tamo je budžet Saveznog ureda za kriminal porastao za dve godine sa 22,4 na 54,7 miliona maraka, a budžet prave politiÄke policije, Ureda za zaÅ¡titu Ustava, za tri godine se utrostruÄio. Savezni odred za zaÅ¡titu granice (Bundensgenzschutz), jedini oblik uniformisane federalne policije, koji je od graniÄarske jedinice postepeno postao glavni nosilac borbe protiv terorizma i sliÄnih pojava, imao je 1969. godine 16.700 pripadnika, a Äetiri godine kasnije 22.159.[7] S druge strane, u NorveÅ¡koj su, u deceniji velike stabilnosti i socijalnog mira, izdaci na policiju porasli sa 195 miliona kruna (1966) na preko 950 miliona (1977) – kada se ovo povećanje koriguje faktorom inflacije, ono i dalje iznosi upeÄatljivih 224 odsto.[8]
Sve ove pojave prati i sasvim “legalno†sužavanje graÄ‘anskih prava i sloboda. Dozvole za prisluÅ¡kivanje razgovora ili otvaranje pisama mogu se srazmerno lako dobiti. Sve su Å¡iri izuzeci kada policija može da pretresa i hapsi bez odgovarajućeg naloga, a i taj se nalog lakÅ¡e pribavlja. Istražni zatvor, koji u naÄelu treba da bude vrlo kratak, sve viÅ¡e se produžuje, pa može Äak da traje godinama. Za to vreme, sve je viÅ¡e “opravdanih†razloga, zbog kojih vlasti mogu zatvoreniku da zabrane dodire s braniocima i Älanovima porodice. Branilac sve Äešće ne može da razgovara sa svojim klijentom u Äetiri oka. I, konaÄno, osuÄ‘eni “ekstremisti†(meÄ‘u kojima je po pravilu mnogo viÅ¡e levih no desnih), opet iz razloga bezbednosti, podvrgavaju se režimu potpune izolacije, koja se graniÄi s ljudski neizdržljivim.
Ni oni koji s najvećom zabrinutošću posmatraju ovakav razvoj ne tvrde da u svim razvijenim graÄ‘anskim državama postoji već potpuni sistem države nacionalne bezbednosti, niti da je državni teror na pragu. Zato bi trebalo da se steknu joÅ¡ neki uslovi, meÄ‘u koje spadaju i dublja privredna kriza i uspeÅ¡no organizovanje militantnih marginalnih snaga. MeÄ‘utim, ako se takve ili sliÄne stvari dogode, arsenal terora ne treba tek stvarati – on je na dohvat ruke.
Odlomak iz knjige Vojina Dimitrijevića Strahovlada. Ogled o ljudskim pravima i državnom teroru, prvi put objavljene 1984. godine, Äije će novo, treće izdanje uskoro objaviti PeÅ¡Äanik i Fabrika knjiga. Ovo će biti i prvo englesko izdanje ove knjige.
________________
- Naravno, oni nisu bili spremni da prihvate nepovoljan ishod. Izbori i plebisciti su, kako je to Zamjatin bio već predvideo, imali da budu samo “dani jednoglasnostiâ€. Musolini je jasno rekao da “plebiscit može da posveti revoluciju, ali ne i da je zbaciâ€. Nav. kod C. Friedrich – Z. Brzezinski, Totalitarian Dictatorship and Autocracy, Cambridge, Harvard University Press, 1956, str. 133.
- Latin America, 30. jun 1972.
- Vidi J. Nye, “The Multinational Corporations in World Politicsâ€, Foreign Affairs, vol. 53 (1974), str. 156.
- delo.
- Za taj i sliÄne dogaÄ‘aje u Africi vidi H. Odera Oruka, Punishment and Terrorism in Africa, Kampala-Nairobi-Dar es Salaam, East African Literature Bureau, 1976, str. 59 i dalje.
- Vidi pregled kod F. ViÅ¡nara, “Policijsko-industrijski kompleksi u savremenim graÄ‘anskim druÅ¡tvima – mehanizmi državne kontrole, represije i tortureâ€, Pogledi, 1984, str. 95. i dalje.
- Funk – F. Werkentin, In Richtung einer neuen Analyse der Polizientwicklung in Westeuropa, Berlin, Berghof – Stiftung für Konfliktforshung, 1977.
- Lorenzten, “Strukturdaten zur Polizientwicklung in Westeuropa, Einige Daten zur Entwicklung der Norwegischen Polizeiâ€, CILIP, I, 1978, str. 10 i dalje.
Leave a Reply