„Kad slepi vode slepe, demokratija postaje žrtva†– zapisao je nekom prilikom Slavoj Žižek, slovenaÄki  filozof.
Demokratija je odavno žrtva u naÅ¡im krajevima. Živimo u vremenu ljudi nemuÅ¡tog jezika.  Pojedinac je zgaÄ‘en nad politikom i politiÄkim figurama. Parodija je postala nepobediva istina. Politikanstvo se udavilo u sivilu svakodnevnog života. Umorno graÄ‘anstvo teÅ¡ko uspeva da izrazi svoje ideje kroz posrnulu zajednicu u kojoj živi. U zemlji Srbiji graÄ‘ansko druÅ¡tvo je poraženo. Posustalo je. Odustalo je. Da li graÄ‘ansko druÅ¡tvo danas stanuje ovde?
Moguće je da se odgovor krije u nekim istorijskim Äinjenicama sa kraja osamdesetih godina proÅ¡log veka. Â
Koncept graÄ‘anskog druÅ¡tva, shvaćen kao program otpora se relativno kasno ostvario u  komunistiÄkoj IstoÄnoj Evropi. Nastao je kada je sazrela svest i saznanje da je druÅ¡tvo žrtva  represivne komunistiÄke oligarhije i da graÄ‘ani nemaju nikakva prava i slobode. Jedini mogući vid borbe koji se nametao kao reÅ¡enje je bila borba kroz disidentsko delovanje. Ovakav vid delovanja je predstavljao nekakvu prkosnu alternativu naspram zatvorenog jednopartijskog  komunistiÄkog režima. U biti svake totalitarne vlasti je da želi ekstremno centralizovanu  državu, uskraćujući graÄ‘anima njihova prava, potÄinjavajući autonomno delovanje, zbog Äega je  potreba za graÄ‘anskom inicijativom neophodna. Cilj graÄ‘anskog pokretanja je ovde bio viÅ¡e nego jasan: krah komunizma kao druÅ¡tvenog ureÄ‘enja. Upornošću, u tome se i uspelo.   Â
U vreme pada Berlinskog zida, socijalistiÄka Srbija kao deo SocijalistiÄke Federativne Republike Jugoslavije je imala drugaÄije probleme nego pomenuta komunistiÄka IstoÄna Evropa. Država Jugoslavija je bila pred raspadanjem. U celosti gledano, u Evropi su se za to vreme vodile neke druge „bitkе“. NaÅ¡e druÅ¡tvo nije shvatilo znaÄajan „politiÄki i istorijski  trenutak“ i pravac kojim su zemlje IstoÄnog bloka krenule u promene. Nisu postojali vizija i sluh za politiÄka kretanja i nove odnose vodećih svetskih sila. Razjedinjena NemaÄka se ujedinjavala. BivÅ¡e komunistiÄke zemlje IstoÄnog bloka su polako izlazile iz komunizma i zapoÄele izgradnju demokratije i  graÄ‘anskog druÅ¡tva.
U socijalistiÄkoj Jugoslaviji ujedinjenih naroda uskoro je poÄela da pulsira ratna atmosfera.  Bratstvo i jedinstvo viÅ¡e nije bilo održivo i moguće. Nastupajući ratni vihor je poÄeo da uniÅ¡tava  sve u Å¡ta se verovalo do tada. Pomenuta IstoÄna Evropa je u svakom pogledu otiÅ¡la napred, a  većina naroda Jugoslavije je ostala u glibu rata i razaranja. Država pod nekadaÅ¡njom firmom  viÅ¡e nije mogla da funkcioniÅ¡e. Razvitak demokratije i graÄ‘anskog druÅ¡tva bio je zaustavljen zbog raspada države. Nacionalizam i Å¡ovinizam su bili glavno oruÄ‘e borbe protiv „unutraÅ¡njeg“ i  „spoljaÅ¡njeg“ neprijatelja.
BivÅ¡i bankar i komunistiÄki voÄ‘a Slobodan MiloÅ¡ević uspeo je da narode  Jugoslavije destruktivno uvede u mraÄni rat. Mrak je trajao jako dugo. Njegove snage „haosa i bezumlja“ su  ostavile trajne posledice po nekadaÅ¡nje socijalistiÄke republike i po republiku Srbiju. (Pro)budili smo se u  beznaÄ‘u  ranjeni i poraženi. Jezgro komunizma, Äiji je on bio naslednik,  nikada  nije  uniÅ¡teno kroz novi politiÄki angažaman, niti je postojala inicijativa da se uspostavi diskontinuitet sa nekadaÅ¡njim komunistiÄkim vremenom. Levi koncept komunizma je zamenjen desnim kvazi nacionalizmom.
Sama ideja graÄ‘anskog druÅ¡tva za cilj je trebalo da ima oslobaÄ‘ajuću moć naspram sivih hodnika opresivnog komunistiÄkog sistema. No, maÅ¡ineriju nacionalne euforije je teÅ¡ko bilo zaustaviti. Tek pred kraj devedesetih godina, potisnuto graÄ‘ansko druÅ¡tvo je diglo glavu i postalo važna sila u svrgavanju autoritarnog i nedemokratskog režima. Stvoren je otpor nasilju i mržnji koji je za rezultat imao niz organizacija graÄ‘anskog druÅ¡tva koje su kasnije odigrale važnu ulogu u konaÄnoj  promeni  režima.  Â
Takvo jedno  zastarelo, loÅ¡e, kruto komunistiÄko nasleÄ‘e, Srbija ni u kasnijem periodu nije imala snage da odbaci. Moguće je da bi se odluÄnim ograÄ‘ivanjem od ovakve tekovine, ogradila od arhaiÄnog menaliteta i obiÄaja, mitske i paganske kulture, Å¡to bi u tom sluÄaju bilo protumaÄeno kao napad na duhovno jezgro naroda. Umesto odluÄnog stava i delovanja, u  amanet su nam ostale slabe institucije i nedopustivi manjak ljudskih sloboda. Takav odnos   snaga odveo je druÅ¡tvo na stranputicu i u fazu anarhiÄnog i institucionalnog haosa, naroÄito kada su u pitanju slobode i ljudska prava, kao i u praÅ¡injar nekulture i primitivizma bez   potencijala za moderni razvitak.
Moramo priznati da naÅ¡e druÅ¡tvo nikada nije imalo dovoljno jasnu artikulisanu svest i volju da se svemu ovome suprotstavi. Nije bilo odluÄnog stava prema nepravednoj i moćnoj sili autoritarne vlasti. ViÅ¡e je bilo straha, uzmicanja i populistiÄkih kompromisa kao i upitanosti Å¡ta korenita promena sa sobom može da donese. A kompromisi u takvom odnosu snaga nikada nisu  mogući. Samo duboki rez je mogao da napravi veći demokratski pomak. Problem može da nastane kada totalitarno nestane kao zajedniÄki neprijatelj celokupnom druÅ¡tvu i kada poÄnu da se gube razlozi za postojanje bilo kakvog druÅ¡tvenog zajedniÅ¡va. Tada dolazi do kljuÄne dileme kao Å¡to je pitanje izbora izmeÄ‘u opredeljenja za otvoreno druÅ¡tvo ili nacioanalizam. Â
NaÅ¡e ranjeno graÄ‘ansko druÅ¡tvo svoj najveći potencijal može ostvariti kroz kulturu dijaloga, direktnim suoÄavanjem sa proÅ¡lošću i razraÄunavanjem sa svim manama jednog represivnog komunistiÄkog sistema kojem je bilo potÄinjeno. Pitanje koje se postavlja je da li druÅ¡tvo ima   dovoljno snage da se opredeli za takav kurs.
Demokratske države nema ukoliko nema snažnog graÄ‘anskog druÅ¡tva. Demokratija se Äesto gradi postepeno, kroz konstituisanje demokratskih institucija, kroz obrazovanje i kroz zdravu utakmicu politiÄkih stranaka. Uz sve ovo, važno je i postojanje nezavisnih sredstava masovne komunikacije kao i mogućnost za sprovoÄ‘enje slobodnih demokratskih izbora i promena vlada. Neophodna je i zdrava demokratska politiÄka  kultura koje danas ima veoma malo.     Â
Po mentalitetu i komunistiÄkom nasleÄ‘u, naÅ¡i ljudi kao graÄ‘ani su ostali skloni pasivnosti i jako ih je teÅ¡ko prenuti iz magijskog sna anahronizama, konzervativizama i prevelike bojazni od promena i novog naÄina  života.
Povratak u  javno delovanje i život je i te kako važan ukoliko želimo da se stvari pomere sa mrtve taÄke. Nema veće opasnosti za demokratiju od nezainteresovanosti njenih graÄ‘ana. Možemo da istaknemo da  politiÄke stranke jesu u velikoj krizi. Politika se sve viÅ¡e svodi na pojedinaÄnu kritiku  liÄnosti, a manje  na  analizu stranaka i njihovih programa. Veliko otuÄ‘enje graÄ‘ana od svake vrste javnog politiÄkog angažmana posle svih razoÄarenja je u neku ruku  razumljivo. No, vreme ne radi za nas. Pitanje aktivnog graÄ‘anskog delovanja i uloge u demokratskoj civilizaciji je u ovom trenutku od izuzetne važnosti. Uostalom, nije li po Aristotelu Äovek po prirodi politiÄko biće?Â
Možemo slobodno da kažemo da je jednoj maloj evropskoj zemlji kao Å¡to je Srbija, potrebna nova politika, nova filozofija i novo graÄ‘ansko druÅ¡tvo. Potrebni su joj novi pokretaÄi i  intelektualne snage, sastavljene od sposobnih ljudi od znanja, mere i ukusa. Svako ćutanje priziva dalje Å¡irenje mržnje i nasilja koje smo imali u proÅ¡lom periodu, i ostavlja nas u politiÄkoj moÄvari nerazvijenih druÅ¡tava u kojoj smo isuviÅ¡e dugo. GraÄ‘anska prava su naruÅ¡ena, a na delu je je debela pokornost i strah. U opÅ¡tem interesu svih je da izaÄ‘emo iz svojih Äaura, pokrenemo se i odvojimo od retrogradnog i zastarelog pretpolitiÄkog delovanja i porastemo kao druÅ¡tvo, ukoliko želimo moderan sistem i evropsku Srbiju. Â
Pobuna kroz politiku  je od izuzetnog znaÄaja. GraÄ‘ansko druÅ¡tvo  predstavlja  zajedniÅ¡tvo i upućenost, a ono teži opÅ¡tem dobru svih nas. Kao ljudi, svoju suÅ¡tinu možemo iskljuÄivo razvijati kroz zajednicu liÄnim angažmanom, inicijativom i primerom ukoliko želimo da demokratija postane kultura i naÄin života. Â
„Retka zver zabavljena sobom i liÄnim poslovima, nezainteresovana za zajednicu u kojoj živi, naziva se idiotom.“ PolitiÄkim idiotom. Da li želimo da nosimo ovo teÅ¡ko breme i ostanemo malo, neodgovorno druÅ¡tvo puno nereÅ¡ivih problema, ostaje da se vidi.
Â
Autor: Milica T. Petrović, prof. srpskog jezika i književnosti i Älanica Nove stranke
Â
Â
Â
Â
Leave a Reply