Mi smo se o Novoj stranci ovih dana bavili kulturom. Na nedavno održanoj javnoj debati „Beograd se brani kulturom“ prezentiran je „Nacrt programa kulturne politike Grada Beograda“. Ovaj nacrt je u dobrom delu koristio rezultate rada razliÄitih komisija stranke, kao Å¡to su:
- Lista prioritetnih tema za naredne gradske izbore,
- Program razvoja turizma Republike Srbije i dr.
U ovom tekstu ću analizirati važnost koju kultura kao delatnost ima na razvoj druÅ¡tva u celini. Taj uticaj je dvojak. U SAD je uraÄ‘eno istraživanje o znaÄaju investicija u razliÄite oblasti ljudskog delanja, i njihovom uticaju na razvoj druÅ¡tva u celini. Pokazalo se da od svih vrsta ulaganja, ulaganje u kulturu ostvaruje najveće pozitvno delovanje na razvoj jednog druÅ¡tva u dugom vremenskom periodu.
S druge strane, kultura je vrlo važna za razvoj raznih ekonomskih sektora – kao što je turizam na primer, ali i za razvoj ekonomije u celini.
USP – Unique Selling Point (Jedinstvena prodajna karakteristika) predstavlja zapravo specifiÄnu i jedinstvenu osobinu jedne države, regije, grada ili organizacije na bazi koje se stvara prepoznatljiv proizvod na tržiÅ¡tu – popularno reÄeno brend.
Da bismo bilo Å¡ta mogli da prodajemo, neophodno je da imamo proizvod/uslugu koju prodajemo.
Da bismo mogli da ostvarimo bolje rezultate u prodaji, potrebno je da imamo proizvod/uslugu koji će se razlikovati od konkurencije, koji će imati svoju osobenost i kao takvi postati prepoznatljivi na tržištu, tj. kod potencijalnih kupaca.
Da bismo mogli da imamo specifiÄan proizvod, potrebno je da najpre definiÅ¡emo njegov USP.
To će dalje reći da je prvi korak u pozicioniranju Beograda na globalnoj turistiÄkoj mapi, definisanje njegovog USP, tj. njegove Jedinstvene prodajne karakteristike.
Mnogi ovdašnji kvazi eksperti nam ovih dana govore, ili će govoriti, kako je to već odavno urađeno.
Ne bi trebalo biti ekonomista pa primetiti da karakteristike poput:
- „Ludog“ noćnog provoda na stacionarnim plovnim objektima, koji je „lud“ najviše zbog, za inostrane goste, izrazito povoljnih cena alkoholnih pića;
- Pored niskih cena alkoholnih pića, trebalo bi napomenuti i pristupaÄne cene drugih opijata, ali i za inostrano tržiÅ¡te povoljne cene „zanatskih“ usluga, jednog specifiÄnog zanata, opÅ¡tepoznatog kao „najstariji zanat na svetu“.
- Lepota devojaka i žena?! Komentar nepotreban.
- Niskih cena hotela i hostela, a da pri tome hostele imate na svakom koraku, pa Äak i u zoni užeg gradskog jezgra?!
- City break, ili kratki gradski odmor. Reći da je city break proizvod Beograda, jeste kao da se pojavite na sajmu alkoholnih pića sa vaÅ¡im specifiÄnim proizvodom – plantažom Å¡ljiva. DugaÄak je put od city break-a do gotovog proizvoda, o mogućnosti da to bude USP da i ne govorimo. To je zapravo samo jedan segment turizma, kao Å¡to su kulturni, MICE, nautiÄki, banjski, planinski i sliÄno, i nikako ne može biti gotov proizvod, pre bismo rekli da je to sirovina.
Zapravo i nisu osobene karakteristike, već pojave koje imate na još milion mesta u svetu.
Kako onda doći do gotovog proizvoda?
Upravo onako kako sam istakao na poÄetku teksta - tako Å¡to ćemo najpre definisati USP Beograda. Ovde stupa na scenu njeno veliÄanstvo kultura, jer upravo u simbiozi kulture, istorije, tradicije, ali i savremenog i budućeg, u ozbiljnoj analizi Beograda i BeograÄ‘ana bi trebalo pronaći USP. Potrebno je poznavati ono od Äega želite da stvorite proizvod. U ovom sluÄaju je potrebno razumeti duh Beograda, knjige, filmove, pozoriÅ¡ne predstave, kulturne manifestacije, underground kulturu i mnoge druge pojavne oblike kulture koje oslikavaju Beograd. Nakon toga, sledi lakÅ¡i deo posla, jer kada definiÅ¡ete USP, samim tim i vaÅ¡ proizvod/uslugu, mnogo je lakÅ¡e napraviti naredne korake. U kasnijim fazama je važno upotrebiti znanja iz oblasti menadžmenta, kao kombinacije nauÄne discipline, veÅ¡tine i talenta i kao jedne od najvažnijih oblasti ljudskog delanja u XXI veku, koja ima presudni uticaj na razvoj pojedinca, organizacija, ali i Äitavih druÅ¡tava.
Od definisanja i eksploatisanja USP najveću korist bi Beograd imao kroz turizam. MeÄ‘utim, neophodno je istaći da je turizam kao ekonomski sektor važan i sam po sebi, ali i po uticaju na razvoj drugih sektora, samim tim i ekonomije u celini. Kao Å¡to kaže uvaženi profesor Philip Kotler, najuticajniji globalni guru marketinga danas, specifiÄnost turizma se ogleda u tome Å¡to turisti u skladu sa razvojem odreÄ‘ene destinacije dolaze u Äetiri talasa. U prvom talasu dolaze mahom mladi ljudi, ali i stariji željni avanture i dobrog provoda. U drugom talasu dolaze porodice. U trećem talasu, dolaze turisti zbog poslovnih sastanaka, kongresa i sl. U Äetvrtom i najvažnijem talasu, dolaze potencijalni investitori. Nije teÅ¡ko zakljuÄiti da je Beograd, Å¡to se ovoga tiÄe, najvećim delom zaglavljen u prvom talasu i to već dugo vremena.
Nedavno je uvaženi gost Beograda, nobelovac Orhan Pamuk, na pitanje kako nastaje kreativnost, dao zanimljiv odgovor: „Kreativnost nastaje tako Å¡to puno Äitate i neprestano analizirate svet oko sebe.“
Utisak je kako je glavni problem naÅ¡eg grada taj Å¡to trenutni beogradski vlastodrÅ¡ci niti Äitaju, niti uÄe, niti analiziraju svet oko sebe – navikli su da prepisuju.
Vreme je da na vlast dođu ljudi koji su svoje ocene, diplome i disertacije – stekli poštenim i predanim radom.
Vreme je da na vlast dođu dobri đaci!
Autor: NebojÅ¡a Vuković, Älan Nove stranke
Leave a Reply