Teza da su građani Srbije – ako ništa drugo – posle 2000. godine osvojili pravo na slobodne i poštene izbore bila je jedno od opštih mesta ovdašnjeg javnog života. Više nije. Pre nego što su raspisani, a i neposredno potom, izbori 2016. ne samo da najavljuju neregularnosti, već akteri iz vlasti otvoreno krše ili zloupotrebljavaju izborna pravila koja (treba da) garantuju demokratsko konstituisanje zakonodavne i izvršne vlasti.
Najavljivanje izbora. Da će vanrednih parlamentarnih izbora biti 2016. godine, saznali smo od nenadležnog lica na nenadležnom mestu – od predsednika Srpske napredne stranke (SNS), na sednici Glavnog odbora te stranke. I to u stilu na koji smo već navikli, kao na svaki drugi uslovni refleks – On je odluÄio, On je prelomio – zavisno od bogatstva reÄniÄkog fonda izveÅ¡taÄa. U skladu sa uslovnim refleksom, ponaÅ¡amo se doslovce svi. Ali On, makar po Ustavu i zakonima Srbije, o tako neÄemu ne može da odluÄuje. Uprkos svemu, a naroÄito politiÄkoj praksi, na osnovu Äl. 109. st. 1. i 6. Ustava, predsednik Republike je taj koji može (ne mora), na obrazloženi predlog Vlade, raspustiti Narodnu skupÅ¡tinu i raspisati vanredne parlamentarne izbore. Kada je premijer najavio i datum izbora, predsednik Republike, pre nego Å¡to je primio obrazloženi predlog Vlade, izjavljuje da će raspisati vanredne parlamentarne izbore „Äim Vlada dostavi takav zahtev“. T. Nikolić koji je prethodno preneo ovlašćenje za izvoÄ‘enje vojske na granice na v.d. ministra odbrane (u momentu kada se znalo da će ubrzo biti biran novi), pristao je bezuslovno na raspisivanje vanrednih izbora iako nije znao Äime će predlog Vlade biti obrazložen (kao Å¡to graÄ‘ani Srbije to ni danas ne znaju). Zbog Äega nam je predsednik Nikolić zapao u abdikaciono-melanholiÄno stanje? Možda želi da se oslobodi dela svog posla i da se posveti kontemplaciji – na primer o tome Å¡ta će ako graÄ‘anin Filip David ne ostane usamljen u potrebi ograÄ‘ivanja? Koju je David izrekao krajnje pristojno i nimalo sa visine, dok mu je predsednik sa visine svog (malo)graÄ‘anskog svetonazora promptno prebacio ni manje ni viÅ¡e nego – nevaspitanje.
U svakom sluÄaju, sveprisutni premijer, obezbedio je sebi i svojima dobar komad vremena za predizbornu agitaciju od najavljivanja do formalnog raspisivanja izbora, u kome svojski koristi državnu funkciju za promociju svoje politiÄke stranke, globalno i lokalno, od otvaranja puteva i pogona, do obilazaka Å¡kolskih sanitarnih prostorija. Jer, u vreme zvaniÄne predizborne kampanje, ako se iole poÅ¡tuju pravila i obiÄaji, to ne bi mogao da Äini. Tako, samo ilustracije radi – radio i televizijski emiteri, Äiji je osnivaÄ Republika Srbija, obavezni su da od dana raspisivanja izbora, u “okviru politiÄko-informativnog programa Äija su Äujnost i vidljivost obezbeÄ‘ene na celoj teritoriji Republike, obezbede predstavljanje podnosilaca izbornih lista i kandidata sa izbornih lista, kao i iznoÅ¡enje i obrazlaganje izbornog programa podnosilaca tih lista, u skladu sa ovim zakonom†– Äl, 49. Zakona o izboru narodnih poslanika. Pa onda – urednici i voditelji politiÄko-informativnih i specijalizovanih emisija javnih servisa “obavezni su da u toku izborne kampanje nezavisno i objektivno predstavljaju sve kandidate, a voditelji emisija moraju imati nepristrasan odnos prema svim zastupljenim politiÄkim, socijalnim i etniÄko-kulturnim programima politiÄkih stranaka Äiji se kandidati predstavljaju†– Äl. 50. istog Zakona. Sva ova pravila važe, naglaÅ¡avam, od dana raspisivanja izbora. Dakle u meÄ‘uvremenu a contrario – tako to razumeju urednici javnog servisa – ima se predstavljati samo jedan Äovek i jedna politiÄka stranka, jer je taj jedan Äovek nosilac politiÄke vlasti, a svi ćemo se sa manje ili viÅ¡e uspeha praviti da ne znamo da je on i kandidat na najavljenim i tek raspisanim izborima.
Stranka popravlja, leÄi, savetuje. Princip “najavljeni a neraspisaniâ€, kako rekoh, deluje i lokalno. Pre raspisivanja izbora u poÅ¡tanskom sanduÄetu sam naÅ¡la letke sledeće sadržine – iste one objavljene na portalu N1 info:
Pozvala sam broj oznaÄen na letku – niko se nije javio. A u zakazano vreme, poÅ¡to ponosno proÄ‘oh pored ganc novih aparata za gaÅ¡enje požara koje je zgrada “dobila†od Gradskog stambenog javnog preduzeća, pristigla sam na „skup“ . Nije bio impozantan – jedina sam doÅ¡la, pored „sazivaÄa“, ozarenih Å¡to se pojavljuje revnosna graÄ‘anka. Predstavila sam se, a i oni – doduÅ¡e ne imenom i prezimenom – jedan ispred SkupÅ¡tine grada, a drugi ispred SNS. Budući da sam im neinventivno citirala Älanove Zakona o stanovanju o tome ko saziva skup stanara, kao i iz Zakona o okupljanju graÄ‘ana o tome da se svaki javni skup mora prijaviti policiji, a i da njih dvojica nemaju Å¡ta da traže zajedno, jer je jedan predstavnik lokalne vlasti, a drugi politiÄke stranke (makar kako i koliko vladajuće), ostalo nam je samo da se raziÄ‘emo. OÄigledno, beogradske opÅ¡tine na kojima će biti izbora mogu da raÄunaju na bratsku pomoć Grada Beograda (u kojem neće biti izbora), tj. opÅ¡tinski SNS na pomoć gradskog SNS. Uz usluge koje sa na lecima nude, poznanici koji su bliže epicentru moje opÅ¡tine, dobrotom Gradskog stambenogjavnog preduzeća “dobili†su rasvetu na stepeniÅ¡tu i to sa senzorima (koji meÄ‘utim uglavnom ne rade, ali poklonu se u zube ne gleda), kao i nove tzv. EU poÅ¡tanske sanduÄiće. Te tako opÅ¡tinski odbor SNS VraÄara ne samo da popravlja – on leÄi i daje pravne savete. Poslednje dve usluge joÅ¡ Äekam sa nestrpljenjem, jer se na ponuÄ‘eni telefonski broj uporno niko ne javlja.
Vredni aktivisti premijerove Stranke, ugledajući se na njega, odluÄili su da ne prave razliku izmeÄ‘u politiÄke partije, vlasti, profesije. Nema veze Å¡to se javni skup mora prijaviti policiji. Ta, ministar policije je ugledni Älan sazivaÄke partije, Äime je ostvarena pesonalna unija, tj. srastanje državnog i partijskog aparata (strastanje državnog i partijskog aparata je jedna od pravnih definicija faÅ¡izma). Nema veze Å¡to se leÄenje, po Zakonu o zdravstvenoj zaÅ¡titi, može obavljati samo u zdravstvenim ustanovama i u privatnoj praksi. O naÅ¡em zdravlju ima da brine Stranka – nije li njen ugledni Älan ministar zdravlja? Nema veze Å¡to pravnu pomoć po Ustavu pružaju advokati i službe pravne pomoći – mi imamo nadripisarsku Stranku koja će nam obezbediti besplatnu pravnu pomoć. Uostalom, ministar pravosuÄ‘a je takoÄ‘e ugledni Älan Stranke.
Moralna kukavica u potrazi za alibijem. U pred-predizbornu kampanju iznenada je ukljuÄeno otkrivanje spomenika Borislavu Pekiću. Otkrio ga je premijer Aleksandar VuÄić. Mnogim gorkim i politiÄko-propagandnim reÄima je propraćeno, uz tabloidno nagaÄ‘anje Å¡ta bi sâm Pekić o svemu tome mislio i kazao. A već je rekao: “‎Ako neko ljubav prema svojoj zemlji, partiji, pokretu, ideji, stavi naÄelno iznad istine o njoj, ma kakva da je, to nije pravi patriotizam, to nije pravi borac jedne ideje. To je moralna kukavica u potrazi za alibijem.â€
Organi za sprovoÄ‘enje izbora. U skladu sa vanrednim izborima, imamo po svemu sudeći i vanrednu situaciju u pogledu izbornih organa. Jedan od najvažnijih je RepubliÄka izborna komisija (RIK), Äiji je sastav u odnosu na 2014. godinu inoviran u poslednji Äas, na sednici Parlamenta neposredno pred njegovo raspuÅ¡tanje.
Stari-novi predsednik RIK je prof. dr Dejan ÄurÄ‘ević. Kako je to moguće, ako se zna da je joÅ¡ u avgustu 2014. podneo ostavku? Pa, u „pravnoj“ državi Srbiji to je moguće, Å¡taviÅ¡e uobiÄajeno. Idimo redom.
– Predsednik RepubliÄke izborne komisije (RIK) Dejan ÄurÄ‘ević podneo je ostavku 7. avgusta 2014. godine. UÄinio je to, navodno, zato Å¡to je Glavni odbor SNS odluÄio da nijedan Älan stranke ne može da ima dve plaćene funkcije. ÄurÄ‘ević je, poÅ¡to je podneo ostavku na mesto predsednika RIK, ostao direktor RepubliÄkog sekretarijata za zakonodavstvo (Tanjug | 07.08.2014 – 12:39).
– Dana 16.09.2015. o ovoj ostavci je bilo reÄi u Narodnoj skupÅ¡tini, budući da je narodni poslanik Marko ÄuriÅ¡ić postavio pitanje izbora novog predsednika RIK, ali nije dobio reÄ, sa sledećim obrazloženjem predsednice Narodne skupÅ¡tine Maje Gojković: „ZnaÄi, to je pravo jedne politiÄke partije koja je parlamentarna da menja svoje Älanove te i te sa drugima, Å¡to je ona i pravno politiÄki uÄinila, a vi stalno spominjete nekog Äoveka koji nije na dnevnom redu. Biće možda, ali to je stvar predlagaÄa.“
– Å ta je o tome, naknadno, imao da kaže predsednik RIK u ostavci? “Sam ÄurÄ‘ević, pak, za Politiku istiÄe da je on, poÅ¡to ga skupÅ¡tina nije razreÅ¡ila, i dalje predsednik RIK-a. Da li će RIK zaista ući u izborni proces sa predsednikom u ostavci, on ne može da kaže, ali potvrÄ‘uje da će tako biti ukoliko skupÅ¡tina ne odluÄi drugaÄije: „SadaÅ¡nja situacija je: ja sam predsednik RIK-a dok me skupÅ¡tina ne razreÅ¡i. I de fakto rukovodim radom RepubliÄke izborne komisije poslednjih Å¡est meseci“, kaže ÄurÄ‘ević, koji je i direktor RepubliÄkog sekretarijata za zakonodavstvo i profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu†(Politika, 23.01.2016).
– Å ta nam se ovim htelo reći? Prvo, da je predsednik RIK podneo ostavku iz politiÄkih razloga sa navodno etiÄkim osnovom (izbegavanje mnoÅ¡tva funkcija); drugo, da će SNS kao parlamentarna stranka „možda“ predložiti drugog, a možda i neće; i treće, da onaj ko je podneo ostavku može predsedavati jednom organu do kraja svog mandata, iako to Äini protiv svoje volje (ostavka svedoÄi o tome), ako ga nadležni organ nikad ne razreÅ¡i. Ovo poslednje bi moglo biti, ako se Äita samo Zakon o izboru narodnih poslanika, iako je protivno zdravom razumu. No, možda je profesor mogao izvesti i suprotan zakljuÄak, po analogiji, naroÄito ako bi taj suprotan zakljuÄak bio u skladu sa zdravim razumom. Naime, u Äl. 35. st. 1. Zakona o narodnoj skupÅ¡tini propisano je: „Funkcija generalnog sekretara i zamenika generalnog sekretara prestaje danom i Äasom podnoÅ¡enja ostavke“. Ovde se ima u vidu generalni sekretar Narodne skupÅ¡tine i zamenik generalnog sekretara. Oboje su imenovana lica. I predsednik RIK je imenovano lice ( „RepubliÄku izbornu komisiju u stalnom sastavu Äine predsednik i Å¡esnaest Älanova koje imenuje Narodna skupÅ¡tina…“ – Äl. 33. st. 1 Zakona o izboru narodnih poslanika). Pa ako jednom licu koje imenuje SkupÅ¡tina funkcija prestaje danom i Äasom podnoÅ¡enja ostavke, zaÅ¡to drugom licu, koga takoÄ‘e imenuje ista ta SkupÅ¡tina, funkcija nije prestala u momentu podnoÅ¡enja ostavke?
– Izgleda da je Stranka, suprotno prof. ÄurÄ‘eviću, imala poneÅ¡to drugaÄije stanoviÅ¡te (ko zna ko će sve posmatrati izbore!), te ga je na poslednjem zasedanju ipak razreÅ¡ila, a potom postavila novog predsednika RIK – profesora dr Dejana ÄurÄ‘evića. Dakle – isto to i nimalo drukÄije. Koliko je do sada ÄurÄ‘ević bio odan pravilima tumaÄenja prava – biće, nažalost, i od sada. Da visoki funkcioner vladajuće politiÄke stranke i istovremeno državni funkcioner – Direktor Sekretarijata za zakonodavstvo, istovremeno bude i predsednik jedne državne izborne komisije – moguće je po zakonima Republike Srbije, a protivno je Ustavu i svim dobrim obiÄajima – pravnim, politiÄkim, etiÄkim. Tako lepo zbori naÅ¡ Ustav u Äl. 3. o vladavini prava:
„Vladavina prava je osnovna pretpostavka Ustava i poÄiva na neotuÄ‘ivim ljudskim pravima. Vladavina prava se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu.“
Tako oÄigledno, ciniÄno, Å¡taviÅ¡e sladostrasno naÅ¡e najviÅ¡e vlasti krÅ¡e ovu ustavnu odredbu.
Da utisak o državi Srbiji, kao operetskoj državi (samo ako je posmatramo sa vedrije strane), bude upotpunjen, brine istrajno Å¡ef SNS parlamentarne grupe Zoran Babić: „RIK radi i funkcioniÅ¡e u punom kapacitetuâ€. Ma, viÅ¡e od toga – u punom neustavnom.
Nastaviće se, nažalost…
Izvor: www.pescanik.net
Leave a Reply