- U nastavku proÄitajte intervju sa Vesnom Rakić Vodinelić za nedeljnik Vreme -Â
Â
Podsetimo na to Å¡ta je Vesna Rakić Vodinelić, sagovornica „Vremena“ rekla na protestu povodom ruÅ¡enja u Savamali, u februaru ove godine: „Danas za ovu vlast nije opasna samo kritiÄka misao – opasno je misliti uopÅ¡te. Već dugo se vi koji mislite okupljate zapitani Å¡ta se to pre deset mesecu u ovom gradu dogodilo. To nije bilo samo duvljaÄko ruÅ¡enje jednog gradskog kvarta – ono Å¡to nas okuplja ovde jeste otpor sili koja je jednim nareÄ‘enjem eliminisala državu baÅ¡ onda kada je ta država bila pozvana da zaÅ¡titi svoje graÄ‘ane. Ne samo da joÅ¡ nemamo sudsku presudu o tom državnom zloÄinu, nemamo ni optužnicu. I ne samo to, namerili su se da i pravosuÄ‘e eliminiÅ¡u.“
Univerzitetska profesorka, teoretiÄarka prava i istaknuti opozicioni intelektualac, na predstojećim beogradskim izborima ući će u trku kao kandidat za gradonaÄelnika, u ime Nove stranke.
Â
„VREME“: Å ta je bilo presudno u vaÅ¡oj odluci da mnogo angažovanije zakoraÄite u politiku: vaÅ¡a liÄna politiÄka zrelost ili, naprosto, sadaÅ¡nji druÅ¡tveni trenutak doživljavate kao odsudan?
VESNA RAKIĆ VODINELIĆ: Ova druga varijanta je u pitanju. Ni do sada nikad nisam bežala od politike, ali ne na naÄin da bi politika bila moja profesija. Već dugo sam  u opoziciji raznim vlastima, poÄev od MiloÅ¡evića pa naovamo, a najviÅ¡e Å¡to me kao profesionalca pogaÄ‘a jeste nedostatak pravne države i odsustvo napora bilo koje vlasti, ma kako obojene bile, da uÄine odluÄujući korak.
Konkretno, kada su beogradski izbori u pitanju, mislim da je aktuelna vlast katastrofalna i moj ulazak u sve to je potreba da se kaže: njih viÅ¡e ne smemo birati. U ovom trenutku mislim da i nije toliko važno ko treba da doÄ‘e u personalnom i politiÄkom smislu, koliko je važno da se ta Å¡tetoÄinska, duboko kriminalizovana vlast, koja daje lažna obećanja za koja i oni sami i mi graÄ‘ani znamo da su lažna, vlast koja sve to zaÄinjava jednim visokoparnim praznoslovljem, nalik Femi u „Pokondirenoj tikvi“, samo Å¡to je kod Feme sve komiÄno a ovde je mnogo toga tragiÄno. Postalo je nepodnoÅ¡ljivo i imam potrebu kao i većina graÄ‘ana da kažem: ne.
Do sada niste imali tako jake motive za ulazak u trku?
Imala sam motive, samo sam se na drugi naÄin angažovala. To već seže u neku dalju istoriju. Imala sam motive Å¡to se tiÄe izborne kraÄ‘e u MiloÅ¡evićevo vreme 1996. kada sam se ukljuÄila u pravni tim koji se borio protiv te izborne kraÄ‘e. Tada smo imali eklatantne dokaze koji su posle bili prihvaćeni od misije OEBS-a i to je tada bio moj naÄin borbe. U ovoj  situaciji, kao pravnica osećam se strahovito nemoćno. Na predsedniÄkim izborima bila sam Älan RIK-a u ime kandidata SaÅ¡e Jankovića, i iako je bilo  mnogo indicija da ti izbori nisu bili poÅ¡teni jednostavno nije bilo foruma pred kojim se to moglo dokazati. U MiloÅ¡evićevo vreme izborna kraÄ‘a se nije mogla dokazati pred domaćim sudom, ali onda je doÅ¡ao deo jedne evropske organizacije, Å¡to u ovom sluÄaju nismo mogli oÄekivati.
Ko se u međuvremenu promenio, mi ili Evropa?
Promenile su se i jedna i druga strana. UnutraÅ¡nje prilike su se promenile utoliko Å¡to Srbija nije viÅ¡e izopÅ¡tena kao u MiloÅ¡evićevo vreme. Ne sme se zaboraviti da u to vreme  krnja Jugoslavija - SRJ, nije bila Älanica UN-a, nije bila Älanica Saveta Evrope, bila je izopÅ¡tena i ograniÄena kad je u pitanju OEBS i bila je posmatrana kao strana koja je poruzrokovala opasan rat. Sada imamo vlast koja je prihvatila ponaÅ¡anje spolja koje je u MiloÅ¡evićevo vreme bilo nezamislivo. Prihvaćena je evropska agenda, i kada vlast u jednoj „polurazbojniÄkoj“ zemlji prihvati evropsku agendu, onda naravno da iz perspektive UN-a, kao i raznih evropskih struktura, ona bude posmatrana na jedan drugi naÄin.
I Evropa se promenila. Koliko juÄe dogodilo se to da predstavnici pronacistiÄke stranke, Alternativa za NemaÄku, sada u velikom broju ulaze u nemaÄki Bundestag. Francuski izbori su se zavrÅ¡ili ujedinjenjem, koje omogućuje njihov izborni sistem, protiv Le Pen. U Evropi su danas mnogo jaÄe snage koje utiÄu na njenu razjedinjenost nego kohezione, Evropa nije viÅ¡e monolit, postoji severna i južna Evropa, zapadna i istoÄna, uprkos nastojanju da makar Evropska unija bude organizacija koja će da bude ista za sve. Nažalost, ona viÅ¡e nije ista za sve.
Ono Å¡to se kod nas hroniÄno ne menja jeste korupcija, ugraÄ‘ena u mehanizam vladanja. Jedino nije jasno da li je korupcija vremenom veća, manja, ili je možda samo vidljivija?
Mislim da je MiloÅ¡evićeva država bila totalno koruptivna  isto kao Å¡to je i ova sada VuÄićeva, isto kao i u nekim periodima posle MiloÅ¡evićeve smene. U MiloÅ¡evićevo vreme, ta korupcija je bila zasnovana na ratnoj korupciji, jer se rat nije vodio samo za teritorije nego je bio i pljaÄkaÅ¡ki, u njemu je pljaÄka bila ozakonjena. Tada nije bilo tajkuna u danaÅ¡njem smislu reÄi, nego ratnih profitera, ljudi  poreklo Äijeg novca nije moglo biti ni odakle drugde nego iz ratnih pljaÄki.
Kako su kasnije dolazile razne vlasti, najveći izvor korupcije su bili razliÄiti oblici privatizacije. JoÅ¡ jedan nedostatak tog vremena je taj Å¡to nisu primenjeni neki tranzicioni zakoni. Sećamo se da je postojao zakon o ekstraprofitu koji je trebalo da služi tome da oni koji su se obogatili u privatizaciji i u MiloÅ¡evićevo ratno vreme zahvaljujući bliskosti sa vlašću, a dosta toga je bilo vezano za rat i mahinacije u vezi sa embargom, budu oporezovani. Taj zakon je pre svega bio selektivno primenjivan, mislim da je na kraju bio primenjen samo na jedan deo Karićevog bogatstva, a onda se od toga iz raznoraznih razloga, koji nikad nisu bili sudski utvrÄ‘eni niti utvrÄ‘ivani, odustalo. Korupcija se nastavila kroz razne oblike koji vrlo otmeno i sofisticirano zvuÄe kao Å¡to je, recimo, Agencija za privatizaciju, pa razne tenderske komisije, komisije za žalbe, i sve se razvijalo do VuÄićevih dana koji je zgrabio  vlast na obećanju graÄ‘anima da toga viÅ¡e biti neće i na hapÅ¡enju jednog od tajkuna.
VuÄićeva obećanja su sezala do potpunog iskorenjivanja korupcije. Å ta danas, posle pet godina od smene demokrata, imamo kao rezultat?
Nemamo niÅ¡ta novo. U pogledu korumpiranosti druÅ¡tva, pogotovo politiÄke vlasti, nemamo niÅ¡ta novo izuzev Å¡to imamo nova lica. Pravac je isti.
Može li se na to i kvantitativno ukazati?
Mislim da može, jer ovo je druÅ¡tvo siromaÅ¡nije nego Å¡to je ikada bilo, pogotovo u poslednjih 30 godina, izuzimajući period inflacije. U siromaÅ¡nom druÅ¡tvu korupcija se bolje vidi, viÅ¡e bode oÄi, ljudi poÄinju da vode raÄuna o njoj zato Å¡to je postaju svesni da je to otimanje  iz njihovog sopstvenog džepa, a sve se to i te kako može videti upravo na primeru grada Beograda. Na primeru Beograda na vodi, raznim primerima iz zdravstva, a može se nažalost vrlo dobro videti i u samom pravosuÄ‘u. Tu vladajući oblik korupcije nije finansijska korupcija nego trgovina uticajem, položajem, obezbeÄ‘ivanjem boljeg mesta u hijerarhiji.
Zanimljivo je, na primer, zašto ova vlast nije rešila sporne 24 privatizacije, kako je obećavala, utoliko pre što to spada u nasleđeni paket problema?
Da, reÄ je o zajedniÄkom nasleÄ‘u DS-a i DSS-a i kada se pogleda vreme kada su te privatizacije izvrÅ¡ene, može se videti da je najveći broj bio u vreme vlade Vojislava KoÅ¡tunice. On liÄno nikad nije bio percipiran kao korumpiran Äovek, ali je njegovo okruženje oÄigledno bilo drugaÄije. Ne mogu da kažem Å¡ta je taÄno razlog nereÅ¡avanja tih sluÄajeva, ali mogu da kažem svoju impresiju. Posmatrajući stvar na pojedinaÄnim primerima u dugom vremenskom razdoblju doÅ¡la sam do zakljuÄka da je smenjivost vlasti u parlamentranoj demokratiji, umesto da doprinese razvoju nekih demokratskih vrednosti, zapravo dovela do toga da jedna grupacija stranaka ili jedna stranka - poÅ¡to zna da će biti ograniÄeno vreme na vlasti i da će biti smenjena od neke sebi suprotne grupacije - Äuva sebe za budućnost. Dakle, kada viÅ¡e ne budu na vlasti bar će biti zaÅ¡tićeni od procesuiranja vlastitog kriminala, upravo zato Å¡to su u prethodnom periodu zaÅ¡titili svoje protivnike, ranije držaoce vlasti, od toga istog. I onda najviÅ¡e Å¡to može da se oÄekuje jeste da se protiv nekog srednjeg sloja politiÄara, imate primer Olivera Dulića, vodi  postupak, a da se oni koji su bili percipirani kao glavni nosioci bilo same korupcije bilo njenog zataÅ¡kavanja uopÅ¡te ne procesuiraju. U pravosudnoj obradi to se pokrije time Å¡to se kaže da nema dovoljno dokaza ili da nema dovoljno kvalitetnih dokaza. S druge strane imate „suÄ‘enje“ i „presuÄ‘ivanje“ od politiÄara ko je lopov, ko je ukrao, a da cela stvar nikad ne doÄ‘e do suda.
Koliko je aktuelni sluÄaj ministra Vulina koji je pravdao poreklo svojih 200.000 evra „tetkom iz Kanade“ kao i premijerkina odbrana da je reÄ o njegovoj „emotivnoj reakciji“, zapravo, paradigma odnosa sadaÅ¡nje vlasti i prema korupciji i prema javnosti?
Rekla bih da je to model, kako rekoh na poÄetku, visokoparnog prenemaganja i bezobrazluka pri Äemu misle da će zaseniti prostotu to jest sve nas, tako Å¡to će davati neproverljive odgovore. Ponoviću, cela stvar bi viÅ¡e liÄila na Femu iz „Pokondirene tikve“ kada ne bi bila toliko tragiÄna.
Svakako da se izruguju nama, a sad zaÅ¡to - da li zato Å¡to potcenjuju graÄ‘ane ili ih jednostavno nije briga. Smatraju da su nedodirljivi, da su na takvom mestu gde je jedino važno da ih Å¡titi onaj koji je najmoćniji meÄ‘u njima. A njegovu zaÅ¡titu uživaju bestidnim ulagivanjem i povlaÄ‘ivanjem. Povrh toga, naÅ¡a graÄ‘anska politiÄka javnost ograniÄena je neslobodom medija, jer veoma mali broj medija kritiÄki objavljuje i objaÅ¡njava takve poteze.
Lažne diplome, afere s izgubljenim liÄnim kartama, afera Vetropark, stanovi gradonaÄelnika, veliki poslovni ugovori koji ostaju tajni, katkad joÅ¡ i vrisnu u medijima i javnosti, ali nadalje postanu nevidljivi. Koliko su vidljivi pravosuÄ‘u, TužilaÅ¡tvu pre svega?
Ceo život sam se bavila pravosuÄ‘em i moram da kažem da je pravosuÄ‘e postalo ne neko slabaÅ¡no mesto, ne neÅ¡to Äemu nedostaju osnovni atributi državne vlasti, nego je pravosuÄ‘e postalo kancer ovog druÅ¡tva. Kancer koji ga jede i to ga jede neÄinjenjem ili selektivnim Äinjenjem.
Imali smo mi gomilu afera i vankorupcionaÅ¡kih. Stalno podsećam na smrt sudije NebojÅ¡e Simeunovića koji je nestao i pronaÄ‘en je mrtav 2000. godine. Za taj sluÄaj i dalje važi policijska teza da je izvrÅ¡io samoubistvo uprkos velikom broju indicija da je ubijen. Nekoliko puta se oglasila inaÄe jako ćutljiva republiÄka tužiteljka i rekla da je nepodnoÅ¡ljivo da jedan „nosilac pravosudne funkcije“ izgubi život i da se ne zna naÄin na koji ga je izgubio. Oni ne rade niÅ¡ta, a reÄ je o njihovom kolegi, istražnom sudiji. Uzmite novinarsku branÅ¡u, ubijeno je nekoliko novinara, to je bilo takoÄ‘e relativno davno. Vi Äuvate uspomenu na te novinare, i na Slavka Ćuruviju, i na Dadu Vujasinović, Pantića, podsećate javnost na to. Kad ste vi Äuli nekog sudiju, ili nekog javnog tužioca, ili DruÅ¡tvo sudija, ili Udruženje javnih tužilaca da su rekli: pa ovo je nepodnoÅ¡ljivo, taj Äovek je izgubio život, i ne zna se kako, a mi smo ti koji se bave utvrÄ‘ivanjem kako je neko izgubio život? To je za mene nepojamno. Znate li da na Siciliji postoji meÄ‘unarodni aerodrom koji je dobio ime po dvojici istražnih sudija koji su stradali od mafije? A o sudiji Simeunoviću niko ne govori osim njegove sestre i, evo, ponekad se javim ja.
Postoji li u skorije vreme sluÄaj iz pravosuÄ‘a koji biste naveli kao pozitivan primer, mislim na razreÅ¡enje afere ili spora koji je od većeg javnog interesa?
Ne. Ili je zavrÅ¡eno nakaradno pa se može postaviti pitanje da li je to uopÅ¡te dostojan pravosudni zavrÅ¡etak ili uopÅ¡te nije zavrÅ¡eno. Kod nas se sve stvari, od Posebnog odeljenja suda i  TužilaÅ¡tva za ratne zloÄine. do ovih za organizovani kriminal, uporno zavrÅ¡avaju ukidanjem presuda. Kod kriminala dolazi do zastarevanja, a budući da ratni zloÄini ne zastarevaju valjda moje kolege Äekaju da umru oni koji se poslednji sećaju tih zloÄina i da se na tome stvar zavrÅ¡i. To je straÅ¡no za svako druÅ¡tvo.
Ako nemamo pravosuÄ‘e, a imamo slabe medije i sve veće pritiske na nezavisne institucije u Äijem je zadatku nadzor vlasti, ko ovde danas uopÅ¡te kontroliÅ¡e vlast?
NaÅ¡a politiÄka vlast je kontrolisana iskljuÄivo spolja, ako govorimo o efikasnim mehanizmima kontrole. Iznutra, vlast bi morala da bude kontrolisana od strane pravosuÄ‘a, ne mislim samo u kriviÄno-pravnom smislu, od strane nezavisnih regulatornih tela poÄev od ombudsmana, preko, recimo, poverenika za ravnopravnost, sve do REM-a. Mislim da je jedini „Mohikanac“ koji je ostao da se bori sa nekim elementima kontrole vlasti poverenik za pristup informacijama od javnog znaÄaja, ali i on je ustrojen tako da je izvrÅ¡enje njegovih odluka ponekad moguće, a ponekad ne. Sve zbog toga Å¡to vlast ne sauÄestvuje, niti ima pozitivan pristup prema njegovom radu. Takvim držanjem vlasti on je ostao  nenaoružan, pa ispada da mnogi radije plate kaznu koju poverenik izrekne, ali se informacije ne odaju.
Može li se, makar teorijski, dugo vremena urušavano pravosuđe ponovo uspostaviti?
Moram da kažem da ja za svog života nisam okusila Äari vladavine prava i pravne države. Kad zanemarim taj indvidualni pristup, graÄ‘ani Srbije, ukljuÄujući tu i vreme od pre Drugog svetskog rata, ukljuÄujući tu i vreme poÄetaka moderne srpske države, nisu imali tu sreću ili nisu umeli da se izbore s tim da osete kako je to živeti u jednoj državi kojom vlada pravo a ne politiÄka volja ili politiÄka samovolja. Bilo bi zaista neodgovorno i naivno oÄekivati da se u nekom kratkom vremenu desi Äudo i da se pronaÄ‘e zlatni kljuÄić kojim ćemo otvoriti ta za mene vrlo važna vrata svake države. Za poÄetak, ne bi bilo loÅ¡e da se malo razmisli o mehanizmima kojima bi prestalo to razaranje i opstruisanje pravosuÄ‘a, a pre svega sudstva kao grane državne vlasti, pa da se polako doÄ‘e do relativno pristojnog pravosudnog aparata. Da li ćemo u tome uspeti zavisi i od uspostavljanja povoljnih uslova.
Pod kojima podrazumevate...?
Pa, pod uslovom da doÄ‘e nekakva vlast koja će se uzdržavati od toga da na sirov, oÄigledan, neposredan naÄin pokuÅ¡ava da oblikuje presude po svojoj meri. Dovoljno je da poÅ¡tuje pravila, ustavna, zakonska. Ovako, ako vi kao državni funkcioner ne poÅ¡tujete pravila, onda zaÅ¡to ste uopÅ¡te doÅ¡li tu, Å¡ta hoćete sa tom državom? Vrlo Äesto u vokabularu naprednjaka Äujemo „izdajica“, „neprijatelj“. A za mene nema većeg i goreg izdajstva od toga da vi opstruiÅ¡ete zakone države kojoj stojite na Äelu. To je izdaja par ekselans.
Dakle, sa kojim rezultatima, pa i adutima, SNS izlazi na beogradske izbore?
Kad sam Äula najavu izbora za decembar prvi put sam pomislila kako nas je Gradski odbor SNS na Äelu sa Stefanovićem obradovao. Zato Å¡to mislim da svaki dan njihovog trajanja na vlasti proizvodi vrlo veliku Å¡tetu. Na izbore će pokuÅ¡ati da izaÄ‘u sa nekim kilometrom obnovljenih ulica, sa tramvajskom prugom koja će verovatno posle toga biti zatvorena, fontanom, naravno i sa Beogradom na vodi. Sa druge strane, imate veliku koncentraciju siromaÅ¡tva. Beograd je najbogatiji grad u Srbiji ali je istovremeno i najsiromaÅ¡niji, jer je u njemu ogromna veliki broj ljudi koji su ili siromaÅ¡ni ili u ozbiljnom riziku od siromaÅ¡tva o Äemu postoje mnoge studije. Imate grad u kome nema većine državnih muzeja, grad u kome možete videti najnovija pozoriÅ¡na dostignuća ali, sa druge strane, imate pozoriÅ¡ta koja tavore i nemaju ni finansijske ni neke druge snage, imate nekulturu govora oliÄenu, na primer, u ministru Vulinu koja ukida normalnu komunikaciju izmeÄ‘u graÄ‘ana i vlasti, imate urbanistiÄki haos zasnovan na pljaÄki važnih beogradskih resursa, a to posebno važi  gradsko graÄ‘evinsko zemljiÅ¡te i gradska javna dobra.
Posle 2012. izbori u Srbiji su izgubili osnove legitimiteta i možemo oÄekivati isto kao na predsedniÄkim izborima, Äak i viÅ¡e svega i svaÄega nepoÅ¡tenog od strane vlasti. S druge strane, opozicija mora da se trudi da broj nepoÅ¡tenih, Äak kriminalnih radnji, svede na Å¡to manju meru i da ih obelodani, a tu je uloga medija zaista nezamenljiva.
Nova stranka sama izlazi na izbore, za sada?
Za sada, da. Nema nikakvog dogovora o predizbornoj koaliciji niti o postizbornoj koaliciji. Neki razgovori se ipak vode, i mi smo viÅ¡e puta inicirali te razgovore i vodili ih, meÄ‘utim nije doÅ¡lo do nekog jasnog rezultata, ali ti razgovori nikad i nisu bili prekinuti. Naravno da bi Nova stranka želela da se formira jedna predizborna koalicija onih pokreta i stranaka koji dele iste vrednosti bar kad je reÄ o gradu Beogradu. Ne mora to biti identiÄna ideologija, ali mora biti poÅ¡tovanje odreÄ‘enih graÄ‘anskih vrednosti.
Pa kako izgledaju ti razgovori, Å¡ta im nedostaje?
Pregovori o eventualno mogućoj koaliciji su stranaÄki pregovori i vode ih oni koji su na Äelu stranaka. Primetila sam jedan sindrom za koji moram reći da ne važi za Novu stranku, i kad to kažem nisam pristrasna, a to je da većina stranaka i pokreta hoće da se udruže ali tako da tu neko bude glavni Å¡ef i da svi ostali slede baÅ¡ njega. I ako vi uÄ‘ete u takvu vrstu razgovora, gde viÅ¡e njih smatra da su „glavni Å¡ef“, onda to teÅ¡ko dovede do pozitivnog rezultata. Mislim da celu stvar treba potpuno obrnuti i videti ko od eventualnih kandidata može da odreÄ‘enu ideju i politiku najbolje predstavi graÄ‘anima, da je verodostojno iznese u kampanji koja svakako neće biti laka i da tako onda raÄuna na ozbiljan procenat glasova.
Ukoliko Nova stranka bude izlazila samostalno na izbore, Å¡ta nudite vi kao njen kandidat?
Ozbiljnu i odgovornu socijalnu politiku, pre svega. Urbanu i kulturnu politiku. Pod urbanom ne podrazumevam samo urbanizam i gradnju Å¡ina, nego naÄin života u ovom gradu. Pod kulturnom politikom ne samo muzeje, biblioteke, pozoriÅ¡ne predstave, nego uslove koji će omogućiti svakome da se kreativno izrazi. VrÅ¡iti vlast u gradu, u stilu „Malih“ i „Vesića“ je jedna priÄa, a omogućavati ljudima da žive koliko toliko pristojno je sasvim druga.  A to je ono Å¡to vlast treba da radi. Dogod je vrÅ¡enje vlasti otvaranje, zatvaranje, premeÅ¡tanje Å¡ine pola metra,  da li će vodoskok biti lila boje ili koja će biti pesma na fontani, reÄ je o reklamerskim, potpuno sekundarnim stvarima.
Ali, koliko te sekundarne stvari utiÄu na biraÄko telo?
Moguće da neÅ¡to Å¡to se opredmeti, Å¡to peva ili svetluca, može da vam razgali život u ovom neorganizovanom gradu, meni liÄno ne.
Ako sam dobro razumela, u sluÄaju da izbori budu raspisani 3. decembra, za vas to nije „diverzija protiv opozicije“?
Mislim da je to jedna dobra vest koja će malo da prodrma opoziciju, naravno ako je ta najava taÄna. Jer, pre toga treba raspustiti SkupÅ¡tinu grada, raspuÅ¡ta je Vlada, postoje zakonom predviÄ‘eni razlozi zbog kojih se skupÅ¡tina može raspustiti, ali  koga je briga za zakon. Eto, mene je briga. Sad - da li će oni poÅ¡tovati zakon, a poÅ¡to ga do sada nisu mnogo poÅ¡tovali ne bih oÄekivala ni da ga fanatiÄno poÅ¡tuju u ovoj prilici. Sam datum izbora, uz poÅ¡tovanje zakonskih pravila, nije mi problematiÄan i ne doživljavam ga kao diverziju, iako je verovatnije da je reÄ o sistemu kalkulacije „kako ću da proÄ‘em lakÅ¡e“ sa stanoviÅ¡ta vladajuće stranke.
Å to se tiÄe eventualnih razloga za bojkot izbora, to treba videti u toku kampanje, kakav je pristup medijima, koliko su taÄne neke vesti koje se pronose povodom biraÄkog spiska, a mi iz Nove stranke pokuÅ¡avamo to da proverimo. Osim toga, moje iskustvo sa RIK-om je bilo loÅ¡e, pa ne oÄekujem niÅ¡ta bolje ni sa GIK-om.
Kakve vesti se pronose?
Da je iz nekih manjih mesta u Srbiji primećen priliÄan priliv ljudi u neke beogradske opÅ¡tine, a takoÄ‘e se Äuju glasovi da je veliki broj državljana BiH, iz Republike Srpske, dobio državljanstvo Srbije i da se naseljavaju po rubnim beogradskim opÅ¡tinama. To sve treba proveriti ukoliko može da se proveri, mi ćemo probati preko Poverenika za informacije od javnog znaÄaja.
Nakon predsedniÄkih izbora i razjedinjenja, ko vam je danas bliži: Demokratska stranka ili Pokret slobodnih graÄ‘ana?
Doživljavam ih kao podjednako bliske, samo Å¡to su predsedniÄki izbori bili personalizovani. Naravno da mi je SaÅ¡a Janković i po svom profesionalnom profilu i po nekim svojim ljudskim karakteristikama bliži nego bilo koji predsednik stranke s kojim ne mogu da podelim onaj profesionalni deo koji je meni dosta važan. Ali, to je samo moj liÄni pristup koji nema odluÄujućeg znaÄaja. Meni je takoÄ‘e jako simpatiÄna Inicijativa Ne da(vi)mo Beograd, jer mislim da nose zaista dobre ideje i aktivizam koji je drugaÄiji od dosadaÅ¡njeg. Ipak, nikome ne možete da se nametnete i da se udružujete, ako to taj drugi ne želi.
Â
Preuzeto sa: Vreme
Leave a Reply