Do građana prestonice je ovih dana stigla vest da je sklopljen ugovor sa konzorcijumom dve beogradske firme za projektovanje „ski staze sa pratećom infrastrukturom“ koju gradska vlast i JP „Skijalište Srbije“ nameravaju da izgrade na planinskim padinama Avale, na lokaciji uz Mitrovićev dom, ispod Avalskog tornja, u pravcu Pinosave.
Deo javnosti nepripremljen za tu udarnu vest i joÅ¡ uvek neoporavljen od sluÄaja „Gondola“, priliÄno se iznenadio, reagujući burno. Umesto da je gradska vlast prethodno organizovala javnu raspravu na tu temu, na kojoj bi uÄestvovali graÄ‘ani i struka i izneli svoje miÅ¡ljenje, graÄ‘anstvo je kao nebrojeno puta do sada dovedeno pred svrÅ¡en Äin, kad su u pitanju urbanistiÄki poduhvati u prestonom gradu, navodi koordinatorka Saveta za urbanizam Nove stranke Ganja BajÄetić.
Podsećanja radi, dodaje ona, postoji zapis da je daleke 1972. godine, tadaÅ¡nji predsednik Jugoslavije Josip Broz, liÄno uÄestvovao u javnoj prezentaciji „Generalnog urbanistiÄkog plana Beograda do 2000. godine“, u velikoj sali UrbanistiÄkog zavoda Beograda, uvažavajući i komentariÅ¡ući urbanistiÄka reÅ¡enja grada, u Äiju izradu je bilo ukljuÄeno preko 250 eksperata iz sedamdeset nauÄnih i struÄnih institucija.
“DanaÅ¡nja gradska vlast, na Äelu sa predsednikom države, svoje „želje“ za urbanistiÄko ureÄ‘enje grada sprovodi samovoljno, ne poÅ¡tujući miÅ¡ljenje i interese graÄ‘ana, ponižavajuići i ignoriÅ¡ući struku, iako predsednik države Äesto sebe poredi sa pomenutim državnikom iz sedamdesetih godina proÅ¡log veka. Kao posledicu takvog stanja, graÄ‘ani dobijaju urbanistiÄke surogate. PodruÄje Avale, kao predeo izuzetnih odlika (PIO) i zaÅ¡tićeno prirodno dobro, predstavlja trajno dobro Beograda. Planinu 506 mnv Äini Å¡umski kompleks sa 597 biljnih vrsta od kojih je veliki broj zaÅ¡tićen kao prirodna retkost. U hrastovim i bukovim Å¡umama živi 67 vrsta ptica od kojih je 21 vrsta zaÅ¡tićena kao prirodna retkost. Kao predeo izuzetnih odlika, Avala je stavljena pod zaÅ¡titu ReÅ¡enjem SkupÅ¡tine grada Beograda 2007. godine „radi oÄuvanja pejzažnog nasleÄ‘a, bogatstva biljnog i životinjskog sveta i staniÅ¡ta, kvaliteta Å¡uma, zemljiÅ¡ta, voda, negovanja tradicionalnih i istorijskih vrednosti, stvaranja uslova za održivi razvoj, rekreativnih I turistiÄkih sadržaja“. Å ume povrÅ¡ine 854ha i Å¡umsko zemljiÅ¡te pripadaju gazdinskoj jedinici „Avala,“ kojom upravlja JP „SrbijaÅ¡ume“. Pored statusa zaÅ¡tićenog prirodnog dobra, Avala na meÄ‘unarodnom nivou predstavlja ekoloÅ¡ki znaÄajno podruÄje ekoloÅ¡ke mreže RS, odabrano podruÄje za dnevne leptire u Srbiji (na povrÅ¡ini od 502ha živi 111 vrsta dnevnih leptira) i Emerald podruÄjeâ€, objaÅ¡njava BajÄetićeva. Â
Radi objaÅ¡njenja, Emerald podruÄja na osnovu Bernske konvencije predstavljaju prostorne celine koje su od posebnog nacionalnog i meÄ‘unarodnog znaÄaja u pogledu oÄuvanja i zaÅ¡tite ugroženih biljnih I životinjskih vrsta. DonoÅ¡enjem planskih reÅ¡enja i drugih zakonskih akata, integrisanim u planska reÅ¡enja, obezbeÄ‘uje se oÄuvanje prirodnih dobara, kao Å¡to su oÄuvanje Å¡uma u postojećim granicama, oÄuvanje Å¡umskih ekosistema i postojećih zelenih povrÅ¡ina. Planska reÅ¡enja u sluÄaju prirodno dobro „Avala“ obuhvataju: „Generalni urbanistiÄki plan Beograda 2021“ (GUP), iz 2016. godine, „Plan generalne regulacije naselja Ripanj - gradska opÅ¡tina Voždovac“, iz 2016. godine, „Prostorni plan podruÄja posebne namene predela izuzetnih odlika Avala - Kosmaj“ iz 2014 godine, te „ReÅ¡enje o stavljanju pod zaÅ¡titu prirodnog dobra Avala“ iz 2007. godine, integrisano u planska dokumenta, podvlaÄi koordinatorka Saveta za urbanizam NOVE.
Dalje, prema Zakonu o zaÅ¡titi prirode ( Älan 10) „svaki projekat koji se planira u okviru ekoloÅ¡ke mreže, mora da sprovede ocenu prihvatljivosti. Implementacija projekta se može odobriti jedino u sluÄaju kada se kroz postupak ocene prihvatljivosti utvrdi da planirana aktivnost nema znaÄajan uticaj na osnovne vrednosti, koje su identifikovane na dato ekoloÅ¡ki znaÄajno podruÄje“.
“Da li će se ta zakonska procedura ispoÅ¡tovati kod projekta izgradnje „ski staze sa pratećom infrastrukturom“,većina graÄ‘ana opravdano sumnja, pouÄena iskustvom u sluÄaju „Gondola“ kada je doÅ¡lo do obimne seÄe drveća u parku Kalemegdan, a da prethodno nije bila uraÄ‘ena studija o proceni uticaja projekta na životnu sredinu, Å¡to je po Zakonu o proceni uticaja moralo da se uradiâ€, pita se ona.
Na zaÅ¡tićenom podruÄju ustanovljeni su režimi zaÅ¡tite I, II i III stepena. Na prirodnom dobru na koje se primenjuje režim zaÅ¡tite I, II i III stepena, pomenutim ReÅ¡enjem (Älan 5) utvrÄ‘ene su opÅ¡te mere zaÅ¡tite kojima se zabranjuje „krÄenje Å¡uma, uniÅ¡tavanje i branje biljaka, posebno zaÅ¡tićenih vrsta flore, lov, uznemiravanje ptica, izvoÄ‘enje radova koji mogu poremetiti stabilnost terena“. Na zaÅ¡tićenom prirodnom dobru pod režimom zaÅ¡tite III stepena gde se planira izgradnja „ski staze sa pratećom infrastrukturom“, utvrÄ‘uju se mere zaÅ¡tite (Älan 8) kojima se dozvoljava „ograniÄena izgradnja sportsko rekreativnih terena bez velikih zemljanih radova i radova na nivelaciji terena ili seÄe Å¡uma radi održavanja kulturnih I sportskih manifestacija manjeg obima“, navodi struka. TakoÄ‘e, podseća BajÄetićeva, u Zakonu o zaÅ¡titi prirode ( Älan 35) i Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o zaÅ¡titi prorode (Älan 13) iz 2016 godine, a odnosi se na režim zaÅ¡tite III stepena, piÅ¡e da se „ograniÄava izgradnja drugih industrijskih I energetskih objekata, asfaltnih baza, objekata turistiÄkog smeÅ¡taja i javnih skijaliÅ¡ta, infrastrukturnih objekata itd.“
“Malo je verovatno da će aktuelna gradska vlast ispoÅ¡tovati važeće planove i zakone. Po oprobanom sistemu hitnog izglasavanja novog „lex specialisa“, u vidu Plana detaljne regulacije prirodnog dobra „Avala“, daće sebi pravo da sprovede projekat izgradnje „ski staze sa pratećom infrastrukturom“, Å¡to će imati za posledicu obimnu seÄu Å¡uma kao I uniÅ¡tavanje biodiverziteta na zaÅ¡tićenom prirodnom dobru „Avala“. Podaci Agencije za zaÅ¡titu životne sredine Srbije da temperatura raste i u Srbiji, a posebno u poslednjih petnaest godina i sve uÄestalije klimatske promene, mogu izazvati sumnju u isplativost takvog projekta. GraÄ‘ani moraju da zahtevaju od gradske vlasti da se održi javna rasprava o svrhishodnosti takvog projekta pre izrade projektne dokumentacije. Rasprava treba da bude u vidu javne debate, a ne po sistemu dostavljanja napisanih pitanja i primedbi, na koja će gradski Äelnici da odgovore ili ne odgovore, kao Å¡to se radi prilikom formalnih javnih uvida u projekteâ€, zakljuÄuje ona.
Leave a Reply