Član Gradskog odbora Nove stranke Niš i profesor Medicinskog fakulteta u Nišu Saša Živić osvrnuo se na okupljanja u Beogradu protekle tri subote zaredom, istakavši da autohtoni građanski protest daje pouku i opoziciji i vlasti, ali i intelektualnoj eliti Srbije.
Živićevu kolumnu za dnevni list Danas prenosimo u celini:
AntiÄko znaÄenje reÄi „idiotes“ odnosilo se na pojedinca koji se nije interesovao za politiku već je brinuo iskljuÄivo o liÄnim interesima. Perikle je Äak za ovakve govorio da nisu graÄ‘ani već beskorisne jedinke… Izgleda da viÅ¡e nismo idioti.
Desetine hiljada ljudi koje se talasaju ulicama Beograda iz subote u subotu govore da naš vladar nije uspeo da svima ogadi politiku. Čudan je ovaj beogradski vetar: naizgled jugo od svega par bofora, ali istrajan – lagano i sigurno prerasta u dobro poznatu snažnu košavu. DŽaba se spuštaju roletne u Palmira Toljatija 5, ovo je vetar „koji ulazi pod kožu“ – nemirni su snovi svih onih koji su sanjali višedecenijsku hibernaciju sluđenog naroda.
Ovaj autohtoni građanski protest daje pouku i opoziciji i vlasti, ali i intelektualnoj eliti Srbije.
Opoziciji poruÄuje da nema prava na taktiziranje, (anti)spinovanje ili – ne daj Bože – paktiranje. Nije mi jasno kako su opozicione voÄ‘e pomislile da se graÄ‘ansko nezadovoljstvo može odložiti za januar, izuzev ako su sumnjale u iskrenost nezadovoljstva. Svaka prava opozicija mora da osluÅ¡kuje koliko je narod zadovoljan, a ne da misli da narodu može udahnuti nezadovoljstvo. Naravno da su narodnom nezadovoljstvu neophodne politiÄke partije radi artikulacije, ali se nadam da je sa SaÅ¡om Jankovićem otiÅ¡ao poslednji „opozicionar“ koji je želeo da usmerava i organizuje narod po svojoj i meri svoje prestoniÄke uobraženosti. Onog trenutka kada se stranke koje sebe smatraju opozicionim manu dekadencije, sujete i meÄ‘usobne netrpeljivosti – onog trenutka kada se batale navodnog elitizma svojih programa i ujedine se u želji da budu servis opravdanog graÄ‘anskog nezadovoljstva imaće budućnost. „Primedba“ da se ne mogu ujediniti stranke razliÄitih ideoloÅ¡kih profila joÅ¡ je jedna dimna zavesa baÄena sa prozora u Palmira Toljatija. Pokreti i podrazumevaju simbiozu razliÄitih, inaÄe ne bi ni bili pokreti. Kada se odstrani ovaj kancer, biće u periodu druÅ¡tvene rekonvalescencije i vremena i prostora za stranaÄke valere i egzibicije. Sada svi moraju u kaput pa na beogradsku koÅ¡avu ne pitajući ko se najbrže i najtoplije obukao…
Vlast mora da shvati da nije uspela u opÅ¡enarodnoj anesteziji. Uprkos trudu vrhovnog žreca i njegovih mnogobrojnih Gebelsa i Ždanova, graÄ‘ani su spoznali da je „car go“ te da moraju stvar da uzmu u svoje ruke. Shvatili su da nije istina da im drugi može doneti sreću ma koliko malo spavao a mnogo plakao. Znaju da nije sigurno da će im aktivizam doneti sreću, ali je sigurno da sreću neće dobiti bez aktivizma. LJudi su ukapirali da je Dostojevski bio u pravu kada je rekao da je nesreća „zarazna bolest“ – koje je bolje vreme za borbu protiv zaraze bilo koje vrste od decembarske i januarske hladnoće? Beže DNK, RNK i SNS virusi od mraza sa beogradskih ulica. Ne sećam se koji je mudrac rekao da se neki ljudi mogu lagati sve vreme, da se svi ljudi mogu lagati neko vreme, ali da niko nije mogao lagati sve ljude sve vreme – ali je bio duboko u pravu. U blaženom neznanju pitam se sada, nisu li to možda reÄi naroda sa beogradskih ulica ove subote, 22. decembra?
Ali najvažnije od svega aktuelni protesti moraju biti poslednja opomena i poziv za buÄ‘enje eliti koja preferira intelektualni dremež. Cenjeni akademik Teodorović pokuÅ¡ava da opravda kolektivni mamurluk Akademije godinama njenih Älanova i „krivicu“ prebaci na Univerzitet, mlaÄ‘eg brata SANU. Nije taÄno, godine moraju da izoÅ¡tre i odgovornost i moral. Svi smo podjednako krivi. Hvala graÄ‘anima Beograda koji su nas opomenuli da biti intelektualac ne znaÄi biti ekspert u uskom polju svog delovanja nego promiÅ¡ljati stvarnost u kojoj živimo, imati odgovornost za opÅ¡te, voleti ne samo sebe nego i druge. Kako je intelektualni konformizam pokosio pre svega Beogradski univerzitet i poÅ¡teno je da otrežnjenje poÄ‘e iz Beograda. Ne može se, na primer, ostati bez intelektualnog krika povodom suÅ¡tinskog kandidovanja predsednika naÅ¡e države za predsednika opÅ¡tine LuÄani i Äinjenice da je državni aparat u liku državne sekretarke MUP-a, uhvaćene „in flagranti“ u zadimljenim prostorijama lokalne policije, pomagala takvu nakaradnu kandidaturu. Ako smo već oguglali na istinu da direktor državne fabrike (Milan Blagojević) prinuÄ‘uje svoje radnike da glasaju za kandidata VuÄića, nije valjda da nam je svejedno kada isto Äini i državni sekretar? Da li iko može da zamisli, na primer, Angelu Merkel kako odlazi u neki Å vabah i podržava lokalnog moćnika za predsednika opÅ¡tine? Da li smemo ćutati kada nam predsednik kaže da neće ispuniti niti jedan zahtev Å¡etaÄa, „makar ih bilo 5 miliona“ (dakle, makar cela Srbija bila na ulicama) – guÅ¡i li to kod intelektualaca njima imanentni osećaj slobode? Neka elita stavi prst na Äelo i razmisli o smislu svog postojanja.
„Ko hoće neÅ¡to da uÄini naÄ‘e naÄin, ko neće niÅ¡ta da uÄini naÄ‘e opravdanje“, govorio je Pikaso. Neka akademici i profesori ne nalaze opravdanje. Ako je njima dobro, neka pogledaju svoje studente kako se zlopate po Srbiji i beže.
Milan Mladenović je u pesmi Zemlja pevao: „u svakom porazu ja sam video deo slobode i kad je gotovo za mene znaj – tek tad je poÄelo“… Predlažem da ova pesma EKV bude himna Å¡etaÄa i poÄne da se puÅ¡ta ne samo u Beogradu, već i u Kragujevcu, Novom Sadu i NiÅ¡u…
I svuda gde postoji razumevanje za estetiku velike Ekatarine.
Leave a Reply