ProÅ¡lu sam nedelju bio službeno u Lionu. Od Liona do Pariza je neÅ¡to oko 400 kilometara. Kao Srbin nesvikao vozovima, ne prepoznajem železniÄku stanicu – viÅ¡e mi liÄi na aerodrom.
Kaže mi domaćin da to ipak nije terminal: doduÅ¡e odatle famozni TGV voz „leti“ za Pariz brzinom blizu 600 km na sat. Da postoji TGV u NiÅ¡u, do Beograda bi vozio manje od sata. Mogli bi da živimo u NiÅ¡u, a radimo u Beogradu. Ili Äak obrnuto! Samo jedan takav voz reÅ¡io bi pitanje regionalizacije! To ja zovem modernizacijom države!
Ovako Niš ostaje bez TGV voza. Ali Niš ima bilborde na kojima je jasno napisano da u Nišu ima posla – u Lionu nema bilborda ali ima posla.
Da se razumemo – i ja sam srećan Å¡to je (najzad) napravljen auto-put ka GrÄkoj. Ali, tih nekoliko desetina kilometara puta, koji su poÄeli da se prave joÅ¡ u doba Slobodana MiloÅ¡evića, a zavrÅ¡ili u jednom od mnogih mandata Aleksandra VuÄića ne smatram legitimacijom bilo koje vlasti! Da li danas bolje leÄimo ljude nego smo to Äinili pre deceniju? Pa naravno. Da li se bolji automobili prave danas ili pre deset godina?
Naravno sada. Da li nam auto-putevi moraju biti bolji nego krajem proÅ¡log veka? Sigurno da. Ali to nije modernizacija države kojoj težimo. To je onaj deo posla koji svaka vlast mora da uradi u mandatu. Na stranu Å¡to smo od Aleksandra VuÄića navikli na globalnu destrukciju, pa nam bilo kakva konstrukcija deluje neverovatno i za ponos. Ne verujem da se bilo gde drugde pravi feÅ¡ta povodom dvadesetak kilometara napravljenog puta.
U demokratskim druÅ¡tvima to se podrazumeva, to jeste obaveza vlasti. Ovde se iznenadimo kada god vlast uradi ono Å¡to se od nje oÄekuje!
Otvara se gradnja i famoznog koridora 11, mada Milutin Mrkonjić govori da je 80 odsto koridora zavrÅ¡eno u njegovo vreme – sliÄno je i sa Koridorom 10. Sigurno sam poslednji koji će braniti vlast Borisa Tadića ali je fakat da je ideja o ovom koridoru, izrada tehniÄke dokumentacije i poÄetak gradnje pao u vreme Tadićevog mandata. VuÄić je samo finalizovao dugogodiÅ¡nje napore timova ljudi na tako glamurozan naÄin da na proslavi viÄ‘ena parola „VuÄić je Tito“ najbolje odslikavala karakter svetkovine. Ja ipak mislim da je bravar bio bolji.
Možda je bilo pametnije da ovaj „poduhvat“ zavrÅ¡i onaj kome je to i u „opisu posla“ – premijerka Ana Brnabić. Naravno, VuÄić kao predsednik nema nikakve ingerencije u pravljenju auto-puteva – pa ni u njihovom spektakularnom otvaranju. Zbog Äega javnost toleriÅ¡e njegovo protivzakonito voÄ‘enje spoljne politike ili „pravljenje“ auto-puteva? Zbog toga Å¡to javno mnjenje stvara državna birokratija da bi, kako Karl Poper kaže, „priguÅ¡ile kritike onih koji su se protivili njihovim vizijama“. Sve Jutke i ostali lokalni moćnici izaÅ¡li su iz istog Å¡injela.
Svesni svoje inferiornosti i prolaznosti, trude se u svom paganstvu da od VuÄića naprave novog Boga, shvatajući da jedino tako – beskritiÄno i beskarakterno ga podržavajući mogu sebi da i dalje obezbede nezaslužene apanaže i navodni ugled. Spremni su oni, poput Drobnjaka, da progutaju i mnoge uvrede jer znaju da će njihovo poltronstvo i slugeranstvo biti nagraÄ‘eno. Zbog toga na otvaranju gradnje koridora 11 niko ni ne pominje da je onomad pompezno otvoreni put LJig Preljina već dobro napukao i da nije siguran za vožnju.
Nije potrebno ljutiti srpskog Boga – a ljuti se lako kao pubertetlija! Nije ga potrebno ljutiti Äak ni svojim formalnim prisustvom, ako on prisustvo ne bi želeo. Ko bi, uz premijerku i ministarku gradnje (u roze Å¡lemu obavezno) morao biti najodgovorniji za izgradnju koridora? ÄŒini mi se da se kao logiÄan nameće odgovor: direktor Koridora gospodin Zoran Babić. Uprkos Äinjenici da je od njegove (Å¡oferske?) ruke krajem januara meseca stradala nedužna žena, uprkos Äinjenici da je pre Äetiri meseca javno podneo ostavku, na sajtu Koridora Srbije i APR-a i dalje se vodi kao direktor!
Ako niko već ne postavlja pitanje – Å¡ta je sa ovim poslaniÄkim i preduzetniÄkim bardom, intelektualnim bratom Marijana RistiÄevića, ako niko ne pita Å¡ta se to dogaÄ‘a sa njegovim fantomskim vozaÄem, da makar javno pitam: a Å¡to na koridorskim proslavama nije bilo koridorskog direktora, Babić Zorana? I da odmah i dam odgovor: da ne nervira predsednika putograditelja i ne kvari idilu „pravednika“ i „udarnika“. Ne bojim se ja za Babića – Äim mu zacele rane vratiće se u fotelju jer je poltronstvo u Srbiji danas jedina mera lojalnosti i na visokoj je ceni.
Neka puca asfalt novootvorenih puteva, neka ginu nedužni… niÅ¡ta nije važno ako se „najbolje obožava“ predsednik. Svako ko nikada ne podseti na VuÄićevu izjavu od 30. marta 2018. godine da „ćemo pre kraja godine imati kompletan, sa svim cevima… imaćemo auto-put od Obrenovca do ÄŒaÄka“, može raÄunati na „miropomazanje“ (valjda je makar tu svetu tajnu u Sinodu dobio novi srpski Bog?) i uskrsnuće… Tako i Babić.
Dakle, nije priÄa o Grdelici tako pompezna kao Å¡to se Mitrović Željku i Uzelac Gordani Äini. Ujedno molim poÅ¡tenog nalazaÄa da vrati tviter nalog Krstić NebojÅ¡i ne bi li se u poslednji Äas prikljuÄio hvalospevima naÅ¡em Nabukodonosoru, Äiji su ondaÅ¡nji viseći vrtovi obiÄna vavilonska Å¡ala prema grandioznom putu kroz Grdelicu „najlepÅ¡em u bivÅ¡oj Jugoslaviji, a i Å¡ire“.
Slutim da će korist od ovog izgraÄ‘enog puta biti ista kao od Beograda na vodi: za Srbiju nula, za Arape i Kineze beskonaÄno.
Ko joÅ¡ u trenucima ovakve euforije sme da pita za finansijske detalje ovakve izgradnje? Dok se za TGV voz zna da je proÅ¡le godine prevezao oko 150 miliona putnika proseÄnom brzinom 320 km/h, za grdeliÄki put se niÅ¡ta ne zna, osim da će nas (kao i obiÄno) velikom brzinom ne provozati već preveslati Aleksandar VuÄić.
Umetnost ratovanja je umetnost uništavanja ljudi, a politika je umetnost zavaravanja, govorio je Mahatma Gandi.
Autor kolumne objavljene u dnevnom listu Danas je Älan Gradskog odbora Nove stranke NiÅ¡ i profesor Medicinskog fakulteta u NiÅ¡u SaÅ¡a Živić.
Leave a Reply