Kolumna predsednika Saveta Nove stranke Arisa Movsesijana, na 16. godiÅ¡njicu od atentata na prvog demokratski izabranog premijera Zorana ÄinÄ‘ića.
Svakog 12. marta se sećamo najvećeg reformatora u Srbiji u dvadesetom veku. Naravno, reÄ je o Zoranu ÄinÄ‘iću. Na ovim prostorima je ubijanje „vladara“ nekako ustaljena pojava. Ja volim to daporedim sa oceubistvom iza koga niÅ¡ta dobro ne sledi, niti može da sledi. Kada je Zoran ÄinÄ‘ić u pitanju, ostaje dosta nejasno Å¡ta je izazvalo toliko negativnih reakcija na ovog Äoveka, Å¡ta je prethodilo ubistvu i njegovoj skoro neverovatnoj difamaciji posle koje ni ubistvo nije Äudno? Å ta se desilo posle, jer Zoran je uvek bio zagledan u budućnost, pa je na mestu i pitanje: Gde smo sada?
U svakom poslu, pa i poslu politiÄara, postoji potreba za mistifikacijom posla koji se obavlja. Iz jednog ideoloÅ¡kog integrativnog faktora, kao Å¡to je to bilo u SFRJ, preÅ¡lo se u drugi nacionalistiÄki dezintegrativni. Å ta je zajedniÄko takvim druÅ¡tvima? ZajedniÄko je postojanje misterije kojom se zamajavaju graÄ‘ani kako njihovim životima vladaju neke mraÄne i tamne sile, bilo da su one unutraÅ¡nje ili iz neke Äak veoma daleke zemlje. I tako nastaju Ilije ÄŒvorovići*, uvek sumnjiÄavi, uvek uplaÅ¡eni, oni koji znaju sve i po Äijem miÅ¡ljenju ceo svet jeste jedno manje ili viÅ¡e uspeÅ¡no režirano mesto. Naravno da iz svega toga proizilazi da se samo „Ävrstom rukom“ može razreÅ¡iti ovakav problem i da se iza svakog pomaka ka demokratiji u stvari krije slabost. „A dobro znamo“, rekao bi Ilija ÄŒvorović, „kome je potrebna ta slabost“.
ÄinÄ‘ić je baÅ¡ radio suprotno. Kroz svoj politiÄki rad, moglo bi se reći da je iskljuÄivo težio demistifikaciji „velikih tema“ koje su po pravilu nametane da zaÅ¡tite razne ideologije od truljenja. Danas se jasno vidi da je taj talas demistifikacije uspeo da zaÄ‘e i dopre do Å¡irokog broja ljudi, a to ume da boli. Kako biti Ilija ÄŒvorović, ako nema slike Staljina u podrumu, ako država nije „napadnuta“, ako unutraÅ¡nji neprijatelj postaje lenÅ¡tina koja samo pokuÅ¡ava da izbegne lako dokazive Äinjenice: da je nesposoban da živi bez mistifikacija?!
Zato Å¡to živimo na Balkanu, ÄinÄ‘ić je uvek sagledavao problem Srbije kroz prizmu naÅ¡ih dobrosusedskih odnosa. Pa kako, pobogu?! Kako ÄŒvorović, koji je naprasno postao nacionalista, jer zna on ko sve nama tu u komÅ¡iluku radi o glavi i Å¡ta su nam sve kroz istoriju radili u savezniÅ¡tvu sa onim nekim tamo, a zna se ko su ti tamo, kako dakle taj Ilija ÄŒvorović da prihvati demistifikaciju mogućeg saživota komÅ¡ija? On će svuda videti neprijatelja, ukazivati na tog neprijatelja, ukazivati na nepravde, a ako ga se sete na Dan bezbednosti, sete. I tu je ÄinÄ‘ić jasno postavio stvari, pokuÅ¡avajući da nametne takmiÄenje naroda na Balkanu, gde je normalno navijao da Srbija bude pobednik. Naravno, pobednik u ekonomskom smislu, pobednik u vladavini prava, pobednik u dostizanju civilizacijskih normi za kojima je ceo ovaj region kasnio. Nema misterije. Daj da radimo, da budemo bolji, najbolji. „A Dan bezbednosti“ zapitaće se Ilija ÄŒvorović.
Hajde da vidimo kako je na ubice Zorana ÄinÄ‘ića delovala ta demistifikacija? To su bili lažni heroji izgubljenih ratova, mnogi sa teÅ¡kim kriminalnim dosijeima, momci koje je samo misterija skrivala od taÄne definicije ko su i Å¡ta su. U stvari su bili niÅ¡ta i iz tog niÅ¡tavila su crpili bes koji je osvetlio reflektor ÄinÄ‘ićevih poteza. U normalnom druÅ¡tvu u kome sa jedne strane postoji pravna država, ona koja poÅ¡tuje prava graÄ‘ana i sa druge strane tržiÅ¡na ekonomija, nema mesta za misterije kriminalnih grupa, koje postaju iskljuÄivo ono Å¡to jesu: kriminalci. Koliko god takav sistem delovao nesavrÅ¡eno, toliko je on lek za demistifikaciju baziranu na izmiÅ¡ljanju nekakvog „posebnog reÅ¡enja“ za Srbiju. Nema posebnih reÅ¡enja. Dovoljno je primeniti dobra iskustva uspeÅ¡nih zemalja i to je to. ÄinÄ‘ić je hteo to odmah i brzo, a Ilija ÄŒvorović se kolebao, tražeći ko li mu je naložio takvo uniÅ¡tenje ideologije, pa i nacionalne izmiÅ¡ljene istorije?! Odmah se videlo da je u medijima promiÅ¡ljanje Ilije ÄŒvorovića imalo pozamaÅ¡an uticaj. Razapet pre razapinjanja, ÄinÄ‘ić je postao „nesnosna“ figura, koja s jedne strane uniÅ¡tava „naÅ¡u“ ideologiju, a s druge strane radi protiv „naÅ¡ih“ nacionalnih interesa. Pa da. Radio je. Smatrao je da je to pogreÅ¡an put. Nije imao zakopanu sliku Staljina u podrumu, niti Titovu bistu na tavanu, pa ni Dražinu sliku u novÄaniku. Ne. To je trebalo da ostane u istoriji, a istorijom se bave istoriÄari. Njegovo zaduženje je bila budućnost. I tako smo tog 12. marta ubili budućnost. IstoriÄari su se uhvatili za glave, komÅ¡ije u regionu su odahnule (jer takvog reformatora nisu imali ni u tragovima), svet je lupio joÅ¡ jednu recku na dokaze o zaostalom Balkanu, a Ilija ÄŒvorović je poÄeo sve oÄiglednije da vadi onu Staljinovu sliku iz podruma.
I tu smo danas. Mnogi mistifikuju razloge ubistva Zorana ÄinÄ‘ića, neshvatajući da je u ovom „filmu“ koji živimo Ilija ÄŒvorović odneo pobedu. LiÄno verujem da je ta pobeda jalova. Pa nikako da ga se sete na taj tako željeni Dan bezbednosti. Pre mi se Äini da mu umesto toga, u snove, tu i tamo dolazi Zoran ÄinÄ‘ić. I dok se Ilija ÄŒvorović komeÅ¡a i znoji, jasno mu kroz snove odzvanja: „Gledaj Ilija u budućnost. Tamo ćemo se ti i ja sastati“.
*Ilija ÄŒvorović je lik iz drame DuÅ¡ana KovaÄevića „Balkanski Å¡pijun“
Leave a Reply