KiÄ se danas uvukao u gotovo sve pore masovne kulture ponaÅ¡anja i ureÄ‘enja urbanog prostora u prestonom gradu. U politiÄkom smislu, on zadire u polje morala,stvarajući negativan vrednosni sistem. PolitiÄki kiÄ manipulisanja masama je idealna podloga autoritarne vlasti i privida demokratskog  druÅ¡tva. Kreiranjem lažne slike stvarnosti, Å¡to je osnovna odlika kiÄa, namera takve vlasti je da Å¡to veći broj graÄ‘ana pretvori u svoje podanike. Ona svoje delanje prikazuje kroz prizmu idealnog stanja, koje je suÅ¡tinski pokriveno jednom velikom kozmetiÄkom maskom. Gotovo svakodnevnim objavljivanjem uznemirujućih I senzacioinalistiÄkih vesti, autoritarna vlast ciljano stvara nesigurnost i pojavu straha. KiÄ neistine, koje se serviraju graÄ‘anstvu, podrazumevaju svesnu i programiranu obmanu, koja postaje svrsishodno sredstvo održanja na vlasti. Dramski pisac DuÅ¡an KovaÄević je jednom prilikom, 2013-te godine izjavio: “KiÄa imate u svemu, pa i u izboru ljudi koji vladaju ovom zemljomâ€.
Aktuelni predsednik države, kreator autoritarne vlasti pod plaÅ¡tom demokratije, u svojim javnim nastupima, ne tako retko, ispoljava nepoÅ¡tovanje I prezir prema graÄ‘anima ( “zgubidani, ne znate Å¡ta ćete sa sobom u 10h pre podneâ€, “lenji narod†itd), naruÅ¡avajući njihovo dostojanstvo. Uz primenu “kiÄ“ alata manipuliÅ¡e patriotskim osećanjima ( “sve radim za svoj narodâ€), dok u datom trenutku ne pokaže svoje destruktivno “kiĆponaÅ¡anje u vidu narativne agresivnosti i sarkazma ( posebno prema nepodobnim novinarima). Suprotno tome, graÄ‘anima se svakodnevno prikazuje idealno stanje u prestonici I državi ( “najbolji smo po rastu BDP-a u Evropi, nikad veće plate i penzije†itd.)
U danaÅ¡njoj stvarnosti primetna je veza izmeÄ‘u politiÄkog kiÄa I nacionalizma, koja dovodi do polarizacije, mržnje i ksenofobije. Nadrealna,, takoreći mitska vrednost se pripisuje osobama kojima takav znaÄaj ne pripada.Nedavni primer to potvrÄ‘uje: mural sa likom haÅ¡kog osuÄ‘enika na zidu jedne zgrade u centru prestonice. Pojava mržnje i ksenofobije prema drugaÄijem i stranom, primetna je i u intezivnom preimenovanju naziva gradskih ulica.
Prisutni politiÄki kiÄ se postepeno ukorenjuje i u umetnost,pokuÅ¡avajući da je sa svoje slobodne putanje
usmeri ka dirigovanoj umetnosti. Spomenik srednjovekovnom vladaru Stefanu Nemanji na Savskom trgu, svojom programiranom grandioznošću I vizuelnom dominacijom nad zdanjem nekadaÅ¡nje Glavne železniÄke stanice, kulturnog dobra od izuzetnog znaÄaja, potvrÄ‘uje raÄ‘anje dirigovane kiÄ umetnosti.
Pod pojmom urbanistiÄkog kiÄa može se podvesti gotovo sve sto je aktuelna gradska vlast u poslednjih devet godina uradila u urbanistiÄkom sreÄ‘ivanju Beograda. Dogodila se ekspanzija graÄ‘evinskih radova, sa visoko postavljenim ciljem da prestoni grad postane centar JugoistoÄne Evrope. (asocijacija na rimskog cara Nerona, koji je opsednut graÄ‘evinskim poduhvatima, po jednoj verziji, na osnovu kazivanja rimskog istoriÄara Kasija Diona, namerno izazvao požar u Rimu 64.godine nove ere, da bi stvorio “veći I lepÅ¡i gradâ€)
ÄŒestim promenama lokacijskih uslova, nicali su i dalje niÄu glomazni objekti u centralnim gradskim opÅ¡tinama, gotovo naslonjeni jedni na druge, oduzimajući meÄ‘usobnu svetlost, vazduh, vidik, prostor. DeÅ¡avalo se da u tom tesnacu i uliÄni trotoari nestaju.Korupcija Äesto diktira takve projekte kao i iznos investicija, pod sloganom da se gradi za buduće generacije, za “naÅ¡u decuâ€. Usled neodgovornosti investitora i â€uÅ¡teda pri graÄ‘enjuâ€, uruÅ¡ene su stare zgrade u Vidovdanskoj, Dubljanskoj, DubrovaÄkoj, PaÅ¡trovićevoj ulici itd. Da bi se udovoljilo zahtevima podobnih vlasnika kapitalai i njihovoj uzurpatorskoj gradnji viÅ¡espratnica na odabranim gradskim lokacijama, sruÅ¡ena su vredna zdanja, koja su predstavljala
arhitektonsko i kulturno nasleÄ‘e prestonice iz 19-og i prve polovine 20-og veka, Äime su suspendovane važeće odredbe Zakona o kulturnim dobrima. SruÅ¡ena su dela znamenitih arhitekata: zgrade u Resavskoj 25, MiÅ¡arskoj 3, Topolskoj 15, Internacionalnih brgada 47, Gospodar Jovanovoj 47 (vila pod zaÅ¡titom iz 19-og veka, jevrejske porodice Baruh), Upravna zgrada “Ikarusâ€, spomenik nekadaÅ¡nje vazduhoplovne industrije, zgrada “Simpaâ€, (nekadaÅ¡nji magacin Francusko srpske banke iz 1922.godine), zgrada Eurosalona. PredviÄ‘eni objekti za ruÅ¡enje: Zgrada u KaraÄ‘orÄ‘evoj 7, koja se nalazi u sklopu zaÅ¡tićene celine “Stari Beogradâ€,tri predratne vile u MaleÅ¡evskoj ulici broj 59-63, zgrada nekadaÅ¡njeg Zavoda za fotogrametriju u ulici Generala Geprata broj 14, koja se nalazi u okviru zaÅ¡tićene celine “PodruÄje uz ulicu Kneza MiloÅ¡aâ€. Zbog projekta “Beograd na vodi†i izgradnje novog mosta, predviÄ‘eno je ruÅ¡enje Starog savskog mosta i selidba njegovih delova u park “Ušćeâ€, Å¡to predstavlja demonstraciju vrhunskog kiÄa. Necivilizacijskim Äinom ruÅ¡enja vrednih arhitektonskih zdanja, (kao posledica sprege investitora I gradske vlasti) da bi se na njihovom mestu izgradile viÅ¡espratnice, neprimerene datom prostoru,  izbrisan je identitet pripadajućih urbanih celina.
KraÄ‘e tudjih ideja, imitacije, neautentiÄnost, su glavni atributi kiÄa. Bele viÅ¡espratnice tzv. “parižankeâ€, replike arhitekture iz meÄ‘uratnog perioda,Äije su fasade obogaćene dekorativnom plastikom i kovanim gvožđem, preplavile su prestoni grad, kao promoteri arhitektonskog kiÄa.
Na meÄ‘unarodnom konkursu 1930.godine pobedilo je urbanistiÄko reÅ¡enje Terazijske terase arhitekte Nikole Dobrovića,Äija je pobedniÄka ideja postala uzor generacijama beogradskih arhitekata i urbanista, za promiÅ¡ljanje o reÅ¡enjima ureÄ‘enja Terazijske padine.Osamdesetpet godina kasnije, dogodio se “Beograd na vodiâ€, Äijoj izgradnji je prethodio niz nezakonitih i netransparentnih postupaka.Skaradna zdanja , sledbenici plagijatorskog bliskoistoÄnog kiÄ urbaniteta, svojim volumenima “zazidala†su reku,a Dobrovićeva ideja da se sa Terazijskog platoa, kaskadnim spuÅ¡tanjem terase otvori jedinstvena slobodna vizura prema savskom priobalju, vise nema znaÄaja , jer se veduta zavrÅ¡ava na visokim zgradama Beograda na vodi.
Na prostoru nekadaÅ¡njeg Saveznog MUP-a ,u ulici Kneza MiloÅ¡a, izgraÄ‘en je stanbeno poslovni kompleks “Skyline Belgradeâ€, na samom ulazu u centar grada. Vredna arhitektonska zdanja uravnoteženih visina, od kojih su neka autorska dela arhitekata Nikole Krasnova, Dimitrija Leka, Ive Antića, nadvisuje džinovska kula visine 129 m ( dve boÄne su visine 77m i 64m). StruÄna javnost je burno reagovala zbog izgradnje kompleksa na toj lokaciji,tvrdeći da objekti svojom visinom naruÅ¡avaju urbani lik ulice Kneza MiloÅ¡a. U zaÅ¡tićenom podruÄju Donjeg grada Kalemegdanske tvrÄ‘ave, izgraÄ‘eno je 115000m2 stanbeno poslovnog
prostora nazvanog “K distriktâ€, odnosno “Stanbeno poslovna zona Beogradske tvrÄ‘aveâ€. Izgradnjom visokih objekata (neke nadvisuju plato Pobednika) i podzemnih garaža, zatrpan je i moguće oÅ¡tećen deo
neistraženih arheoloÅ¡kih ostataka srednjovekovnog grada, Äime je postala upitna nominacija Kalemegdana na UNESCO-vu listu lokaliteta Svetske kulturne baÅ¡tine.Beogradska tvrÄ‘ava ima zaÅ¡tićene vizure kako one sa tvrÄ‘ave, tako i one na tvrÄ‘avu.Izgradnja kompleksa “K distriktâ€nije pogubna samo zbog poniÅ¡tavanja dragocenih zaÅ¡tićenih vizura I nepoÅ¡tovanja istorijskog nasleÄ‘a,već svedoÄi i o â€kiÄâ€pojavi u ubanizmu, u jednom vremenskom periodu svoje istorije.
U toku 2015.godine, tadaÅ¡nji gradski urbanista predstavio je javnosti projekat grada nazvan IME (Identitet-Mobilnost-Ekologija), koji je sadržao petogodiÅ¡nju strategiju vizije razvoja prestonice do narednih 30 godina. Istakao je da će projekat IME dati novu sliku grada uz “aktivno uÄešće graÄ‘ana kroz participativni urbanizamâ€, Å¡to je znaÄilo uÄešće graÄ‘ana u planiranju grada, kao I direktnu komunikaciju sa nadležnim službama iz gradske uprave. Projekat IME je negde NESTAO!
Ljubinka Ganja BajÄetić , arhitektinja I koordinatorka Saveta za urbanizam Nove stranke
Leave a Reply