U nastavku proÄitajte tekst predsednice Saveta Nove stranke Vesne Rakić Vodinelić za PešÄanik.
Abstrakt: ….stvar je preuzelo autentiÄno zabrinuto i zbog toga, sudeći po imenu, formirano udruženje graÄ‘ana – Patriotski savez Beograda. Milorad Radević, diplomirani sociolog koji radi u Arhivu Srbije je, dakle, uoÄio da je `dara prevršila meru` i odluÄio da zatraži zaštitu ove države i ovog naroda. (NIN, 29.10.1998.)
Jedva da je Šešeljev zakon o medijima navršio punoletstvo, kad evo nama novog dežurnog patriote. Ovog puta, on se zove Zoran ÄuriÄić. Kao i preÄ‘ašnji, radi u ustanovi kulture. Ne, doduše u Arhivu Srbije, ali u podjednako reprezentativnom Narodnom pozorištu. Umesto Patriotskog saveza Beograda, aktuelni kulturni delatnik nastupa kao Älan sindikata.
Tadašnji naš gospodar života, a naroÄito smrti – Slobodan Milošević – nije se oglašavao. Imao je, zajedno sa svojim koalicionim partnerima – radikalima osećaj i uverenje totalne kontrole, pravosuÄ‘a naroÄito.
Aktuelni gospodar naš VuÄić, meÄ‘utim – da li usled blagoglagoljivosti ili (sasvim neosnovanog) osećaja nedovoljno totalne kontrole – oglasio se, ovog puta u maniru smernog i poniznog Juraje Hipa (Uriah Heep, ne rok grupa, već poluzaboravljeni Dikens): “Sramota je da radnici iz kulture takve reÄi koriste. Sramota je blaga reÄ kojom bih to opisao” (Blic online, 10.09.2015). Blaga reÄ blagog Äoveka, nasuprot zlokobnim reÄima Äoveka krvi i tla: “Ubijte jednog Srbina, mi ćemo stotinu muslimana!” ReÄi su izgovorene u ustanovi visoke, najviše kulture – Narodnoj skupštini Republike Srbije, 20.07.1995. Mora biti da preterujem: ta to je bilo pre dobrih dvadeset godina, te sledstveno ovaj blagi i ponizni današnji Äovek nije više uopšte ondašnji podstrekaÄ prolivanja krvi. To što se zove isto i izgleda kao taj nekadašnji, mora biti da je Äista sluÄajnost ili nepodopština našeg kolektivnog vlastitog sećanja i verolomnog Youtuba. A i zaštićen je Ävrstim radikalsko-naprednjaÄkim poimanjem pravne države: nit ga je ko zbog ondašnjih reÄi kriviÄno gonio, nit postoji bilo kakva presuda.
I tako dolazimo do kljuÄne pravne razlike: tadašnjeg zagovornika odmazde i krvoprolića u najvišem državnom telu (parlamentu) niko nije procesuirao, a Kokana Mladenovića – zbog kritiÄkih reÄi o blagom Äoveku krvi i tla i mraÄnih reÄi predviÄ‘anja ovdašnje budućnosti, izreÄenih u novinskom intervjuu – gone Äak dva ministarstva sile (unutrašnjih poslova i pravosuÄ‘a) preko nezavisnih i nepristrasnih policajaca i još nezavisnijih i nepristrasnijih tužilaca.
Ova bitna pravna razlika, za sada, traži objašnjenje bar dva pitanja: (1) Äime se ima objasnitikrajnje efikasni kriviÄni progon koji danas demonstriraju inaÄe mlitavi i neažurni organi državne sile protiv K. Mladenovića zbog reÄi izreÄenih u medijskom intervjuu (njihovu posloviÄnu neefikasnost ne treba dokazivati: podsetimo se samo pada helikoptera i smrti sedam ljudi, pokušaja ubistva M. Beka, neokonÄanih postupaka protiv osumnjiÄenih za ratne zloÄine i sliÄnih minornih zlodela); (2) zbog Äega (kog kriviÄnog dela) se goni Kokan Mladenović?
(1) Blage reÄi blagog gospodara („Sramota“!), ali još više živo sećanje na njegovu zlokobnu i osvetoljubivu prošlost, dovoljne su ovdašnjim policajcima i tužiocima da se trgnu iz primerene im letargije i da stvar uzmu ozbiljno i hitno. Isto kao što su žustre reÄi „Ne dam Gašića, ne dam LonÄara“ – bile dovoljne da parališu svako sećanje na pravo u Višem tužilaštvu Beograda, te je ovo – suprotno svemu – izdalo saopštenje u kome je za helikoptersku nesreću osudilo nesretnog pilota – bez ikakvog postupka, bez uÄešÄ‡a suda.
Razume se, i jedno i drugo je sudski nedokazivo kad se radi o uticaju Aleksandra VuÄića na organe gonjenja. Blage reÄi su pale (na veoma plodno tle) pre ikakvog postupka, kriviÄnu prijavu je podnelo privatno lice („iz liÄnih razloga“), svaka paralela sa tzv. Patriotskim savezom i Miloševićem je zlonamerna, naše policija i tužilaštvo se snažno i nezavisno (od pristojnosti, prava i zdravog razuma) razvijaju, predstoji nam otvaranje poglavlja 23. i 24, hrlimo ka vrednostima EU, naroÄito ka slobodi govora i medija, smerni smo i blagi prema politiÄkim protivnicima, bla, bla, bla. Dokaziva je, meÄ‘utim, podložnost organa gonjenja politiÄkom uticaju, jer se radnja koja je Kokanu Mladenoviću stavljena na teret sastoji u njegovim kritiÄkim reÄima o današnjem politiÄkom stanju, o današnjem gospodaru naših života i smrti i u Mladenovićevoj politiÄkoj proceni kuda sve to vodi. Da je K. Mladenović izrekao da će se današnja slabašna opozicija u krvi ugušiti – to bi bila u oÄima organa gonjenja samo jedna (poželjna) metafora, a nedelo koje traži efikasan i društveno korisni rad policije i tužilaštva.
(2) Zbog Äega je podnesena kriviÄna prijava protiv Kokana Mladenovića? KriviÄna prijava nije objavljena (biće uzbudljivo proÄitati je, jednom, možda). U medijima se nailazi na dve razliÄite informacije – da je K. Mladenoviću prijavom stavljeno na teret da je u svom intervjuu navodno izvršio kriviÄno delo napada na ustavno ureÄ‘enje (predviÄ‘eno u Äl. 308. KriviÄnog zakonika Srbije, dalje: KZ): „Ko silom ili pretnjom upotrebe sile pokuša da promeni ustavno ureÄ‘enje Srbije ili da svrgne najviše državne organe, kazniće se zatvorom od tri do petnaest godina“ – ili da je navodno poÄinio delo izazivanja nacionalne, rasne ili verske mržnje i netrpeljivosti iz Äl. 317. KZ: „Ko izaziva ili raspiruje nacionalnu, rasnu ili versku mržnju, ili netrpeljivost meÄ‘u narodima ili etniÄkim zajednicama koje žive u Srbiji, kazniće se zatvorom od šest meseci do pet godina“. Budući da je portparolka nadležnog tužilaštva ustvrdila da je u pitanju prijava zbog ovog drugog dela (Äl. 317. KZ), za sada ću se uglavnom držati te (polu)službene verzije.
ProÄitala sam intervju Kokana Mladenovića, koji se navodi kao „inkriminisan“, na web straniciwww.mojnovisad.com od 05. 07. 2015. ÄŒitala ga ne samo politiÄki (sa odobravanjem), već i kriviÄnopravno. ÄŒitala i moj kriviÄni Bedeker, „Komentar KriviÄnog zakonika“, pokojnog prof. Ljubiše Lazarevića (drugo izm. i dop. izdanje, Beograd, 2011).
Profesor je, komentarišući Äl. 317. KZ, na str. 920 napisao: „Radnja kriviÄnog dela je izazivanje ili raspirivanje mržnje ili netrpeljivosti. Izazivanje je stvaranje do tada nepostojeće mržnje ili netrpeljivosti, dok raspirivanje pretpostavlja postojanje nekog od ovih osećanja i njihovo dalje razvijanje i produbljivanje. Mržnja je neprijateljsko osećanje prema nekome i predstavlja psihološki osnov za stvaranje konfliktnih situacija i preduzimanje odreÄ‘enih akcija, usled Äega mogu nastati teški poremećaji meÄ‘u narodima i nacionalnim manjinama, odnosno verama i rasama, Äesto praćeni i drugim teškim posledicama. Netrpeljivost je nešto blaži oblik odnosa meÄ‘u narodima, nacionalnim manjinama ili verskim grupama i oznaÄava stanje nepoverenja, osećanja netolerantnosti i odbojnosti“. Dalje, na str. 921, autor piše: „Narodima se smatraju veće etniÄke grupacije ljudi koji su meÄ‘usobno teritorijalno, ekonomski, kulturno i jeziÄki povezani… EtniÄke zajednice su etniÄko-nacionalne grupacije koje žive u Srbiji, Äiji matiÄni narod živi u nekoj drugoj državi, kao što su npr. MaÄ‘ari, Albanci, Turci, Slovaci i dr“. I nadalje: „Za krivicu je potreban umišljaj, direktan ili eventualni. UÄinilac treba da je svestan da svojom delatnošÄ‡u izaziva ili raspiruje mržnju ili netrpeljivost meÄ‘u licima koja pripadaju narodima ili etniÄkim zajednicama, i da to Äini na osnovu njihove nacionalne, rasne ili verske pripadnosti.“
ÄŒitajući, dakle, „inkriminisani“ intervju Kokana Mladenovića naišla sam samo na jednu zajednicukoju on izriÄno pominje. To su Dogvilci iz mesta koje se zove Dogvil, a mesto je, kako je sam Mladenović objasnio (što bi moglo izazvati kriviÄnopravni oÄaj organa gonjenja, kao tešku posledicu), imaginarno. No, iako je imaginarno, ono je uporedivo, i tu uporedivost Kokan Mladenović izriÄno obrazlaže:
„`Dogvil` je nastao kao vrsta pobune, kao naš revolt u odnosu na Dogvil u kome živimo. ÄŒitava predstava je praktiÄno komparacija izmeÄ‘u tog zatvorenog sveta Dogvila iz filma Larsa fon Trira i našeg uoÄavanja sveta u kome živimo. Stanovnici Dogvila kod fon Trira vole da kažu za sebe da su Äestiti, pošteni ljudi, da poštuju porodiÄne i društvene vrednosti, da su odani zajednici, da su veliki vernici, sve najbolje. A dolazak te strankinje, te Grejs, razobliÄi ih kao najgore ljude na svetu, i Dogvil razobliÄi kao mesto koje je sušta suprotnost onome što propoveda. Dogvil je svet koji živi u izolaciji. Mi smo više od dve decenije proveli u razliÄitim vrstama izolacije: ratovi, sankcije i sve drugo što nam se dešavalo. Nekako je život išao mimo nas, svet se mimo nas razvijao. A mi smo ostali ubeÄ‘eni da nas to nije nešto preterano dotaklo. Ja se bojim da su posledice po sve nas strašne, da su devedesete došle na naplatu. Pogledajte samo monstruozne zloÄine koji se dešavaju u Srbiji u proteklih nekoliko godina, tu eskalaciju zla, eskalaciju porodiÄnog nasilja… To više nisu mafijaški obraÄuni iz devedesetih. To su neki, do juÄe, obiÄni ljudi. Neke komšije, neki mesari, neki uredni braÄni drugovi, a razmere zla su tolike da je to jedna nova pošast.“
Pa sad, neka se uvere organi gonjenja da li se izaziva mržnja prema Dogvilcima, a ako organiputem istrage ili na neki drugi meta-naÄin doÄ‘u do saznanja da su Dogvilci zapravo Srbi, ili pravoslavci, ili beli ljudi, a vlastrodršci, takoÄ‘e Srbi i pravoslavci i beli ljudi – valjalo bi da odgovore ko tu koga mrzi ili šta tu ko raspiruje, a naroÄito kako taj što izaziva i raspisuje govori kao Srbin, nemam saznanje o verskoj pripadnosti, a na prvi pogled izgleda kao bledoliki. Drugim reÄima – šta je radnja izvršenja, ko (šta) je zaštitni objekt, prema kome se izaziva (raspiruje) mržnja i netrpeljivost, a naroÄito šta sve to ima sa nacionalnom, etniÄkom, verskom ili rasnom odlikom bilo koga involviranog. O umišljaju – da ne trošim reÄi.
Za „pristalice“ teze da je Mladenović reÄima u intervjuu poÄinio neko drugo kriviÄno delo, a pominje se napad na ustavno ureÄ‘enje, evo još malo od prof. Lazarevića, o delu iz Äl. 308. KZ: „Radnja kriviÄnog dela je odreÄ‘ena kao `pokušaj` nasilne promene Ustavom utvrÄ‘enog ureÄ‘enja Srbije. Za odreÄ‘ivanje radnje izvršenja upotrebljen je jedan kriviÄnopravni pojam, tako da se ne može govoriti o njenom preciznom propisivanju, jer i sam pokušaj se u kriviÄnom pravu definiše kao `zapoÄinjanje radnje izvršenja ili njeno dovršenje`, što znaÄi preduzimanje one delatnosti koja se, kod odreÄ‘enog kriviÄnog dela, može smatrati njegovom radnjom izvršenja. Stoga, pojam radnje kod ovog dela treba tumaÄiti u kontekstu ostalih obeležja dela, a posebno prirode zaštitnog objekta i namere izvršioca. To znaÄi da treba da bude preduzeta neka delatnost koja prevazilazi pripremnu radnju u sadržajnom smislu, a objektivno znaÄi ugrožavanje ustavnog ureÄ‘enja“ (str. 893).
Pa nek` vide organi: šta (ko) bi ovde bio zaštitni objekt – ustavni poredak Srbije ili vlastodržac? Šta je ovde radnja izvršenja – previÄ‘anje krize ili priprema nasilja?
Nema, dakle ovde nikakvog izazivanja ili raspirivanja nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti. Nema napada na ustavno ureÄ‘enje. Ima teške i ozbiljne kritike našeg zatvorenog i izolovanog društva. KriviÄnopravno Äitanje daje oÄigledno negativan rezultat povodom postojanja kažnjivog dela, izuzev ako se ne uzme u obzir svojevrsna kriviÄnopravna nostalgija za Äuvenim kriviÄnim delom neprijateljske propagande iz isto tako Äuvenog Äl. 133. KZ SFRJ. Bez kojeg izgleda ne možemo. Koje se stalno vraća u društvenu svest nas Dogvilki i Dogvilaca, a naroÄito u politiÄku svest naših upravljaÄa. Nema veze (prema nama unutra, u dogvilskom Karakazanu) što imamo Evropsku konvenciju o ljudskim pravima i ustavno garantovanu slobodu govora. Nije bitno što ciljano kriviÄno delo ne postoji i to oÄigledno ne postoji, ali bi moglo postojati neko drugo iz autoritarne prošlosti, da je i dalje propisano kao takvo. Nema veze što Ustav i KZ ne dozvoljavaju procesuiranje i kažnjavanje za dela koja kao takva (kriviÄna) nisu predviÄ‘ena zakonom. Ili da upotrebim danas aktuelnu ekonomsku retoriku: nije bitno što svi uplaćujemo novac u budžet iz kojeg se plaćaju policajci i tužioci da bi radili ono što im nije posao, tj. da bi zastrašivali i ućutkivali politiÄke protivnike vlasti.
Za budućnost organa gonjenja i oba ministra (da sad nas ostale graÄ‘ane zanemarimo) bilo bi odista preporuÄivo da, s obzirom na to da se bave kriviÄnim progonom, pažljivo Äitaju kriviÄnopravne komentare pre nego što uhvate politiÄke signale sa konferencija za medije. KriviÄno pravo opstaje par hiljada godina, važi i za njih, a ne samo za nas, dok reÄi sa konferencije lete, zaboravljaju se, izvrću se, menjaju smisao – sve zavisi od toga ko ih emituje. Amandat, ma koliko sveti bio, ograniÄen je. Na relativno kratko, ma kako razorno vreme. TakoÄ‘e, pojam politiÄkog suÄ‘enja važi i za istragu, koja je kod nas tužilaÄka, a u ovom predmetu, prema svemu dostupnom, već je u toku.
Leave a Reply