Stigao je izveÅ¡taj Evropske Komisije (EK) i ponovo se najmanje priÄa o poglavlju 28 u kome je izneto stanje u zdravstvu Srbije. Nekako postaje već normalno da se u izbornim kampanjama najmanje govori o zdravstvu, da bi se odmah nakon izbora pokazalo da je zdravstvo u Srbiji u veoma loÅ¡em stanju.
ProÅ¡la 2017. godina je bila proglaÅ¡ena godinom zdravstva od strane Aleksandra VuÄića (tadaÅ¡njeg premijera) i ministra zdravlja Zlatibora LonÄara. Pompezno su najavljivani zakoni iz oblasti zdravstva, od kojih je do sada na dnevni red SkupÅ¡tine doÅ¡lo samo par (Zakon o medicinskim sredstvima, Zakon o biomedicinski potpomognutoj oplodnji, Zakon o transfuzijskoj medicini). Ostalo je nedoneÅ¡eno nekoliko važnih, bolje reći najvažnijih zakona (Zakon o zdravstvenoj zaÅ¡titi, Zakon o zdravstvenom osiguranju, Zakon o apotekarskim ustanovama itd).
Zbog toga je i izveÅ¡taj EK ispunjen terminom „no progress“. Izdvojiću nekoliko segmenata koji mi se Äine važni.
Kao prvo, održivost zdravstvenog sistema je obeležena sa „no progress“. Napominje se da nacionalni plan za ljudske resurse joÅ¡ uvek nije adekvatno primenjen, Å¡to utiÄe na povećani odlazak lekara i zdravstvenog osoblja iz Srbije. Kao da je to neÄija tuÄ‘a briga, a ne naÅ¡a?! Izgleda da EK viÅ¡e vodi raÄuna o tome nego naÅ¡a Vlada.
TakoÄ‘e se pominje i primena centralizovanog informacionog sistema u zdravstvu, koji oÄigledno nije primenjen niti je zaživeo na adekvatan naÄin. Naravno da je EK i te kako zainteresovana za implementaciju informacionog sistema, u najmanju ruku zato Å¡to je najvećim delom finansiran od strane EU.
„No progress“ stoji i pored pripreme nove strategije u kontroli konzumiranja duvana.
Blagi pomak je uÄinjen donoÅ¡enjem Zakona o medicinskim sredstvima, koji je takoÄ‘e nedovoljno usklaÄ‘en sa standardima EU. Naime, kao Å¡to je Nova stranka upozoravala i podnosila amandmane, pored standarda koji su usaglaÅ¡eni sa standardima EU i preporukama EK, delovi ovog zakona zadržavaju potpuno drugaÄije kriterijume kada su u pitanju domaći proizvodi i proizvodi iz zemalja koje ne pripadaju EU, a samim tim i ne podležu njenim standardima. Neke procedure su na papiru uprošćene, a na terenu se skoro niÅ¡ta nije promenilo.
SliÄno je i sa Zakonom o transfuziji, gde je primećen napredak, ali je primena ovog zakona joÅ¡ uvek neÅ¡to na Å¡ta se Äeka.
EK konstatuje i da je mnogo viÅ¡e pažnje potrebno posvetiti strategijama vezanim za specifiÄne bolesti, ukljuÄujući nacionalnu strategiju u borbi i prevenciji protiv HIV/AIDS-a (gde se, gle, konstatuje upozoravajući porast oboljenja). Ovaj deo se odnosi i na probleme pokrivenosti vakcinacijom, kao i nepostojanje strategije u borbi protiv infekcija izazvanih sve većim brojem pacijenata rezistentnih na antibiotike.
Da stvar do kraja bude zaÄinjena neuspeÅ¡nom „godinom zdravstva u Srbiji“, pominje se nedovoljan skrining raznih oblika karcinoma, uz isticanje izostanka adekvatne sistematizacije podataka.
Bolno je i da, kada su u pitanju ishrana i fiziÄka aktivnost, prethodnica i opis stanja jeste upravo „no progress“, kao i kada je u pitanju prevencija bolesti zavisnosti.
Nikome nije jasno da li ova Vlada sprovodi decentralizaciju u zdravstvu ili baÅ¡ naprotiv - stavlja sve pod svoju „kapu“. S jedne strane postoji namera da se decentralizacija sprovede, a dalje kroz zakone, a posebno kroz implementaciju zakona, sve viÅ¡e toga se sa lokala povlaÄi ka republiÄkom nivou.
Za kraj, želim da istaknem konstatovanu nejednakost u dostupnosti zdravstvenoj zaštiti i odnosu prema osetljivim grupama, kao što su osobe sa invaliditetom, osobe koje žive sa HIV-om, zavisnici od narkotika, osobe na izdržavanju zatvorskih sankcija, prostitutke, LGBT populacija, raseljena lica i Romi.
Jasno je da 2017. nije bila „godina zdravlja“ u Srbiji. Jasno je da je zdravstvo ponovo marginalizovano, da se koristi iskljuÄivo u cilju politiÄkog marketinga (slikanje pored kupljenih aparata i na otvaranju zdravstvenih ustanova) i da je ponovo nepovratno izgubljeno tako neophodno vreme za reformu zdravstva.
Ako samo izdvojimo da Zakon o apotekarskoj delatnosti skoro dve godine Äeka da bude uvrÅ¡ten u skupÅ¡tinsku proceduru, da se o korupciji u zdravstvu borba vodi samo kroz pojedinaÄne sluÄajeve (Å¡to Äini najmanji deo korupcije), da se ogroman broj direktora zdravstvenih ustanova i dalje postavlja u famoznom v.d. statusu iskljuÄivo po partijskoj opredeljenosti, dolazimo do toga da je možda najbolje na svaku zdravstvenu ustanovu staviti natpis: „Ne daj bože da se razbolite!“
Autor: Aris Movsesijan, koordinator Saveta za zdravstvo Nove stranke
Leave a Reply