Novi predsednik SAD Tramp – od koga se i ovde mnogo oÄekuje – deo oÄekivanja je ispunio. Doneo je izvrÅ¡nu predsedniÄku naredbu kojom je naložio federalnim službenicima da privremeno spreÄe ulazak na teritoriju SAD imigrantima i ne-imigrantima koji potiÄu iz sedam azijskih i afriÄkih država sa pretežnim muslimanskim stanovniÅ¡tvom, i to iz: Iraka, Irana, Sirije, Jemena, Sudana, Libije i Somalije. Ova naredba je izazvala dosta turbulencija, protesta, zapanjenih napisa u medijima. TakoÄ‘e, objavljena su razliÄita miÅ¡ljenja pravnika.
Interesovalo me je, na prvom mestu, kako stvari zapravo pravno stoje.
O predsedniÄkim izvrÅ¡nim naredbama uopÅ¡te
Osnov za donoÅ¡enje predsedniÄkih naredbi radi izvrÅ¡enja federalnih zakona, ili odreÄ‘enog naÄina njihove primene, kao i zbog sprovoÄ‘enja odreÄ‘ene politike primene zakona od strane federalnih funkcionera ili službi, nalazi se u Äl. II, odeljak 1. Ustava SAD, kojim je predsedniku poverena izvrÅ¡na vlast. DonoÅ¡enje izvrÅ¡nih naredbi neposredno na osnovu Ustava, smatra se originernim ovlašćenjem predsednika, ali posebna ovlašćenja za donoÅ¡enje ovakvih naredbi mogu biti sadržana u odreÄ‘enim zakonima, a predsedniku mogu biti poverena i od Kongresa. Nezavisno od toga da li predsednik ova svoja ovlašćenja vrÅ¡i na osnovu samog Ustava, ili odreÄ‘enog zakona ili na osnovu delegiranja Kongresa, dejstva izvrÅ¡nih naredbi su ista. TakoÄ‘e, svejedno je da li je naredba izdata i obliku izvrÅ¡ne naredbe, ili predsedniÄkog memoranduma, ili predsedniÄke proklamacije (ova podela postoji u literaturi, ali se podvlaÄi da je izvrÅ¡ena viÅ¡e iz razloga forme nego sadržine). Ako je predsedniÄka izvrÅ¡na naredba doneta na osnovu legitimnog ovlašćenja i ako je objavljena i registrovana na propisani naÄin, ima snagu i dejstva zakona, tj. vezuje sve federalne organe na koje se odnosi, ukljuÄujući i sudove.
Svi dosadaÅ¡nji predsednici SAD – od prvog do sadaÅ¡njeg – izdavali su predsedniÄke izvrÅ¡ne naredbe. Neke od njih, pogotovo najstarije, izgubljene su.
PredsedniÄke izvrÅ¡ne naredbe, meÄ‘utim, podležu kontroli federalnih sudova – sa stanoviÅ¡ta ustavnosti, zakonitosti i legitimnosti. U dosadaÅ¡njoj istoriji ovih naredbi, sudovi su u dva sluÄaja utvrdili da su predsedniÄkim naredbama prekoraÄena ustavna i zakonska ovlašćenja predsednika SAD. Prvi put je Vrhovni sud SAD u sporu Youngstaun Sheet&Tube Co. v. Sawyer utvrdio da izvrÅ¡na naredba, koju je doneo tadaÅ¡nji predsednik Hari Truman 1952. godine, predstavlja prekoraÄenje ovlašćenja, jer je ona suÅ¡tinski znaÄila preuzimanje ovlašćenja za donoÅ¡enje zakona, a ne naredbu o naÄinu sprovoÄ‘enja zakona. U ovome sluÄaju izvrÅ¡nom naredbom je naloženo da federalni Sekretarijat za privredu uzme privatne ÄeliÄane u posed, a cilj naredbe je bilo obezbeÄ‘enje proizvodnje Äelika za vreme rata koji su SAD vodile u Koreji. U drugom sluÄaju radilo se o izvrÅ¡noj naredbi iz 1995. godine tadaÅ¡njeg predsednika Klintona kojom je federalnim vlastima bilo zabranjeno da zakljuÄuju ugovore sa organizacijama koje obezbeÄ‘uju radnu snagu radi zamene radnika u Å¡trajku. Federalni Apelacioni sud Distrikta Kolumbija utvrdio je, sliÄno kao u prvom sluÄaju, da ova naredba zapravo predstavlja prisvajanje zakonodavnih ovlašćenja na raÄun Zakona o radnim odnosima, koji garantuje poslodavcima pravo da privremeno unajmljuju radnike umesto onih koji su u Å¡trajku.
(Ko želi da se detaljnije upozna sa osnovama izvrÅ¡nih naredbi, njihovom dejstvu i njihovoj sudskoj kontroli, za preporuku su naroÄito dva izvora, oba dostupna na internetu: Vivian S. Chu, Todd Garvey: Executive Orders: Issuance, Modification and Revocation, na: www.fas.org/sgp/crs/misc/RS20896.pdf i jurist.org, executive orders.)
Izvršna naredba o imigrantima
Kratko o sadržini Naredbe. SadaÅ¡nji predsednik SAD je ovu Naredbu doneo 29. januara 2017. godine u formi predsedniÄke proklamacije. U uvodu Naredbe donosilac se, kao na osnov za njeno donoÅ¡enje, poziva na Ustav i zakone SAD, a poimeniÄno se pominje Zakon o imigraciji i državljanstvu (Immigration and Nationality Act – INA), kao i knjiga III odeljak 301 US Code (tj. Zakonik SAD, koji predstavlja sve sakupljene i službeno redigovane zakone u SAD). Kao cilj donoÅ¡enja, u odeljku 1. Naredbom je izriÄno utvrÄ‘eno stanoviÅ¡te predsednika da je postupak izdavanja viza za ulaz u SAD od kljuÄnog znaÄaja „za otkrivanje pojedinaca povezanih sa terorizmom i za spreÄavanje njihovog ulaska u zemlju“.
U odeljcima 2. i 3. Naredbe nalaže se nadležnim federalnim agencijama – Sekretaru za unutraÅ¡nje poslove, da u konsultaciji sa Državnim sekretarom i direktorom Nacionalne bezbednosne agencije sprovede revidiranje postupka izdavanja viza i da o tome podnese izveÅ¡taj predsedniku SAD. Posebno, u odeljku 3. (c) nareÄ‘uje se zabrana ulaska imigranata, kao i onih koji to nisu, za vreme od 90 dana od dana donoÅ¡enja naredbe. Lista zemalja za Äije graÄ‘ane važi Naredba nije sadržana u njoj samoj, već je posle njenog donoÅ¡enja Odeljenje (Department) unutraÅ¡njih poslova izdalo službenu listu država na Äije graÄ‘ane se zabrana odnosi.
U odeljcima 4. i 5. se nalaže određenim organima, funkcionerima i agencijama da predlože ispitivanje i reviziju standarda za imigracione programe, kao i prilagođavanje programa prihvata izbeglica u SAD fiskalnoj 2017. godini. Posebno, u odeljku 5. (a) suspendovan je (zabranjena je primena) Program prihvata izbeglica u SAD za vreme od 120 dana, a za to vreme Državni sekretar u saradnji sa Sekretarom unutrašnjih poslova i uz konsultovanje direktora Nacionalne bezbednosne agencije treba da revidira i dopuni postupke, tako da izbeglice ne predstavljaju pretnju za bezbednost i dobrobit SAD.
Neposredna dejstva naredbe. Odmah poÅ¡to je ova izvrÅ¡na naredba objavljena, putnici kojima je prethodno bila izdata punovažna viza, a dolazili su iz ma koje od sedam država obuhvaćenih listom Odeljenja unutraÅ¡njih poslova, zadržani su (uskraćena im je sloboda kretanja) na aerodromima Å¡irom SAD i zabranjen im je ulazak u zemlju. Protesti na aerodromima, kao i prvi sudski postupci zapoÄeli su odmah posle objavljivanja izvrÅ¡ne naredbe, a prve sudske odluke objavljene su pre isteka 48 sati od objavljivanja Naredbe.
(Ko želi da nešto više sazna o sadržini i neposrednim dejstvima ove izvršne naredbe i komentarima koji se odnose na neke njene delove, može na internetu pronaći tekst Trump`s Executive Order On Immigration, Annotated, na: npr.org, a tekst Naredbe, bez komentara i na voanews.com.)
Osnov za donoÅ¡enje Naredbe. Pravni osnov za donoÅ¡enje ove Naredbe, predsednik SAD je pronaÅ¡ao u odeljku 212(f) Zakona o imigraciji i državljanstvu (INA), koja se ne pominje u samoj Naredbi, ali se pominju Älanovi Zakonika SAD, u koju je INA ukljuÄen, te je dobio drugaÄiju numeraciju (1182/f/). MeÄ‘u proponentima, kao i meÄ‘u protivnicima Naredbe nema spora o tome da se D. Tramp pozvao upravo na ovu odredbu kao osnov za novi tretman imigranata. Odredba glasi: “Kad predsednik naÄ‘e da bi ulazak ma kog stranca ili grupe stranaca na teritoriju SAD bio Å¡tetan za interese SAD, on može proklamacijom i za vremenski period koji smatra neophodnim, zabraniti ulazak svih stranaca ili bilo koje grupe stranaca, bili oni imigranti ili ne, ili narediti ograniÄenja za ulazak stranaca koja smatra odgovarajućim“ (dalji tekst se ne odnosi na ovlašćenja predsednika, već Federalnog tužioca). Oni novinari, blogeri i pravni teoretiÄari koji smatraju Trampovu Naredbu legalnom pozivaju se upravo na ovu odredbu i objaÅ¡njavaju njeno pravno znaÄenje.
(NaroÄito o argumentima u prilog zakonitosti Naredbe, videti: Nolan Rappaport, Trump`s immigration ban executive order is clumsy, but perfectly legal, na: thehill.com i Matt Vespa: Yes, Trump Executive Order On Immigration Is Legal, na: http://townhall.com/tipsheet/mattvespa/2017/01/29/yes-the-trump-executive-order-on-immigration-is-legal-n2278378.)
Osnovni argumenti jesu: ovlašćenje predsednika SAD je Å¡iroko diskreciono ovlašćenje, koje on ima pravo da vrÅ¡i. Izdata validna viza ne garantuje ulazak u SAD, već samo ovlašćuje putnika da putuje u SAD, a o tome da li će mu biti dopuÅ¡ten ulazak odluÄuju službenici Sekretarijata unutraÅ¡njih poslova, Carina SAD i odeljenje za zaÅ¡titu granice. Neki od poznatih profesora prava (npr. Eric Posner, u izjavi koju prenosi magazin Time u Älanku President Trump`s Immigration Order Faces Mounting Legal Questions, na: time.com), naglaÅ¡avaju da zakon o imigraciji daje predsedniku Å¡iroku diskrecionu vlast da zabrani ulazak u zemlju. Prof. Peter J. Spiro, citiran u istom Älanku u magazinu Time, podvukao je da su sudovi u nekim sluÄajevima održali na snazi zakone (ovde je, meÄ‘utim, u pitanju izvrÅ¡na naredba), koji imaju diskriminatorske odredbe, pominjući odluku Vrhovnog suda SAD iz 1889. godine kojim je „podržano iskljuÄenje kineskih radnika“.
***
MeÄ‘utim, oni koji osporavaju legalnost najnovijeg Trampovog zahvata nalaze da, bez obzira na to Å¡to je predsednik SAD ovlašćen da zabrani ulazak strancima, njegova Naredba nije ni zakonita ni legitimna. Svoj stav zasnivaju, najpre na odeljku 1152 Zakonika USA, koji glasi: „Sa izuzecima izriÄno propisanim u paragrafu (2) i u odeljcima 1101(a) (27), 1151(b)(2)(A)(i) i 1153 ove glave, nikome se ne sme dati privilegija ili prioritet, niti iko sme biti diskriminisan prilikom izdavanja imigrantskih viza, na osnovu rase, pola, državljanstva, mesta roÄ‘enja ili mesta prebivaliÅ¡ta“. (Izuzeci o kojima se govori u ovoj odredbi, koliko je do sada poznato, nisu nastupili, a nisu ni bili ispitivani od strane pograniÄnih službenika.)
Potom, protivnici Naredbe istiÄu kao argumente protiv legitimnosti i legalnosti Naredbe, odreÄ‘ena pravila Ustava i ustavnih amandmana: prvi amandman koji jemÄi slobodu veroispovesti, okupljanja i pravo na peticiju; pravo na jednaku pravnu zaÅ¡titu, utvrÄ‘eno u Äetrnaestom amandmanu; pravo na praviÄnu pravnu zaÅ¡titu (due process of law), zajemÄeno petim i Äetrnaestim amandmanom; habeas corpus, zabranu pritvaranja bez zakonitog razloga i mimo zakonitog postupka, a Vrhovni sud SAD je priznao ovo pravo ne samo državljanima SAD, već i strancima; pravo na ujedinjenje porodice, takoÄ‘e priznato u praksi. (Videti, na primer, Älanak Kerry Abrams i Brendona L. Garretta, oboje su profesori prava, Clear Violation, na: slate.com).
Izbor država Äijim se rezidentima ili državljanima predsedniÄkom Naredbom zabranjuje ulazak u SAD, a koje su države sa pretežno muslimanskim stanovniÅ¡tvom, pokazuje da je Naredba prekrÅ¡ila zabranu diskriminacije, po veroispovesti, državljanstvu i prebivaliÅ¡tu u odreÄ‘enim državama – argument je koji se istiÄe u brojnim novinskim Älancima i na protestima. Tvrdi se da se diskriminacija muslimana može dokazati pred sudom putem dokazivanja diskriminatorske namere samog Trampa, preko njegovih izjava za vreme kampanje, kao i na osnovu izjave Rudolfa Äulijanija o tome da je Tramp odista imao takvu nameru. (Videti o tome, npr.: Carrie Johnson, 5 Questions About The Law and Trump`s Immigration Order“, na: http://www.npr.org/2017/01/29/512311973/5-questions-about-the-law-and-trumps-immigration-order; Amanda Taub, Max Fisher, Trump`s Immigration Order Tests Limits of Law and Executive Power, na: https://www.nytimes.com/2017/01/30/us/politics/trump-immigration-muslim-ban.html?_r=0.) U svom Älanku, A. Taub i M. Fisher citiraju prof. T. Alexandera Aleinikoffa, nekadaÅ¡njeg zamenika Visokog komesara za izbeglice i nekadaÅ¡njeg Älana Agencije za imigraciju i naturalizaciju SAD, danas profesora na Univerzitetu Džordžtaun u VaÅ¡ingtonu, koji tvrdi da zabrana ulaska, onako kako je odreÄ‘ena u Naredbi „može biti u suprotnosti sa Ustavom i zakonima“. TakoÄ‘e, on tvrdi da postoji „ustavni argument da je ovde izvrÅ¡ena verska diskriminacija“.
Pored toga, u brojnim novinskim napisima, lista zemalja na koje se odnosi Naredba, izaziva nedoumicu i potvrÄ‘uje tezu da je Naredba diskriminatorska. Ta teza se dokazuje i time da niko iz sedam država nije sudelovao u najtežem teroristiÄkom napadu 11. septembra 2001, godine, a da se zabrana ne odnosi na lica iz Egipta, Katara i Saudijske Arabije, koja su u ovom napadu uÄestvovala. Ima dosta novinara koji smatraju da ove poslednje tri zemlje nisu obuhvaćene Naredbom zato Å¡to u njima predsednik Tramp ima poslovne interese. Ovu tezu potkrepljuju i Äinjenicom da u samoj Naredbi predsednika nije sadržana lista zemalja, nego je nju objavilo Odeljenje unutraÅ¡njih poslova.
NaÄin na koji je Naredba donesena i njen sadržaj sa stanoviÅ¡ta /ne/jasnoće i /ne/odreÄ‘enosti. I oni koji smatraju da je Naredba legalna, priznaju da je tekst Naredbe traljav, nespretan (clumsy). Protivnici Naredbe se ne zadržavaju samo na tome. Posle objavljivanja naredbe, vladala je prava konfuzija o tome na koga se uopÅ¡te ima primeniti, dok Odeljenje unutraÅ¡njih poslova nije objavilo listu sedam zemalja. Potom, Naredba ne sadrži taÄna i jasna uputstva za imigrantske službenike, Å¡to omogućuje da postupaju arbitrerno. Jezik je dvosmislen i nejasan (prof. Aleinikoff, u pomenutom Älanku).
Postupak donoÅ¡enja Naredbe je bio tajan, nisu mu prethodile uobiÄajene konsultacije, u tome nije sudelovala ni vrÅ¡ilac dužnosti Federalnog tužioca niti Departman pravosuÄ‘a, Å¡to je do sada bio dobar obiÄaj.
Reakcija advokata federalnih sudija na Naredbu
Advokati. Kad su prvi putnici iz pogoÄ‘enih zemalja bili spreÄeni da uÄ‘u i bili zadržani na aerodromima sa idejom da se prisilno vrate tamo odakle su doÅ¡li, veliki broj advokata specijalizovanih za imigrantsko pravo, kao i onih koji ne oklevaju da zastupaju pro bono doÅ¡li su na aerodrome, pokuÅ¡ali da pronaÄ‘u svoje nepoznate klijente i odmah podneli tužbe sa zahtevom za donoÅ¡enje privremenih mera, uprkos tome Å¡to te klijente predsednik njihove države smatra licima koja su „štetna po interese bezbednosti i dobrobiti SAD“. (Ne znam koliko bi se pojavilo na aerodromima u Srbiji. Znam, meÄ‘utim, da bi makar Upravni odbor Advokatske komore Beograda, umesto ranije moralno-politiÄke podobnosti, primenio kriterijum patriotske podobnosti na mogući pristup imigrantima, kao Å¡to je uÄinio kad je odbio da primi Vladimira VukÄevića u Komoru. S obzirom na vanvremensku prilagodljivost politiÄkom profilu vlastodržaca, iz tog Upravnog odbora sasvim sigurno – ne bi doÅ¡ao niko. U tome je sva razlika: izmeÄ‘u Trampa i malih balkanskih trampova, razlike nema. Ali ima je, i to presudne, izmeÄ‘u tamoÅ¡njih i ovdaÅ¡njih poslenika pravosuÄ‘a. A to su i advokati, tj. morali bi biti.)
Sudije. Do sada je sedam federalnih sudova donelo odluke, bilo na osnovu individualnih, bilo na osnovu kolektivnih tužbi, tj. class actions. Te odluke su privremene – njima su izreÄene vremenski ograniÄene zabrane vraćanja imigranata u zemlju iz koje dolaze, kao i zabrane zadržavanja tj. zabrane povrede slobode kretanja. Te odluke imaju ograniÄeni domet: pored toga Å¡to su privremene, odnose se samo na one koji se nalaze na teritoriji SAD. One neće spreÄiti da putnicima iz pogoÄ‘enih sedam država, iako imaju validne vize, ulazak u SAD bude odbijen. MeÄ‘utim, u ovom sluÄaju se za sada radi samo o privremenim merama, koje sudije u SAD donose pod sliÄnim uslovima kao i kod nas, tj. ako ima verovatnoće da će glavni zahtev biti usvojen i ako postoji opasnost da po tužioce (imigrante) nastupi nenadoknadiva Å¡teta. (Videti detaljnije Litigation Documents&Resourses Related to Trump Executive Order, na lawfareblog.com). Prvu meÄ‘u takvim i sliÄnim odlukama donela je federalna sutkinja Ann M Donnelly.
(ÄŒitala sam sudske odluke povodom Naredbe sa pomeÅ¡anim osećanjima i asocijacijama. Kad sam proÄitala da se radi o graÄ‘anskom sudskom postupku, koji npr. vodi Hamed Khalid Darweesh protiv Donalda Trumpa, a da sudija Donnelly hladno donosi privremenu meru protiv D. Trampa, pomislila sam kako se neretko osećam kao unutraÅ¡nja emigrantkinja koja bi možda trebalo da zatraži pravnu zaÅ¡titu, makar kao privremenu meru, protiv nekog od ovdaÅ¡njih trampova, znajući da je nikako ne bih mogla dobiti. A, onda sam prestala da zavidim – ipak je dobro znati da negde, bilo gde, bilo kako privremeno i ograniÄeno, u surovim autokratskim uslovima podivljale izvrÅ¡ne vlasti, pravo i sud joÅ¡ uvek vrede truda i vere.)
Â
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, profesorka prava i predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa: www.pescanik.net
1 Comments
Siniša Damjanović
Poštovana prof.Vodenilić,
Od trenutka otvaranja poglavlja 23 i dolaskom Evropske komisije da snime statistiÄke brojeve nereÅ¡enih predmeta u delu radnih sporova koji se vode od 10 do 15 godina,Apelacioni sud koji je osporavao prvostepene presude iz 2009 godine,ukazujući na propuste,sada iste te prvostepene presude potvrÄ‘uju, želeći da predstave smanjeni broj nereÅ¡enih predmeta!!!??
Pozdrav,
Siniša Damjanović