Predstavnici opozicionih stranaka i pokreta predstavili su danas u centrali Nove stranke predlog Platforme za međupartijski dijalog pod okriljem Evropskog parlamenta koja podrazumeva formiranje dva koordinaciona tela zadužena za medije i praćenje toka izbornog procesa.
UÄesnici sastanka istakli su da je platforma otvorena i za druge opozicione stranke, a u nastavku možete proÄitati Predlog teksta platfore u celosti:
S obzirom na novonastalu situaciju da nakon proÅ¡logodiÅ¡njih izbora imamo Narodnu skupÅ¡tinu bez prisustva opozicije, neophodno je uÄiniti sve da se stvore uslovi za sprovoÄ‘enje narednih izbora na poÅ¡ten i demokratski naÄin, Å¡to je osnovna pretpostavka uspostavljanja normalnog politiÄkog života u Srbiji i opstanka demokratije.
IzveÅ¡taj i preporuke OEBS/ODIHR, izveÅ¡taj EK, kao i mnogih drugih meÄ‘unarodnih organizacija i civilnog sektora, govore o neophodnosti hitnog reÅ¡avanja problema garancije sprovoÄ‘enja izbornih zakona Republike Srbije, ali i dugoroÄno poboljÅ¡avanje celokupnog izbornog sistema. Opozicione politiÄke stranke ukazuju na zloupotrebu institucija, nelegitimnost i nereprezentativnost republiÄkog parlamenta, autokratsko ponaÅ¡anje, finansijski pritisak i sistematsko slabljenje opozicije, kontrolu i instrumentalizaciju velikog broja medija od strane vlasti, pritiske i pretnje medijima i novinarima koji promoviÅ¡u kritiÄko miÅ¡ljenje i onemogućavanje slobodnog protoka informacija i slobode izražavanja. Zbog svega navedenog, a u skladu sa dobrom praksom savremenih demokratskih država i evropskim vrednostima, smatramo da je potrebno hitno reÅ¡avanje ovih problema. Insistiramo na ostvarivanju onoga Å¡to naÅ¡i zakoni već propisuju, Å¡to je usaglaÅ¡eno sa evropskim regulatornim okvirom. Tek nakon uspostavljanja reprezentativnog i legitimnog parlamenta, može se pristupiti dalekosežnijim promenama koje zahtevaju izmene zakona, pa i izbornog sistema u Srbiji koji bi omogućio viÅ¡i nivo politiÄke i personalne reprezentativnosti, izmeÄ‘u ostalog i kroz veći broj direktno izabranih predstavnika graÄ‘ana na svim nivoima.
ZajedniÄki ciljevi:
1. Objektivno i slobodno medijsko izveštavanje i informisanje, posebno na medijskim javnim servisima (RTS, RTV)
Zakon o javnom informisanju i medijima garantuje slobodan protok informacija i slobodu
izražavanja kao i ravnopravnost i nediskriminatornost politiÄkih subjekata u medijima, posebno
Älanovima:
ÄŒlan 4. stavovi 2, 3 i 4; ÄŒlan 5. Stav 2; ÄŒlan 6, Zakon o javnim medijskim servisima garantuje poÅ¡tovanje i podsticanje pluralizma politiÄkih i drugih ideja; nepristrasno obraÄ‘ivaje, politiÄkih i drugih tema i besplatno i jednako predstavljanje politiÄkih stranaka, koalicija i kandidata, posebno: ÄŒlan 7, taÄke 4), 7) i 8).
2. Obezbeđivanje slobodnog i tajnog izjašnjavanja građana na izborima, bez pritisaka i ucena.
Zakon o izboru narodnih poslanika garantuje slobodu opšteg, jednakog i neposrednog izbornog prava, tajnim glasanjem:.
ÄŒlan 2.
3. Poboljšanje i kontrola predizbornog i izbornog procesa
4. SpreÄavanje funkcionerske kampanje
S obzirom na to da naredni izbori mogu da budu ili krajem tekuće ili poÄetkom naredne godine, odreÄ‘ene promene je neophodno implementirati u periodu do raspisivanja izbora i posebno u periodu predizborne kampanje. U cilju reÅ¡avanja prepoznatih problema, predlažemo sledeća reÅ¡enja:
Zahtevi koji se odnose na period do raspisivanja izbora
1. Zahtevi koji se odnose na medije
a) PonaÅ¡anje medija mora biti usaglaÅ¡eno sa medijskim zakonima Srbije i evropskim standardima koji promoviÅ¡u slobodan protok informacija i slobodu izražavanja, ureÄ‘ivaÄku nezavisnost, politiÄku uravnoteženost, medijski pluralizam, zaÅ¡titu ljudskih prava, zabranu medijskog monopola. (Odgovornost u ovom smislu snosi, za elektronske medije REM, za ostale medije Ministarstvo kulture i informisanja.)
b) Mediji moraju da omoguće permanentnu javnu debatu o svim važnim druÅ¡tvenim pitanjima, kao i da omoguće objavljivanje razliÄitih i kritiÄkih miÅ¡ljenja. To se odnosi na sve medije, raÄunajući i medije od znaÄaja za odreÄ‘enu manjinsku zajednicu, odnosno medije koji informiÅ¡u na jezicima manjinskih zajednica, a takoÄ‘e i na javne servise koji imaju obavezu informisanja na manjinskim jezicima.
c) Posebnu obavezu za organizovanje stalne rasprave i debatnih emisija o važnim druÅ¡tvenim pitanjima imaju javni medijski servisi RTS i RTV. Njihova je obaveza da omoguće da se Äuju razliÄita miÅ¡ljenja, pa i ona kritiÄka i da se organizuje dijalog i suÄeljavanje predstavnika razliÄitih politiÄkih organizacija, civilnog sektora i kompetentnih graÄ‘ana, pri Äemu, u periodima kada nisu raspisani izbori ne mogu da važe odnosi reciprociteta, već aktuelnosti i konkretnog angažmana. UreÄ‘ivaÄke timove javnih servisa pozvati i ohrabriti da rade nezavisno i autonomno, Å¡to im zakon i garantuje.
d) Specijalizovane, struÄne organizacije koje se bave medijima, politiÄke organizacije, udruženja i same graÄ‘ane podstaći da REM-u dostavljaju predstavke o nepravilnostima u radu elektronskih medija, a REM da bez odlaganja deluje u okviru zakona.
e) Vlast mora da zaštiti sve medije i novinare od pritiska, napada, uvreda, pretnji.
2. Opšti zahtevi
a) Obustava funkcionerske kampanje, posebno i nsistiranje na odustajanju od pseudo-događaja koji imaju za svrhu permanentnu promociju nosilaca javnih funkcija, (posebno predsednika države).
b) Zahtev za promenom ponašanja poslanika u Narodnoj skupštini Srbije i odbornika u skupštinama lokalnih samouprava, koji mimo poslovnika i dnevnog reda prozivaju, kritikuju, vređaju, predstavnike opozicije koji nisu prisutni u tim institucijama. Obustavljanje instrumentalizacije sednica parlamenta u svrhu permanentne propagande. Korišćenje sednica za neprestanu propagandu, mora da prestane.
c) Ohrabrivanje organizacija koje se bave politiÄkim i ostalim ljudskim pravima da prate ponaÅ¡anje politÄkih aktera pod a) i b) i da o tome obaveÅ¡tavaju javnost.
Zahtevi koji se odnose na izbore i period izborne kampanje
Predlog institucionalnog praćenja izbora
Radi što doslednijeg ostvarivanja zakonskih odredbi u vezi sa izborima i dogovora vlast- opozicija, predlažemo osnivanje dva koordinaciona tela, kao ad-hoc tela: Koordinaciono telo za medijsko praćenje izbora i Koordinaciono telo za praćenje izbornog procesa.
1. Formiranje Koordinacionog tela za medijsko praćenje izbora
- Telo ima 7 Älanova.
- Po jednog prestavnika daju fakulteti koji imaju usmerenje novinarstvo i mediji i druge organizacije: Fakultet politiÄkih naka (FPN) Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet u Novom Sadu (FilFak NS), Fakultet Singidunum (privatni univerzitet) BIRODI, organizacija za medijska istraživanja UNS, novinarsko udruženje NUNS, novinarsko udruženje
Ministarstvo kulture i informisanja.
- Odluku o formiranju tela donosi Ministarstvo kulture i informisanja.
- Niko ko je kandidat na bilo kojoj izbornoj listi ne može da bude Älan ovog tela.
• Koordinaciono telo prati rad medija sa stanovišta ostvarivanja zakona o izborima i medijskih zakona i ostvarivanja uslova dogovorenih između opozicije i vlasti;
• Sarađuje sa REM-om i Savetom za štampu;
• Prati odnos medija prema akterima izbornog procesa, raÄunajući i medije koji informiÅ¡u na jezicima manjinskih zajednica i predlaže mere nadležnim organima;
• Pomaže REM-u i predlaže postupanja iz njegove nadležnosti u vezi sa prekrÅ¡ajima koje mediji Äine u odnosu na predizbornu kampanju, A REM je dužan da bez odlaganja razmotri navode Koordinacionog tela i bez odlaganja reaguje na otklanjanju uoÄenih nepravilnosti u skladu sa svojim ovlašćenjima;
• Podseća REM na donošenje pravilnika o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje u kome bi se precizno definisale obaveze pružalaca medijskih usluga prema našim zakonima, ali i evropskim standardima i kojim bi se precizno definisale obaveze REM-a;
• Posebno zahteva od REM-a da donese obavezujuće uputstvo o obavezi komercijalnih elektronskih medija, da najkasnije nedelju dana pre poÄetka izborne kampanje objave cenovnike politiÄkog oglaÅ¡avanja, koji bi pod istim, nediskriminatornim uslovima, važili za sve politiÄke aktere, kao i trajanje termina i broj termina za oglaÅ¡avanje. (preporuka: termini do dvadeset minuta jednom nedeljno, cena sekunde kao najniža cena za redovno oglaÅ¡avanje u poslednja tri meseca);
• Zalaže se za izostanak emitovanja direktnih prenosa ili integralnih snimaka promotivnih skupova politiÄkih takmaca u predizbornoj kampanji;
• Pokreće postupke pred nadležnim sudovima, u skladu sa zakonom i uz zahtev za procesuiranjem bez odlaganja;
• Ukazuje medijima na propuste i prekrÅ¡aje u odnosu na predizbornu kampanju i posebno daje struÄne sugestije u odnosu na funkcionersku kampanju;
• PodstiÄe medije na objavljivanje odgovora i ispravke u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima;
• Obaveštava javnost o svojim stavovima i aktivnostima na dnevnom novou;
• Uslove za rad ovog tela obezbeÄ‘uje Ministarstvo kulture i informisanja u dogovoru sa organizacijama Äiji predstavnici Äine kordinaciono telo.
2. Formiranje Koordinacionog tela za praćenje izbornog procesa
Zakon o izboru narodnih poslanika, odeljak V. Organi za sprovoÄ‘enje izbora, ÄŒlanovi 28. i 29. govore o „organima za sprovoÄ‘enje izbora“, ali ne navode koji su to organi, Å¡to se može tumaÄiti da tih organa može biti viÅ¡e i da je moguće postojaje ad-hoc tela za ovu svrhu. Tek se od ÄŒlana 30. govori o Izbornoj komisiji i drugim organima.
- Telo treba da ima 7 Älanova.
- Po jednog predstavnika daju organizacije civilnog društva: Crta, Transparentnost Srbija i Yucom, tri predstavnika Vlada Srbije i Zaštitnik građana.
- Odluku o formiranju tela donosi Vlada Srbije.
- Niko ko je kandidat na bilo kojoj izbornoj listi ne može da bude Älan ovog tela.
Nadležnosti Koordinacionog tela su:
• Koordinaciono telo za praćenje izbora prati sve okolnosti u vezi sa izborima;
• Prima informacije, obaveÅ¡tenja, predstavke graÄ‘ana i izbornih aktera u vezi sa izborima, posebno u pogledu krÅ¡enja zakona i pravila predizbornog ponaÅ¡anja; pritiska na biraÄe, pravljenja paralelnih evidencija biraÄa i njihove izborne volje, zloupotrebe javnih resursa, funkcionerske kampanje;
• IzriÄe: opomene, sugestije, zahteve za promenu ponaÅ¡anja i pokreće postupke pred Izbornom komisijom i nadležnim sudovima;
• SaraÄ‘uje sa Izbornom komisijom i biraÄkim odborima sa ciljem otklanjanja nepravlnosti;
• U dogovoru sa rukovodstvom republiÄkog javnog medijskog servisa RTS, ovo telo ima svakoga dana od raspisivanja izbora, do predizborne tiÅ¡ine, 10 do 15 minuta emisiju na Prvom programu televizije RTS, odmah posle Dnevnika II;
• Uslove za rad tela obezbeđuje Vlada Srbije
Na osnovu dogovora vlast – opozicija, oba koordinaciona tela konstituišu se najkasnije do prvog septembra 2021. godine.
3. Zbog do sada uoÄenih nepravilnosti, na prethodnim izborima i radi veće garancije zakonitosti izbora zahtevamo da se Pravilnikom o biraÄkim odborima obuhvati i sledeće:
a) Da na svakom izbornom mestu budu ÄitaÄi liÄnih karata ili pasoÅ¡a radi provere da li svaki graÄ‘anin koji glasa poseduje ispravnu liÄnu kartu ili pasoÅ¡;
b) Da svaka oÄitana liÄna karta/pasoÅ¡ bude i odÅ¡tampana/odÅ¡tampan i kao takva/takav bude deo izbornog materijala, uneta/unet u zapisnik, kao bi se ustanovilo da li broj oÄitanih i odÅ¡tampanih liÄnih karata/pasoÅ¡a odgovara broju upotrebljenih glasaÄkih listića;
c) Da pri oÄitavanju liÄnih karata ili pasoÅ¡a putem internet konekcije svaki oÄitan dokument bude automatski i proveren u bazi biraÄkog spiska da li je autentiÄan;
d) Da nezavisnim posmatraÄima i kontrolorima izbora bude dozvoljen nadzor mesta gde se vrÅ¡i provera autentiÄnosti liÄnih karata s obzirom na biraÄki spisak, u kancelarijama nadležne službe, to jest Ministarstvu unutraÅ¡njih poslova.
4. Usled novonastale situacije u Narodnoj skupÅ¡tini, gde nema opozicionih partija, doći će do neravnopravnog i nerealnog odnosa u RepubliÄkoj izbornoj komisiji, koja svoje odluke donosi većinom glasova.
Usled toga, može se oÄekivati veliki broj nereÅ¡ivih sluÄajeva pritužbi i sledstveno tome, opterećenje sudskim procesima. Na taj naÄin će se ugroziti ceo izborni proces i poverenje u njega. Zbog toga je potrebno pronaći reÅ¡enje koje će spreÄiti ovakav ishod koji nikome ne ide na ruku.
5. Potrebno je osigurati jednako biraÄko pravo za sve kategorije biraÄa, kroz obustavljanje brisanja biraÄa iz biraÄkog spiska kojima je pasivizirana adresa prebivaliÅ¡ta, liberalizovanje uslova za otvaranje biraÄkog mesta u inostranstvu, i sprovoÄ‘enje izbora na Kosovu i Metohiji u skladu sa zakonom.
6. Obezbediti veća ovlašćenja za strane posmatraÄe izbora i posmatraÄe civilnog sektora.
Svi predlozi dati su u skladu sa postojećim zakonima Srbije i pravilima i standardima dobre evropske prakse. To se posebno odnosi na predloge i zahteve za oblast medija, koji su u potpunosti usaglaÅ¡eni sa evropskim regulatornim okvirom za medije. Dokumenti ovog regulatornog okvira u najvećoj meri usvojeni su u Savetu Evrope, Äiji je Srbija Älan. Ostali predlozi uklapaju se u realne okvire mogućeg dogovora, ukoliko postoji politiÄka volja vlasti, jer ne zahtevaju zakonske intervencije, a omogućavaju stvaranje atmosfere fer relacija, kako do raspisivanja izbora, tako i u vreme izborne kampanje. Budući da su svi ovi predlozi u skladu sa naÅ¡im zakonodavstvom i pravilima i standardima Evrope, ne vidimo nijedan opravdani razlog da budu odbijeni od strane vlasti.)
Za neophodne promene izbornog sistema i promene koje zahtevaju promene zakona, mislimo da je neophodno uspostavljanje bolje reprezentativnosti politika i politiÄkih organizacija u Narodnoj skupÅ¡tini, Å¡to i jeste cilj predloženih mera. Ukoliko opozicione politiÄke stranke, pokreti, organizacije i pojedinci, koji stoje iza ovog predloga, ocene da je na osnovu ove platforme nemoguće postići dogovor (u celosti ili u pojedinaÄnim pitanjima) u svrhu obezbeÄ‘ivanja uslova za održavanje slobodnih i poÅ¡tenih izbora, ostavljamo mogućnost da predložimo usvajanje lex specialisa.
Leave a Reply