Za Tanju Tagirov, koja bi o ovome pisala bolje i zanimljivo
„Predsednik Republike Aleksandar VuÄić izjavio je u utorak da se slaže sa primedbama iz Brisela da je pravosuÄ‘e u Srbiji neefikasno i izloženo politiÄkim uticajima, ali da su to nasleÄ‘eni problemi… „Kad jedna politiÄka stranka kao Å¡to je Demokratska stranka postavi sve sudije i sve tužioce u tobož reformi pravosuÄ‘a sigurno je da tih problema ima. Videli ste uostalom MiÅ¡kovićevog privatnog sudiju koji je danas zvaniÄno postao potpredsednik ili visoki funkcioner Jeremićeve stranke… OÄigledan, dakle brutalni politiÄki uticaj i tu su ljudi iz Evrope sasvim u pravu, i uveren sam da su na to mislili“, rekao je VuÄić novinarima u Parizu.“
Ova izjava je bolja od drugih, prvo zato Å¡to je predsednik priznao da postoji politiÄki pritisak na pravosuÄ‘e, a drugo zato Å¡to nije izgovorio potpunu, već samo delimiÄnu neistinu, a mnogo je toga ovom izjavom prećutao, Å¡to ne znaÄi i da je uspeo da prikrije. Istina je, bar u pravosuÄ‘u, veran prikaz okolnosti, potpuna istina i niÅ¡ta drugo osim istine. Ovo Å¡to je izrekao, dakle, nije istina, jer nije potpuna i nije samo istina.
Å ta je tu istinito? Jeste, postoji politiÄki pritisak na pravosuÄ‘e i to danas otvoreniji i bezobzirniji nego u vreme ranijih vlasti, kako VuÄić reÄe: „brutalan“. Jeste, prethodna vlast je fingirala reformu pravosuÄ‘a preko opÅ¡teg izbora i reizbora sudija i tužilaca i u tome nije uspela, viÅ¡e zahvaljujući PeÅ¡Äaniku i drugim (tada) slobodnim medijima, nego tadaÅ¡njoj opoziciji, Äiji je deo bio danaÅ¡nji predsednik Republike.
A Å¡ta nije istina i Å¡ta nije reÄeno, a moralo je biti?
Nije istina da je Vladimir VuÄinić sudija, on to već dugo nije, zahvaljujući upravo uticaju danas vladajućih (VuÄićevih) politiÄkih funkcionera i njima, kao i svim prethodnim vlastima, vazda podatnih „visokih saveta“, „predsednika sudova“ i sliÄnih „nezavisnih i samostalnih“ pravosudnih institucija. Nije istina da je VuÄinić ikad bio „MiÅ¡kovićev privatni sudija“. On je radio onako kako mu je zakon kazivao i na kraju, ali tek kada je odluÄio da viÅ¡e ne bude sudija, dobio je i pravosudnu satisfakciju. Ona, meÄ‘utim, ima moralnu, ali ne i pravnu vrednost, jer je ta satisfakcija stigla onda kada nikome, izuzev nekadaÅ¡njem sudiji, nije bila važna – pre toga je otiÅ¡ao iz suda. Nadalje, nije nikakav sudija postao „visoki funkcioner Jeremićeve stranke“ – to je postao advokat VuÄinić. (Za istinitost bilo kog iskaza, veoma je bitna vremenska dimenzija, jer sudski postupak, u osnovi, traži gotovo isto ono Å¡to i teatar – odreÄ‘eno vreme, odreÄ‘eno mesto, odreÄ‘enu radnju. Å taviÅ¡e, njihovo jedinstvo. Ono Å¡to ih, meÄ‘utim, razlikuje jeste potreba da iz sudskog postupka izostane /fingirani/ dramatiÄni momenat.)
Nije istina ni to da danas u pravosuÄ‘u sudi i kriviÄno goni samo kadar koga je „postavila Demokratska stranka“. Predsednik Republike je prećutao odluku Ustavnog suda Srbije, donesenu joÅ¡ krajem 2012. godine, kojom je pravosudnim telima naloženo da sve ranije izabrane sudije i tužioce vrati na posao, po zakonom odreÄ‘enoj proceduri. Prećutao je i da su oni odista vraćeni na posao, pod predsedavanjem tadaÅ¡njih (takoÄ‘e i sadaÅ¡njih) predsednika pravosudnih tela, uz dominantno sasluživanje tadaÅ¡njeg ministra pravde, a danaÅ¡njeg generalnog sekretara u predsedniÅ¡tvu Republike, Nikole Selakovića. Tako da danas u Srbiji sude i kriviÄno gone i oni koji nemaju nikakvih dugova prema Demokratskoj stranci, naprotiv. Zaboravio je predsednik Republike i to da su svi raniji sudije i tužioci vraćeni u sudove i tužilaÅ¡tva, ali ne po zakonskoj proceduri, pa se desilo da pravosudna tela (iako je u njima sedeo pomenuti Selaković, ili upravo zato) izaberu i neke koji su već bili pravnosnažno osuÄ‘eni za ne baÅ¡ simpatiÄna kriviÄna dela. Sve je to uÄinjeno, treba ponoviti, pod ovim režimom. Pa su se onda u nejavnom postupku takvi morali sklanjati.
Istina je i da postoji jasan i neskriven politiÄki uticaj na sudije i tužioce. Predsednik Republike je prećutao ko ga vrÅ¡i, a onda je, na već uobiÄajeni naÄin, to sve pripisao „nasleÄ‘enim problemima“ ranije vlasti. OpÅ¡ti je vrednosni sud, koji do danas joÅ¡ niko ni ovde, ni igde drugde, nije opovrgao – da je najopasniji pritisak na pravosuÄ‘e onaj koji dolazi od izvrÅ¡ne politiÄke vlasti. I to one koja vlast vrÅ¡i u vreme kada se praktikuje nedozvoljeni pritisak, dakle od aktuelne vlasti. To važi za njegovu vlast, toga su svesni i novinari kojima je govorio, toga bi morao biti svestan i on. Ali, on ima objaÅ¡njenja iz neke druge vremenske dimenzije. Kaže da se radi o „nasleÄ‘enim problemima“. Banalno je opÅ¡te mesto da se javna prava (meÄ‘u njima naroÄito ona koja proistiÄu iz vrÅ¡enja vlasti), ne nasleÄ‘uju. Vlast koja je ozbiljna, a naroÄito ona koja je stekla politiÄku moć obećanjima da će iskoreniti korupciju, ne nasleÄ‘uje probleme – ona ih reÅ¡ava.
Å ta je, meÄ‘utim, ova vlast uÄinila da reÅ¡i nasleÄ‘ene pravosudne probleme?
Po prvi put u novijoj istoriji, otpoÄeo je u oktobru 2012. pravosudni pir donoÅ¡enjem novog Zakona o amnestiji i potonjom Å¡irokogrudom amnestijom tadaÅ¡njeg predsednika Republike. Razlog za donoÅ¡enje novog Zakona bila je navodna prenatrpanost zatvora i navodna uÅ¡teda koja bi se amnestijom mogla postići. Ne znam da li je ranije bilo sliÄnog primera u svetu. Zakon je donela SkupÅ¡tina kojom su dominirali Älanovi stranke danaÅ¡njeg predsednika.
Po prvi put u novijoj istoriji, posle hapÅ¡enja MiÅ¡kovića, tada prvi potpredsednik vlade joÅ¡ krajem 2012. godine, saopÅ¡tio je kako viÅ¡e niko ne spreÄava ni policiju ni tužilaÅ¡tvo da rade svoj posao. Zapisala sam tada, na ovom portalu: „I baÅ¡ kad pomislih kako se u VuÄićevoj pastirski smirenoj duÅ¡i najzad otkaÄila pravna država – on uskliknu njoj – politiÄkoj volji (Svedok, RTS, 12.12.2012).Bez politiÄke volje kako njega, tako i njegove politiÄke stranke, tužilaÅ¡tvo i policija bi i dalje vredno studirali dokumentovane spise Saveta za borbu protiv korupcije i ostali na teorijskom izuÄavanju nasleÄ‘a Verice Barać. Da teoriju preobraze u praksu, bila im je potrebna samo ona – politiÄka volja“. Nisu proÅ¡le ni Äetiri godine od ove visokoleteće izjave, kad nas zadesi Savamala, tj. potpuna pasivnost policije, uz opstrukciju nadležnog tužilaÅ¡tva, kome je trebalo viÅ¡e od godinu dana da reÅ¡i kvadraturu kruga, ustanovivÅ¡i da nije nadležno. A politiÄka volja se zadovoljila samo time da kaže kako zna ko je ruÅ¡io (jer, On sve zna), ali neće da nam kaže niÅ¡ta do nespecifiÄne kvalifikacije da su to uradili „kompletni idioti“, kakvih na naÅ¡oj javnoj sceni ima, nije da nema.
Prvi put u novijoj istoriji, (u januaru 2014) tadaÅ¡nji prvi potpredsednik Vlade pred kamerama je „reÅ¡io“ ubistvo Slavka Ćuruvije. DoduÅ¡e, bio je prisutan i tadaÅ¡nji specijalni Tužilac za organizovani kriminal, koji je bio neka vrsta predgrupe prvom potpredsedniku. O ovom ubistvu joÅ¡ uvek teÄe prvostepeni postupak, ali VuÄić nije mogao da saÄeka da neefikasno pravosuÄ‘e kaže svoju reÄ. A ono ima obiÄaj da govori kroz presude, koje se mogu pobijati. PPV-ovska se, meÄ‘utim, ne pobija. Kao ni premijerska, kao ni predsedniÄka. Ne danas, ne ovde.
Prvi put u novijoj istoriji, jedan sudija je izuzet zato Å¡to je „neopravdano produžavao postupak“, iako do izuzeća sudije, po zakonu, dolazi samo onda kada ima opravdanih razloga za sumnju da je sudija pristrasan. Ali, to nije bio ma kakav sudija: sudilo se u parnici koju je pokrenuo Andrej VuÄić, kao tužilac protiv tuženog „Asomacuma“. I to zbog tajanstvene „kraÄ‘e identiteta“.
Prvi put u novijoj istoriji, posle pada vojnog helikoptera, jedno tužilaÅ¡tvo je proglasilo krivim one koji su helikopterom upravljali i to poÅ¡to su već bili mrtvi. TužilaÅ¡tvo se, inaÄe, oglaÅ¡ava svojim aktima i zauzima stav o odgovornosti onda kada se ima u vidu kriviÄna odgovornost. ZakljuÄak ViÅ¡eg tužilaÅ¡tva u Beogradu da je „primarna odgovornost na posadi helikoptera“ je nedopustiv, budući da su, u vreme objavljivanja ovog pravnog stanoviÅ¡ta, svi Älanovi posade bili mrtvi i da se protiv njih nije mogao voditi postupak. A ako se ne vodi postupak, nema ni pravno zasnovanog zakljuÄka o kriviÄnoj odgovornosti. TužilaÅ¡tvo nije nadležno da se izjaÅ¡njava o bilo Äijoj kriviÄnoj odgovornosti; ono sprovodi kriviÄni progon i istražni postupak, a o kriviÄnoj odgovornosti odluÄuje iskljuÄivo sud, na osnovu rezultata sudskog postupka koji se protiv Älanova posade helikoptera (valja ponoviti) nije mogao voditi, budući da ih viÅ¡e nema. Da li je ovo postalo moguće samo zato Å¡to je nareÄ‘enje politiÄke volje jaÄe od zakona? („Ne dam GaÅ¡ića, ne dam LonÄara!“)
Ima toga još, ima toga previše.
Pa evo, neÅ¡to se i nije desilo prvi put. Drugi put u novijoj istoriji (prvi put je bilo protiv Turske) u postupku jedne graÄ‘anke protiv Republike Srbije, 2013. godine, naÅ¡a država je obavezana ne samo da njoj isplati praviÄnu naknadu, već da uspostavi nezavisan mehanizam koji će ispitati sudbinu beba proglaÅ¡enih umrlim i pod sumnjivim okolnostima nestalim iz porodiliÅ¡ta, a roditeljima obezbedi praviÄnu naknadu. Nije VuÄić vladao u vreme nestanka beba, to je poÅ¡teno reći, ali već viÅ¡e od Äetiri godine Vlada Äiji je prvi ili prvi i po Äovek bio nije uÄinila niÅ¡ta da izvrÅ¡i ovu odluku Evropskog suda za ljudska prava.
Nisam na poÄetku citirala sve Å¡to je predsednik Republike rekao o pravosuÄ‘u Srbije. Nisam ovo: „Oko pravosuÄ‘a sasvim su u pravu i nemam nikakvih iluzija, moraćemo mnogo da radimo da to Å¡to smo nasledili – i politiÄki uticaj na pravosuÄ‘e i neefikanost menjamo u potpunosti.“
Ostavljam po strani ovaj (majestetiÄni) plural, samo napominjem da predsednik Republike, makar po Ustavu i zakonima, nema niÅ¡ta sa pravosuÄ‘em izuzev abolicije i amnestije, pa je ono „mi“ u ovom kontekstu suprotno Ustavu i zakonima. ReÄe da „i politiÄki uticaj na pravosuÄ‘e i neefikasnost menjamo u potpunosti“. Kako bi izgledalo to „u potpunosti“? Pa isto onako kao Å¡to je uÄinila prethodna vlast na Äije „nasleÄ‘e“ se obruÅ¡ava predsednik. Promena u potpunosti, kad je izgovori politiÄar baveći se pravosuÄ‘em, obuhvata i promenu celog sudijskog i tužilaÄkog kadra – baÅ¡ onako kako je to uÄinila prethodna vlast 2009. na osnovu Ustavnog zakona za sprovoÄ‘enje Ustava iz 2006. godine. Dakle, drugi put u najnovijoj istoriji Srbije. Jer predstoji nam novi ustav, ili bar ustavni amandmani o pravosuÄ‘u. A time i ustavni zakon za sprovoÄ‘enje ustava ili ustavnih amandmana. To slatko osvetniÄko oružje u rukama svake politiÄke vlasti, a naroÄito one liÄne i autoritarne, protiv sudija i tužilaca, koji bi – gle ti njih! – da budu nezavisni.
Autorka: Vesna Rakić-Vodinelić, profesorka prava i predsednica Saveta Nove stranke
Preuzeto sa: PeÅ¡Äanik
Leave a Reply