Polazeći od Ustava Republike Srbije po kojem svako ima pravo na zdravu životnu sredinu i na blagovremeno i potpuno obaveÅ¡tavanje o njenom stanju, kao i da je svako, a posebno Republika Srbija i Autonomna Pokrajina Vojvodina, odgovoran za zaÅ¡titu životne sredine, Imajući u vidu normativni okvir u oblasti životne sredine, a pre svega meÄ‘unarodnu Deklaraciju o životnoj sredini i razvoju (Rio deklaracija) donetu na konferenciji Ujedinjenih nacija u Rio de Žaneiru 1992. godine, odredbe Zakona o zaÅ¡titi životne sredine ("Sl. glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09 - dr. zakon, 43/11 - odluka US, 14/16, 76/18, 95/18 - dr. zakon i 95/18 - dr. zakon), Zakona o zaÅ¡titi prirode ("Sl. glasnik RS", br. 36/09, 88/10, 91/10 - ispravka, 14/16 i 95/18- dr. zakon) i drugih domaćih i meÄ‘unarodnih opÅ¡tih pravnih akata u ovoj oblasti, Na osnovu Äl. 13. i 31. alineja druga Statuta Autonomne Pokrajine Vojvodine („Sl. list APV“, broj 20/14),
Nova stranka Zrenjanin predlaže:
                  Â
                     Â
            DEKLARACIJU O ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE U GRADU ZRENJANINU
                                                            I
Mi, graÄ‘ani Zrenjanina, svesni smo da je, zbog uniÅ¡tavanja prirode, zaÅ¡tita okoline i aktivno delovanje na polju ekologije naÅ¡a dužnost i obaveza, kako zbog duga prema svemu Å¡to nam priroda pruža, tako i zbog odgovornosti prema budućim naraÅ¡tajima kojima je ostavljamo. IstiÄući da je u pitanju opÅ¡te dobro u odnosu na koje nijedna razlika meÄ‘u nama ne sme biti nadmoćna, ostavljajući po strani sva nacionalna, verska, politiÄka i ostala ubeÄ‘enja i osećanja, predlogom ove Deklaracije svim svojim sugraÄ‘anima, predstavnicima lokalne vlasti, opozicionih partija i pokreta, kao i nevladinom sektoru, nastojimo da zajedniÄkim snagama spreÄimo ekoloÅ¡ku katastrofu koja je uveliko pred naÅ¡im vratima.
Izazovi svakog grada su jedinstveni, meÄ‘utim, mnogi su implementirali jedno ili viÅ¡e sledecÌeg u napore na razvoju sopstvenih integrisanih reÅ¡enja:
1) Postavljanje ciljeva sa niskim emisijama ugljenika, sa ciljem da postanu neutralni na emisiju ugljenika;
2) Razvoj i primena lokalnih akcionih planova za oÄuvanje biodiverziteta, za oÄuvanje i unapreÄ‘enje ekoloÅ¡kog urbanog stanovanja, i za oÄuvanje urbanih zaÅ¡ticÌenih zelenih podruÄja;
3) Integrisanje podataka o klimi i biološkoj raznolikosti u prostorno planiranje, uz istovremeno ulaganje u kompaktan i povezan urbani razvoj;
4) Približavanje prirode ljudima obnovom i povezivanjem zelenih koridora izmeÄ‘u urbanih podruÄja, izgradnju zelenog okruženja, i oÄuvanje i ojaÄavanje zaÅ¡ticÌenih zelenih podruÄja u gradovima;
5) Promovisanje druÅ¡tvene ukljuÄenosti tokom reÅ¡avanja problema klimatskih promena, gubitaka biodiverziteta i uravnoteženog ekonomskog razvoja;
6) Promovisanje rešenja zasnovanih na prirodi da bi se poboljšale funkcije ekosistema, i proširila zelena urbana infrastruktura;
                           Â
                                                     II
Grad Zrenjanin je definisao svoj budući razvoj nizom dokumenata, u kojima se formalno izražava namera da se slede neki od gore navedenih principa. Strategija održivog razvoja 2014. - 2020. nije u potpunosti koherentna sa poslednjom strategijom održivog razvoja Republike, prostornim planom Republike i A.P. Vojvodine. Nažalost ne predstavlja produžetak ranije donetih i objavljenih dokumenata (prethodne strategije razvoja i implementacije lokalnog ekološkog akcionog plana - LEAP).
Strategija održivog razvoja 2014. - 2020. pored ÄinovniÄkog prepisivanja statistiÄkih podataka navodi i listu prioritetnih projekata Grada Zrenjanina:
1) UnapreÄ‘enje kvaliteta pijacÌe vode na teritoriji grada Zrenjanina;
2) Rekonstrukcija vodovodne i kanalizacione mreže na teritoriji grada Zrenjanina i naseljenih mesta;
3) Izgradnja regionalne deponije sa reciklažnim centrom u Zrenjaninu;
4) Unapređenje kvaliteta i kapaciteta industrijskih i slobodnih zona;
5) Unapređenje agrarne infrastrukture i sistema odbrane od elementarnih nepogoda;
6) Izgradnja sistema za preÄiÅ¡cÌavanje otpadnih voda;
7) Rekonstrukcija, rehabilitacija i izgradnja lokalnih puteva na teritoriji grada Zrenjanina i
naseljenih mesta;
8) PovecÌanje stepena prerade (finalizacije) poljoprivrednih proizvoda;
9) Razvoj instrumenata populacione politike i aktivnosti na zaštiti porodica sa malom decom;
10) Razvoj novih koncepata obrazovanja i vaspitanja koji su u skladu sa lokalnim i Å¡irim potrebama;
                                                III
Kao Å¡to se vidi, ekoloÅ¡ki problemi su visoko na vrhu strategije razvoja (prvih 7), i sada već možemo reći da nijedan od postavljenih ciljeva nije realizovan. Å taviÅ¡e, Grad je u mnogo loÅ¡ijoj poziciji nego u trenutku donoÅ¡enja Strategije. LEAP je kroz anketu graÄ‘ana dobro definisao smernice i stav lokalne zajednice prema ekoloÅ¡kim problemima koji su kiÄma strateÅ¡kog razvoja, a mi želimo da ovom Deklaracijom damo odgovore na zahteve graÄ‘ana.
Sledeći problemi i zakljuÄci su definisani kao kljuÄni:
1) Kvalitet pijacÌe vode je problem broj 1 u gradu i naseljenim mestima;
2) Građani opravdavaju uvođenje ekološke takse na teritoriji cele opštine;
3) Na aktivnosti lokalne samouprave se gleda sa rezervom;
4) U skorijoj buducÌnosti se ne oÄekuju promene na bolje;
5) Do sada građane niko nije pitao za mišljenje;
6) GraÄ‘ani o zagaÄ‘ivaÄima imaju vrlo negativno miÅ¡ljenje;
                                                     IV
                                       KVALITET PIJAĆE VODE
ÄŒinjenica je da Zrenjanin bezuspeÅ¡no traga za reÅ¡enjem za loÅ¡ kvalitet pijaće vode već 45 godina. Ne treba zaboraviti da se Äitava država skoro 30 godina nalazila u stanju potpune devastacije, tako da je problem loÅ¡e vode delom zbog toga zanemarivan i guran u drugi plan. Sprovedeno je viÅ¡e od 10 pilot projekata – izgradnje postrojenja za dobijanje zadovoljavajućeg kvaliteta vode i na osnovu njih su steÄena znatna iskustva. Stanje vodosnabdevanja se u toku navedenog perioda joÅ¡ viÅ¡e pogorÅ¡alo, jer se zahvat vode smanjio (mnogo brže se prazni nego Å¡to se puni), tako da je kvalitet vode trenutno gorući, ali ne i strateÅ¡ki problem. StateÅ¡ki važno pitanje je da li će Zrenjanin uopÅ¡te imati vodu u narednim decenijama.
TRENUTNO STANJE:
- Posle 3 godine i 6 meseci uzaludnih pokuÅ¡aja svim graÄ‘anima je jasno da reÅ¡enje za poboljÅ¡anje kvaliteta pijaće vode koje je gradska vlast ponudila ne funkcioniÅ¡e. Tender za uslugu prerade pijaće vode koji nikad nije mogao da bude sproveden, zbog krucijalne Äinjenice da za raspisivanje poziva za uÄestvovanje u postupku javne nabavke za uslugu prerade nisu postojali zakonski preduslovi. Zakon nije u tom trenutku dozvoljavao da se privatno preduzeće bavi ovom uslugom. Samim tim, ugovor potpisan sa pobednikom tendera je niÅ¡tavan, kao i sve aktivnosti koje su kasnije sprovedene. Pobednik tendera se pokazao kao totalno nekompetentan, bez znaÄajnih reference u oblasti preÄišćavanja vode, finansijski nesolventan, od poÄetnog roka za puÅ¡tanje u rad postrojenja od 8 meseci proÅ¡lo je tri godine, sa neizvesnim zavrÅ¡etkom, rezultatom i cenom postojenja (svakako mnogo viÅ¡om nego u tenderu). Uzgred, graÄ‘ani Zrenjanina su, bez date saglasnosti, poÄeli da finansiraju privatnu firmu kroz pozajmicu javnom preduzeću, a JP dalje privatnoj firmi.
Raspisivanjem novog tendera za rezervoare pitke vode na lokaciji filtera za vodu verovatno će biti i nevoljni manjinski suvlasnici ili opet sufinansijeri. Uz gore navedeno postoje svi preduslovi za momentalan raskid ugovora, aktivaciju finansijskih instrumenata žaštite, ako isti postoje, i pokretanje zakonskih procedura za utvrđivanje moguće odgovornosti.
REÅ ENJE:
- Pitanje zdrave pijaće vode je pitanje osnovnih ljudskih prava, pitanje ulaska iz 19. u 20., ne 21. vek. Potrebno je odmah raskinuti ugovor sa trenutnim partnerom i oformiti tim (po pozivu TehnoloÅ¡ki fakultet Novi Sad, PMF, Å umarski fakultet Beograd, Institut Jaroslav ÄŒerni itd.) plaćenih struÄnjaka sa ciljem da u roku od 6 meseci izrade projektni zadatak kao osnovu budućeg tendera i sredstvo komunikacije sa ponuÄ‘aÄima.
Projekat bi se sastojao od dve tesno povezane celine:
1. Izrada fabrike za preradu vode sa sadašnjeg vodozahvata;
2. Ispitivanje, nalaženje i eksploatacija novog vodozahvata, verovatno u reonu reke Tise (ispitivanja su povremeno rađena na toj lokaciji).
Ovakav pristup ima utemeljenje u Regionalnom prostornom planu Vojvodine gde se zbog nepovoljne situacije sa vodosnabdevanjem u Äitavoj pokrajni predviÄ‘aja formiranje regionalnih vodovoda. Posle izrade projektnog zadatka sa gore nevedenim smernicama treba objaviti otvoreni poziv za javnu nabavku gde bi se pre svega na osnovu referenci i garancija za kvalitet vode (kao dva najveća nosioca pondera) odabrao isporuÄilac po sistemu “turn-keyâ€. Postrojenje bi bilo u vlasniÅ¡tvu grada, a postojala bi mogućnost da ima privatnog partnera sa zadržavanjem institucije “zlatnog glasaâ€, koja bi garantovala da donoÅ¡enje kljuÄnih odluka ne može da proÄ‘e bez miÅ¡ljenja skupÅ¡tine grada.
Stalni bauk - povećanje cene za m 3 pijaće vode nije realna pretnja. Već sad graÄ‘ani dvostruko izdvajaju sredstva - finansirajući JPK Vodovod koji im isporuÄuje neispravnu vodu, i kupujući flaÅ¡iranu vodu. Zrenjanin nema trajno reÅ¡enje za vodosnabdevanje, ni ispravnu vodu, jer graÄ‘ani ne mogu da koriste flaÅ¡iranu vodu za sve životne aktivnosti (liÄna higijena, pranje namirnica, itd.). Ako je grad BeÄ mogao pre skoro 150 godina da obezbedi vodosnabdevanje sa taÄke udaljene 160 km i da njime reÅ¡i svoje potrebe, nemoguće je da Zrenjanin uz sav tehnoloÅ¡ki napredak ne može da reÅ¡i svoje vodosnabdevanje.
                                                         V
                 IZGRADNJA REGIONALNE DEPONIJE SA RECIKLAŽNIM CENTROM
Zrenjanin trenutno ima neuslovnu deponiju – smetliÅ¡te, poput 90% naselja u Srbiji koja imaju istu vrstu deponija, dopunjenih i divljim smetliÅ¡tima. Zrenjanin je prema kategorizaciji zagaÄ‘enosti spadao u II grupu (PPRS) – grupa sa Äestim prekoraÄenjima GVZ u vazduhu, vodi, suviÅ¡e velike koliÄine industrijskog i nereÅ¡eno pitanje komunalnog otpada. Nacionalno zakonodavstvo i Direktive EC o deponijama imaju za cilj da se uvoÄ‘enjem strogih tehniÄkih zahteva redukuju negativni efekti na životnu sredinu. Svim projekcijama je predviÄ‘eno povećanje produkcije koliÄine otpada.
TRENUTNO STANJE:
- Česta samopaljenja deponije zagađuju vazduh, izvesno je da vodeni iscedak deponije dospeva u vodotokove, reciklira se 0% odloženog smeća.
SakupljaÄi sekundarne sirovine su visoko izloženi zarazi jer se na deponiju baca opasan medicinski otpad koji ukljuÄuje infektivni otpad iz medicinskih ustanova. Ovo je ozbiljna pretnja za Å¡irenje zaraza.
Strategijom upravljanja otpada do 2019. i “nižim†usvojenim dokumentima Zrenjanin je trebao da bude regionalni centar za sakupljanje otpada. Trenutno postoje jake intencije da se regionalni centar pripoji regionalnom centru u Kikindi.
REÅ ENJE:
- Potrebno je odmah poÄeti sa pripremom dokumentacije za izradu regionalnog centra za sakupljanje i reciklažu, i razvijati dodatne aktivnosti na lokaciji buduće rekultivisane deponije. Grad treba da se obaveže da će postati “zeleni“ grad , možda prvi takav u Srbiji, gde će se krenuti sa razvrstavanjem postavljanjem poÄetne infrastrukture - grupe kontejnera 1.1m 3 za razvrstavanje otpada (tzv. ekoloÅ¡kih ostrva). Tu bi svako mogao da donese otpad razliÄite vrste i odloži ga u namenski kontejner. Broj ekoloÅ¡kih ostrva bi se odredio prema broju stanovnika tako da jedno ostrvo pokriva 600 - 700 stanovnika pri frekvenciji pražnjenja kontejnera na 14 dana.
Nivo napunjenosti kontejnera se kontroliÅ¡e pomoću GPS baziranog sistema primenom IoT tehnologije. Postoje relativno jeftini komercijalni sistemi razvijeni u saradnji sa nemaÄkim GiZ-om, za države gde je odnoÅ¡enje otpada problematiÄno. Sistem je uspeÅ¡no primenjen u kontroli trenutno 13.000 kontejnera.
Paralelno izgraditi halu centra za separaciju otpada sa kapaciteton od oko 200t/dan i izvrÅ¡iti odmah transformaciju kompletnog sistema sakupljanja otpada sa ciljem da se u narednih 8 - 10 godina dostigne 75% recikliranog otpada. Nakon 2 godine od poÄetka projekta radnici JKP ÄŒistoća trebali bi da krenu u sakupljanje bio-razgradivog otpada od domaćinstava, i u postavljanje kanti za razdvajanje otpada ispred ulaza u zgrade. Hale za razvrstavanje otpada trebaju vremenom da prerastu u moderni reciklažni centar koji će biti spospoban da reciklira do 95% isporuÄenog otpada i od njega dobije sekundarnu sirovinu. To znaÄi da bi se samo preostalih 5% odlagalo na deponiju gde bi se izgradila insineracija koja bi taj ostatak spaljivala.
Na insineraciju bi bio montiran ureÄ‘aj za hvatanje CO 2 koji će u skoroj budućnosti doneti znatne finansijske benefite JKP kroz naplatu smanjenja CO emisije. Kroz insineraciju bi se vrÅ¡ilo uklanjanje i rezidualnog otpada iz koga bi se u poÄetku hvatao deponijski gas, pomoću koga bi se proizvodila elektriÄna enegrija snage oko 6 MW do trenutka kompletne rekultivizacije.
PovrÅ¡ina deponije od oko 50 ha nakon rekultivizacije bi se koristila za postavljanje fotonaponskih ćelija za dodatno dobijanje elektriÄne energije. Potrebno je odmah krenuti u izradu studije o izvodljivosti finansiranu iz sredstava EBRD-a. U isto vreme treba organizovati intenzivne radionice, na kojima bi se graÄ‘ani edukovali o prednostima reciklaže i ponovnog korišćenja popravljenih stvari. Reciklažni centar bi bio otvorenog tipa, tako da graÄ‘ani mogu da sami donesu otpad i predaju ga. Krajnji cilj bi trebalo da bude da se u predviÄ‘enom vremenskom roku od 15 godina postigne oko 120 kg trajnog otpada po glavi stanovnika Äime bi se dramatiÄno smanjila koliÄina koja se trajno odlaže.
                                                       VI
                                         KVALITET VAZDUHA
Kvalitet vazduha je u tesnoj povezanosti sa aktivnostima industrije, jer najveći deo emisije dolazi odatle. Rad regionalnih termoelektrana na lignit je razarajući element kvaliteta vazduha na koji ne može da se utiÄe lokalno. Kao ilustarcija 18 termo elektrana na Balkanu zagaÄ‘uje viÅ¡e od 265 elektranana ugalj u EU. Pored industrije veliki zagaÄ‘ivaÄi su: transport i pojedinaÄna ložiÅ¡ta.
TRENUTNO STANJE:
- U Zrenjaninu ne postoji sistem permanentnog monitoringa zagaÄ‘enja vazduha, Å¡to je ponižavajuće. Grad je na osnovu periodiÄnih merenja imao i do 60 dana prekomerno zagaÄ‘enog vazduha, u uslovima gde ni 50% industrije iz perioda pre 90 - tih ne radi. ZagaÄ‘enje je dostizalo 152 mikrograma po m3 na sat dok je naviÅ¡e dozvoljemo 702 152 mikrograma po m3 na dan! Pored navedenih klasiÄnih zagaÄ‘ivaÄa, specifiÄnost Zrenjanina je i pogon kafilerije koji “zagaÄ‘uje†vazduh neprijatnim mirisom i jedinjenjima za koja gradska inspekcija ne poseduje opremu da ih meri.Dodatna pretnja je izgradnja fabrike automobilskih guma i fabrike ZnO koja je snabdevaÄ fabrike guma.
REÅ ENJE:
- U saradnji sa Agencijom za zaÅ¡titu životne sredine, postaviti odmah automatski sistem za kontrolu kvaliteta vazduha sa referentnim taÄkama u celom gradu. Edukovati graÄ‘ane da se informiÅ¡u preko web portala Agencije o stanju kvaliteta vazduha. Izraditi aplikaciju za mobilni telefon kojom bi se putem oÄitavanja sa mernih stanica graÄ‘ani trenutno informisali o stanju vazduha.
Postaviti javne semafore koji bi prikazivali trenutno stanje zagađenosti vazduha.
Ispitati zakonske mogućnosti da se, u sluÄaju prekomerne zagaÄ‘enosti, zaustavi kamionski transport kroz grad (kako se radi u većini ekoloÅ¡ki osvešćenih država). Problem kamionskog transporta kroz grad je u tesnoj vezi sa joÅ¡ jednim nezavrÅ¡enim projektom drumske obilaznice koja bi povezivala puteve M-7 i M-24 i izmestila prolazak kamiona kroz sam centar Zrenjanina.
Ako postoji mogućnost trebalo bi postaviti elektronske info-table na prilazima gradu gde se obaveÅ¡tavaju vozaÄi kamiona da je prolazak kroz grad trenutno zabranjen u kombinaciji sa patrolama Komumalne milicije. Ako ne postoji trenutno zakonska mogućnost treba odmah izvrÅ¡iti politiÄki pritisak da se takva mogućnost dozvoli.
U Zrenjaninu postoji kafilerija za spaljivanje životinjskog otpada, iako je, prema PPRS, takav objekat za teritoriju APV predviÄ‘en da postoji samo u Somboru. Vlasnik kafilerije, gde se spaljuju životinjski otpad i uginule životinje, je kompanija sa niskom korporativnom kulturom i osuÄ‘ivani zagaÄ‘ivaÄ. Kafilerija je graÄ‘ena 1984. godine za potrebe lokalnog proizvoÄ‘aÄa mesnih preraÄ‘evina BEK i nije nikad tehnoloÅ¡ki zaokružena, pa se u takvom stanju nalazi i danas. Kompanija vlasnik je uÄestvovala u viÅ¡e ekoloÅ¡kih incidenata, imaju nekoliko kriviÄnih prijava: od nedozvoljenog skladiÅ¡tenja i stavljanja u promet koÅ¡tanog braÅ¡na za ishranu (strogo zabranjeno, izmeÄ‘u ostalog izaziva dokazano bolest ludih krava), do zakopavanja leÅ¡eva životinja iz farme Galad, pored vodotoka DTD. Presuda Privrednog suda Zrenjanin od 10.05. o.g. je izrekla meru zabrane rada kafilerije do postvaljanja adekvatnih filtera, ali je kompanija ne poÅ¡tuje i nastavila je sa radom.
Potrebno je izvrÅ¡iti snažan graÄ‘anski pritisak na vlasnika kafilerije i gradsku vlast, podržati sudske instance koje su uspele da smognu snage i izreknu ovakvu kaznu, Å¡to nije Äest sluÄaj u Srbiji. Vlasnik mora da ugradi neophodne filtere, za Å¡ta je potrebno da investira oko 2,5 miliona evra u inaÄe vrlo profitabilan posao. Potrebno je postaviti stalno merno mesto za oÄitavanje zagaÄ‘enosti vazduha na emiteru i na taj naÄin kontrolisati rad. Ovim bi se otklonila sva sumnja.
U prostornom planu republike (PPRS) i APV, u planu upravljanja otpadom na teritoriji RS, u Zrenjaninu ne postoji kafilerija, već je predviÄ‘eno da se spaljivanje vrÅ¡i u kafileriji Sombor, tako da nije jasno zaÅ¡to se tolerize ovakav objekat i naÄin rada. Država je postala prisilni vlasnik kafilerije u InÄ‘iji nakon izgubljenog spora sa stranim investitorom, tako da ima na raspolaganju joÅ¡ jedan kapacitet koji može da aktivira, a koji je izgraÄ‘en po poslednjim ekoloÅ¡kim standardima dostupnim u tom trenutku.
Kompanija Ling Long je jedna od najvećih kineskih fabrika za proizvojnju automobilskih guma. U provinciji gde je smeÅ¡teno glavno postojenje za proizvodnju postoji prekomerno zagaÄ‘enje vazduha i kineske vlasti su zatvorile sve fabrike za proizvodnju gume u jednom trenutku. Nakon toga selektivno daju dozvole onima za koje su procenile da su unapredile standarde zaÅ¡tite. Na kineskom tržiÅ¡tu je to izazvalo nagli skok cena koji je u jednom trenutku bio 5% meseÄno. StruÄnjaci smatraju da će cene guma nastaviti da rastu, jer je adekvatna oprema za zaÅ¡titu od zagaÄ‘enja vrlo skupa i ovo će neminovno poskupeti finalni proizvod. Pored navedenog, kompanija Long Long ima loÅ¡u istoriju u spreÄavanju akcidenata – 2017. godine je prva fabrika van Kine imala razarajući požar. U tom trenutku postrojenje je bilo staro godinu dana, i u njegovom magacinu je gorelo oko 800.000 guma. Požar je gasilo 50 vatrogasnih vozila.
Potrebno je izvrÅ¡iti maksimalni pritisak da se uradi, i dobije na uvid Studija uticaja na životnu sredinu, jer takav dokument joÅ¡ nije publikovan, bez obzira Å¡to su poÄeli radovi i objavljeni su oglasi za zapoÅ¡ljavanje. Bez javno objavljene Studije ne može da se proceni na koji naÄin će postrojenje uticati na životnu sredinu, kakva će dodatna zagaÄ‘enja izazvati, koji će standardi I oprema biti primenjeni, i kakva će biti prevencija za spreÄavanje akcidentata, kao Å¡to je navedeni požar.
Ono Å¡to sigurno znamo jeste da, ako fabrika bude radila kako je najavljeno, biće potrebno dopremiti i otpremiti oko 300.000 tona sirovina i gotovih proizvoda godiÅ¡nje (13.000 Å¡lepera od 24 tone). Ovo je ogroman, neizdrživ pritisak na lokalnu putnu infrastrukturu i ne treba dozvoliti kineskom vlasiku da vrÅ¡i dopremu i otpremu drumskim transportom, već ga treba prinuditi da koristi železniÄki, na mestu utovara i istovara fabrika stanica, koje je svega nekoliko kilometara daleko. Treba zahtevati od investitora da izgradi RO-RO ili RO-LA terminal i da vrÅ¡i otpremu i dopremu iskljuÄivo preko njega. Bez obzira na obećanja o gradnji auto-puta do Beograda, ovakav vid pritiska je jedino moguće reÅ¡enje za ekoloÅ¡ki prihvatljivu, efikasnu dopremu i otpremu. Auto-put Zrenjanin-Beograd ne postoji ni u jednom dokumentu koji definiÅ¡e razvoj Republike Srbije, verovatno je predizborna fikcija, a najbliže Å¡to se može okarakterisati kao unapreÄ‘enje putne mreže je tzv. banatska magistrala koja se „gradi“ već 12-13 godina.
Dodatni problem u vezi sa fabrikom guma je dovođenje još jedne kineske kompanije koja bi proizvodila ZnO. ZnO je vrlo štetan polutant, pogotovu se njime zagađuju vodotokovi, a ranije je opisano u kojem su stanju na teritoriji Vojvodine. U Zrenjaninu već postoji povišena koncentracija ZnO u vodi. O pomenutoj fabrici dalji detalji u ovom trenutku nisu poznati.
                                      Â
                       RAZLOZI ZA DONOŠENJE DEKLARACIJE
Ustav Republike Srbije („Sl. glasnik RS“, broj 98/06) u Älanu 74. normira pravo svakoga na zdravu životnu sredinu i na blagovremeno i potpuno obaveÅ¡tavanje o njenom stanju. Istim Älanom normirana je dužnost svakoga da Äuva i poboljÅ¡ava životnu sredinu, kao i odgovornost svakoga, a posebno Republike Srbije i autonomne pokrajine, za zaÅ¡titu životne sredine.
Konferencija Ujedinjenih nacija o zaÅ¡titi životne sredine i razvoju (UNCED), održana juna 1992. godine u Rio de Žaneiru (Brazil) bila je najznaÄajnija konferencija Ujedinjenih nacija u ovoj oblasti. Rio Samit predstavlja prekretnicu u odnosu Äoveka prema životnoj sredini. Rio deklaracija predstavlja meÄ‘unarodni konsenzus izmeÄ‘u politike i razvoja životne sredine. Sadrži 27 principa kojima je prvi put definisan pojam održivog razvoja. Upravo ovom deklaracijom, potpisanom od strane svih zemalja uÄesnica, naglaÅ¡ava se da je zaÅ¡tita životne sredine sastavni deo razvoja.
Zakonom o zaÅ¡titi životne sredine („Sl. glasnik RS“, br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09 - dr. zakon, 43/11 - odluka US, 14/16, 76/18, 95/18 - dr. zakon i 95/18 - dr. zakon) ureÄ‘en je integralni sistem zaÅ¡tite životne sredine kojim se obezbeÄ‘uje ostvarivanje prava Äoveka na život i razvoj u zdravoj životnoj sredini I uravnotežen odnos privrednog razvoja i životne sredine u Republici Srbiji. ÄŒlanom 4. stav 1. taÄka 2. istog zakona, autonomna pokrajina odreÄ‘ena je kao jedan od subjekata sistema zaÅ¡tite životne sredine, koji su dužni da Äuvaju i unapreÄ‘uju životnu sredinu.
Zakon o zaÅ¡titi prirode ("Sl. glasnik", br. 36/09, 88/10, 91/10 - ispravka, 14/16 i 95/18 - dr. zakon) ureÄ‘uje zaÅ¡titu i oÄuvanje prirode, bioloÅ¡ke, geoloÅ¡ke i predeone raznovrsnosti kao dela životne sredine. ÄŒlanom 6. ovog zakona propisano je da zaÅ¡titu i oÄuvanje prirode, u okviru svojih ovlašćenja, obezbeÄ‘uju subjekti zaÅ¡tite prirode, a taÄkom 2) istog Älana autonomna pokrajina odreÄ‘ena je kao jedan od subjekata zaÅ¡tite prirode.
         OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
ZaÅ¡tita životne sredine jedna je od oblasti kojima se bavi ekologija - nauka o životnoj sredini. Pod zaÅ¡titom životne sredine podrazumeva se predviÄ‘enje svih negativnih posledica bilo kojom ljudskom akcijom, intervencijom, odnosno promenom u sredini, u cilju spreÄavanja uzroka degradacije, zagaÄ‘ivanja ili uniÅ¡tavanja životne sredine i prekomernog troÅ¡enja resursa I prostora. Pod tim imenom podrazumeva se i preuzimanje niza mera (zakonskih, tehniÄkih, tehnoloÅ¡kih) koje na najbolji naÄin mogu da spreÄe uzroke ili da ublaže ili otklone posledice.
Jedan od osnovnih koncepata ekonomike prirodnih resursa i životne sredine jeste koncept održivosti, odnosno održivog razvoja. Održivi razvoj predstavlja integralni ekonomski, tehnološki, socijalni i kulturni razvoj, usklađen sa potrebama zaštite i unapređenja životne sredine, koji omogućava sadašnjim i budućim generacijama zadovoljavanje njihovih potreba i poboljšanje kvaliteta života.
Leave a Reply