Pre nekoliko dana gradska vlast je objavila da je izabrano pobedniÄko reÅ¡enje spomen obeležja Zoranu ÄinÄ‘iću koje će sledeće godine biti postavljeno na Studentskom trgu, na dan petnaestogodiÅ¡njice njegovog ubistva. Ovom prilikom, nećemo se baviti politiÄkim i ljudskim licemerjem onih koji "podižu" spomenik pokojnom premijeru, već iskljuÄivo svrsishodnošću idejnog reÅ¡enja i njegovom sposobnošću da komunicira sa javnošću na naÄin da ne ostavlja nedoumicu koga predstavlja.
PetoÄlani žiri u sastavu zvuÄnih imena kao Å¡to su akademik Vladimir VeliÄković i renomirani arhitekta Boris Podreka, za pobedniÄki je izabrao koautorski rad vajara MrÄ‘ana Bajića i dramaturÅ¡kinje Biljane Srbljanović. Prikaz reÅ¡enja spomen  obeležja u  vidu  skulpture koja predstavlja izvijenu prekinutu strelu od nerÄ‘ajućeg Äelika visine preko Å¡est metara, izazvao je salvu negodovanja i kritike graÄ‘ana. Kritike su se najviÅ¡e odnosile na depersonalizaciju lika Zorana ÄinÄ‘ića.
Uvidom u konkursnu dokumentaciju (taÄka 3. Konkursni zadatak, stav 3.1 OpÅ¡te smernice i preporuke), nigde se direktno ne prejudicira reÅ¡enje spomen obeležja koje će depersonalizovati lik Zorana ÄinÄ‘ića. Preporuka je, izmeÄ‘u ostalog, da spomen obeležje treba da bude unikatan dizajn u jeziku savremene vizuelne umetnosti, savremeno reÅ¡enje svedenih formi i materijalizacije, harmoniÄan dodatak postojećim vrednostima prostora, da prenese poruku sećanja i podstakne posetioce na poÅ¡tovanje života i dela Zorana ÄinÄ‘ića i njegove tragiÄnosti, da stvori novu vrednost prostoru bez ugrožavanja ili umanjivanja postojećih vrednosti. Veoma važna preporuka u okviru konkursnog zadatka je da spomen obeležje treba da „bude  široko dostupno i komunicira sa svim korisnicima prostora - bez obzira na starost, poreklo, obrazovanje, jezik ili znanje o temi“. Sudeći po kritikama graÄ‘ana koje se odnose na skulptorsko – dramaturÅ¡ko reÅ¡enje spomen obeležja u vidu prekinute strele, Äini se da pomenuta preporuka nije u potpunosti ispoÅ¡tovana.
Komunikacija sa skulpturom u smislu nesmetanog pristupa posetilaca nije sporna, ali prepoznavanje lika Zorana ÄinÄ‘ića koji personifikuje prekinuta strela, kao proizvod savremene recentne umetnosti, upitna je za Å¡ire slojeve graÄ‘anstva. Isprekidani glas pokojnog premijera u vidu prepoznatljivih reÄenica, koji se Äuje ako ste sasvim blizu skulpture, jedini je znak da se spomen obeležje odnosi na Zorana ÄinÄ‘ića. Ukoliko bi se desilo da zataje tehniÄki elementi zvuÄne instalacije, verovatno bi morao pored spomen obeležja da dežura „kustos“, koji bi posetiocima objaÅ¡njavao da je skulptorska forma u vidu strele posvećena Zoranu ÄinÄ‘iću i Å¡ta ona zapravo predstavlja, kao personifikacija njegovog lika. To je, nažalost, realnost.
Za poÅ¡tovanje je verovanje koautora da prostor sećanja na Zorana ÄinÄ‘ića mora biti koncipiran po postulatima savremene vizuelne umetnosti, u duhu Zoranovih misli i ideja o nužnosti modernizacije i promena. To je verovatno ostvarljivo u nekom prostranom muzejskom prostoru, ali nije primereno u javnom prostoru, gde veliki deo posetilaca i prolaznika nema razumevanja za takvu memorijalnu prezentaciju. Zato se suoÄavamo sa nezadovoljstvom velikog broja graÄ‘ana koji misle da pobedniÄko reÅ¡enje spomen obeležja Zoranu ÄinÄ‘iću nipodaÅ¡tava njegovu liÄnost.
„Javni spomenik nikada nije puki statiÄki objekat postavljen u javnom prostoru, već on, bar u demokratskim sistemima, uvek ukljuÄuje javni diskurs.“ (Bojana Pejić, „Kultura sećanja i politika zaborava“, Vreme, avgust 2007.)
Odabirom Å¡est radova u uži izbor, ukljuÄujući prvonagraÄ‘eni i drugonagraÄ‘eni rad, petoÄlani žiri je pokazao svoju opredeljenost za forme spomen obeležja koje ne predstavljaju personalizovane skulpture. Svih Å¡est reÅ¡enja prikazuju simbole kao personifikaciju liÄnosti Zorana ÄinÄ‘ića, bilo da su ti simboli u formi strele, snopova vitkih mesinganih vertikala, instalacije ÄeliÄne prostorne kocke, granitnog heksaedra, cementne kvadratne platforme bez monumentalne vertikale, skulpture od monolitnih kamenih blokova, nazvane „Svetlosni put“.
Zbog nemogućnosti uvida u ostala trideset i Äetiri konkursna reÅ¡enja, može se samo pretpostaviti da je verovatno bilo reÅ¡enja skulpturalnih formi u Äijem se sklopu mogao prepoznati i sam lik Zorana ÄinÄ‘ića. Na takvu pretpostavku navodi sluÄaj panÄevaÄkog umetnika Nikole Rikanovića Äiji rad prikazuje lik pokojnog premijera, ugraviran u zlatnik u sklopu skulpture i Äiji rad nije uÅ¡ao u uži izbor. Interesantno je napomenuti da je on optužio autore tri rada, Äija su reÅ¡enja uÅ¡la u uži izbor, za plagijat. Tema plagijata je element kocke koju su ovi autori navodno „prisvojili“ sa izložbe njegovih radova, održane u muzeju „25. maj“ 2004. godine. Izložba se zvala „Leptir natÄovek“ i bila je posvećena Zoranu ÄinÄ‘iću.
ReÅ¡enje otkupljenog konkursnog rada pod autorskom Å¡ifrom 62017 predstavlja skulpturu „Svetlosni put“ koja se sastoji od dva vertikalna monolitna kamena bloka sa meÄ‘usobnim procepom, visine osam metara. Forma skulpture je veoma sliÄna poznatoj bronzanoj skulpturi posvećenoj borbi protiv terorizma (To the Struggle Against World Terrorism), ruskog skulptora Zuraba Tseretela. Monumentalna skulptura se nalazi u luci Bejoni (Bayonne) u Nju Džersiju. Poklon je ruske vlade Sjedinjenim AmeriÄkim Državama kao spomenik žrtvama nastradalim prilikom teroristiÄkog napada na Svetski trgovinski centar 2001. godine.
Koliko je poznato, još se niko od nadležnih nije oglasio povodom ovoga.
Dok na odgovore Äekamo, valja joÅ¡ jednom napomenuti da postoji i jedno drugo spomen obeležje Zoranu ÄinÄ‘iću – u prostorijama Nove stranke. NeobiÄna bista pokojnog premijera izraÄ‘ena je pre deceniju od, izmeÄ‘u ostalog, kaÅ¡ika i viljuÅ¡aka, a autor je Boban Ilić, poznati srpski umetnik iz ÄŒikaga. Bistu je izradio kao svoj poklon ideji prvog demokratski izabranog premijera. MeÄ‘utim, beogradske vlasti odbile su tada, 2009. godine, da postave ovo delo uz obrazloženje "da nije za javni prostor", iako postavljanje spomenika Grad ne bi koÅ¡talo niÅ¡ta, poÅ¡to je Zoran Živković, sadaÅ¡nji predsednik NOVE, obezbedio transport iz ÄŒikaga. Zato je bista danas izložena u prostorijama NOVE.
Resorni odbor za urbanizam Nove stranke Beograd
Leave a Reply